Druk nr 338 B

28 lutego 2003 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

o uchwalonej przez Sejm w dniu 13 lutego 2003 r.

ustawie o referendum ogólnokrajowym

Marszałek Senatu dnia 17 lutego 2003 r. skierował ustawę do Komisji.

Po rozpatrzeniu ustawy na posiedzeniu w dniu 27 lutego 2003 r.

- Komisja wnosi:

Wysoki Senat uchwalić raczy załączony projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji

Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej

(-) Zbyszko Piwoński


p r o j e k t

U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie ustawy o referendum ogólnokrajowym

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 13 lutego 2003 r. ustawy o referendum ogólnokrajowym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

art. 4 otrzymuje brzmienie:

"Art. 4. 1. Referendum przeprowadza się w dniu wolnym od pracy albo w ciągu dwóch kolejnych dni.

2. Jeżeli referendum ma być przeprowadzone w ciągu dwóch kolejnych dni, termin referendum wyznacza się na dzień wolny od pracy i dzień go poprzedzający.";

2)

w art. 6 w ust. 4 skreśla się wyrazy "lub siedzib obwodowych komisji do spraw referendum,";

3)

w art. 6 w ust. 5 po wyrazach "ust. 1 i 2" dodaje się wyrazy "oraz w art. 7 ust. 2";

4)

po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:

"Art. 7a. 1. Osoby, którym przysługuje prawo udziału w referendum, wpisuje się do spisu osób uprawnionych do udziału w referendum.

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, może być wpisana tylko do jednego spisu.";

5)

w art. 8 w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Spis jest sporządzany na podstawie stałego rejestru wyborców w gminie, prowadzonego na zasadach określonych w przepisach ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.";

6)

w art. 8 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Dla osób kończących 18 lat w drugim dniu głosowania sporządza się dodatkowy spis.";

7)

w art. 11 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) dostarczanie komisjom obwodowym kart do głosowania w trybie określonym przez Państwową Komisję Wyborczą;";

8)

w art. 12:

a) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) od 4 do 8 osób, a jeżeli termin przeprowadzenia referendum został wyznaczony na dwa kolejne dni - od 6 do 10 osób, spośród kandydatów zgłoszonych przez podmioty uprawnione, o których mowa w art. 48, albo upoważnione przez nie osoby;",

b) w ust. 4 po wyrazach "8 kandydatów" dodaje się wyrazy "lub, gdy termin przeprowadzenia referendum został wyznaczony na dwa kolejne dni - więcej niż 10,",

c) w ust. 5 po wyrazach "niż 4" dodaje się wyrazy "lub, gdy termin przeprowadzenia referendum został wyznaczony na dwa kolejne dni - mniejsza niż 6";

9)

w art. 14 w pkt 2 skreśla się wyrazy "w dniu referendum";

10)

w art. 18:

a) w ust. 1 po wyrazach "mężu zaufania" dodaje się wyrazy "i jego zastępcy",

b) w ust. 1 dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:

"Do zastępcy męża zaufania stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące męża zaufania.",

c) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przy czynnościach komisji może być obecny mąż zaufania albo jego zastępca.",]

d) w ust. 2 wyrazy "Przepis ust. 1" zastępuje się wyrazami "Przepisy ust. 1 i 1a";

11)

w art. 19 w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:

"Na urzędowej karcie do głosowania umieszcza się:";

12)

w art. 20 w ust. 1 skreśla się wyraz "pozytywnej" i wyraz "negatywnej";

13)

w art. 24 w ust. 2 w pkt 7:

a) wyraz "pozytywnych" zastępuje się wyrazem "na",

b) wyraz "negatywnych" zastępuje się wyrazem "na";

14)

skreśla się art. 31;

15)

art. 32 otrzymuje brzmienie:

"Art. 32.1. Jeżeli termin przeprowadzenia referendum został wyznaczony na dwa kolejne dni, ustalenie wyników głosowania przez komisję obwodową następuje po zakończeniu głosowania w drugim dniu przeprowadzania referendum.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, komisja obwodowa po zakończeniu głosowania w pierwszym dniu:

a) zapieczętowuje otwór urny,

b) ustala protokolarnie:

- liczbę niewykorzystanych kart do głosowania,

- liczbę kart wydanych - na podstawie podpisów osób w spisie osób uprawnionych do udziału w referendum.

3. Po wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 2, komisja obwodowa umieszcza w opieczętowanych pakietach odrębnie karty niewykorzystane i spis osób uprawnionych do udziału w referendum, które wraz z urną pozostają w lokalu komisji.

4. Po zakończeniu głosowania w pierwszym dniu przeprowadzania referendum i wykonaniu czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, przewodniczący komisji zamyka lokal komisji i opieczętowuje wejście do lokalu pieczęcią komisji. Wójt lub burmistrz (prezydent miasta) zapewnia ochronę lokalu komisji w czasie przerwy w głosowaniu.

5. Przed rozpoczęciem głosowania w drugim dniu komisja obwodowa stwierdza protokolarnie, czy pieczęcie na wejściu do lokalu komisji, a także na pakietach z kartami do głosowania oraz ze spisem osób uprawnionych do głosowania są nienaruszone.

6. Minister właściwy do spraw administracji publicznej, po porozumieniu z Państwową Komisją Wyborczą, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymagania w zakresie ochrony lokalu komisji w czasie przerwy w głosowaniu, w tym również zasady udzielania przez Policję pomocy wójtom, burmistrzom (prezydentom miast) w celu prawidłowej ochrony tych lokali.

7. Szczegółowy sposób wykonywania przez komisję obwodową czynności, o których mowa w ust. 2-5, określa, w drodze uchwały, Państwowa Komisja Wyborcza, zapewniając poszanowanie zasad przeprowadzania referendum oraz ochronę urny, pakietów i dokumentów związanych z referendum.";

16)

w art. 36 w ust. 5 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej podaje się do wiadomości publicznej i ogłasza w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej.";

17)

w art. 36 w ust. 6 wyrazy "i Prezesa Rady Ministrów" zastępuje się wyrazami ", Prezesa Rady Ministrów oraz Sąd Najwyższy";

18)

skreśla się art. 44 i 45;

19)

w art. 48 w ust. 7 wyrazy "5 sędziów" zastępuje się wyrazami "3 sędziów";

20)

w art. 71 w ust. 3 po wyrazach "art. 64" dodaje się wyrazy "i 65 ust. 1";

21)

art. 95 otrzymuje brzmienie:

"Art. 95. W ustawie z dnia 12 kwietnia 2001 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 46, poz. 499, Nr 74, poz. 786 i Nr 154, poz. 1802 oraz z 2002 r. Nr 14, poz. 128, Nr 113, poz. 984, Nr 127, poz. 1089 i Nr 153, poz. 1271) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 21 otrzymuje brzmienie:

"Art. 21. 1. Żołnierze pełniący zasadniczą lub okresową służbę wojskową oraz pełniący służbę w charakterze kandydatów na żołnierzy zawodowych lub odbywający ćwiczenia i przeszkolenie wojskowe, a także ratownicy odbywający zasadniczą służbę w obronie cywilnej poza miejscem stałego zamieszkania są dopisywani, na swój wniosek, do wybranego przez nich spisu wyborców, sporządzonego dla miejscowości, w której odbywają służbę. Wniosek składa się między 21 a 14 dniem przed dniem wyborów, chyba że osoby, o których mowa w zdaniu pierwszym, przybyły do miejsca ich aktualnego zakwaterowania po tym terminie. We wniosku podaje się dane wymienione w art. 11 ust. 4.

2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do policjantów z jednostek skoszarowanych, funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Więziennej pełniących służbę w systemie skoszarowanym.

3. Dowódcy jednostek wojskowych, komendanci oddziałów obrony cywilnej i dowódcy jednostek policyjnych oraz przełożeni funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Więziennej są obowiązani zapewnić żołnierzom, ratownikom, policjantom oraz funkcjonariuszom możliwość wykonania uprawnień wynikających z przepisu ust. 1.

4. Minister Obrony Narodowej, minister właściwy do spraw wewnętrznych oraz Minister Sprawiedliwości, każdy w zakresie swojej właściwości, po porozumieniu z Państwową Komisją Wyborczą, określą sposób realizacji obowiązków, o których mowa w ust. 3, uwzględniając konieczność zapewnienia wyborcom, o których mowa w ust. 1 i 2, możliwości wykonywania funkcji członków obwodowych komisji wyborczych i mężów zaufania.";

2) po art. 43 dodaje się art. 43a w brzmieniu:

"Art. 43a. 1. Państwowa Komisja Wyborcza wykonuje czynności wynikające ze sprawowanego nadzoru nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru wyborców oraz sporządzaniem spisów wyborców w szczególności:

1) kontroluje prawidłowość prowadzenia i aktualizowania rejestru wyborców oraz sporządzania spisów wyborców,

2) bada zgodność danych rejestru wyborców i spisów wyborców z danymi ewidencji ludności i aktów stanu cywilnego w gminie,

3) występuje z urzędu do właściwych organów o wykreślenie z rejestru wyborców lub spisu wyborców osób, które zostały wpisane do rejestru lub spisu z naruszeniem przepisów praw,

4) gromadzi i podaje do publicznej wiadomości, nie rzadziej niż raz na kwartał, informacje o liczbie wyborców objętych rejestrem wyborców w gminach,

5) podaje do publicznej wiadomości, według gmin, informacje o liczbie wyborców wpisanych do spisów wyborców według stanu na dzień ich sporządzenia dla danych wyborów.

2. Czynności, o których mowa w ust. 1, Państwowa Komisja Wyborcza wykonuje przy pomocy Krajowego Biura Wyborczego. Szczegółowy sposób wykonywania tych czynności, w celu zapewnienia właściwego ich wykonania, określa regulamin Państwowej Komisji Wyborczej.

3. Minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, na wniosek Państwowej Komisji Wyborczej, w drodze rozporządzenia, obowiązki organów prowadzących sprawy ewidencji ludności w zapewnieniu Państwowej Komisji Wyborczej wykonania jej zadań związanych z nadzorem nad prowadzeniem i aktualizowaniem rejestru wyborców oraz sporządzaniem spisów wyborców, w tym trybu udostępniania dokumentów oraz przekazywania informacji o liczbie mieszkańców ujętych w ewidencji ludności i liczbie wyborców wpisanych do rejestru wyborców i spisów wyborców oraz zasady i formy współdziałania organów administracji rządowej z Krajowym Biurem Wyborczym w tym zakresie.".