Poprzednia część druku


Art. 2.

W ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz.U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 130, poz. 1112) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 2 otrzymuje brzmienie:

"Art. 2. 1. Przewoźnik jest obowiązany podać do publicznej wiadomości zakres swojego działania, a w szczególności adresy punktów odprawy i sposób zawierania umowy przewozu.

2. Przewoźnik wykonujący regularne przewozy osób jest obowiązany w szczególności podać do publicznej wiadomości rozkład jazdy środków transportowych przez zamieszczenie informacji na wszystkich dworcach i przystankach wymienionych w rozkładzie jazdy.

3. Przewoźnicy wykonujący regularne przewozy osób są obowiązani do okresowej aktualizacji i publikowania informacji o wykonywanej komunikacji.";

2) w art. 34 w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyrazy "tryb ich uzgadniania i koordynacji, z uwzględnieniem zadań w zakresie koordynacji".

 

Art. 3.

W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440) art. 8a otrzymuje brzmienie:

"Art. 8a. 1. Finansowanie ustawowych uprawnień do ulgowych przejazdów należy do zadań samorządów województw, jako zadanie z zakresu administracji rządowej.

2. Samorządy województw przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie, dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4.

3. Kwotę dopłaty, o której mowa w ust. 2, stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających te ulgi. Przy określeniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.

4. Uprawnienie do otrzymywania dopłat, o których mowa w ust. 2, nabywa przewoźnik, który:

1) posiada zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 89, poz. 804 i Nr 199, poz. 1671),

2) stosuje kasy rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych,

3) zawarł umowę z samorządem województwa określając zasady przekazywania przewoźnikom dopłat.

5. Zmiany w programach kas rejestrujących, uwzględniających zasady określone w ust. 3 i 4 pkt 2, wymagają uzyskania pozytywnej opinii ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

6. Zasad finansowania określonych w ust. 1-4 nie stosuje się do przejazdów dzieci do lat 4 objętych ulgą 100%.";

 

Art. 4.

W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 38 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) zaświadczenie, o którym mowa w art. 95a pkt 2,";

2) w art. 95:

a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Pozwolenie może uzyskać osoba, jeżeli:

1) ukończyła 20 lat,

2) przedstawiła orzeczenia: lekarskie oraz psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych i psychologicznych do kierowania tramwajem,

3) odbyła wymagane szkolenie i zdała egzamin państwowy z wynikiem pozytywnym.",

b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Pozwolenie jest wydawane na okres wynikający z terminów badań, o których mowa w art. 122 ust. 2.";

3) po art. 95 dodaje się art. 95a w brzmieniu:

"Art. 95a. 1. Kierującym pojazdem uprzywilejowanym może być osoba, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, która:

1) ukończyła 21 lat,

2) posiada zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające jej zatrudnienie oraz spełnienie wymagań w zakresie badań lekarskich, o których mowa w art. 122 ust. 2 i psychologicznych, o których mowa w art. 124 ust. 2.

2. Kierującym pojazdem uprzywilejowanym Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej może być osoba, która posiada zaświadczenie wydane przez dowódcę jednostki wojskowej, potwierdzające spełnienie wymagań w zakresie badań lekarskich, o których mowa w art. 122 ust. 2 oraz psychologicznych, o których mowa w art. 124 ust. 2.

3. Kierującym pojazdem uprzywilejowanym Policji może być osoba, która posiada zaświadczenie wydane przez odpowiedni organ Policji, potwierdzające spełnienie wymagań w zakresie badań lekarskich, o których mowa w art. 122 ust. 2 oraz psychologicznych, o których mowa w art. 124 ust. 2.";

4) w art. 98 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Osoba posiadająca uprawnienie do kierowania pojazdem jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić starostę o utracie prawa jazdy, pozwolenia do kierowania tramwajem; o zniszczeniu tych dokumentów w stopniu powodującym ich nieczytelność, a także zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nich zawartych.";

5) art. 99a otrzymuje brzmienie:

"Art. 99a. Minister właściwy do spraw transportu dokona wyboru producenta blankietów praw jazdy, pozwoleń do kierowania tramwajem w trybie określonym przepisami o zamówieniach publicznych.";

6) w art. 100 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) szczegółowe czynności organów w sprawach związanych z wydawaniem dokumentów, cofanie i przywracanie uprawnień do kierowania oraz wzory dokumentów stosowanych w tych sprawach,";

7) w art. 106 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Starosta dokonuje wpisu osoby do ewidencji instruktorów, jeżeli spełnia ona warunki określone w art. 105 ust. 2 pkt 1-6, i wydaje jej legitymację instruktora na okres wynikający z terminów badań, o których mowa w art. 122 ust. 2.

2. Instruktor podlega kontrolnym badaniom lekarskim i badaniom psychologicznym, o których mowa w art. 122 ust. 2 i art. 124 ust. 2.";

8) w art. 111 ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Dyrektor wojewódzkiego ośrodka ruchu drogowego wydaje na okres wynikający z terminów badań, o których mowa w art. 122 ust. 2 i art. 124 ust. 2, legitymację egzaminatora osobie, o której mowa w ust. 1, zatrudnionej w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.

3. Egzaminator podlega kontrolnym badaniom lekarskim i badaniom psychologicznym, o których mowa w art. 122 ust. 2 i art. 124 ust. 2.";

9) w art. 115 w ust. 2:

a) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) wysokość opłat za wydanie prawa jazdy, pozwolenia do kierowania tramwajem, legitymacji instruktora i egzaminatora,",

b) dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) wysokość opłat za sprawdzenie kwalifikacji kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów oraz wysokość wynagrodzenia członków komisji sprawdzających ich kwalifikacje.";

10) w dziale IV uchyla się rozdział 2a "Wymagania w stosunku do kierowców wykonujących transport drogowy";

11) art. 122 otrzymuje brzmienie:

"Art. 122. 1. Badaniu lekarskiemu przeprowadzanemu w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem podlega:

1) osoba ubiegająca się o wydanie prawa jazdy,

2) osoba ubiegająca się o przywrócenie uprawnienia do kierowania pojazdem cofniętego ze względu na stan zdrowia,

3) kierujący pojazdem skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego, jeżeli:

a) uczestniczy w wypadku drogowym, w następstwie którego jest śmierć innej osoby lub ciężki uszczerbek na jej zdrowiu,

b) kierował pojazdem w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu,

4) kierujący pojazdem skierowany decyzją starosty w przypadkach nasuwających zastrzeżenia co do stanu zdrowia,

5) osoba niepełnosprawna posiadająca prawo jazdy lub pozwolenie do kierowania tramwajem, skierowana decyzją starosty na podstawie zawiadomienia powiatowego lub wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności,

6) kandydat na instruktora lub egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami.

2. Kierowca pojazdu uprzywilejowanego, instruktor, egzaminator oraz kierujący tramwajem, podlegają kontrolnym badaniom lekarskim:

1) w wieku do 55 lat - co 5 lat,

2) w wieku od 55 lat do 65 - co 2 lata,

3) powyżej 65 roku życia - corocznie.

3. Zadania i kompetencje, określone w ust. 1 pkt 4 i 5, nie mogą być powierzone w drodze porozumienia gminie.

4. Badania lekarskie przeprowadza uprawniony lekarz.

5. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do kierującego tramwajem.

6. Badanie lekarskie, o którym mowa w ust. 1, jest wykonywane na koszt osoby badanej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

7. Badanie lekarskie, o którym mowa w ust. 2, jest przeprowadzane na koszt podmiotu zatrudniającego lub osoby badanej, gdy nie pozostaje w stosunku pracy lub służby.

8. Przeprowadzanie badań lekarskich i wydawanie orzeczeń podlega kontroli wojewody.";

12) art. 124 otrzymuje brzmienie:

"Art. 124. 1. Badaniu psychologicznemu przeprowadzanemu w celu orzeczenia istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem podlega:

1) kandydat na instruktora lub egzaminatora osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami oraz osoba ubiegająca się o pozwolenie do kierowania tramwajem,

2) kierujący pojazdem silnikowym skierowany, w drodze decyzji, przez organ kontroli ruchu drogowego, jeżeli:

a) kierował pojazdem w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu,

b) przekroczył liczbę 24 punktów otrzymanych na podstawie art. 130 ust. 1,

3) kierujący będący sprawcą wypadku drogowego, w którym jest zabity lub ranny,

4) kierujący skierowany przez lekarza, jeżeli w wyniku badania lekarskiego stwierdzona zostanie konieczność przeprowadzenia badania psychologicznego,

5) osoba skierowana przez kierownika właściwej jednostki organizacyjnej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli jest ona przewidziana do szkolenia na kierowcę na potrzeby wojska,

6) osoba ubiegająca się o przywrócenie uprawnienia do kierowania pojazdem silnikowym, cofniętego ze względu na istnienie przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdami.

2. Instruktor, egzaminator, kierowca pojazdu uprzywilejowanego oraz kierujący tramwajem, podlegają kontrolnym badaniom psychologicznym co 5 lat do ukończenia 65 roku życia i następnie corocznie.

3. Badania, o których mowa w ust. 1 i 2, są przeprowadzane przez uprawnionego do orzekania psychologa w pracowni psychologicznej posiadającej zezwolenie wojewody.

4. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do kierującego tramwajem.

5. Badanie psychologiczne jest wykonywane na koszt osoby badanej, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.";

13) art. 125 otrzymuje brzmienie:

"Art. 125. Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, uwzględniając konieczność przyjęcia obiektywnych i niezbędnych kryteriów oceny istnienia lub braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem oraz wpływ sprawności psychicznej i fizycznej na zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia:

1) szczegółowe warunki i tryb:

a) kierowania osób na badania psychologiczne,

b) uzyskiwania i cofania uprawnień w zakresie przeprowadzania badań psychologicznych i orzekania oraz uzyskiwania i cofania zezwoleń przedsiębiorcom przeprowadzającym te badania,

c) odwoływania się od orzeczeń psychologicznych,

d) kontroli przeprowadzania badań psychologicznych oraz wydawanych orzeczeń psychologicznych,

2)  warunki, zakres i sposób przeprowadzania badań psychologicznych,

3) sposób postępowania z dokumentacją związaną z przeprowadzanymi badaniami psychologicznymi oraz wzory stosowanych dokumentów,

4) szczegółowe warunki, jakie musi spełniać pracownia psychologiczna,

5) maksymalne stawki opłat za badania psychologiczne.";

14) w art. 129 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem, zaświadczenie, o którym mowa w art. 95a ust. 1 pkt 2, a także dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia,";

15) po użytych w art. 2 pkt 37, w art. 39 ust. 2 pkt 5, w art. 53 ust. 1 pkt 7, w art. 62 ust. 3, w art. 63 ust. 4, w art. 64 ust. 5 pkt 2, w art. 66 ust. 1b pkt 1, ust. 4 pkt 4 i ust. 6, w art. 68 ust. 11 pkt 3, w art. 73 ust. 3, w art. 76 ust. 2, w art. 86 ust. 1 i 2, w art. 88 ust. 6, w art. 129 ust. 4, w art. 134, w art. 139 ust. 3 w różnych przypadkach wyrazach "Sił Zbrojnych" dodaje się wyrazy "Rzeczypospolitej Polskiej".

 

Art. 5.

W ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872, Nr 128, poz. 1407, z 2002 r. Nr 37, poz. 329, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 558, Nr 89, poz. 804, Nr 200, poz. 1688 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450) w załączniku do ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. w pkt 17 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 18 w brzmieniu:

"18) wojewódzcy inspektorzy transportu drogowego.".

 

Art. 6.

W ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. Nr 123, poz. 1354 i z 2002 r. Nr 155, poz. 1286) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 w ust. 1 wyrazy "transport drogowy" zastępuje się wyrazami "przewozy drogowe";

2) w art. 2:

a) uchyla się pkt 1,

b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) przewóz drogowy - każde przemieszczenie pojazdu po drogach publicznych, z osobami lub ładunkiem albo bez osób lub ładunku, przeznaczonego do przewozu osób lub rzeczy w ramach transportu drogowego lub niezarobkowego przewozu drogowego na potrzeby własne,",

c) uchyla się pkt 3;

3) w art. 3 uchyla się ust. 2;

4) w art. 4 wyrazy "transport drogowy" zastępuje się wyrazami "przewozy drogowe";

5) w art. 5 po wyrazie "przewozów" dodaje się wyraz "drogowych";

6) w art. 5 w pkt 3 po wyrazach "droga przejazdu" dodaje się wyrazy "od przystanku początkowego do przystanku końcowego";

7) w art. 5 pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) wykorzystywanymi do wykonywania robót kanalizacyjnych, drogowych i mostowych, ochrony przeciwpowodziowej, wodociągowych, gazowniczych i energetycznych, usług oczyszczania, telegraficznych, powszechnych usług pocztowych, transmisji radiowej, usług telewizyjnych oraz związanych z wykrywaniem nadajników, odbiorników radiowych lub telewizyjnych,";

8) w art. 5 w pkt 12 wyrazy "na potrzeby własne" zastępuje się wyrazami "w celach prywatnych";

9) w art. 6:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie

"1. Maksymalny czas prowadzenia pomiędzy każdymi dwoma okresami dziennego odpoczynku lub między okresem dziennego i tygodniowego odpoczynku nie może przekroczyć 9 godzin, z możliwością przedłużenia do 10 godzin, nie więcej niż dwukrotnie w każdym tygodniu.",

b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W każdym 24-godzinnym okresie kierowca wykorzystuje co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Odpoczynek może być skrócony nie więcej niż do 9 godzin i nie częściej niż trzykrotnie w ciągu jednego tygodnia. Równoważny okres odpoczynku kierowca ma obowiązek wykorzystać przed upływem następnego tygodnia.";

10) w art. 6 w ust. 4 i 6, w art. 7 w ust. 1, 3 i 4, w art. 8, w art. 9, w art. 10 w ust. 4, w art. 17 w ust. 2, w art. 20 w ust. 3 , 5 i ust. 7 w pkt 3, w art. 26 w ust. 1, w art. 27 w ust. 2, w art. 30, w art. 35 w ust. 2 w pkt 3 wyraz "dobowy" użyty w różnym przypadku zastępuje się wyrazem "dzienny" użytym w odpowiednim przypadku;

11) w art. 12 pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) pojazdami używanymi do przewozu towarów napędzanymi gazem lub o napędzie elektrycznym, wyposażonymi w ogranicznik prędkości, o ile pojazdy te, zgodnie z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym są uznane za równoważne z pojazdami napędzanymi silnikiem spalinowym lub silnikiem na olej napędowy, i których dopuszczalna masa całkowita łącznie z przyczepą lub naczepą, nie przekracza 3,5 t,";

12) art. 15 otrzymuje brzmienie:

"Art. 15. Kierowca na żądanie osoby uprawnionej do przeprowadzenia kontroli, przedstawia zapisy z przyrządu kontrolnego oraz kart drogowych za bieżący tydzień i za ostatni dzień poprzedniego tygodnia, w którym prowadził pojazd, a za dzień, w którym pojazdu nie prowadził zaświadczenie potwierdzające fakt nie prowadzenia pojazdu.";

13) w art. 17 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Maksymalny czas prowadzenia pojazdu pomiędzy każdymi dwoma okresami dziennego odpoczynku nie może przekroczyć 10 godzin.";

14) art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Art. 18. W każdym 24-godzinnym okresie kierowca wykorzystuje co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku.";

15) po art. 27 dodaje się art. 27a w brzmieniu:

"Art. 27a. Odniesienia przewidziane w art. 24 ust. 3, art. 25 ust. 1, art. 26 i art. 27 ust. 2 do przepisów rozdziałów 2 i 3, dotyczą kierowców, do których przepisy tych rozdziałów mają zastosowanie.";

16) w art. 31 w ust. 2 po wyrazach "z przyrządów kontrolnych" dodaje się wyrazy "oraz kart drogowych";

17) w art. 31 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy drogowe.".

 

Art. 7.

W ustawie z dnia 6 września 2001 r o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. Nr 129, poz. 1444 oraz z 2002 r. Nr 216, poz. 1825) w art. 4 uchyla się ust. 12.

 

 

Art. 8.

Do postępowań administracyjnych w sprawach objętych przepisami niniejszej ustawy wszczętych, a niezakończonych przed dniem jej wejścia w życie, stosuje się przepisy tej ustawy.

 

Art. 9.

Kierowcy pojazdów samochodowych używanych do przewozu osób (pasażerów) lub rzeczy, które zostały wyposażone w przyrządy kontrolne niespełniające wymagań ustawy, uwierzytelnione przed dniem 1 stycznia 2003 r., prowadzą karty drogowe, o których mowa w art. 36 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 5, do końca okresu ważności dowodu uwierzytelnienia, jednak nie dłużej niż do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

 

Art. 10.

Kierowcy prowadzący pojazdy samochodowe używane do przewozu osób (pasażerów) lub rzeczy, zarejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia
1985 r., albo nieobjęte obowiązkiem wyposażenia w urządzenie rejestrujące prędkość jazdy, czas jazdy i postoju, na podstawie pr
zepisów Prawa o ruchu drogowym, lub zwolnione z tego obowiązku, mogą prowadzić karty drogowe nie dłużej niż do dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

 

Art. 11.

1. Kierowców posiadających świadectwa kwalifikacji wydane na podstawie art. 115b ustawy wymienionej w art. 3, lub na podstawie art. 4 ust. 12 ustawy wymienionej w art. 6, uznaje się za spełniających wymagania określone przepisami:

1) rozdziału 7a ustawy, o której mowa w art. 1,

2) art. 95 i 95a ustawy, o której mowa w art. 3,

- nie dłużej jednak niż przez okres i w zakresie na jaki zostały wydane.

2. Świadectwa kwalifikacji, o których mowa w ust. 1, uznaje się odpowiednio za równoważne z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 39e ust. 1 pkt 6 ustawy wymienionej w art. 1 oraz w art. 95a ust. 1 pkt 2 i ust. 2 i 3 ustawy wymienionej w art. 3, nie dłużej jednak niż przez okres, na który zostały wydane.

 

Art. 12.

Zaświadczenie o ukończeniu kursu dokształcającego wydane na podstawie przepisów ustawy wymienionej w art. 3, uznaje się za równoważne z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 39b ust. 5, ustawy wymienionej w art. 1.

 

Art. 13.

Osoby wykonujące w dniu wejścia w życie ustawy przewozy na potrzeby własne są obowiązane w terminie do dnia 31 grudnia 2003 r. spełnić wymagania określone przepisami art. 39c ust. 1 oraz art. 39d ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1.

 

Art. 14.

Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 20 ust. 2, art. 41 ust. 4, art. 43 ust. 2, art. 69 ust. 3 oraz art. 89 ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie upoważnień w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

 

Art. 15.

1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 76 ust. 2, art. 86 ust. 2, art. 88 ust. 6, art. 100 oraz art. 125 ustawy wymienionej w art. 3, zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie upoważnień w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 115 ust. 2 ustawy, o której mowa w ust. 1, zachowują moc do czasu wydania nowych przepisów wykonawczych na podstawie art. 39b ust. 6 ustawy wymienionej w art. 1, nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

 

Art. 16.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów art. 1 pkt 16, pkt 17, pkt 25, pkt 32, pkt 33, pkt 43 lit. b oraz art. 2, art. 4 pkt 1-12 i pkt 14, art. 7, art. 11 i art. 12, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.

 

MARSZAŁEK SEJMU

/ - / Marek Borowski


Załącznik do ustawy
z dnia 11 czerwca 2003 r.
(poz. ...)

I

II

III

Lp.

Wyszczególnienie naruszeń

Wysokość kary w zł

1.1.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne bez wymaganej licencji lub bez wymaganego zaświadczenia

1.1.1.

Wykonywanie transportu drogowego bez wymaganej licencji, z wyłączeniem taksówek

8 000

1.1.2.

Wykonywanie transportu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego wypisu z licencji

500

1.1.3.

Wykonywanie transportu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego wypisu z wykazu numerów rejestracyjnych w międzynarodowym transporcie drogowym rzeczy

 

100

1.1.4.

Wykonywanie transportu drogowego taksówką bez wymaganej licencji

3 000

1.1.5.

Wykonywanie przejazdu w ramach transportu drogowego taksówką bez posiadania przy sobie przez kierowcę wymaganej licencji

100

1.1.6.

Wykonywanie transportu drogowego taksówką z naruszeniem warunków określonych w licencji

500

1.1.7.

Wykonywanie przewozu na potrzeby własne bez wymaganego zaświadczenia

2 000

1.1.8.

Wykonywanie przewozu na potrzeby własne bez posiadania w pojeździe wymaganego wypisu z zaświadczenia

100

1.1.9.

Przejazd w ramach przewozu na potrzeby własne pojazdem prowadzonym przez osobę nie będącą przedsiębiorcą lub pracownikiem przedsiębiorcy

1 000

 

1.2.

 

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne bez wymaganego zezwolenia na przewóz osób lub rzeczy

1.2.1.

Wykonywanie transportu drogowego bez wymaganego zezwolenia

6 000

1.2.2.

Wykonywanie transportu drogowego osób z naruszeniem warunków określonych w zezwoleniu dotyczących:

1) dni,

2) godzin odjazdu i przyjazdu,

3) ustalonej trasy przejazdu lub wyznaczonych przystanków

 

2000

500

3000

1.2.3.

Wykonywanie transportu drogowego bez posiadania w pojeździe wymaganego wypisu z zezwolenia

100

1.3.

 

Przewóz kabotażowy

1.3.1.

Wykonywanie przez zagranicznego przewoźnika przewozu kabotażowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez wymaganego zezwolenia

15 000

1.3.2.

Wykonywanie przewozu kabotażowego bez posiadania przez kierowcę przy sobie wymaganego zezwolenia

100

1.4.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem przepisów dotyczących uiszczania opłat za przejazd po drogach krajowych

1.4.1.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne bez uiszczenia opłaty za przejazd po drogach krajowych

3 000

1.4.2.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne bez posiadania w pojeździe karty opłaty drogowej; dotyczy tylko karty opłaty miesięcznej, półrocznej i rocznej wykupionej najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień kontroli

 

 

200

1.4.3.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z opłatą uiszczoną w wysokości niższej niż wymagana dla danego pojazdu samochodowego albo pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy

 

1 000

1.4.4.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z nieprawidłowo wypełnioną kartą opłaty drogowej

500

1.5.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem przepisów dotyczących przewozu żywych zwierząt

1.5.1.

Wykonywanie przewozu zwierząt przez kierowcę lub konwojenta nie posiadających kwalifikacji do transportu zwierząt

300

1.5.2.

Wykonywanie przewozu zwierząt bez sporządzenia planu trasy, jeżeli przewóz trwał będzie dłużej niż 8 godzin

500

1.5.3.

Wykonywanie przewozu zwierząt bez wymaganego orzeczenia lekarza weterynarii

500

1.5.4.

Wykonywanie międzynarodowego przewozu zwierząt bez wymaganego świadectwa zdrowia zwierząt

500

1.5.5.

Przekroczenie dopuszczalnego czasu przewozu zwierząt

500

1.5.6.

Przewóz zwierząt środkami transportu nie dopuszczonymi do przewozu

1 000

1.6.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem przepisów dotyczących przewozu drogowego towarów niebezpiecznych

 

1.6.1.

Dokumenty

1.6.1.1.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego dokumentu przewozowego

2 000

1.6.1.2.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania w pojeździe wymaganego dokumentu przewozowego

200

1.6.1.3.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z nieprawidłowo sporządzonym dokumentem przewozowym

200

1.6.1.4.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego zaświadczenia ADR o ukończeniu szkolenia

2000

1.6.1.5.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania w pojeździe wymaganego zaświadczenia ADR o ukończeniu szkolenia

200

1.6.1.6.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania w pojeździe wymaganych instrukcji pisemnych dla kierowcy

200

1.6.1.7.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z nieprawidłowo sporządzoną instrukcją pisemną dla kierowcy

100

1.6.1.8.

 

 

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych

 

6 000

1.6.1.9.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez posiadania w pojeździe wymaganego świadectwa dopuszczenia pojazdu do przewozu niektórych towarów niebezpiecznych

 

200

1.6.1.10.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganej kopii głównego tekstu umowy specjalnej

200

1.6.1.11.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego certyfikatu pakowania kontenera

1 000

1.6.1.12.

Wykonywanie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego bez wymaganego specjalnego zezwolenia w miejscu publicznym, na obszarze zabudowanym

2 000

1.6.1.13.

Wykonywanie przewozu materiału promieniotwórczego bez wcześniejszego uzyskania zatwierdzenia przez właściwą władzę

 

2 000

1.6.2.

Pojazd, oznakowanie pojazdu, warunki techniczne

1.6.2.1.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem nie wyposażonym w sprzęt gaśniczy

500

1.6.2.2.

 

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem bez wymaganego wyposażenia awaryjnego

- za każdy brakujący element

 

100

1.6.2.3.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem lub zespołem pojazdów nieoznakowanym w prawidłowy sposób tablicami barwy pomarańczowej

 

700

1.6.2.4.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w nieprawidłowo oznakowanym kontenerze, cysternie lub wieloelementowym kontenerze do gazów

 

2 000

1.6.2.5.

Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów przeznaczonym do przewozu towarów niebezpiecznych z niezdjętymi lub z niezakrytymi tablicami barwy pomarańczowej

 

200

1.6.2.6.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem bez zamontowanego lub z nieprawidłowo działającym ogranicznikiem prędkości

2000

1.6.2.7.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem z niedozwolonym lub nieprawidłowo działającym ogrzewaczem spalinowym

500

1.6.2.8.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem nie odpowiadającym warunkom określonym w świadectwie dopuszczenia pojazdu

1 500

1.6.2.9.

Przewóz towaru niebezpiecznego w pojeździe bez zamontowanego wymaganego urządzenia przeciwblokującego (ABS)

1000

1.6.3.

Sposób przewozu towarów niebezpiecznych

1.6.3.1.

Wykonywanie przewozu drogowego cysterną towarów niedopuszczonych do przewozu w cysternie

6 000

1.6.3.2.

Wykonywanie przewozu drogowego luzem towarów niedopuszczonych do przewozu luzem

6 000

1.6.3.3.

Wykonywanie przewozu drogowego w sztukach przesyłki towarów niedopuszczonych do przewozu w sztukach przesyłki

6 000

1.6.3.4.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem niewłaściwym do przewozu ze względu na wymagany sposób przewozu

3 000

1.6.3.5.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem z naruszeniem przepisów dotyczących rozmieszczania i mocowania ładunków

700

1.6.3.6.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów dotyczących dopuszczalnego stopnia napełnienia cysterny

4 500

1.6.3.7.

Wykonywanie przewozu drogowego materiałów reagujących ze sobą niebezpiecznie, umieszczonych w sąsiadujących komorach cysterny

5 000

1.6.3.8.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych pojazdem zanieczyszczonym pozostałościami przewożonych uprzednio w sztukach przesyłki towarów niebezpiecznych

 

1 500

1.6.3.9.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych w ilościach przekraczających ilości dozwolone

2 000

1.6.3.10.

Wykonywanie przewozu drogowego niektórych towarów niebezpiecznych z naruszeniem wymaganych środków ostrożności przy ich przewozie razem z artykułami żywnościowymi, towarami konsumpcyjnymi lub karmą dla zwierząt

 

1 000

1.6.4.

Towary niebezpieczne i ich opakowanie

1.6.4.1.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych niedopuszczonych do przewozu

10 000

1.6.4.2.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych z naruszeniem przepisów dotyczących pakowania razem do sztuki przesyłki

3 000

1.6.4.3.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego opakowania lub w niewłaściwym opakowaniu

500

1.6.4.4.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez wymaganego oznakowania sztuki przesyłki

200

1.6.4.5.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych bez stosowania nalepek ostrzegawczych -za każdą nalepkę ostrzegawczą

50

1.6.4.6.

Nieprzestrzeganie przepisów dotyczących próżnych i nieoczyszczonych opakowań

500

1.6.5.

Inne naruszenia

1.6.5.1.

Wykonywanie załadunku lub rozładunku towaru niebezpiecznego w miejscu publicznym, poza obszarem zabudowanym, bez wymaganego powiadomienia właściwych władz

 

1 000

1.6.5.2.

Wykonywanie przewozu drogowego towarów niebezpiecznych przy użyciu dużego kontenera, niezdatnego do użytku z powodu istotnych wad elementów konstrukcyjnych

 

1 000

1.6.5.3.

Postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez wymaganego nadzoru

800

1.6.5.4.

Postój pojazdu przewożącego towary niebezpieczne bez zabezpieczenia hamulcem postojowym

500

1.6.5.5.

Używanie ognia lub nieosłoniętego płomienia w pojazdach przewożących towary klasy 1, a także w ich pobliżu oraz podczas załadunku lub rozładunku tych towarów

 

2 000

1.6.5.6.

Niezgłoszenie wypadku lub awarii dotyczącej towaru niebezpiecznego

2 000

 

1.7.

Wykonywanie Transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem przepisów dotyczących przewozu odpadów

1.7.1.

Przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów niebezpiecznych bez wymaganego zezwolenia Głównego Inspektora Ochrony Środowiska

6 000

1.7.2.

Przewóz przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów niebezpiecznych bez wymaganego zezwolenia Głównego Inspektora Ochrony Środowiska

6 000

1.7.3.

Przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej odpadów innych niż niebezpieczne bez wymaganego zezwolenia Głównego Inspektora Ochrony Środowiska

3 000

1.7.4.

Wykonywanie przywozu, przewozu lub wwozu odpadów z naruszeniem warunków określonych w zezwoleniu, w szczególności co do trasy, ilości lub rodzaju przewożonych odpadów

 

3 000

1.7.5.

Przewóz drogowy odpadów innych niż niebezpieczne bez wymaganego zezwolenia

1 500

1.7.6.

Przewóz drogowy odpadów niebezpiecznych bez wymaganego zezwolenia

6 000

1.8.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne artykułów żywnościowych szybko psujących się

1.8.1.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne bez wymaganego świadectwa zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów

 

 

2 000

1.8.2

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne bez posiadania w pojeździe wymaganego świadectwa zgodnie z umową o międzynarodowych przewozach szybko psujących się artykułów żywnościowych i o specjalnych środkach transportu przeznaczonych do tych przewozów

 

 

200

1.9.

 

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne bez formularza jazdy lub z nieprawidłowo wypełnionym formularzem jazdy

1.9.1

Wykonywanie międzynarodowego przewozu wahadłowego, okazjonalnego lub międzynarodowego niezarobkowego przewozu osób bez posiadania w pojeździe formularza jazdy

 

500

1.9.2.

Wykonywanie międzynarodowego przewozu wahadłowego, okazjonalnego lub międzynarodowego niezarobkowego przewozu osób z nieprawidłowo wypełnionym formularzem jazdy

 

200

1.10.

 

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem przepisów w zakresie ochrony środowiska

1.10.1.

Przejazd pojazdem powodującym hałas przekraczający dopuszczalny poziom

200

1.10.2.

Przejazd pojazdem wydzielającym szkodliwe substancje w stopniu przekraczającym dopuszczalny poziom

300

1.11.

 

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem przepisów o czasie pracy

1.11.1

Skrócenie dziennego czasu odpoczynku, przy wykonywaniu transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne:

a) o czas do jednej godziny,

b) za każdą rozpoczętą kolejną godzinę.

 

50

50

1.11.2.

Skrócenie tygodniowego czasu odpoczynku, przy wykonywaniu transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne:

a) o czas do jednej godziny,

b) za każdą rozpoczętą kolejną godzinę.

 

50

100

1.11.3.

Skrócenie przerwy w czasie jazdy, przy wykonywaniu transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne:

a) o czas do 15 minut,

b) o czas powyżej 15 minut do 30 minut.

 

50

100

1.11.4.

Przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia bez przerwy, przy wykonywaniu transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne:

a) o czas powyżej 15 minut do 30 minut,

b) za każde następne rozpoczęte 30 minut.

 

100

50

1.11.5.

Przekroczenie maksymalnego dziennego okresu prowadzenia, przy wykonywaniu transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne:

a) o czas do jednej godziny,

b) za każdą następną rozpoczętą godzinę.

 

50

100

1.11.6.

Przekroczenie całkowitego czasu prowadzenia w okresie dwutygodniowym, przy wykonywaniu transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne:

a) przekroczenie okresu prowadzenia o czas do 2 godzin,

b) za każdą następną rozpoczętą godzinę.

 

100

100

1.11.7.

Przyrząd kontrolny:

1. Nie jest zainstalowany

2. Nie odpowiada przepisom w zakresie rejestracji wymaganych okresów jazdy

3. Nie zawiera tabliczki znamionowej

 

3 000

2 000

300

1.11.8.

Karta drogowa:

1. Brak wymaganej karty drogowej

2. Karta drogowa wypełniona jest nieprawidłowo. W karcie drogowej brakuje rejestracji danych dotyczących:

a) imienia lub nazwiska kierowcy,

b) daty wystawienia karty drogowej,

c) numeru rejestracyjnego pojazdu,

d) czasu pracy kierowcy,

e) czasu prowadzenia przez kierowcę pojazdu,

f) dobowego czasu odpoczynku kierowcy.

Wskazane kary podlegają sumowaniu

 

400

 

 

 

50

50

50

200

200

200

1.11.9.

Nieprawidłowe działanie przyrządu kontrolnego.

1. Nieuzasadnione użycie kilku wykresówek w ciągu tego samego 24 godzinnego okresu - za każdy dzień, jeżeli w skutek tego kontrola była:

 

a) niemożliwa

 

 

b) utrudniona

c) nie ma wątpliwości co do zapisów na

wykresówkach

 

 

2. Wykresówka z danego dnia była zbyt długo zapisywana - za każdą wykresówkę, jeżeli w skutek tego kontrola była:

a) niemożliwa

 

 

b) utrudniona

 

 

c) nie ma wątpliwości co do zapisów na

wykresówce

 

 

 

3. Przełącznik grup czasowych nie był używany lub był używany nieprawidłowo - za każdą wykresówkę, jeżeli w skutek tego kontrola była:

a) niemożliwa

 

 

b) utrudniona

 

 

c) nie ma wątpliwości co do zapisów na wykresówce

 

 

 

 

4. Oznaczenie czasowe na wykresówce nie było zgodne z urzędowym czasem kraju rejestracji - za każdą wykresówkę, jeżeli w skutek tego kontrola była:

a)niemożliwa

 

 

b)utrudniona

 

 

c)nie ma wątpliwości co do zapisów na wykresówce

 

 

 

 

 

200

maks.

6 000

150

maks.

3 000

50

maks.

1 500

 

 

 

 

200

maks.

3 000

150

maks.

2 000

100

maks.

1 000

 

 

 

 

 

200

maks.

5 000

150

maks.

3 000

 

100

maks.

1 000

 

 

 

 

100

maks.

1 000

100

maks.

500

50

maks.

200

1.11.10.

Używanie nieprawidłowych wykresówek.

1. Użyta wykresówka jest nieczytelna - za każdą wykresówkę, jeżeli w skutek tego kontrola była:

a)niemożliwa

b)utrudniona

 

 

 

2. Zastosowany typ wykresówki nie był zatwierdzony i przeznaczony do danego typu przyrządu kontrolnego - za każdą wykresówkę, jeżeli w skutek tego kontrola była:

 

a)niemożliwa

 

 

 

b)utrudniona

 

 

 

c)nie ma wątpliwości co do zapisów na wykresówce

 

 

 

 

150

100

 

 

 

 

 

 

 

 

200

maks.

6 000

 

150

maks.

3 000

 

100

maks.

1 000

1.11.11.

Wykresówki

1. Nie okazanie wykresówek:

a) nie okazanie wykresówek lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu, podczas kontroli w przedsiębiorstwie - za każdy dzień pracy kierowcy,

b) nie okazanie wykresówek lub dokumentu potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu, podczas kontroli drogowej - za każdą wykresów

2. Kierowca okazał podczas kontroli wykresówkę nie zawierającą pełnych danych o okresach pracy kierowcy

- za każdą wykresówkę

 

3. Używanie tej samej wykresówki przez kilku kierowców z wyjątkiem

przypadku, gdy konstrukcja tachografu przewiduje taką możliwość

 

4. Wykresówka nie zawiera przepisowych wpisów:

a)imienia lub nazwiska kierowcy

b)miejsca i daty początkowej użytkowania wykresówki

c)miejsca i daty końcowej używania wykresówki

d)numeru rejestracyjnego pojazdu

e)stanu licznika kilometrów w chwili rozpoczęcia użytkowania pojazdów

f)stanu licznika kilometrów w chwili zakończenia użytkowania pojazdu

g)godziny zmiany pojazdu

Wskazane kary podlegają sumowaniu

 

 

 

 

300

 

200

 

150

 

50

50

50

50

50

50

50

50

50

50

1.11.12.

Inne rodzaje dokumentowania czasu pracy.

1.Brak wyciągu z planu pracy lub rozkładu jazdy.

2. Nieposiadanie przez kierowcę podczas przejazdu wyciągu z planu pracy lub

kopii rozkładu jazdy.

400

200

1.11.13.

Samowolna zmiana wskazań urządzeń pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w pojeździe przy wykonywaniu transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne

 

 

2 000

1.11.14.

Samowolna zmiana wskazań urządzeń pomiarowo-kontrolnych zainstalowanych w pojeździe, przy wykonywaniu transportu drogowego taksówką

 

500

1.12.

 

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne z naruszeniem przepisów dotyczących okresowych ograniczeń ruchu pojazdów na drogach lub zakazu ruchu niektórych ich rodzajów

1.12.1.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne w okresie obowiązywania zakazów lub ograniczeń w ruchu wprowadzonych dla określonej kategorii pojazdów ze względu na uplastycznienie nawierzchni bitumicznych

 

300

1.12.2.

Wykonywanie transportu drogowego lub przewozu na potrzeby własne w okresie obowiązywania zakazów lub ograniczeń ruchu określonej kategorii pojazdów w terminach określonych właściwymi przepisami

 

500


Poprzednia część druku