Druk nr 617 Z

18 marca 2004 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

V KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI SPRAW ZAGRANICZNYCH I INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ

oraz

KOMISJI SKARBU PAŃSTWA I INFRASTRUKTURY

(wraz z zestawieniem wniosków)

Komisje, na posiedzeniu w dniu 18 marca 2004 r. po rozpatrzeniu wniosków zgłoszonych w toku debaty w dniu 17 marca 2004 r. nad ustawą

o przewozie koleją towarów niebezpiecznych,

przedstawiają Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko:

- Wysoki Senat raczy przyjąć wnioski zawarte w pkt: 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47 i 48.

Przewodniczący Komisji

Przewodnicząca Komisji

Skarbu Państwa i Infrastruktury

Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej

(-) Jerzy Suchański

(-) Genowefa Grabowska


ZESTAWIENIE WNIOSKÓW

do ustawy o przewozie koleją towarów niebezpiecznych

Uwaga:
Poprawki nr 1, 8, 10, 28, 33 i 35 należy głosować łącznie.

1)

w art. 2 w pkt 5:

a) w lit. a skreśla się wyrazy "zwane dalej "naczyniami",",

b) w lit. b skreśla się wyrazy "zwane dalej "cysternami",";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 2 i 29 należy głosować łącznie.

2)

w art. 2 pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) ocena zgodności – sprawdzanie, przed wprowadzeniem do obrotu, ciśnieniowego urządzenia transportowego, projektu lub procesu jego wytwarzania, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w regulaminie RID;

7) ponowna ocena zgodności – sprawdzanie znajdującego się w obrocie ciśnieniowego urządzenia transportowego, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w Regulaminie RID, na żądanie właściciela, jego upoważnionego przedstawiciela albo użytkownika, w celu potwierdzenia zgodności z tymi wymaganiami;";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

3)

w art. 9 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Zarządca infrastruktury kolejowej lub użytkownik bocznicy kolejowej powiadamia niezwłocznie o bezpośrednim zagrożeniu bezpieczeństwa, o którym mowa w ust. 3, właściwe ze względu na miejsce zdarzenia organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, służby ratownicze oraz Policję.";

Poprawka sen. M. Janowskiego

4)

w art. 12 w pkt 2 wyrazy "art. 36" zastępuje się wyrazami "art. 59";

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 5 i 30 należy głosować łącznie.

5)

w art. 13 w pkt 2 wyrazy "procesach transportu" zastępuje się wyrazem "transporcie";

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 6, 7, 31 i 32 należy głosować łącznie.

6)

w art. 14:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz akredytacji, autoryzacji i notyfikacji jednostki kontrolującej stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 pkt 2, 5 i 6, 10-13, art. 7 ust. 1 pkt 2, art. 9, art. 13a, art. 14-18, art. 19 ust. 1-5, art. 20-22 oraz art. 24-36 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360, z późn. zm.), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów niniejszego rozdziału.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Czynności, o których mowa w art. 20 – 22 i art. 24 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, wykonuje minister właściwy do spraw transportu.";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

7)

skreśla się art. 16;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

8)

w art. 17 w ust. 3 wyrazy "naczynie lub cysterna, do których" zastępuje się wyrazami "ciśnieniowe urządzenie transportowe, do którego";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 9 i 34 należy głosować łącznie.

9)

w art. 17 w ust. 3 w zdaniu drugim wyraz "Jeżeli" zastępuje się wyrazami "W zakresie, w jakim" oraz wyraz "dotyczącej" zastępuje się wyrazem "dotyczących";

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje

10)

w art. 19 skreśla się ust. 1;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 11 i 36 należy głosować łącznie.

11)

w art. 22 w ust. 2 skreśla się pkt 1 i 2;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 12 i 37 należy głosować łącznie.

12)

w art. 23 skreśla się ust. 2;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 13 i 38 należy głosować łącznie.

13)

w art. 25 w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyraz "obowiązkową";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 14 i 39 należy głosować łącznie.

14)

w art. 25 w ust. 1 skreśla się pkt 2;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Przyjęcie poprawki nr 15 wyklucza głosowanie poprawki nr 16.

15)

w art. 26 w ust. 1 i 3, w art. 27 w ust. 1 i 3 oraz w art. 28 w ust. 1 – 6 użyte w różnym przypadku wyrazy "Prezes Urzędu Transportu Kolejowego" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Prezes UTK";

Poprawka KSPI

16)

w art. 26 w ust. 1 i 3, w art. 27 w ust. 1 i 3 oraz w art. 28 w ust. 2 – 6 użyte w różnym przypadku wyrazy "Prezes Urzędu Transportu Kolejowego" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "Prezes UTK";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 17 i 40 należy głosować łącznie.

17)

w art. 27:

a) w ust. 1 po wyrazie "wymagania" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału";

b) w ust. 2 po wyrazie "wymagań" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału" oraz po wyrazie "obrotu" dodaje się wyrazy ", uiszczając opłatę, o której mowa w ust. 3";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 18 i 41 należy głosować łącznie.

18)

art. 27 oznacza się jako art. 28a;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 19 i 42 należy głosować łącznie.

Nieprzyjęcie tej poprawki spowoduje modyfikację poprawki nr 16.

19)

w art. 28:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku stwierdzenia, że:

  1. ciśnieniowe urządzenie transportowe nie spełnia wymagań,
  2. oznakowanie znakiem Õ ciśnieniowego urządzenia transportowego zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału

- Prezes UTK, w drodze decyzji, nakazuje zapewnić w określonym terminie zgodność ciśnieniowego urządzenia technicznego z wymaganiami lub warunkami określonymi w art. 24 ust. 1 albo wycofać urządzenie z obrotu.",

b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymuje brzmienie:

"1) nie stwierdzi naruszeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2;

2) niezgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami lub z warunkami określonymi w art. 24 ust. 1 została usunięta albo urządzenie zostało wycofane z obrotu;";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

20)

w art. 30 skreśla się wyrazy ", a także wymagania zawarte w przepisach Unii Europejskiej";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

21)

w art. 33 w ust. 2 w pkt 1 wyraz "jeden" zastępuje się wyrazem "oraz właściwemu wojewodzie";

Poprawka sen. M. Janowskiego

Uwaga:
Poprawki nr 22 i 25 należy głosować łącznie.

Przyjęcie tych poprawek wyklucza głosowanie poprawki nr 24.

22)

w art. 36 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) zaświadczenie o zdaniu egzaminu.";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

23)

w art. 36 w ust. 3 wyrazy "mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy Unii Europejskiej" zastępuje się wyrazami "uwzględniając zakres niezbędnych danych dotyczących doradcy";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

24)

w art. 37 w ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) zaświadczenie o złożeniu egzaminu z wynikiem pozytywnym;";

Poprawka KSPI

25)

w art. 37 w ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) zaświadczenie o zdaniu egzaminu;";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

26)

w art. 53 w pkt 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "w art. 54 dodaje się ust. 2a" zastępuje się wyrazami "po art. 54 dodaje się art. 54a" oraz ust. 2a oznacza się jako art. 54a;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

27)

w art. 54 w pkt 2, w art. 1 wyrazy "przewozu drogowego towarów niebezpiecznych" zastępuje się wyrazami "w tych sprawach";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

28)

w art. 54 w pkt 3, w pkt 5:

a) w lit. a skreśla się wyrazy "zwane dalej "naczyniami",",

b) w lit. b skreśla się wyrazy "zwane dalej "cysternami"";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

29)

w art. 54 w pkt 3, pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) ocena zgodności – sprawdzanie, przed wprowadzeniem do obrotu, ciśnieniowego urządzenia transportowego, projektu lub procesu jego wytwarzania, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w umowie ADR;

7) ponowna ocena zgodności – sprawdzanie znajdującego się w obrocie ciśnieniowego urządzenia transportowego, w zakresie zgodności z wymaganiami określonymi w umowie ADR, na żądanie właściciela, jego upoważnionego przedstawiciela albo użytkownika, w celu potwierdzenia zgodności z tymi wymaganiami;";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

30)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19c w pkt 2 wyrazy "procesach transportu" zastępuje się wyrazem "transporcie";

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje

31)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19d:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Do oceny zgodności ciśnieniowych urządzeń transportowych oraz akredytacji, autoryzacji i notyfikacji jednostki kontrolującej stosuje się odpowiednio przepisy art. 5 pkt 2, 5 i 6, 10-13, art. 7 ust. 1 pkt 2, art. 9, art. 13a, art. 14-18, art. 19 ust. 1-5, art. 20-22 oraz art. 24-36 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2002 r. Nr 166, poz. 1360, z późn. zm.), z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów niniejszego rozdziału.",

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Czynności, o których mowa w art. 20 – 22 i art. 24 ustawy z dnia 30 sierpnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, wykonuje minister właściwy do spraw transportu.";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

32)

w art. 54 w pkt 4, skreśla się art. 19f;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

33)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19g w ust. 3 wyrazy "naczynie lub cysterna, do których" zastępuje się wyrazami "ciśnieniowe urządzenie transportowe, do którego";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

34)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19g w ust. 3 w zdaniu drugim wyrazy "Jeżeli Regulamin RID" zastępuje się wyrazami "W zakresie, w jakim umowa ADR";

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje

35)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19i skreśla się ust. 1;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

36)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19l w ust. 2 skreśla się pkt 1 i 2;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

37)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19ł skreśla się ust. 2;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

38)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19n w ust. 1 w pkt 1 skreśla się wyraz "obowiązkową";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

39)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19n w ust. 1 skreśla się pkt 2;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

40)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19p:

a) w ust. 1 po wyrazie "wymagania" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału";

b) w ust. 2 po wyrazie "wymagań" dodaje się wyrazy "lub oznakowanie znakiem Õ tego urządzenia zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału" oraz po wyrazie "obrotu" dodaje się wyrazy ", uiszczając opłatę, o której mowa w ust. 3";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

41)

w art. 54 w pkt 4, art. 19p oznacza się art. 19r1;

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

42)

w art. 54 w pkt 4, w art. 19r:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W przypadku stwierdzenia, że:

  1. ciśnieniowe urządzenie transportowe nie spełnia wymagań,
  2. oznakowanie znakiem Õ ciśnieniowego urządzenia transportowego zostało dokonane niezgodnie z przepisami niniejszego rozdziału

- Główny Inspektor Transportu Drogowego, w drodze decyzji, nakazuje zapewnić w określonym terminie zgodność ciśnieniowego urządzenia technicznego z wymaganiami lub warunkami określonymi w art. 19m ust. 1 albo wycofać urządzenie z obrotu.",

b) w ust. 3 pkt 1 i 2 otrzymuje brzmienie:

"1) nie stwierdzi naruszeń, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2;

2) niezgodność ciśnieniowego urządzenia transportowego z wymaganiami lub z warunkami określonymi w art. 19m ust. 1 została usunięta albo urządzenie zostało wycofane z obrotu;";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

43)

w art. 54 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) w art. 22 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) stwierdzanie zgodności realizacji przewozu z wymaganiami określonymi w ustawie i umowie ADR;";";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 44 i 47 należy głosować łącznie.

44)

w art. 54 w pkt 6, w art. 38a w ust. 3 wyrazy "powinny zostać wycofane" zastępuje się wyrazami "podlegają wycofaniu";

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje

Uwaga:
Poprawki nr 45, 46 i 48 należy głosować łącznie.

45)

w art. 55 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) w art. 37 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) ewidencję kosztów ponoszonych na realizację zadań, o których mowa w art. 39 ust. 1 i art. 40 ust. 1, oraz ewidencję przychodów, o których mowa w art. 40 ust. 1;";";

Poprawka KSZIE poparta przez połączone komisje

46)

w art. 55 w pkt 2 po lit. b dodaje się lit. c w brzmieniu:

"c) ust. 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady organizowania zadań, o których mowa w ust. 1, oraz tryb wyboru przewoźników kolejowych, kierując się zasadami uczciwej konkurencji i ochroną interesów konsumentów, w szczególności: kryteria ustalania zapotrzebowania na przewozy kolejowe, dopuszczalne formy organizacyjne wykonywania przewozów kolejowych oraz kryteria oferty przewoźników kolejowych.";";

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje

47)

w art. 59 w ust. 3 wyrazy "powinny zostać wycofane" zastępuje się wyrazami "podlegają wycofaniu";

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje

48)

po art. 59 dodaje się art. 59a w brzmieniu:

"Art. 59a. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 40 ust. 7 ustawy, o której mowa w art. 55, zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych, wydanych na podstawie upoważnienia w brzmieniu nadanym przez art. 55 pkt 2 lit. c niniejszej ustawy.".

Poprawka KSZIE, KSPI poparta przez połączone komisje