Warszawa, dnia 20 kwietnia 2004 r.

KANCELARIA SENATU
BIURO LEGISLACYJNE

Opinia do ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Celem ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze jest dostosowanie przepisów prawa lotniczego do dyrektywy w sprawie ustanowienia zasad i procedur w odniesieniu do wprowadzenia ograniczeń działalności w związku z hałasem w portach lotniczych Wspólnoty oraz dyrektywy w sprawie wzajemnego uznawania licencji personelu pełniącego określone funkcje w lotnictwie cywilnym.

Cel ograniczenia hałasu będzie osiągany poprzez wprowadzanie decyzją administracyjna ograniczeń lub zakazów wykonywania przez samoloty operacji lotniczych (startów i lądowań) na konkretnych lotniskach. Decyzje wydaje Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego uzgodnieniu z właściwym terytorialnie wojewodą oraz po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi podmiotami.

Zgodnie z nową regulacją świadectwa kwalifikacji wydane przez upoważniony organ państwa członkowskiego nie wymagają uznania przez Prezesa ULC. Natomiast licencje wydawane przez organy tych państw będą uważane za równoważne z licencjami polskimi, chyba że wymagania stawiane przy ich wydawaniu były łagodniejsze od stawianych w Polsce.

Ponadto ustawa liberalizuje zagadnienie szkolenia i uzyskania właściwych kwalifikacji wobec osób będących kandydatami na pilotów lotni, paralotni oraz operatorów modeli latających.

uwagi do ustawy:

1) W art. 1 w pkt 2, w art. 71a do ust. 6, w którym zawarto wyłączenie stosowania decyzji o ograniczeniu wykonywania operacji lotniczych, "jeżeli zostały już wprowadzone ograniczenia w wyniku drobnych zmian technicznych niestwarzających istotnych kosztów dla użytkowników statków powietrznych". Wydaje się ze przepis jest zbyt niedookreślony aby mógł stanowić podstawę do odmowy stosowania dość precyzyjnie określonych "środków do walki z hałasem", poza tym wydaje się że art. 7 dyrektywy, dopuszczający to wyłączenie, wyłącza jedynie pewne reguły dokonywania ocen a nie stosowane środki,

2) W art. 1 w pkt 2, w art. 71b w ust. 1 - decyzje nakładające ograniczenia lub zakazy wykonywania operacji lotniczych mają być wydawane po przeprowadzeniu konsultacji z podmiotami, które maja lub mogą mieć interes faktyczny lub prawny "we wprowadzeniu ograniczeń lub zakazów wykonywania operacji lotniczych". W szczególności takimi podmiotami mają być zarządzający lotniskiem oraz komitet przewoźników. Wydaje się, że podmioty te nie są zainteresowane we wprowadzeniu ograniczeń lub zakazów, ponieważ ograniczenia te dotykają ich interesów ekonomicznych, ponadto zaproponowany przepis wydaje się być niezgodnym z teścia dyrektywy 2002/30/WE, gdzie zgodnie z art. 2 lit. f zawierającym definicję "zainteresowanej strony" mówi się o osobach fizycznych lub prawnych, które są dotknięte lub zostaną dotknięte przez środki redukcji hałasu lub które mają uzasadniony interes we wprowadzeniu tych środków.

3) W art. 1 w pkt 2, w art. 71c do ust. 2 - norma prawna powinna być sformułowana ogólnie wskazywać pewne cechy adresatów a nie konkretnie ich wymienić - przepis ust. 2 nie spełnia tego wymogu, ponieważ odnosi się wyłącznie do lotniska Łódź - Lublinem.

4) W art. 1 w pkt 2, w art. 71e zawierającym upoważnienie do wydania rozporządzenia brakuje wytycznych jakimi ma kierować się minister określając wykaz państw rozwijających się oraz wyjaśnienia pojęcia "operator samolotu".

5) W art. 1 w pkt 12, dodawany art. 225b ma charakter przejściowy i reguluje stan od dnia wejścia w życie niniejszej nowelizacji Prawa lotniczego a nie od dnia wejścia w życie ustawy nowelizowanej i jako taki powinien znaleźć się w treści ustawy nowelizującej jako art. 1a.

6) oraz dwie drobne poprawki porządkowe:

- w art. 1 w pkt 2, w art. 71b w ust. 2 wyrazy "ust. 1" zastępuje się wyrazami "art. 71a ust. 1",

- w art. 1 w pkt 2, w art. 71c w ust. 3 w pkt 1 i 2 skreśla się wyrazy "art. 71c".

 

Sporządził:

A. Niemczewski