Warszawa, dnia 9 marca 2005 r.

KANCELARIA SENATU

BIURO LEGISLACYJNE

 

Opinia do ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (druk nr 904 )

Informacja ogólna

Uchwalona w dniu 4 marca 2005 r. ustawa o zmianie ustawy o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych wypracowana została przez Sejm na podstawie projektu rządowego z druku nr 3663. Celem nowelizacji jest wdrożenie nowych regulacji unijnych dotyczących rynku mleka (rozporzadzenie Komisji 595/2004) oraz doprecyzowanie funkcjonujących już w prawie krajowym rozwiązań w tym zakresie.

Do najważniejszych regulacji należą:

Ponadto nowela wprowadza zmiany w niektórych regulacjach, wynikające z doświadczeń Agencji Rynku Rolnego oraz zmiany o charakterze doprecyzowującym, dotyczące:

Nowelizacja rozszerza działania Agencji Rynku Rolnego o wydawanie zezwoleń na wykorzystanie kazeiny i kazeinianów do produkcji serów.

Ponadto, wypracowany przez sejmową Komisję projekt nowelizacji zawierał poprawki zmierzające do likwidacji Funduszu Promocji Mleczarstwa. Sejm nie przyjął jednak tych rozwiązań i utrzymując Fundusz określił sposób naliczania i przekazywania przez podmioty skupujące mleko wpłat na ten Fundusz.

Uwagi szczegółowe

1. Do art. 1 pkt 12

Dotychczasowy art. 16 ustawy nowelizowanej dotyczył określania referencyjnej zawartości tłuszczu w mleku dla producentów rozpoczynających produkcję. Obecnie proponowane brzmienie obejmuje inny stan faktyczny, dotyczy przydziału indywidualnej ilości referencyjnej z krajowej rezerwy dla producenta rozwijającego produkcję mleka. W celu zapewnienia jasności zmian w systemie prawa, jeśli dotychczasowy przepis zawarty w art. 16 stracił swoją merytoryczną zasadność, powinien on być wyeliminowany z systemu poprzez uchylenie a nowa regulacja powinna być dodana w nowej jednostce redakcyjnej, tj. w dodanym art. 16a.

Propozycja poprawek:

"11a) uchyla się art. 16";

2. Uwaga do art. 1 pkt 28

W art. 36 w ust. 2 jest mowa o określaniu w drodze decyzji wysokości "należnych dopłat". W przepisie art. 36 nie mówi się o dopłatach lecz o opłatach, natomiast pojęcie dopłat używane jest w innych przepisach ustawy (np. art.42), określa ono jednak inne instrumenty prawne niż te, o których mowa w art. 36. Z tych względów, w kontekście tego przepisu, należałoby to określenie doprecyzować.

3. Uwaga do art. 1 pkt 34

W art. 42b mowa jest o obowiązku rejestrowania producentów serów w rejestrze, o którym mowa w art. 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r, o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych. Niezrozumiałe jest dlaczego nazwa wskazanego rejestru pisana jest dużymi literami, inaczej niż w obowiązujących ustawach.

4. Do art. 1 pkt 38

W art. 52 ust. 3 i 3a określa się sposób naliczania i przekazywania przez podmioty skupujące mleko wpłat na Fundusz Promocji Mleczarstwa. Decyzje w tej sprawie podejmuje się na podstawie informacji, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. c tiret drugie w oparciu o określony w tym przepisie wskaźnik ustawowy. Wynosi on 0,1 grosza od każdego skupionego kilograma mleka. Informacja, która jest podstawą naliczenia wpłat, zawiera dane o ilości mleka dostarczonego i ilości mleka przeliczonego, z tych względów korzystne byłoby doprecyzowanie, która ilość mleka stanowi podstawę do naliczenia wpłaty na Fundusz Promocji Mleczarstwa.

5. Należy zwrócić uwagę na przepis końcowy w związku ze ścisłą datą wejścia ustawy w życie, która może okazać się mało realna w przypadku wyrażenia woli wniesienia poprawek.

Sporządziła Hanna Kaśnikowska