Warszawa, dnia 22 kwietnia 2005 r.

KANCELARIA SENATU

BIURO LEGISLACYJNE

Opinia w sprawie ustawy o zmianie ustawy o rybołówstwie

(druk nr 924)

Na 100. posiedzeniu w dniu 15 kwietnia 2005 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o rybołówstwie (projekt ustawy wniosła grupa posłów). Nowelizacja ma na celu umożliwienie armatorom statków rybackich przekazywania kwot połowowych przyznanych specjalnym zezwoleniem połowowym na inne statki rybackie tych armatorów bądź innym armatorom.

W myśl dodawanego przepisu art. 20a ust. 1, kwoty połowowe określone w specjalnym zezwoleniu połowowym będą mogły być przekazywane w całości lub części innym armatorom oraz na inne statki rybackie tego samego armatora. Art. 20a ust. 2 wskazuje, że przekazanie kwoty połowowej następować będzie na wniosek armatora zainteresowanego przekazaniem, a w przypadku przekazywania kwot połowowych innym armatorom, na wspólny wniosek armatora, który nie wykorzystał przyznanej kwoty połowowej i armatora ubiegającego się o niewykorzystaną kwotę, składany do organu, który wydał specjalne zezwolenie połowowe i za zgodą tego organu.

Wniosek o przekazanie kwoty połowowej składać się będzie wraz z wnioskiem o zmianę specjalnych zezwoleń połowowych.

Ustawa zmieniająca wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uwagi szczegółowe:

1) dodawany art. 20a ust. 1 - w związku z brzmieniem tego przepisu rodzi się pytanie, czy warunek posiadania przyznanej kwoty połowowej na ten sam gatunek organizmów morskich, których dotyczy przekazanie, odnosi się jedynie do przekazania na rzecz innych statków rybackich tego samego armatora, czy również do przekazania na rzecz innych armatorów. Interpretując ten przepis w brzmieniu uchwalonym przez Sejm można dojść do wniosku, że inni armatorzy, na rzecz których miałoaby być przekazana kwota połowowa nie muszą spełniać tego warunku. Natomiast, jeśli warunek ten dotyczyć ma wszystkich podmiotów, na rzecz których będzie mogła być przekazana kota połowowa (co pośrednio uzasadnia ust. 3 tego artykułu) należałoby to sformułować w sposób jednoznaczny, np. poprzez umieszczenie tego warunku w odrębnym ustępie art. 20a;

2) dodawany art. 20a ust. 2 pkt 1 - przepis ten konstytuuje "nowy" rodzaj wniosku, a mianowicie "wniosek o przekazanie kwoty połowowej", nie wskazując jakie informacje powinien zawierać taki wniosek. Nie budzi wątpliwości, że kreując określoną instytucję prawną ustawodawca powinien to zrobić w sposób zupełny, tak aby uniknąć w przyszłości jakichkolwiek wątpliwości interpretacyjnych i tak, aby zapewnić jednolita praktykę stosowania przepisu. Nie bez znaczenia jest również zapewnienie konsekwencji regulacji ustawowej - inne przepisy ustawy o rybołówstwie dotyczące różnych rodzajów wniosków, w sposób jednoznaczny wskazują jakie elementy muszą znaleźć się w tych wnioskach (m.in. art. 6 ust. 4 - wniosek o wpis do rejestru statków rybackich, art. 12 ust. 4 - wniosek o wydanie licencji, art. 16 ust. 8 - wniosek o wydanie specjalnego zezwolenia połowowego). Brak ustawowego wskazania jaka treść powinna być zamieszczona we wniosku może w przyszłości prowadzić do powstawania sporów interpretacyjnych pomiędzy organem rozpatrującym wniosek i podmiotami uprawnionymi do jego złożenia. Analogiczna uwaga dotyczy wniosku o zmianę specjalnych zezwoleń połowowych, o których mowa w dodawanym art. 20a ust. 3.

Opinię sporządził

Jakub Zabielski