Warszawa, dnia 4 maja 2005 r.

KANCELARIA SENATU

BIURO LEGISLACYJNE

Opinia w sprawie ustawy o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych (druk senacki nr 934)

Nowelizacja stanowiła przedłożenie rządowe. Ustawa ma na celu umożliwienie przyznawania zapomóg osobom najbliższym - w razie śmierci lub zaginięcia żołnierza, podczas wykonywania zadań służbowych. Ponadto ustawa usuwa błąd polegający na niewłaściwym powołaniu ustawy (tj. właściwe jest wskazanie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm., zamiast ustawy - Prawo o ustroju sądów administracyjnych, Dz. U. Nr 153, poz. 1269).

Uwagi.

  1. w art. 1 w pkt 1, dotyczącym art. 8 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych wyrazy "a także" należałoby zastąpić wyrazem "i".
  2. Zmiana ta ma charakter porządkująco-uściślający, ponieważ odnosi się do zasad systemu prawa i nie należy rozpatrywać jej jako wyłącznie redakcyjnej. Pozostawienie wyrazów "a także" sugeruje mylnie, że odwołanie od decyzji w sprawach określonych w ustawie żołnierz zawodowy może wnieść na zasadach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego, a jednocześnie lub alternatywnie do właściwego sądu administracyjnego, co nie jest możliwe. Wprawdzie uregulowanie art. 8 ust. 1 ma charakter jedynie informacyjny, a nie konstytutywny dla instytucji odwołania, jednakże skoro ustawodawca uznał za celowe zamieszczenie takiego przepisu w ustawie, powinno nastąpić doprecyzowanie.

  3. ustawa dokonuje zmian zakresu spraw przekazanych do uregulowania w drodze rozporządzeń poprzez rozszerzenie (por. art. 1 pkt 2 lit. b, dotyczący art. 84 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz art. 2 lit. b, dotyczący art. 4 ust. 3 ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych). Oznacza to, że dotychczasowe oba akty wykonawcze utracą moc z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej treść przepisu upoważniającego (por. § 32 ust. 2 Zasad techniki prawodawczej). Ponieważ do projektu ustawy nie zostały dołączone projekty nowych aktów wykonawczych, nie można mieć pewności, że nowe rozporządzenia wejdą w życie w tym samym dniu, co nowelizacja. Kwestia ta jest istotna nie tylko z punktu widzenia poprawności legislacyjnej, ale przede wszystkim ze względu na ochronę interesów osób dotychczas uprawnionych do nagrody lub zapomogi, nie będzie bowiem trybu postępowania w tych sprawach. Jeżeli przez jakiś czas nastąpi luka prawna, będzie miała ona szczególnie znaczenie w przypadku zapomóg, których przyznawanie łączy się z różnymi trudnymi okolicznościami życiowymi.

Dlatego należy dodać przepis przejściowy w brzmieniu:

Po art. 2 dodaje się art. 2a w brzmieniu:

"Art. 2a. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 1, oraz art. 4 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 2, zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 1, oraz art. 4 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.".

Bożena Langner