Oświadczenie


Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Bułki, złożone na 20. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 18):

Warszawa, 2002-08-02

Pan
Longin Pastusiak
Ma
rszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Władysława Bułki złożone na posiedzeniu Senatu w dniu 5 lipca 2002 roku, dotyczące planowanego przebiegu drogi ekspresowej S 69 uprzejmie proszę o przyjęcie następującej odpowiedzi:

Droga S 69 posiada znaczenie ponadregionalne, jest wymieniana w rozporządzeniach RM, zawierających opis sieci autostrad, dróg ekspresowych i dróg o znaczeniu obronnym (aktualnie Rozporządzenie RM z 29 września 2001). Ponadto droga służy prowadzeniu ruchu międzynarodowego, jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego, a także europejskiej sieci drogowej TINA. Studia i koncepcje przebiegu tej drogi jako ekspresowej (S-69 poprzednio S-94) były wykonywane przez jednostki GDDKiA (dawniej GDDP) od jesieni roku 1994.

Opracowania projektowe (wykonywane przez GDDP Biuro Studiów Sieci Drogowej oraz Biuro Projektowe Transprojekt Kraków) były każdorazowo opiniowane i uzgadniane przez Zarządy Gmin położonych na trasie planowanej drogi ekspresowej. Trasa każdorazowo była przedmiotem dyskusji Rad Gmin oraz spotkań z mieszkańcami sąsiadujących wsi. Nierzadko w wyniku tych uzgodnień i spotkań projektanci byli zmuszeni do korygowania proponowanych przez siebie rozwiązań. Należy zwrócić uwagę, że droga ekspresowa, ze względu na swój tranzytowy charakter i wysoką prędkość projektową (80 km/h, minimalny promień łuku poziomego 300 m) jest niezwykle trudna do trasowania w terenie górskim o skomplikowanej budowie geologicznej i intensywnym zagospodarowaniu. Tak więc ostateczne rozwiązania stanowią pewien kompromis między wymaganiami wobec projektu (rozwiązanie poprawne technicznie, bezpieczne, minimalnie ingerujące w środowisko, minimalizujące koszty inwestycji) a stanowiskiem społeczności lokalnych - reprezentowanych między innymi przez Rady Gmin. Tego rodzaju kompromisem jest także aktualne rozwiązanie drogi ekspresowej w rejonie Wieprza.

Obecnie obowiązujące prawo budowlane chroni interesy obywateli poprzez obowiązek uzyskiwania przez inwestorów decyzji administracyjnych poprzedzanych każdorazowo koniecznością powiadamiania wszystkich zainteresowanych stron (Warunki Zabudowy i Zagospodarowania Terenu, Pozwolenie na Budowę). Każda inwestycja drogowa musi być ponadto uwzględniona w Planach Zagospodarowania Przestrzennego gminy. Plan ten jest tzw. "prawem miejscowym" uchwalanym przez właściwą Radę Gminy. Ustawa o Planowaniu Przestrzennym przewiduje cały tryb konsultacji, odwołań i akceptacji rozwiązań planistycznych przez ogół mieszkańców i podmiotów prawnych działających na terenie gminy. Gmina Radziechowy - Wieprz wielokrotnie wyrażała swoje stanowisko w sprawie drogi ekspresowej Żywiec - Zwardoń. Między innymi uzgodniła trasę dla Transprojektu Kraków wg. aktualnego przebiegu pismem nr GKD-7040/18/98 z 28-09-1998 r. W dalszym etapie prac planistycznych uzgodniony korytarz stał się podstawą dla aktualizacji Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego.

Faktycznie trasa projektowanej drogi S-69 przebiega przez grunty Gospodarstwa Hodowli Zarodowej w Wieprzu, jednak jak ustaliliśmy Urząd Gminy informował kierownictwo Ośrodka Hodowli Zarodowej o wszelkich zmianach w Miejscowym Planie Zagospodarowania Gminy, związanych z budową S-69. Pomimo braku zastrzeżeń ze strony kierownictwa Ośrodka w fazie wyłożenia w gminie projektu zmian Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, Gmina przesłała zainteresowanej stronie projekt, o którym mowa. Kierownictwo Ośrodka nie wniosło uwag, ani zastrzeżeń. Ponadto także w roku 2001 Biuro Projektów wystąpiło do ww. Ośrodka Hodowli Zarodowej o uzgodnienie przepustu w km 23+131,46 pod projektowaną drogą ekspresową. W odpowiedzi uzyskano opinię pozytywną bez żadnych zastrzeżeń.

Poruszony w oświadczeniu Pana Senatora problem wysokich kosztów inwestycji, ze względu na liczbę projektowanych wiaduktów wynika z liczby przekroczeń istniejących dróg i cieków wodnych. Zmiana przebiegu trasy nie będzie równoznaczna ze zmniejszeniem kosztów inwestycji ponieważ przeprowadzenie korytarza drogi przez teren alternatywny pociągnie za sobą większą liczbę wyburzeń siedlisk, a także trudne do przewidzenia, aczkolwiek bardzo prawdopodobne problemy z zabezpieczeniem terenów osuwiskowych, wymianą lub wzmocnieniem gruntów podłoża, regulacją cieków i potoków górskich i wiele innych.

W chwili obecnej trwają dalsze prace zmierzające do realizacji omawianej trasy tranzytowej. Na podstawie wykonanej dokumentacji technicznej oraz opracowanego w 2001 roku Studium Wykonalności uzyskano środki finansowe w postaci pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Zmiany przebiegu trasy na obecnym etapie miałyby już konsekwencje finansowe związane z opóźnieniem realizacji programu całej inwestycji, nie mówiąc już o dodatkowych kosztach badań, wierceń, aktualizacji dokumentacji projektowej i wszelkich konsekwencji związanych z ewentualnymi wyburzeniami budynków mieszkalnych. Biorąc powyższe pod uwagę, uważam, że obecnie zmiana trasy drogi ekspresowej na terenie gminy Radziechowy - Wieprz jest niepożądana.

Mam nadzieję, że niniejsza odpowiedź w pełni usatysfakcjonuje Pana Senatora.

Z wyrazami szacunku

GENERALNY DYREKTOR

DRÓG KRAJOWYCH i AUTOSTRAD

dr inż. Tadeusz Suwara


Oświadczenie