Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senator Anny Kurskiej, złożonym na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 11.03.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senat
u
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na pismo znak pisma BPS/DSK-043-80/04 z dnia 17 lutego 2004 roku przekazujące oświadczenie złożone przez Panią Senator Annę Kurską podczas 56 posiedzenia Senatu w dniu 12 lutego 2004 r. proszę przyjąć następujące wyjaśnienia.

Z informacji Dyrektora Pomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, iż wysokość kontraktów w zakresie ginekologii onkologicznej na terenie województwa pomorskiego jest wyższa w stosunku do roku ubiegłego. W zakresie chemioterapii kwota świadczeń zakontraktowanych na 2004 rok przez POW NFZ kształtuje się na poziomie 25 711 470,00 i jest o kwotę 7 343 628,77 zł wyższa niż w roku ubiegłym. W zakresie radioterapii kwota świadczeń zakontraktowanych na 2004 rok wynosi 11 651 000,00 zł i jest o 4 400 000,00 zł wyższa niż w roku ubiegłym.

Jednocześnie informuję, że świadczenia zdrowotne z zakresu ginekologii onkologicznej są wykonywane nie tylko w Instytucie Położnictwa i Chorób Kobiecych Akademii Medycznej w Gdańsku, ale także u innych świdczeniodawców, którzy zgodnie z zasadami kontraktowania świadczeń na 2004 rok w ginekologii onkologicznej spełnili wymagane kryteria i podpisali umowy z Pomorskim OW NFZ.

Szpital Kliniczny Nr 1 Akademickie Centrum Kliniczne w Gdańsku podpisał kontrakt na realizację świadczeń w 2004 roku w globalnej kwocie 135 525 200 zł. W roku 2003, kwota kontraktu wynosiła 135 343 240,65 zł. Pomorski OW NFZ pozostawił możliwość decydowania o szczegółowym podziale przyznanych środków finansowych dyrektorom szpitali. Z powyższego wynika, iż podziału środków finansowych na wykonanie zadań przez Instytut Położnictwa i Chorób Kobiecych w Gdańsku dokonał Dyrektor Szpitala Klinicznego Nr 1 w Gdańsku. Dyrektorzy szpitali mają możliwość dokonywania bieżącej analizy zapotrzebowania na poszczególne rodzaje i ilości świadczeń w swoich placówkach.

Ponadto uprzejmie informuję Panią Senator, że w dniu 27 lutego br. odbyło się w siedzibie Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia kolejne robocze spotkanie przedstawicieli Polskiej Unii Onkologicznej, Stowarzyszenia Dyrektorów Ośrodków Onkologicznych w Polsce, dyrekcji Instytutu Centrum Onkologii w Warszawie oraz przedstawicieli NFZ.

Podczas spotkania ustalono następujące zagadnienia:

1. różne procedury onkologiczne (chemioterapia, radioterapia, chirurgia) podczas jednego pobytu szpitalnego będą rozliczane przez NFZ łącznie,

2. wyjaśniono zasady rozliczania procedur wysokonakładowych,

3. uzgodniono, że koszty leczenia chorego w specjalistycznej placówce pokrywa jego oddział,

4. ustalono, że placówki onkologiczne będą mogły w rozliczeniach dokonywać przesunięć wartości zawartego kontraktu z NFZ

5. podkreślono konieczność działań mających doprowadzić do zniesienia limitów w placówkach referencyjnych.

Podczas spotkania uzgodniono, że w najbliższym czasie rozpoczną prace cztery zespoły w skład których wejdą przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia, Polskiej Unii Onkologicznej, przedstawiciele towarzystw naukowych oraz konsultanci krajowi w dziedzinie onkologii będą kontynuować prace nad poprawą:

• katalogu świadczeń zdrowotnych

• wyceną punktową świadczeń

• warunków wykonywania świadczeń

• dostępności do świadczeń.

Uczestnicy spotkania podkreślają, że powyższe działania to proces długotrwały w związku z czym deklarują ścisłą i stałą współpracę.

Odnosząc się do problemu podstawowej opieki zdrowotnej uprzejmie wyjaśniam, że aktualnie dostęp do tego rodzaju świadczeń jest zapewniony na terenie całego kraju.

Zgodnie z uchwałą nr 29/2004 z dnia 3 lutego 2004 roku Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie upoważnienia dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia do przeprowadzenia postępowań w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w 2004 roku oraz określenia przedmiotu postępowania, warunków wymaganych od świadczeniodawców oraz kryteriów oceny spełniania tych warunków, dyrektorzy poszczególnych Oddziałów Wojewódzkich Funduszu upoważnieni zostali do przeprowadzenia postępowania konkursowego i zawarcia umów w następujących zakresach:

- nocna i świąteczna ambulatoryjna opieka lekarska

- nocna i świąteczna wyjazdowa opieka lekarska

- transport sanitarny.

Zabezpieczenie świadczeń w tychże zakresach pozwoli na realizację usług lekarskich o charakterze wizyt ambulatoryjnych i w domu chorego z wyłączeniem stanów nagłych i stanów bezpośredniego zagrożenia życia, a w szczególności w sytuacjach: utraty przytomności, upadków z wysokości, złamań, wypadków komunikacyjnych, nagłych zaburzeń świadomości, urazów wypadkowych powstałych w nagłych sytuacjach, nagłej duszności, porażenia prądem elektrycznym, porodu, dolegliwości związanych z ciążą, nagłych zachorowań w miejscu publicznym. W przypadku stwierdzenia podczas wizyty w ambulatoryjnym punkcie opieki, bądź podczas wizyty domowej o konieczności wezwania zespołu ratownictwa medycznego lub kwalifikacji pacjenta do transportu sanitarnego wymagającego obecności lekarza, lekarz pozostaje w miejscu udzielania świadczenia do czasu przyjazdu zespołu. Jednocześnie należy podkreślić, że w podobnej sytuacji niedopuszczalne jest obciążenie pacjenta lub jego bliskich koniecznością uiszczenia opłat związanych z realizacją ww. świadczeń zdrowotnych.

Świadczenia udzielane w zakresie nocnej i świątecznej wyjazdowej oraz ambulatoryjnej opieki lekarskiej mogą być realizowane przez świadczeniodawców w rozumieniu ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz.U. Nr 45, poz. 391, z późn. zm.).

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie