Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senator Ireny Kurzępy, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34), przekazała Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, dnia 2003.03.20

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z pismem Pana Marszałka Nr LP/043/82/03/V z dnia 12 marca br. dotyczącym zajęcia stanowiska w sprawie oświadczenia złożonego przez panią senator Irenę Kurzępę podczas 35 posiedzenia Senatu RP, uprzejmie informuję, że eksperyment z klasami o profilu przysposobienia wojskowego uruchomiono - na wniosek Ministerstwa Obrony Narodowej - w warunkach kiedy kształt szkół ponadgimnazjalnych nie był wyraźnie zarysowany, a tzw. "klasy wojskowe" usytuowane zostały w "ofercie dodatkowej szkoły". W ten sposób ówczesne Ministerstwo Edukacji Narodowej stworzyło możliwości otwierania takich klas praktycznie w każdym liceum.

Uchwalona przez Sejm RP w dniu 21 listopada 2001 r. ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty wprowadziła od 1 września 2002 r. nową strukturę szkolnictwa ponadgimnazjalnego.

W takiej sytuacji koniecznym stało się określenie przez resort obrony narodowej swojego stanowiska w sprawie dalszych losów profilowania wojskowego w systemie oświaty.

Zdaniem Ministerstwa Edukacji narodowej i Sportu trwający od 1998 roku eksperyment z zakresu edukacji obronnej młodzieży szkół ponadgimnazjalnych należy kontynuować na dotychczasowych zasadach i zakończyć go do końca roku szkolnego 2002/2003 (31 sierpnia 2003 r.).

Po zakończeniu eksperymentu nastąpi jego ocena (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki), planowana na przełom września i października br., która zgodnie z deklaracjami składanymi przez przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej przyczyni się do wypracowania nowych form edukacji obronnej młodzieży szkolnej w systemie oświaty.

Według wstępnych ocen Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, trwający eksperyment wykazał słuszność podejmowanych starań w zakresie spożytkowania zapału i chęci młodzieży do podejmowania trudu i czynnego uczestnictwa w przyswajaniu wiedzy, umiejętności oraz systemu wartości odnoszących się do zagadnień szeroko rozumianej obronności.

Z informacji uzyskanych od dyrektorów szkół, przedstawicieli samorządu terytorialnego, dowódców patronackich jednostek wojskowych, a także z otrzymanych sprawozdań Dowództw Rodzajów Sił Zbrojnych wynika, że prowadzona nowa forma edukacji obronnej młodzieży szkolnej jest inicjatywą pożądaną i powinna być kontynuowana w zmodyfikowanej formie.

Przyjęty obecnie nowy kształt szkół ponadgimnazjalnych daje możliwość prowadzenia w szkołach dodatkowych zajęć o charakterze proobronnym w ramach godzin będących do dyspozycji dyrektora szkoły, przeznaczonych na tzw. "dodatkowe zajęcia edukacyjne".

Dodatkowymi zajęciami edukacyjnymi, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. z 2002 r., Nr 15, poz. 142), mogą być m. in. zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa w danym etapie edukacyjnym, a opracowany - zgodnie z odrębnymi przepisami - program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.

Wprowadzenie przez dyrektora do szkolnego planu nauczania dodatkowych zajęć edukacyjnych o charakterze proobronnym - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady rodziców - będzie oznaczało, iż uczęszczanie uczniów na te dodatkowe zajęcia będzie obowiązkowe. Ponadto ocenianie uczniów będzie odbywało się na ogólnych zasadach, przy czym ocena końcowa z tych zajęć nie będzie miała wpływu ani na promocję do następnej klasy, ani na ukończenie szkoły i średnią ocen.

Realizacja dodatkowych zajęć edukacyjnych o charakterze proobronnym odbywałaby się w oparciu o autorskie programy nauczania dopuszczane do użytku szkolnego na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, programów wychowania przedszkolnego i podręczników oraz zalecania środków dydaktycznych (Dz.U. z 2002 r., Nr 69, poz. 635).

W nowej strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego jest więc miejsce dla tzw. "klas wojskowych" bez wprowadzania dodatkowych uregulowań prawnych.

Odnośnie kwestii potraktowania okresu nauki w klasach o profilu przysposobienia wojskowego jako odbycia zasadniczej służby wojskowej oraz umundurowania uczniów, uprzejmie informuję, że ich rozwiązanie leży w gestii Ministerstwa Obrony Narodowej.

Natomiast wzór certyfikatu zaliczenia przedmiotu przysposobienie wojskowe został po opracowaniu przez Dowództwo Wojsk Lądowych i uzgodnieniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej, wprowadzony do użytku z dniem 31 maja 2001 roku.

Ponadto nadmieniam, że rządowa wersja projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, w części dotyczącej nowego modelu przeszkolenia wojskowego studentów i absolwentów wyższych uczelni cywilnych, zawierała propozycję ustawowego usytuowania klas o profilu przysposobienia wojskowego w szkołach ponadgimnazjalnych, ale propozycja ta została odrzucona.

Z wyrazami szacunku

Krystyna Łybacka


Oświadczenie