Oświadczenie


Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Ireny Kurzępy, złożone na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, 2003-03-31

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzec
zypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Ireny Kurzępy złożone podczas 35. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 7 marca 2003 r. w sprawie zamierzeń resortu Obrony Narodowej dotyczących problemów młodzieży uczącej się w liceach ogólnokształcących o profilu wojskowym, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Na wstępie niech mi wolno będzie przypomnieć, iż Ministerstwo Obrony Narodowej wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Sportu rozpoczęło w 1998 r. eksperyment z klasami profilowanymi wojskowo. W ramach budowy nowego systemu edukacji obronnej młodzieży w latach 1998/2000 takie klasy powstały w 20 szkołach ponadgimnazjalnych i są finansowane przez dowództwa rodzajów sił zbrojnych.

Celem eksperymentu było wypracowanie nowego racjonalnego systemu szkolenia obronnego młodzieży, pozwalającego na pozyskanie dla sił zbrojnych przysposobionych wojskowo absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Idea ta była związana z ówczesną koncepcją rozwoju wojsk Obrony Terytorialnej, która przewidywała powszechny udział młodzieży szkolnej w przysposobieniu wojskowym. Miał to być istotny etap w przygotowaniu do służby w jednostkach Obrony Terytorialnej. Tymczasem rozwój sił zbrojnych i ich struktura przyjęły inny kształt. Wymagało to zmiany charakteru szkolenia obronnego w klasach profilowanych wojskowo, z formy ściśle związanej ze służbą wojskową na proobronną.

Nowa formuła kształcenia proobronnego młodzieży szkolnej zainspirowała dyrektorów szkół oraz organy założycielskie (starostwa powiatowe) do uruchomienia kolejnych klas profilowanych wojskowo. Po zawarciu stosownych porozumień z wojskowymi jednostkami patronackimi, w latach 2000-2001 zostały one uruchomione w około 80 szkołach. Kształcenie w nich odbywa się poza eksperymentem, wzorując się na podobnych zasadach organizacyjnych, zaś finansowanie odbywa się za pomocą środków organów założycielskich.

Ministerstwo Obrony Narodowej jest zainteresowane wspieraniem wszelkich działań dotyczących kształcenia proobronnego młodzieży szkolnej. Uczniowie klas o profilu wojskowym poprzez swoje pozytywne oddziaływanie na innych uczniów wytwarzają w szkołach przychylną atmosferę dla spraw obronności, a przede wszystkim kształtują świadomość w zakresie wypełniania przez nich ustawowych powinności obronnych, w tym także obowiązku odbywania zasadniczej służby wojskowej. Niewątpliwie przygotowanie i doświadczenie jakie zdobywają nie może być niezauważalne przez resort Obrony Narodowej.

Jednak nie można stawiać znaku równości pomiędzy kształceniem proobronnym młodzieży realizowanym w ramach przedmiotu Przysposobienie Wojskowe, które traktowane jest jako wstępne przygotowanie do wykonywania powinności obronnych a odbywaniem zasadniczej służby wojskowej. Charakter tej służby, jej specyfika, cele, zadania oraz sposób organizacji różnią się od kształcenia proobronnego realizowanego w szkołach ponadgimnazjalnych i dlatego też nie mogą się nawzajem zastępować.

Pragnę jednak zapewnić Pana Marszałka, jak również Panią Senator Irenę Kurzępę, iż młodzież legitymująca się zdobyciem określonej wiedzy, umiejętnościami, a także przygotowaniem o charakterze wojskowym w trakcie nauki szkolnej, będzie niewątpliwie zauważona i doceniona w szeregach armii.

Odnosząc się do sugestii wprowadzenia certyfikatu potwierdzającego odbycie "przeszkolenia wojskowego" w szkole, który mógłby dawać preferencje przy naborze kandydatów do służb mundurowych informuję, że wzór "Certyfikatu zaliczającego przedmiot Przysposobienie Wojskowe" został opracowany w maju 2001 r. (w uzgodnieniu z Biurem Spraw Obronnych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu) i przekazany do wojskowych jednostek patronackich, łącznie ze "wskazówkami organizacyjno-metodycznymi do przeprowadzenia sprawdzianów z przedmiotu Przysposobienie Wojskowe".

W zakresie wyposażenia uczniów klas profilowanych w umundurowanie informuję, że zlecono to Agencji Mienia Wojskowego, która miała przekazać na ten cel mundury z rozformowanych jednostek wojskowych. Jednakże Agencja nie dysponowała takim umundurowaniem, w rezultacie większość uczniów z klas profilowanych wojskowo otrzymywała je dopiero podczas obozów szkoleniowo-wypoczynkowych organizowanych w czasie wakacji.

Przekazując powyższe wyjaśnienia informuję Pana Marszałka, iż z końcem roku szkolnego 2002/2003 zaplanowane jest zakończenie eksperymentu z klasami o profilu przysposobienia wojskowego w szkołach ponadgimnazjalnych. Nastąpi wówczas podsumowanie eksperymentu, jego ocena i będą przedstawione stosowne wnioski do rozwiązań systemowych.

Łączę wyrazy szacunku

wz. Janusz ZEMKE

SEKRETARZ STANU - I ZASTĘPCA

MINISTRA OBRONY NARODOWEJ


Oświadczenie