Oświadczenie


Minister Infrastruktury przekazał odpowiedź na oświadczenie senator Ireny Kurzępy, złożone na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 63):

Warszawa, dnia 24 czerwca 2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie Pani Senator Ireny Kurzępy, dotyczące nieprawidłowości w funkcjonowaniu TP S.A. przesłane przy piśmie nr BPS/DSK-043-224-04 z dnia 25 maja 2004 r., przedstawiam co następuje.

Uprzejmie informuję, że w celu wyjaśnienia poruszonych w oświadczeniu Pani Senator kwestii zwróciłem się bezpośrednio do Telekomunikacji Polskiej S.A. z prośbą o wyjaśnienie.

Z otrzymanej odpowiedzi wynika, że Telekomunikacja Polska nie popełniła pomyłki wysyłając do Pana Krzysztofa N. z Warszawy (dane identyfikacyjne abonenta ustalono z Biurem Senatorskim Pani Senator w Zamościu) wezwania do uiszczenia należnej opłaty w wysokości 112,52 zł za zrealizowane usługi telekomunikacyjne wykazane w fakturze VAT z dnia 16.09.2004 r. Jak ustalono, Biuro Senatorskie w Zamościu dokonując wpłaty w dniu 30.09.2004 r. należności wykazanej w wyżej wymienionej fakturze VAT z września 2003 r. podało błędny numer konta Telekomunikacji Polskiej. Po wyjaśnieniu tej sprawy z abonentem w dniu 23.03.2004 r. zaległa kwota została zaksięgowana w systemie rozliczeniowym TP na właściwym koncie.

Odnosząc się do pozostałych kwestii poruszonych w oświadczeniu Pani Senator pragnę poinformować, że sprawy te dotyczące licznych nieprawidłowości w funkcjonowaniu TP S.A., a przede wszystkim racji klientów z TP S.A. są mi znane z uwagi na dużą ilość skarg abonentów TP S.A. kierowanych bezpośrednio do resortu, jak również liczne interpelacje poselskie i oświadczenia senackie w tych sprawach.

Pragnę jednak poinformować, że Ministerstwo Infrastruktury nie jest organem, który sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością Telekomunikacji Polskiej S.A. Z uwagi na to, że TP S.A. jest niezależnym podmiotem gospodarczym i samodzielnie prowadzi działalność na rynku telekomunikacyjnym, Minister Infrastruktury nie ma bezpośredniego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie spółki.

Telekomunikacja Polska S.A. jest spółką akcyjną, w której Skarb Państwa posiada około 4% akcji. Reprezentantem Skarbu Państwa w tej spółce jest Minister Skarbu Państwa. Z uwagi na mniejszościowy pakiet akcji Minister Skarbu nie ma decydującego wpływu na działalność TP S.A., w tym jej organizacje pracy oraz stosowane ceny usług.

Wpływ na działalność spółki ma jedynie Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty ale w zakresie swoich kompetencji jako organu regulacyjnego na rynku telekomunikacyjnym, przy czym kompetencje oraz odpowiednie narzędzia, które mogą być stosowane wobec operatorów, w tym TP S.A., są ściśle określone w ustawie z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 73, poz. 852 z późn. zm.). Ustawa nie daje Prezesowi URTiP wpływu na organizację pracy w TP S.A.

Ponadto pragnę poinformować, iż Minister Infrastruktury opracował projekt nowego Prawa telekomunikacyjnego, który jest już w końcowej fazie prac legislacyjnych i dnia 18 czerwca 2004 r. został przyjęty przez Sejm. Projekt ten implementuje regulacje telekomunikacyjne Pakietu Dyrektyw UE z 2002 r. Projekt ten wprowadza w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów szereg korzystnych zmian dla abonenta. Ministerstwo Infrastruktury w projekcie nowego Prawa telekomunikacyjnego zaproponowało m.in. zmianę przepisów dotyczących zasad rozpatrywania reklamacji. Według projektowanych przepisów umowa o świadczenie usługi powszechnej powinna być zawarta przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego w terminie 30 dni od złożenia wniosku o jej zawarcie oraz powinna określać w szczególności termin rozpoczęcia świadczenia usługi. Jeżeli z winy operatora nastąpi niedotrzymanie terminu zawarcia umowy o świadczenie usług powszechnych lub terminu rozpoczęcia świadczenia tych usług, abonentowi przysługuje prawo złożenia reklamacji. Zgodnie z projektem ustawy operator miałby 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, a jeśli przekroczyłby ten termin, reklamacja zostałaby uznana za uwzględnioną. Po wyczerpaniu ww. drogi postępowania reklamacyjnego abonentom, zgodnie z projektowanymi zapisami, przysługiwać będzie prawo dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym lub w postępowaniu mediacyjnym. Postępowanie mediacyjne, którego celem jest polubowne zakończenie sprawy będzie prowadził, na wniosek konsumenta bądź z urzędu Prezes Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Ponadto przy Prezesie URTiP tworzone będą, na podstawie umów, stałe polubowne sądy konsumenckie, organizowane do rozpatrywania sporów wynikłych z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia do publicznej sieci telefonicznej. Korzystną dla użytkowników propozycją zmiany zapisów jest również to, że zgodnie z projektowanymi zapisami nowego Prawa telekomunikacyjnego, można będzie zmieniać operatorów ruchomej publicznej sieci telefonicznej, zachowując dotychczasowy numer telefonu. Za przeniesienie przydzielonego numeru przy zmianie operatora może być pobrana jednorazowa opłata, ale jej wysokość "nie powinna zniechęcać do korzystania przez abonenta z tego uprawnienia".

Ponadto pragnę poinformować, że sprawy dotyczące nieprawidłowości występujących w funkcjonowaniu TP S.A. są od dłuższego czasu przedmiotem zainteresowania Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Urząd ten przeprowadził kontrolę funkcjonowania systemu obsługi abonentów na odległość tzw. "Błękitnej Linii". Kontrola ta dotyczyła przestrzegania przez TP S.A. następujących , aktualnie obowiązujących przepisów.

a) Prawo telekomunikacyjne,

b) Rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie reklamacji usług telekomunikacyjnych,

c) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków korzystania z uprawnień przez Abonentów publicznej sieci telefonicznej.

Czynności kontrolne obejmowały w szczególności: realizację przyjmowanych na odległość zgłoszeń, zamówień usług telekomunikacyjnych oraz udzielania abonentom odszkodowań.

W wyniku kontroli Prezes URTiP stwierdził, że wdrożony przez TP S.A. system obsługi abonentów na odległość tzw. "Błękitnej Linii TP" funkcjonuje prawidłowo. Po analizie wniosków z przeprowadzonej kontroli Prezes URTiP dnia 27 maja 2004 r. wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie naruszenia przez TP S.A. przepisów ustawy Prawo telekomunikacyjne, rozporządzeń wykonawczych oraz "Regulaminu świadczenia telekomunikacyjnych usług powszechnych przez Telekomunikację Polską S.A." W efekcie tego postępowania zostanie wydana decyzja określająca zakres naruszenia prawa i jednocześnie wskazująca termin usunięcia nieprawidłowości.

Również Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów po przeprowadzeniu postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów przez TP S.A. wydał w dniu 27 kwietnia 2004 r. decyzję, w której stwierdza się, że sposób zorganizowania przez TP S.A. systemu obsługi klienta stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów, o której mowa w art. 23a ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U. z 2003 r. Nr 86, poz. 804 ze zm.) oraz nakazuje się zaniechanie jej stosowania. W powyższej decyzji Prezes UOKiK określa środki usunięcia trwających skutków naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz nadaje niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Przedstawiając powyższe wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia będą dla Pani Senator satysfakcjonujące.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia

MINISTRA INFRASTRUKTURY

Wojciech Hałka

Podsekretarz Stanu


Oświadczenie