Oświadczenie


Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Włodzimierza Łęckiego, złożonym na 24. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 21-22):

Warszawa, 2002.10.18

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W sprawie przedstawionych problemów gospodarki wodnej w Wielkopolsce w tekście oświadczenia złożonego przez senatora Włodzimierza Łęckiego podczas 24 posiedzenia Senatu RP w dniu 12 września br. - dotyczących sytuacji finansowej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu (pismo z dnia 17 września br. znak: LP/043/319/02/V) - uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

1) W ustawie budżetowej wydatki na działalność statutową regionalnych zarządów gospodarki wodnej (siedmiu) planowane są jedną kwotą w części 22 - Gospodarka wodna dział 710 - Działalność usługowa rozdz. 71018 - Regionalne zarządy gospodarki wodnej. Podziału zaplanowanej kwoty na poszczególne RZGW dokonuje Minister Środowiska.

2) W obecnym kształcie RZGW zostały utworzone i działają od 1 stycznia 2000 r. Zgodnie z §§ 1 i 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 listopada 1999 r. w sprawie organizacji i zakresu działania regionalnych zarządów gospodarki wodnej z dniem 1 stycznia 2000 r. zostało utworzonych 7 regionalnych zarządów gospodarki wodnej, które wstąpiły w prawa i obowiązki okręgowych dyrekcji gospodarki wodnej i dotychczasowych regionalnych zarządów gospodarki wodnej.

3) Do końca 1999 roku wydatki 7 regionalnych zarządów gospodarki wodnej planowane były w dziale 66 - Różne usługi materialne, rozdział 6995 - Pozostała działalność łącznie z innymi wydatkami (m.in. na działalność Biura Programu Oceny Skutków Działań w Środowisku), natomiast wydatki Okręgowych dyrekcji gospodarki wodnej w rozdziale 6822 - Okręgowe dyrekcje gospodarki wodnej. W tej sytuacji porównanie wielkości wydatków planowanych na działalność ww. jednostek w latach 1998-2003 jest utrudnione.

4) Znaczne obniżenie wydatków w 1999 r. w stosunku do roku 1998 oraz w 2000 w stosunku do 1999 r. wynika ze znaczącego ograniczenia wydatków inwestycyjnych, przede wszystkim wydatków na inwestycje wieloletnie. Od 2000 r. inwestycje wieloletnie finansowane są ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

5) Wydatki dla RZGW w kolejnych latach planowane były na zasadach takich samych jak dla innych państwowych jednostek budżetowych. Obniżenie nakładów na działalność tych jednostek wynika z ogólnej sytuacji finansów publicznych oraz konieczności finansowania wydatków uznanych w danym roku za priorytetowe (np.: w 1999 r. wydatków związanych z wprowadzonymi z dniem 1 stycznia 1999 r. reformami ubezpieczeń społecznych, służby zdrowia oraz terytorialnej). Należy przy tym zaznaczyć, że RZGW w tym również RZGW Poznań realizują zadania związane z usuwaniem skutków klęsk żywiołowych (są to również statutowe zadania tych jednostek). Zadania te finansowane są ze środków pochodzących z kredytów zagranicznych a także z rezerw celowych.

6) Ustawa z dnia 18 lipca 2001 roku - Prawo wodne nałożyła na dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej, będących organami rządowej administracji niezespolonej, szereg zadań nowych związanych głównie z dostosowaniem działań polskich organów właściwych w zakresie gospodarowania wodami do uregulowań obowiązujących w Unii Europejskiej.

7) Rządowy projekt nowego Prawa wodnego został przekazany do Parlamentu w lutym 2000 r. i zakładał finansowanie jednostek gospodarki wodnej z budżetu państwa na poziomie odpowiadającym okresowi sporządzania projektu ustawy, tj. roku 1999 oraz ustawowe zagwarantowanie dofinansowania zadań gospodarki wodnej ze środków pochodzących z opłat za korzystanie z zasobów środowiska.

8) W toku prac legislacyjnych w Parlamencie nad projektem ustawy Prawo wodne oraz projektem ustawy Prawo ochrony środowiska przyjęto inne rozwiązania, co jest powodem drastycznego ograniczania finansowania zadań gospodarki wodnej. W przedłożeniu rządowym zakładano, że proces dostosowawczy będzie wolniejszy i stopniowy, a więc nie będzie wymagał tak intensywnych i kosztownych działań.

Uwzględniając powyższe oraz fakt, że zadania w zakresie gospodarki wodnej są realizowane także przez jednostki samorządu terytorialnego, zarówno ze środków budżetowych jak i poza budżetowych, pozostających w dyspozycji samorządowych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (gminnych, powiatowych i wojewódzkiego) - proponuję rozważenie możliwości uwzględnienia przedstawionych w oświadczeniu problemów gospodarki wodnej w Wielkopolsce w ramach:

a) dofinansowania niezbędnych zadań w 2003 r. z opłat za korzystanie z wód, czyli ze środków pozostających w dyspozycji samorządowych funduszy celowych;

b) priorytetów Narodowego Planu Rozwoju i odpowiednich Sektorowych Programach Operacyjnych (m. in. Ochrona Środowiska i Gospodarka Wodna bądź Zintegrowany Program Rozwoju Regionalnego) wraz ze wskazaniem źródeł ich finansowania.

Z poważaniem

Z upoważnienia Ministra Finansów

SEKRETARZ STANU

Halina Wasilewska-Trenkner


Oświadczenie