Oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Mańkuta, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 42):

Warszawa, 5 sierpnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rz
eczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 17 lipca 2003 roku, znak: Nr BPS/DSK-043-304/03 w sprawie oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Władysława Mańkuta podczas 43 posiedzenia Senatu RP w dniu 10 lipca 2003 roku, dotyczącego problemów związanych z płaceniem składek na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu objęcia ubezpieczeniem dzieci będących uczniami i nie posiadających innego tytułu do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym, uprzejmie wyjaśniam, co następuje:

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391 z późn. zm.) obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają uczniowie oraz słuchacze zakładów kształcenia nauczycieli w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, niepodlegający obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu. Zgłoszenia takich osób do ubezpieczenia zdrowotnego oraz opłacenia składki na ubezpieczenie zdrowotne dokonują podmioty wymienione w art. 17 cytowanej ustawy.

Jednocześnie wyjaśniam, że status członka rodziny, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy zwalnia z obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego uczniów oraz słuchaczy zakładów kształcenia ustawicznego.

Określenie czy dany uczeń szkoły posiada tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego może zostać dokonane tylko w oparciu o weryfikację uprawnień jego wstępnych - rodziców, dziadków, sprawujących nad nim opiekę. Jeżeli wstępni posiadają tytuł do objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym są zobowiązani dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny, w tym dzieci w wieku szkolnym nie posiadających odrębnych tytułów do objęcia ubezpieczeniem. Niewykonanie obowiązku dokonania zgłoszenia do ubezpieczenia członków rodziny traktowane jest jako wykroczenie i podlega karze grzywny, zgodnie z art. 175 pkt 6 wyżej cytowanej ustawy.

Ponadto wyjaśniam, że ustawa nie precyzuje trybu wszczęcia postępowania przez dyrektora szkoły mającego na celu stwierdzenie czy uczeń, objęty obowiązkiem szkolnym posiada tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego, odrębny od wskazanego w art. 9 ust. 1 pkt 16 ustawy.

W związku z tym, że obowiązek zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia spoczywa na jego wstępnych, przysposabiających albo osobach sprawujących opiekę nad dzieckiem w ramach rodziny zastępczej, najprostszym rozwiązaniem w tym zakresie jest uzyskanie oświadczenia, czy wstępni, przysposabiający albo osoby sprawujące opiekę nad dzieckiem w ramach rodziny zastępczej są objęci obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego lub czy ubezpieczają się dobrowolnie.

Odnosząc się do podanej przez Pana Senatora w oświadczeniu liczby elbląskich dzieci nie objętych żadnym tytułem ubezpieczenia zdrowotnego należy zauważyć, że nie wszystkie osoby ubezpieczone dopełniły obowiązku zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny. Jednocześnie informuję, że na dzień dzisiejszy baza danych osób ubezpieczonych w Narodowym Funduszu Zdrowia nie może stanowić źródła pozwalającego określić czy dana osoba nie posiada tytułu do ubezpieczenia zdrowotnego.

Należy jednak pamiętać również o tym, że zgodnie z art. 197 ust. 2 pkt 2 niniejszej ustawy, dzieciom do ukończenia 18 roku życia świadczenia zdrowotne są udzielane bezpłatnie niezależnie od uprawnień z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego. W związku z tym, nie ma niebezpieczeństwa nieudzielenia dziecku w wieku do 18 roku życia świadczenia zdrowotnego.

Pragnę Pana zapewnić, iż przepisy ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia, która weszła w życie cztery miesiące temu, poddane zostaną przeglądowi i analizie z punktu widzenia ich racjonalności i skuteczności, również w zakresie poruszonym w przedmiotowej korespondencji.

Z poważaniem

Leszek Sikorski


Oświadczenie