Oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55):

Warszawa, 24.02.2004 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Nawiązując do oświadczenia Pana Senatora Władysława Mańkuta w sprawie rządowej propozycji, przekształcenia wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej w oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w załączeniu przedkładam stanowisko w przedmiotowej sprawie.

Jerzy Hausner

 

Stanowisko do oświadczenia Pana Senatora Władysława Mańkuta

Celem zmiany umocowania prawnego wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez pozbawienie ich osobowości prawnej i przekształcenie w terenowe agendy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest zmniejszenie kosztów osobowych i zwiększenie finansowania zadań ekologicznych.

Jednocześnie informuję, że:

    1. środkami wojewódzkich funduszy wspierane są zadania, na które przeznaczone są środki gminnych i powiatowych funduszy. Dublowanie finansowania (środki wojewódzkich funduszy i NFOŚiGW są przeznaczone na te same cele) przemawia za ich skonsolidowaniem,
    2. występują znaczne rozpiętości w dysponowaniu środkami publicznymi pomiędzy poszczególnymi funduszami,
    3. brak skoordynowanych działań, co do inwestycji strategicznych w regionach,
    4. zatrudnienie - 16 rad nadzorczych po 9-10 osób),
    5. rozdrobnienie środków na inwestycje - zwiększenie potencjału środków na inwestycje przemawia za skonsolidowaniem już istniejących,
    6. brak jest koordynacji współdziałania funduszy z programami sektorowymi i zintegrowanym programem rozwoju regionalnego i funduszem Spójności.

Korzyści wynikające ze zmian w funkcjonowaniu wojewódzkich funduszy, to m.in.:

    1. zmniejszenie kosztów osobowych,
    2. konsolidacja środków finansowych na zadania ekologiczne, większa efektywność,
    3. wzmocnienie kontroli nad wydatkowaniem środków publicznych,
    4. uelastycznienie dysponowania środkami publicznymi,
    5. stworzenie możliwości bardziej efektywnego współfinansowania projektów związanych z ochroną środowiska finansowanych ze środków funduszy unijnych.

Uwzględniając powyższe oraz mając na uwadze konieczność poniesienia znacznych wydatków na inwestycje dostosowawcze w dziedzinie ochrony środowiska do wymagań prawa Unii Europejskiej, które zgodnie z założeniami mają zostać dofinansowane ze środków publicznych, w tym także z funduszy celowych - w programie uporządkowania i ograniczenia wydatków publicznych zaproponowano pozbawienie osobowości prawnej wojewódzkich funduszy i przekształcenia ich w terenowe agendy NFOŚiGW, co powinno uelastycznić dysponowanie środkami publicznymi zgodnie z założeniami przyjętymi w Polityce Ekologicznej Państwa oraz stworzyć możliwość bardziej efektywnego współfinansowania projektów z obszaru "Ochrona środowiska", które będą realizowane w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.

Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej jako jednostki zaliczane do sektora finansów publicznych, dysponują środkami pochodzącymi z określonych ustawowo opłat i kar ekologicznych oraz z wpływów z działalności finansowej i kapitałowej wynikającej z zarządzania tymi przychodami.

Z diagnozy obecnego stanu oraz przyjętych założeń reorganizacji systemu ochrony środowiska w Polsce ("Polityczny plan na lata 2004-2005") - wynika, że obowiązujący system zarządzania środowiskiem, może nie zapewnić wywiązania się z zobowiązań akcesyjnych wobec Unii Europejskiej, w terminach przewidzianych w Traktacie Akcesyjnym oraz absorpcji środków strukturalnych z UE.

Obowiązujący system finansowania ochrony środowiska (oparty na funduszach ochrony środowiska i gospodarki wodnej, Banku Ochrony Środowiska i EkoFunduszu), który sprawdził się w okresie transformacji ustrojowej, okazał się mało wydajny i zbyt rozproszony na skutek braku wspólnego i ujednoliconego zarządzania.

Warszawa, dn. 24.02.2004 r.


Oświadczenie