Oświadczenie


Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Władysława Mańkuta, złożonym na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):

Warszawa, dnia 18 sierpnia 2004 r.

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Niniejszym uprzejmie przekazuję swe stanowisko w związku z oświadczeniem złożonym przez Senatora Władysława Mańkuta na 67. posiedzeniu Senatu RP w dniu 29.07.2004 r., przesłanym wraz z pismem Pana Marszałka nr BPS/DSK-043-336-4 z dnia 03.08.2004 r.

W związku z zawartym w oświadczeniu Pana Senatora Władysława Mańkuta pytaniem "czy przepisy ustawy o grach i zakładach wzajemnych, jak również kształtowana praktyka, dają podmiotom prowadzącym gry i zakłady wzajemne możliwość taką, aby przebieg jednostkowej gry był w jakimkolwiek stopniu odmienny od zapisanej charakterystyki gry wynikającej z ustawy lub regulaminu" pragnę poinformować, że warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych określają w szczególności:

1. ustawa z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27),

2. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 102, poz. 946),

3. regulaminy poszczególnych gier i zakładów wzajemnych zatwierdzone przez Ministra Finansów lub przez Dyrektora Izby Skarbowej w przypadku zezwolenia na prowadzenie gry na automatach o niskich wygranych.

Stosownie do treści ustawy o grach i zakładach wzajemnych - urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych dozwolone jest wyłącznie na zasadach określonych w ustawie. Ustawa ta określa m.in. tryb postępowania w związku z ubieganiem się o wydane zezwolenia, w tym również wymogi jakie musi spełniać regulamin gry lub zakładu wzajemnego. Ponadto nakłada ona również na podmioty urządzające gry lub zakłady m.in. wymóg uzyskania zatwierdzenia każdej zmiany regulaminu określonej gry lub zakładu wzajemnego (art. 13 ust. 3 ustawy.)

Na podstawie art. 48 ust. 1 minister właściwy do spraw finansów publicznych sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością podmiotów urządzających i prowadzących gry losowe, zakłady wzajemne lub gry na automatach w zakresie zgodności tej działalności z przepisami ustawy, udzielonym zezwoleniem oraz regulaminem gry losowej, zakładu wzajemnego lub gry na automacie.

Natomiast zgodnie z art. 52 ust. 1 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje w formie decyzji polecenie usunięcia nieprawidłowości w razie stwierdzenia, że podmiot, któremu udzielono zezwolenia:

- narusza ustawę lub warunki zezwolenia,

- uchybia przepisom regulaminu.

W przypadku niezastosowania się podmiotu do wydanego polecenia lub powtórnego wystąpienia powyższych okoliczności, na podstawie art. 52 ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych cofa zezwolenie.

Informuję Pana Marszałka, iż naruszenie zasad przewidzianych w powołanej ustawie stanowi przestępstwo bądź wykroczenie skarbowe. Czyny polegające na urządzaniu lub prowadzeniu gry lub zakładu wzajemnego wbrew przepisom ww. ustawy lub warunkom zezwolenia - zagrożone są sankcjami przewidzianymi w rozdziale 9 Kodeksu karnego skarbowego (Dz.U. z 1999 r., Nr 83, poz. 930 z późn. zm.).

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że jednostkowe gry losowe lub zakłady wzajemne mogą być urządzane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy, warunkami wydanego zezwolenia oraz zatwierdzonych regulaminów.

Pozostaję z szacunkiem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Wiesław Czyżowicz


Oświadczenie