Oświadczenie


Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Władysława Mańkuta, złożone na 71. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74):

Warszawa, dn. 06. grudnia 2004 r.

Pan
Longin Hieronim Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Niniejszym przekazuję odpowiedź na pytania zawarte w oświadczeniu Pana senatora Władysława Mańkuta z dnia 3 listopada 2004 r. dotyczące ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych.

Ad. 1 Odnosząc się do pytania dotyczącego rozszerzenia katalogu gier o gry telebingo i wideoloterie stanowiące monopol państwa, uprzejmie informuję, iż do chwili obecnej do Ministerstwa Finansów nie wpłynął żaden wniosek w sprawie zatwierdzenia regulaminu gry wideoloterii.

Decyzją nr GL-725/I/TB/II-1-5/04 z dnia 28 maja 2004 roku, po rozpatrzeniu wniosku Spółki Totalizator Sportowy Sp. z o.o. został zatwierdzony regulamin gry "Telebingo".

W chwili obecnej toczy się postępowanie w sprawie zatwierdzenia regulaminu gry telebingo wszczęte wnioskiem Spółki Polski Monopol Loteryjny sp. z o.o.

Ad. 2 Uprzejmie informuję Pana Senatora, że Informacja o realizacji ustawy o grach i zakładach wzajemnych w 2003 roku została przekazana do Sejmu w dniu 17 listopada 2004 roku.

Jednocześnie w związku z zapytaniem Pana Senatora, poniżej przekazuję dane liczbowe dotyczące poziomu sprzedaży losów loterii pieniężnych w roku 2003 oraz za trzy kwartały 2004 roku w podziale na spółki.

 

Podmiot

Przychody z loterii pieniężnych w tys. zł

Liczba loterii

2003 rok

III kwartały 2004 rok

2003 rok

III kwartały 2004 rok

1.

Totalizator Sportowy Sp. z o.o.

139 156

90 626

21

22

2.

Polski Monopol Loteryjny Sp. z o.o.

2 634

4 021

9

8

 

Razem

141 790

94 647

30

30

Informuję ponadto, że sprzedaż losów loterii pieniężnych po trzech kwartałach 2004 roku osiągnęła 66,7%, poziomu sprzedaży z roku 2003, w tym odpowiednio w Totalizatorze Sportowym Sp. z o.o. 65,1%, a w Polskim Monopolu Loteryjnym Sp. z o.o. 152,7%.

W ramach nadzoru i kontroli nad działalnością podmiotów urządzających i prowadzących gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach oraz w związku z art. 52a ustawy o grach i zakładach wzajemnych w Ministerstwie Finansów zbierane są informacje od podmiotów prowadzących działalność na rynku gier i zakładów wzajemnych w zakresie: przychodów i kosztów działalności ośrodków gier, punktów przyjmowania zakładów wzajemnych i gier stanowiących monopol państwa. Analizie podlegają przede wszystkim te pozycje przychodów i koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, które wynikają wprost z postanowień ustawy o grach i zakładach wzajemnych, tj. w zakresie wpływów gotówkowych ze sprzedaży gier i zakładów wzajemnych, wypłat wygranych, prawidłowości naliczania podatku od gier zgodnie z art. 2, art. 10, art. 42 i art. 45 cyt. ustawy.

Mając na uwadze fakt, iż kwestie sprzedaży losów loterii pieniężnych przez jednoosobowe spółki skarbu państwa określonym wydawcom gazet mogą odbywać się na podstawie różnorakich umów cywilnoprawnych, proponuję zwrócić się w przedmiotowej kwestii do podmiotów prowadzących loterie pieniężne.

Ad. 3 Odnosząc się do zagadnienia niskiego poziomu sprzedaży losów loterii pieniężnych uprzejmie informuję, iż po dwuletnim okresie spadku sprzedaży loterii pieniężnych, w roku 2003 sprzedaż loterii pieniężnych znacznie wzrosła i charakteryzowała się największą dynamiką na rynku gier i zakładów wzajemnych. Poziom sprzedaży loterii pieniężnych uzależniony jest od wielu czynników, w tym m.in. od liczby prowadzonych loterii pieniężnych w danym okresie oraz sposobu ich dystrybucji. Dużą rolę w tym względzie odgrywa również poziom popytu ze strony potencjalnych graczy.

Mając na uwadze powyższe trudno zgodzić się z poglądem Pana Senatora, iż ten segment rynku osiąga niski poziom sprzedaży w stosunku do możliwości rynku polskiego.

Jednocześnie nie mogę podzielić poglądu o braku sensu utrzymywania monopolu państwa w zakresie loterii pieniężnych. Przyjęte w Polsce rozwiązania w ww. zakresie są zbieżne z prawem obowiązującym w wielu innych krajach. Ponadto należy zauważyć, iż rentowność sprzedaży loterii pieniężnych w ostatnich latach oscylowała w granicach 2,7%-5,9%.

Biorąc pod uwagę realne zagrożenia w zakresie organizowania loterii pieniężnych w tym możliwości działania na szkodę graczy jak również możliwość wykorzystania tej działalności w celu "prania brudnych pieniędzy", uważam iż sprawowanie monopolu państwa w tym zakresie jest w pełni uzasadnione.

Pozostaję z szacunkiem

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Wiesław Czyżowicz


Oświadczenie