Oświadczenie


Minister Obrony Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Kazimierza Pawełka, złożone na 56. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 56):

Warszawa, 2004-03-09

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Kazimierza Pawełka, złożone podczas 56. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 12 lutego 2004 r., w sprawie braku uregulowań ustawowych systemu ratownictwa lotniczego, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz.U. Nr 130, poz. 1112) nie zawiera uregulowań prawnych dotyczących ratownictwa lotniczego. Przepisy regulujące ten obszar materii znajdują się w projekcie ustawy o poszukiwaniu i ratownictwie lotniczym (ASAR), opracowanym przez Ministerstwo Infrastruktury. W lutym br. zakończył się proces uzgodnień międzyresortowych i mam nadzieję - przyjęciu przez Radę Ministrów - szybko trafi pod obrady Sejmu.

W myśl tego projektu resort Obrony Narodowej będzie wydzielał do systemu ASAR siły i środki możliwe do użycia w danym roku kalendarzowym, np. Ośrodek Koordynacji Poszukiwań i Ratownictwa Lotniczego, śmigłowce ratownictwa lotniczego wraz z załogami, a także grupy naziemnego poszukiwania. Wykonywanie zadań w systemie obejmuje organizowanie i prowadzenie poszukiwań oraz ratownictwa osób w związku z zagrożeniem ich życia lub zdrowia w wyniku zaistnienia lub zagrożenia wypadkiem lotniczym. Środki Sił Zbrojnych RP przewidziane do użycia w ramach tego systemu mogą być też czasowo wykorzystywane do akcji ratunkowych w przypadku zagrożeń niemilitarnych (klęsk żywiołowych i katastrof). Natomiast zadania w zakresie ratownictwa drogowego i wodnego wykonuje Państwowa Straż Pożarna oraz inne przeznaczone do tego służby, w związku z tym nie przewidziano środków finansowych na ten cel w budżecie MON.

Podczas prac nad projektem ustawy ASAR rozpatrywano możliwość zintegrowania wojskowego systemu ratownictwa lotniczego z Krajowym Systemem Ratowniczo-Górniczym, którego organizatorem jest Państwowa Straż Pożarna. Konieczność współdziałania tych systemów jest zasadna, należy jednak mieć świadomość, że ich pełna integracja będzie trudna do osiągnięcia ze względu na specyfikę realizowanych zadań przez te podmioty.

Chciałbym podkreślić, że jednostki ratownictwa lotniczego nie są planowane do rozformowania, a statki powietrzne, które będą wydzielone do działania w systemie ASAR są systematycznie modernizowane i doposażane w urządzenia i sprzęt niezbędny do wykonywania zadań ratowniczych.

Przedstawiając powyższe wyjaśnienia żywię nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za zasadne.

Łączę wyrazy szacunku

Jerzy Szmajdziński


Oświadczenie