Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Lesława Podkańskiego, złożonym na 20. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 18):

Warszawa, 2002-07-26

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek S
enatu
Rzeczypospolitej Polskiej
ul. Wiejska 6
Warszawa

W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka nr LP/04/238/02/V z dnia 10.07.2002 r. przekazującego tekst oświadczenia złożonego przez senatora Lesława Podkańskiego na posiedzeniu Senatu RP w dniu 05.07.br. dotyczącego długotrwałego oczekiwania przez samochody ciężarowe na odprawy celne wywozowe na drogowym przejściu granicznym z Ukrainą w Dorohusku-Jagodinie - uprzejmie informuję, że zaistniała sytuacja jest przedmiotem szczególnego zainteresowania służb celnych.

Nadmierne wydłużenie czasu odpraw wynika ze stałego wzrostu natężenia ruchu samochodów ciężarowych i niedostosowania do tego wzrostu, możliwości sprawnej obsługi przyjmowania ich po stronie ukraińskiej

Obecnie oprawy celne samochodów ciężarowych po stronie ukraińskiej, odbywają się one na terenie samego przejścia granicznego lecz na terenie terminalu będącego własnością prywatną, gdzie pobierane są opłaty za wjazd (sytuacja ta dotyczy zarówno przejść granicznych jak i terminali wewnątrz Ukrainy). W związku z powyższym oraz w związku z wejściem w życie w dniu 29 maja 2002 r. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29.03.2002 r. w sprawie wprowadzenia na zasadzie wzajemności opłaty wyrównawczej w stosunku do zagranicznych przedsiębiorców wykonujących międzynarodowy transport drogowy pojazdami samochodowymi zarejestrowanymi na terytorium Ukrainy, określenia wysokości tej opłaty, trybu jej wnoszenia oraz jednostek właściwych do jej pobierania (Dz.U. nr 55, poz. 483), na mocy którego wprowadzono na zasadzie wzajemności, od przewoźników ukraińskich podwyższoną opłatę drogową - zarysowała się możliwość zrezygnowania przez Stronę Ukraińską z wykorzystywania ww. terminali komercyjnych dla potrzeb dokonywania odpraw celnych i przeniesienia ich bezpośrednio na teren przejścia granicznego. Konsekwencją tego przy jednoczesnym braku po stornie ukraińskiej odpowiedniej infrastruktury przejścia granicznego, jest realne zagrożenie dalszym spadkiem ilości samochodów odprawianych przez ukraińskie służby celne o co najmniej 50% z około 250 szt. pojazdów ciężarowych obecnie przyjmowanych na dobę i dalszym wydłużeniem czasu oczekiwania na wyjazd z terenu RP.

Problem ten zasygnalizowałem Szefowi Państwowej Służby Celnej Ukrainy pismem z dnia 5 lipca br., jednak dotychczas brak jest stanowiska strony ukraińskiej.

W chwili obecnej pojazdy oczekujące na wyjazd z terenu RP ustawiają się na drodze dojazdowej do przejścia, co powoduje blokowanie drogi dojazdowej niejednokrotnie na odcinku kilku kilometrów, stwarzając a tym samym utrudnienia i zagrożenie bezpieczeństwa ruchu dla pozostałych użytkowników drogi. Aktualnie trwają prace mające na celu poszerzenie drogi dojazdowej do przejścia granicznego, co w pewnej mierze również przyczynia się do powstawania kolejek samochodów ciężarowych. Rozpoczęto także prace projektowo-przygotowawcze związane z budową obwodnicy w miejscowości Okopy, która znajduje się bezpośrednio przed ww. przejściem granicznym. Jednakże nawet po przebudowie ww. droga dojazdowa nadal będzie stanowiła wąskie gardło dla tak znacznej i ciągle zwiększającej się ilości samochodów ciężarowych, przekraczających granicę Polski w Dorohusku.

Wobec zaistniałej sytuacji, Ministerstwo Finansów wystąpiło pismem z dnia 11.07.2002 r. do Lubelskiego Zarządu Drogowego Przejść Granicznych z propozycją budowy placów parkingowych pełniących rolę "buforów", na których bez blokowania drogi dojazdowej, mogłyby oczekiwać samochody ciężarowe. Parkingi te mogłyby być również wykorzystywane w okresach obowiązywania zakazu ruchu samochodów ciężarowych po drogach publicznych. Koncepcji budowy placów parkingowych sprzyja fakt, iż do projektowanej obwodnicy przylegają wykupione przez Skarb Państwa tereny pierwotnie planowane pod budowę terminala odpraw towarowych.

Uprzejmie informuję, że powyższa kwestia zostanie w najbliższym czasie przedstawiona przez przedstawicieli departamentów celnych w Ministerstwie Finansów na posiedzeniu Zespołu do Spraw Zagospodarowania Granicy Państwowej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Aktualnie realizowana jest rozbudowa przejścia granicznego w Drohusku, zgodnie z zatwierdzoną przez Główny Urząd Ceł, uproszczoną koncepcją rozbudowy, zakładającą dokonywanie na terenie przejścia odpraw celnych zarówno w ruchu osobowym jak i w ruchu towarowym. Rozbudowa ww. przejścia granicznego realizowana jest w drodze dwóch projektów finansowych przez fundusze PHARE, a ukończenia budowy płyty wjazdowej należy się spodziewać do końca 2003 roku. Nadmieniam, że dotrzymanie ww. terminu sfinalizowania rozbudowy przejścia granicznego w Drohusku leży przede wszystkim w gestii Wojewody Lubelskiego.

Stan osobowy Oddziału Celnego Drogowego w Drohusku wynosi 69 funkcjonariuszy celnych, co niestety jest i po rozbudowie przejścia będzie również niewystarczające. Aktualnie działania podejmowane przez Dyrektora Izby mające na celu usprawnienie bieżącego funkcjonowania Oddziału, mają charakter doraźny i w praktyce wiążą się z koniecznością czasowego przesuwania funkcjonariuszy do pełnienia służby w tym Oddziale z innych komórek organizacyjnych. Stan osobowy Referatu Karnego Skarbowego przy Urzędzie Celnym w Chełmie aktualnie może zostać wzmocniony również jedynie w drodze przesunięcia funkcjonariuszy celnych z tzw. "pierwszej linii" tj. uczestniczących bezpośrednio przy opracowywaniu zgłoszeń celnych, co w obecnej sytuacji kadrowej, jest niewskazane.

Uprzejmie informuję, że w związku z podjętą rozbudową ww. Oddziału przeprowadzono analizę w zakresie prognozowanych potrzeb kadrowych. Przy założeniu konieczności zapewnienia obsługi całodobowej na dwóch, odgrodzonych na stałe kierunkach ruchu i oddzieleniu stref odpraw ruchu osobowego od towarowego, minimalna ilość funkcjonariuszy celnych obsługujących przejście graniczne wynosić powinna 133 osoby, optymalna natomiast ilość to 180 funkcjonariuszy.

Zgodnie ze Strategią Działania Polskiej Administracji Celnej 2004+ (zmodyfikowany dokument Strategii Działania Polskiej Administracji Celnej do roku 2002), zaakceptowaną przez Kierownictwo Ministerstwa Finansów na posiedzeniu w dniu 17.06.2002 r. - planowane jest przesuwanie zasobów kadrowych na granicę wschodnią i północną, przy jednoczesnym zmniejszeniu o ok. 3000 liczby etatów w placówkach granicznych na granicy z Niemcami, Republiką Czeską i Republiką Słowacką.

Jednakże konieczność obsługi budowanych i rozbudowywanych - niezależnie od administracji celnej - przejść granicznych na granicy zachodniej i południowej powoduje, że nie można dokonać przesunięć etatów w sposób radykalny. Jest to proces powolny, a przesunięcia etatów na granicą wschodnią i północną następują sukcesywnie. Dodatkowo izby celne otrzymają etaty, uzyskane w wyniku likwidacji Głównego Urzędu Ceł.

Przekazując powyższe wyjaśnienia pozostaję w przekonaniu, iż stanowią one wystarczającą odpowiedź na zadane pytania.

W zastępstwie MINISTRA FINANSÓW

SEKRETARZ STANU

dr Wiesław Ciesielski


Oświadczenie