Spis oświadczeń


Oświadczenie złożone
przez senatora Wojciecha Saługę

Oświadczenie skierowane do ministra finansów Mirosława Gronickiego

Szanowny Panie Ministrze!

1. W rozporządzeniu ministra finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej w załączniku nr 2 w §2 ust. 2 i w §8 ust. 5 wprowadzono obowiązek miesięcznych sprawozdań Rb 27S i Rb 28S. Wśród dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego występują dochody realizowane przez urzędy skarbowe, które to urzędy nie mają obowiązku sporządzania miesięcznych sprawozdań o dochodach Rb 27. Utrudnia to sporządzanie sprawozdań zbiorczych przez JST, zwłaszcza, że nie zawsze przekazane przez urzędy skarbowe dochody zawierają specyfikacje co do źródeł dochodów - urzędy nie mają takiego obowiązku - co wymaga licznych rozmów telefonicznych i uzgodnień z urzędami skarbowymi całego kraju.

2. W tym samym rozporządzeniu w sprawie sprawozdawczości budżetowej minister finansów nie wprowadził wobec urzędów skarbowych obowiązku sporządzania sprawozdań RbN o należnościach gminy. Skoro zbiorcze sprawozdania RbN gmina ma sporządzać na podstawie sprawozdań jednostkowych, to w rozporządzeniu tym brakuje uregulowania odnośnie do sporządzania sprawozdań RbN w urzędach skarbowych.

3. W zasadach ustalonych w §3 załącznika nr 2 do rozporządzenia ministra finansów z dnia 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w sprawozdaniu Rb 27S znajduje się kolumna "dochody otrzymane", które to dane niczego nie wnoszą do informacji o sytuacji finansowej gminy, rodzą za to wiele wątpliwości i wręcz zaciemniają obraz wykonania dochodów ogółem, gdyż dla wyniku finansowego JST w sprawozdaniu o wykonaniu budżetu istotne są wyłącznie dochody wykonane.

4. Stosownie do §3 ust. 1 pkt 3 załącznika nr 2 powyższego rozporządzenia, w sprawozdaniu Rb 27S w kolumnie "potrącenia", należy wykazać skutki zastosowania szczególnych przypadków wygaśnięcia zobowiązania podatkowego (art. 65 i 66 ustawy - Ordynacja podatkowa). Według instrukcji ministerstwa, skutków tych ulg nie wykazuje się w kolumnie "dochody wykonane". Jednak gdy jednocześnie czyta się instrukcję i art. 65 §7 ustawy - Ordynacja podatkowa, dochodzi się do odmiennych wniosków. Ustawodawca w art. 65 §7 ustawy - Ordynacja podatkowa zobowiązuje jednostki budżetowe, które zastosowały kompensaty, do przekazania skompensowanych dochodów na rachunek dochodów gminy, a wtedy znajdą się one w kolumnie "dochody wykonane" sprawozdania Rb 27S. Jest to zupełnie odmienne stanowisko od instrukcji ministerstwa.

Wnoszę więc:

ad 1 - aby zasady sporządzania sprawozdań o dochodach były jednolite dla gmin i jednostek państwowych - na przykład JST mogłyby sporządzać sprawozdania kwartalne tak jak urzędy skarbowe;

ad 2 - aby wprowadzić obowiązek kwartalnego sporządzania jednostkowych sprawozdań RbN przez urzędy skarbowe realizujące dochody gminy;

ad 3 - aby pominąć kolumnę "dochody otrzymane" w sprawozdaniu Rb 27S;

ad 4 - aby doprowadzić do zgodności zasady sporządzania sprawozdań w kolumnie "potrącenia" - §3 ust. 1 pkt 3 załącznika nr 2 do rozporządzenia ministra finansów z dnia 13 marca 2001 r. - z art. 65 §7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Z wyrazami szacunku
Wojciech Saługa


Spis oświadczeń