Oświadczenie


Informację w związku z oświadczeniem senatora Wojciech Saługi, złożonym na 86. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 91), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, 2005-08-30

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Wojciecha Saługi złożone na 86 posiedzeniu Senatu w dniu 22 lipca 2005 roku, przesłane pismem z dnia 29 lipca 2005 r., znak: BPS/DSK-043-366/05, w spawie podziału środków pomiędzy oddziały wojewódzkie a centralę Narodowego Funduszu Zdrowia na 2006 r., uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.

Zgodnie z art. 119 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, zobowiązany jest do określenia szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych.

Wykonując ten obowiązek ustawowy Minister Zdrowia, najpierw w rozporządzeniu z dnia 7 lipca 2005 r., a następnie w rozporządzeniu z dnia 4 sierpnia 2005 r., określił szczegółowy tryb i kryteria podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych. Konieczność wydania ww. rozporządzenia z 4 sierpnia br., które zastąpiło rozporządzenie z 7 lipca r., wynikała przede wszystkim ze zmian wprowadzonych w ww. ustawie polegających na przywróceniu zasady memoriału przy tworzeniu planu finansowego NFZ.

Przepisy ww. ustawy określają, iż planowane koszty Funduszu przeznaczone na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych są dzielone pomiędzy oddziały wojewódzkie Funduszu, przy czym:

1) podstawą podziału środków jest liczba ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim Funduszu z uwzględnieniem ryzyka zdrowotnego przypisanego ubezpieczonym należącym do danej grupy wydzielonej według struktury wieku i płci w porównaniu z grupą odniesienia,

2) wysokość środków określonych w pkt 1 koryguje się przez uwzględnienie migracji ubezpieczonych zarejestrowanych w oddziale wojewódzkim Funduszu do świadczeniodawców z innego oddziału Funduszu oraz wskaźnika wynikającego z liczby i rodzaju wykonanych świadczeń wysokospecjalistycznych w latach poprzedzających rok, w którym plan finansowy na rok następny jest tworzony, w podziale na województwa, w relacji do liczby tych świadczeń ogółem.

Migracja uwzględnia fakt, iż świadczeniodawcy mający podpisaną umowę z danym oddziałem wojewódzkim Funduszu udzielają także świadczeń ubezpieczonym zarejestrowanym w innych oddziałach wojewódzkich oraz fakt, iż ubezpieczonym zarejestrowanym w danym oddziale wojewódzkich udzielają świadczeń także świadczeniodawcy, którzy mają podpisaną umowę z innymi oddziałami wojewódzkimi. Korekta z tytułu migracji uwzględnia bilans dwu wyżej wspomnianych kosztów na świadczenia dla ubezpieczonych. Dla każdego oddziału wojewódzkiego określa się kwotę korygującą z tytułu migracji mnożąc przypisany danemu oddziałowi na podstawie jego bilansu wskaźnik migracji przez planowane koszty wszystkich oddziałów na świadczenia dla ubezpieczonych pomniejszone o planowane koszty na świadczenia wysokospecjalistyczne.

W rozporządzeniu wprowadzono jednakową dla wszystkich oddziałów wojewódzkich wagę w wysokości 1,7 jako mnożnik dla ich wskaźników migracji. Intencją jej wprowadzenia było zamortyzowanie skutków wprowadzenia nowego sposobu podziału środków pomiędzy oddziały wojewódzkie i centralę Funduszu. Wysokość tej wagi na poziomie 1,7 została ustalona po dokonaniu pogłębionych analiz mających ma celu oszacowanie skutków wprowadzenia "algorytmu".

W przedmiotowym rozporządzeniu, został określony wykaz świadczeń wysokospecjalistycznych, które będą brane pod uwagę przez Prezesa NFZ przy dokonywaniu podziału środków na poszczególne oddziały wojewódzkie NFZ w planach finansowych funduszu. Wykaz ten został sporządzony m.in. z uwzględnieniem definicji zawartej w art. 5 pkt 39 lit. b ww. ustawy, dlatego są w nim świadczenia, które w katalogach świadczeń zdrowotnych NFZ zasadniczo miały wartość punktową 500 punktów i więcej. Ponadto biorąc pod uwagę, że podział środków na rok 2006 następuje na podstawie danych z roku 2004, w przedmiotowym wykazie są świadczenia ujęte w katalogach świadczeń zdrowotnych NFZ obowiązujących w roku 2004.

Zgodnie z ust. 4 art. 118 ustawy, planowane koszty na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej danego oddziału wojewódzkiego Funduszu nie mogą być niższe od kosztów zaplanowanych w planie finansowym dla danego oddziału w roku poprzednim.

Pragnę w związku z powyższym zwrócić uwagę, że w rozporządzeniu zostały uwzględnione kryteria wskazane w ww. ustawie.

Z poważaniem

Z upoważnienia

MINISTRA ZDROWIA

SEKRETARZ STANU

Zbigniew Podraza


Oświadczenie