Oświadczenie


Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 5. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 4):

Warszawa, 2002-01-02

Pan
Robert Smoktunowicz
Senator RP
ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa

Szanowny Panie

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Roberta Smoktunowicza na 5 posiedzeniu Senatu w dniu 13.12.br. w sprawie komunikacji w Ząbkach uprzejmie wyjaśniam, że podstawowym statutowym zadaniem Zarządu i Transportu Miejskiego jest zapewnienie komunikacji na terenie m.st. Warszawy. Komunikacja miejska organizowana przez ZTM, obejmująca swym zasięgiem Warszawę wraz z przyległymi gminami, jest finansowana z trzech źródeł: z wpływów z biletów, z dotacji z budżetu miasta i gmin warszawskich na cele komunalne.

Rozszerzanie obsługi komunikacyjnej terenów podmiejskich może w tej sytuacji następować jedynie pod warunkiem pokrycia przez zainteresowane gminy części kosztów związanych z uruchomieniem nowej linii bądź wydłużeniem trasy danej linii i jej bieżącą eksploatacją. Osobną sprawą jest uzyskanie wymaganej Ustawą "Prawo przewozowe" zgody koordynatora obszarowego na rozszerzanie takiej obsługi w sytuacji funkcjonowania na danym terenie innych przewoźników.

Urząd Miejski w Ząbkach występował do ZTM z propozycją zmiany trasy linii 145 tak, aby wjeżdżała ona w głąb osiedli. W tej sprawie w styczniu 2001 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli Zarządu Transportu Miejskiego i Urzędu Miejskiego w Ząbkach, na którym omówione zostały w/w problemy. Stwierdzono, że parametry układu drogowego na zaproponowanej trasie niestety nie spełniają wymogów koniecznych do wprowadzenia autobusów ZTM (zbyt małe promienie skrętów na niektórych skrzyżowaniach ulic - poniżej 12 m, szerokość jezdni poniżej 7 m, progi zwalniające, brak sygnalizacji świetlnej). Jednocześnie ustalono, że w opracowywanym przez Gminę planie zagospodarowania przestrzennego Ząbek zostanie przewidziany układ drogowy wraz z pętlą, który pozwoli na objęcie komunikacją autobusową rejonu Ząbek po wschodniej stronie ul. Piłsudskiego. Do chwili obecnej w/w plan nie wpłynął do zaopiniowania do ZTM.

W obecnej trudnej sytuacji budżetowej miasta stołecznego Warszawy uniemożliwiającej zwiększenia liczby taboru kierowanego do ruchu, zasilanie linii 145 dodatkowymi autobusami sprowadzałoby się do wycofania ich z innych linii obsługujących Warszawę, gdzie potrzeby przewozowe przewyższają podaż oferowanych usług.

Najszybszym i najbardziej pojemnym środkiem transportu, ale nie wykorzystanym, jest kolej, obsługująca również miasto Ząbki. Władze Warszawy czynią starania dla zintegrowania trakcji kolejowej z komunikacją miejską. Od dłuższego czasu są już prowadzone działania, których celem jest przede wszystkim wdrożenie wspólnego biletu. Rozmowy władz miasta z PKP są jednak bardzo trudne i jak dotychczas nie przyniosły wymiernych efektów.

Mając na uwadze również mieszkańców gmin podmiejskich, w tym Ząbek, ZTM będzie nadal czynił starania w zakresie poprawy obsługi komunikacyjnej tych terenów, w miarę posiadanych środków.

Z poważaniem

Dyrektor Zarządu

Przemysław Prądzyński


Oświadczenie