Oświadczenie


Marszałek Województwa Mazowieckiego przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Roberta Smoktunowicza, złożonym na 35. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):

Warszawa, 24 marca 2003 r.

Pan
Robert Smoktunowicz
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Senatorze,

W związku z oświadczeniem złożonym przez Pana Senatora na posiedzeniu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 6 marca 2003 r. w sprawie mieszkańców nieruchomości położonej przy ul. Borowej w Otwocku, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

W dniu 31 sierpnia 2001 r. Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję deklaratoryjną, w której stwierdził nabycie przez Województwo Mazowieckie z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r. nieruchomości zabudowanej położonej w Otwocku przy ul. Borowej o łącznej powierzchni 17,1630 ha, oznaczonej zgodnie z ewidencją gruntów w obrębie ewidencyjnym 68 - 69 jako działka nr 5/3 o powierzchni 11,7574 ha i działka nr 12/3 o powierzchni 5,4056 ha. W dniu nabycia przez Województwo Mazowieckie, nieruchomość pozostawała we władaniu Samodzielnego Wojewódzkiego Zespołu Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Chorób Płuc i Gruźlicy, z siedzibą w Otwocku przy ul. Narutowicza 80. Działka 12/3 jest nie zabudowana, zalesiona. Działka 5/3 zabudowana jest 10 budynkami zamieszkałymi przez 113 lokatorów oraz innymi budynkami po byłym Sanatorium Przeciwgruźliczym dla Dzieci (ok. 20 budynków). Wszystkie budynki już w chwili przejęcia nieruchomości przez Województwo Mazowieckie pozostawały w bardzo złym stanie technicznym, gdyż przez wiele lat nie przeprowadzano w nich żadnych poważniejszych remontów. Budynki zamieszkałe przez lokatorów to w większości budynki typu barakowego, drewniane, wybudowane w 1946 r.

W związku ze zrzeczeniem się nieruchomości przez Mazowieckie Centrum Leczenia Chorób Płuc i Gruźlicy w Otwocku (dawny Samodzielny Wojewódzki Zespół Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Chorób Płuc i Gruźlicy), z uwagi na zaprzestanie prowadzenia działalności medycznej na tej nieruchomości i uznanie jej za zbędną dla potrzeb statutowych Szpitala, Zarząd Województwa Mazowieckiego w dniu 8 sierpnia 2001 r. podjął uchwałę Nr 693/153/01, na podstawie której działka 5/3 (zabudowana budynkami mieszkalnymi) została włączona do Zasobu Nieruchomości Województwa Mazowieckiego i przekazana do administrowania Mazowieckiemu Zarządowi Nieruchomości (gospodarstwo pomocnicze Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego).

Województwo Mazowieckie ponosi znaczące koszty utrzymania przedmiotowej nieruchomości. W 2002 r. łączne koszty utrzymania wyniosły ok. 550 tys. zł. Natomiast przychody z tytułu czynszów i opłat eksploatacyjnych - ok. 210 tys. zł. Tak więc Województwo w celu pokrycia pełnych kosztów zmuszone było dopłacić kwotę ok. 340 tys. zł. Niebagatelną część kosztów stanowią opłaty za ogrzewanie budynków i dostawę ciepłej wody. Najemcy pokrywają je w niespełna 10%. Lokatorzy sprzeciwiają się urealnieniu opłat za centralne ogrzewanie, nie wyrażają również zgody na modernizację instalacji elektrycznej i zainstalowanie alternatywnego ogrzewania elektrycznego. Na zlecenie Mazowieckiego Zarządu Nieruchomości w grudniu 2001 r. wykonana została opinia techniczna dotycząca wszystkich obiektów zlokalizowanych na nieruchomości. Na podstawie tej oceny dokonano analizy niezbędnych prac remontowych, których wartość oszacowano na ok. 280 tys. zł. W 2002 r. na najpilniejsze prace remontowe i konserwacje wydano ok. 80 tys. zł.

Biorąc pod uwagę wysokość kosztów generowanych przez przedmiotową nieruchomość raz konieczność dokonywania dużych dopłat na ten cel z budżetu Województwa, Zarząd Województwa Mazowieckiego w uchwale Nr 491/223/02 z dnia sierpnia 2002 r. podjął decyzję o sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w trybie przetargu nieograniczonego. Z uwagi na brak ofert przetarg został unieważniony. Należy jednak zauważyć, że nawet w przypadku skutecznej sprzedaży, nabywca nieruchomości wstąpi w istniejące stosunki najmu, a interesy najemców lokali mieszkalnych będą dostatecznie chronione przez ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 71, poz. 733, ze zm.). Wypowiedzenie umów najmu lokali mieszkalnych poddane zostało szczególnie ostrym rygorom i może nastąpić w ściśle określonych przez ustawę przypadkach. W razie wywiązywania się przez najemcę z zawartej umowy, wypowiedzenie umowy najmu jest praktycznie niemożliwe bądź wiąże się ze znaczącymi kosztami dla właściciela (konieczność zapewnienia najemcy lokalu zamiennego).

Na wniosek Województwa Mazowieckiego, rada Miasta Otwocka uchwałą Nr IV/21/2003 z dnia 18 lutego 2003 r. przystąpiła do sporządzania zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenu, obejmującego m.in. nieruchomość przy ul. Borowej. Zgodnie z projektem, dla przedmiotowej nieruchomości przewidziana została funkcja mieszkaniowa i usługowa ponadlokalna. Zmiana przeznaczenia nieruchomości w planie zagospodarowania przestrzennego umożliwi właścicielowi nieruchomości (potencjalnemu nabywcy, użytkownikowi wieczystemu) wybudowanie na nieruchomości nowych budynków mieszkalnych, w których lokale zamienne mogliby otrzymać obecni najemcy.

Pragnę podkreślić, że decyzja o sprzedaży nieruchomości przy ul. Borowej podyktowana była brakiem środków w budżecie Województwa na dofinansowanie nieruchomości, także na przeprowadzenie kapitalnych remontów. Mimo to, najpilniejsze remonty i niezbędne konserwacje są przeprowadzane na bieżąco, w miarę posiadanych środków. Zły stan techniczny budynków nie jest skutkiem decyzji o sprzedaży, ale jedną z jej przesłanek. Nabycie własności nieruchomości bądź prawa użytkowania wieczystego przez inwestora dysponującego odpowiednimi środkami finansowymi, może okazać się korzystnym rozwiązaniem zarówno dla Województwa, jak i lokatorów. Dlatego też po zmianie planu zagospodarowania przestrzennego zostanie podjęta ponowna próba sprzedaży nieruchomości bądź jej oddania w użytkowanie wieczyste.

Z wyrazami szacunku

Adam Struzik


Oświadczenie