Oświadczenie


Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Roberta Smoktunowicza, złożone na 39. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 38):

Warszawa, dnia 9 czerwca 2003 r.

Szanowny Pan
Robert Smoktunowicz
Senator
Rzeczypospolitej Polskiej

Dziękuję za zainteresowanie przebiegiem prac nad integracją transportu w aglomeracji warszawskiej, w tym kontynuacją wspólnego biletu obowiązującego w pociągach podmiejskich PKP i w komunikacji miejskiej ZTM. Doceniam zainteresowanie sprawą dojazdów do stolicy i liczę na pomoc Wysokiej Izby a Pana Senatora w szczególności w rozwiązywaniu problemów, pozostających czasami poza zasięgiem kompetencji samorządu stolicy.

Wprowadzony w 2002 r. w trybie awaryjnym zakup usług przewozowych od PKP przetrwał rok, w tym do końca 2002 roku po uzgodnionej cenie 500 tysięcy miesięcznie wydatkowanych z budżetu miasta. Prócz wygody używania jednego biletu na oba systemy transportowe - Zarząd Transportu Miejskiego i PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. - prowizorycznie wprowadzone uprawnienie do przejazdów koleją przyniosło, kosztem budżetu Warszawy, znaczne oszczędności w budżecie domowym mieszkańców gmin podwarszawskich. W 2003 r. przy tym samym poziomie wpływów biletowych, co w okresie poprzedzającym możliwość legitymowania się biletem okresowym ZTM w pociągach podmiejskich PKP, stawka dopłat żądanych przez PKP została zwiększona do kwoty 725 tysięcy zł miesięcznie, z zapowiedzią dalszego jej podnoszenia.

Przytoczone dane o 43% udziale posiadaczy Warszawskiej Karty Miejskiej wśród podróżnych pociągów podmiejskich nie zawierają odniesienia do faktycznej liczby pasażerów. W tej sytuacji konieczne było zrewidowanie prowizorycznych podstaw umowy i przyjęcie, że Warszawa jest gotowa kupować usługi przewozu koleją pod warunkiem wytworzenia związku między ilością biletów wykupionych na przejazdy łączone i ilością sprzedanych biletów. Oczekujemy odpowiedzi na kolejną propozycję, którą ZTM wystosował 15 maja br., zakładającą zapłatę dla PKP przez m.st. Warszawę kwoty 14,5 zł za przewóz każdego pasażera (co wynika z prostego przeliczenia 725 tys. zł i ilości pasażerów, szacowanej przez PKP na 50 tysięcy osób miesięcznie). Niewielki wzrost ceny biletu miesięcznego z uprawnieniem do przejazdu koleją jest z pewnością do zaakceptowania przez pasażerów kolei podmiejskiej.

Mimo zaawansowania prac nad ponownym wprowadzeniem biletu ZTM na kolei napotykają one na bardzo poważne trudności, o pomoc w usunięciu których prosić chciałbym Wysoką Izbę. Z tytułu nierefundowanych ulg ustawowych przy przejazdach komunikacją miejską w samym 2002 r. Warszawie należy się kwota prawie 57 mln zł, której Ministerstwo Finansów nie chce uznać. Ze strony PKP obawa utraty ulgi ustawowej powoduje zgłaszanie propozycji wprowadzenia systemu ułomnego, nie obejmującego osób uprawnionych do ulg ustawowych.

Jeszcze raz pragnę podziękować Panu Senatorowi i Senatowi RP za podjęcie istotnego problemu aglomeracji stołecznej i proszę o wsparcie działań prowadzących do refundacji zobowiązań Państwa z tytułu stosowania przez m.st. Warszawę ulg ustawowych.

ZASTĘPCA PREZYDENTA
m.st. Warszawy
Andrzej Urbański


Oświadczenie