Oświadczenie


Minister Kultury przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 13. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 12):

Warszawa, 7 maja 2002 roku

Pan
Longin Pastusiak
Marszałe
k Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

Teatr Wielki-Opera Narodowa, pierwsza scena operowa w naszym kraju, jako jedna z największych instytucji kultury podlegających bezpośrednio Ministerstwu Kultury, podejmuje działania służące zachowaniu wielowiekowego dorobku kulturowego, zachowując równocześnie szczególną wrażliwość na problematykę współczesności, pozostając także nośnikiem najnowszych i najbardziej wartościowych idei artystycznych.

Realizacja tak odpowiedzialnych i poważnych zadań, w których polska kultura, zarówno w swym indywidualnym, jak i europejskim kontekście, zajmuje miejsce wiodące, jest stałą troską resortu kultury.

Wdzięczny jestem Pani Senator Marii Szyszkowskiej za zainteresowanie się sprawami Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, pragnę równocześnie udzielić wyczerpujących odpowiedzi i wyjaśnień dotyczących spraw zawartych w oświadczeniu złożonym na trzynastym posiedzeniu Senatu w dniu 10 kwietnia 2002 roku.

Dyrekcja Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, realizując ambitne plany repertuarowe, uwzględniając w nich także oczekiwania publiczności, wprowadziła do swego bogatego repertuaru wiele dzieł operowych cieszących się największym powodzeniem na scenach operowych świata. Zrealizowano więc z wielkim powodzeniem opery: "Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego, "Otello" Giuseppe Verdiego, "Eugeniusz Oniegin" Piotra Czajkowskiego, "Peleas i Melizanda" Claude Debussyego, a także "Straszny Dwór" Stanisława Moniuszki oraz "Król Roger" Karola Szymanowskiego. W tych prezentacjach, będących dziełem artystów Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, bardzo wysoko oceniono reżyserię, scenografię, a nade wszystko warstwę muzyczną. Trudno więc mówić o postępującym upadku największej sceny operowej w kraju, gdy przygotowywanymi spektaklami zainteresowali się tej miary artyści, co Placido Domingo i słynna Metropolitan Opera w Nowym Jorku.

Prawdą jest, iż rosną koszty związane z realizacją kolejnych premierowych spektakli operowych, ale fakt ten dotyczy wszystkich instytucji kultury w naszym kraju.

Dbając o coraz wyższy poziom przedstawień operowych dyrekcja Teatru Wielkiego-Opery Narodowej angażuje najlepiej nadających się do poszczególnych ról artystów, stwarzając im możliwość zaprezentowania swego kunsztu wokalnego i aktorskiego. Dyrektor artystyczny tej instytucji sam pracuje z solistami, zespołem orkiestrowym i chóralnym nad stałym podnoszeniem poziomu artystycznego, czego niezbitym dowodem była premiera opery "Eugeniusz Oniegin" Piotra Czajkowskiego bardzo wysoko oceniona między innymi za przygotowanie muzyczne.

Polityka repertuarowa dyrekcji Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, związana bezpośrednio z realizacją założeń statutowych tej instytucji, podyktowana jest koniecznością pozyskiwania możliwie najlepszej frekwencji. Według bieżących zestawień Biura Organizacji Widowni, frekwencja w okresie trzech pierwszych miesięcy oraz w kwietniu roku 2002 wyniosła ponad 90%, w tym na wielu spektaklach wahała się w granicach 100%.

Wobec trudnej sytuacji finansowej wszystkich instytucji kultury, w tym także Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, zgodnie z zaleceniami rządu dyrekcja Teatru podejmuje wiele działań oszczędnościowych, między innymi poprzez redukcję stanu zatrudnienia.

W odniesieniu do uwag pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli i postawionych w roku 1999 zarzutów pod adresem Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, uprzejmie informuję, iż zalecenia pokontrolne zostały przez dyrekcję zrealizowane, o czym poinformowano resort pismem z dnia 6 czerwca 2000 roku (L.dz. DZ-363/00).

Ministerstwo Kultury orzekło uniewinnienie dyrektora naczelnego Waldemara Dąbrowskiego od stawianego mu zarzutu (dnia 2 października 2001 roku). Wobec braku znamion czynu zabronionego umorzone zostało także śledztwo w sprawie niegospodarności w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej postanowienie Prokuratury Okręgowej w Warszawie Wydział Śledczy z dnia 30 listopada 2001 roku (Sygn. akt V Ds. 233/01).

Poruszona przez Panią Senator Marię Szyszkowską sprawa honorariów dyrekcji Teatru Wielkiego-Opery Narodowej uregulowana została pismem z dnia 25 września 2000 roku, zgodnie z zapisem ustawy z dnia 3 marca 2000 roku o wynagradzaniu osób kierujących podmiotami prawnymi (Dz.U. Nr 26, poz. 306, art. 8). Budząca wątpliwości Pani senator wysokość honorariów realizatorów spektakli operowych, w tym głównie reżyserów, jest adekwatna do poziomu ich artystycznych prezentacji, będących zasadniczą częścią składową tych spektakli.

Pragnę nadmienić, iż w realizowanych ostatnio premierach operowych, reżyseria Marka Trelińskiego uzyskała najwyższe oceny światowej krytyki. O współpracę z tym wybitnym reżyserem zabiegają największe teatry operowe świata, proponując mu gażę nieporównywalną z honorarium, jakie otrzymuje za spektakl premierowy w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Planowana rezygnacja z etatów solistów śpiewaków na rzecz kontraktów zgodna jest z oczekiwaniami środowiska, a także z zapisem projektu ustawy o działalności kulturalnej, konsultowanego ze związkami twórców i stowarzyszeniami, a także z instytucjami kultury. Zastępowanie etatów kontraktami przyjęte przez środowisko z aprobatą, potwierdzone zostało przez przedstawicieli Związku Zawodowego Solistów Śpiewaków Teatru Wielkiego-Opery Narodowej na spotkaniu w ministerstwie, podczas którego zwracano uwagę na pilną potrzebę wprowadzenia kontraktów. Nie widzę więc żadnego zagrożenia dla solistów-śpiewaków, zwłaszcza zaś w aspekcie utraty uprawnień emerytalnych. Każdy artysta wykonujący wolny zawód może indywidualnie opłacać składki ZUS, nie tracąc prawa do świadczeń emerytalnych.

Zdając sobie sprawę z wagi problemów poruszonych przez Panią Senator Marię Szyszkowską, pragnę zapewnić, iż troską Ministerstwa Kultury jest i zawsze będzie właściwe funkcjonowanie instytucji narodowych, w tym także Teatru Wielkiego-Opery Narodowej. Mimo trudnej sytuacji finansowej i znacznych ograniczeń w budżecie tej instytucji, operatywność dyrekcji zapewnia pozyskiwanie sponsorów, wspierających znacznymi kwotami realizację ważnych przedsięwzięć artystycznych. Dzięki takim działaniom Teatr Wielki-Opera Narodowa, jako spadkobierca najwspanialszych tradycji operowych w Polsce, może być nadal ośrodkiem koncentrującym najbardziej twórcze idee polskiego i światowego teatru operowego.

Z poważaniem

Andrzej Celiński


Oświadczenie