Oświadczenie


Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senator Marii Szyszkowskiej, złożonym na 23. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 20):

Warszawa, 2002-09-13

Pan
Kazimierz Kutz
Wicemarszałek Se
natu
Rzeczypospolitej Polskiej
Warszawa

Szanowny Panie Marszałku,

W związku z oświadczeniem Pani Senator Marii Szyszkowskiej przesłanym przy piśmie Pana Marszałka znak: KK/043/290/02/V z dnia 12 sierpnia 2002 r. w sprawie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami uprzejmie informuję.

Obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących został wprowadzony art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 11, poz. 50 ze zm.) - a więc wynika on wprost z ustawy, a nie z uregulowań określonych rozporządzeń. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych - niezależnie od tego, czy działalność ta jest opodatkowana, czy też zwolniona od podatku.

Działając w oparciu o upoważnienie zawarte w art. 29 ust. 3 ustawy Minister Finansów zwalniał w drodze corocznie wydawanego rozporządzenia niektóre kategorie podatników z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas. Czasowe, tj. obowiązujące do 1.10.2002 r. zwolnienie od obowiązku ewidencji jest stosowane także w odniesieniu do usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Wymieniona delegacja ustawowa do określania czasowych zwolnień z ewidencji przy zastosowaniu kas została wprowadzona z myślą aby umożliwić rozłożenie na etapy procesu wdrażania kas przez podatników. Minister Finansów w okresie 1993-2002 r. upoważnienie to wykorzystywał przy uwzględnieniu kryterium wielkości obrotów. W każdym roku zakres zwolnienia od tego obowiązku ewidencyjnego uległ zawężeniu a obowiązek ewidencjonowania obejmował podatników z grup o coraz niższych obrotach. Rok 2001 i 2002 można uznać za końcowy etap wdrażania kas rejestrujących, gdyż w tym przedziale czasowym nie przedłużono omawianych zwolnień ewidencyjnych dla wielu branż świadczących usługi cechujące się relatywnie niskimi obrotami. Dotyczyło to np. wielu grup podatników, którzy w podatku dochodowym korzystają z uproszczonych form opodatkowania zryczałtowanego, w tym w formie karty podatkowej (w tym również kierowców taksówek).

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2001 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. Nr 151, poz. 1711) poszczególni podatnicy wykonujący usługi przewozu taksówkami (w zależności od posiadanej końcówki NIP) powinni rozpocząć ewidencjonowanie przy pomocy kas w okresie od 1.10.2002 r. do 1.08.2003 r. i tym samym dostosować się do wymogów określonych w art. 29 ustawy. Wymieniony przedział czasowy wdrażania kas w zakresie usług przewozu osób i ładunków taksówkami zsynchronizowany jest również czasowo z pracami dostosowujący nasz krajowy system prawa podatkowego do wymogów VI Dyrektywy Rady Unii Europejskiej z dnia 17 maja 1997 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej - ujednolicona podstawa wymiaru (77/388/EEC). W art. 13 tej Dyrektywy wyznaczającym zakres dozwolonych zwolnień przedmiotowych w obrocie krajowym, nie wymieniono usług przewozu osób i ładunków taksówkami. Oznacza to, iż w odniesieniu do tej kategorii usług zastosowane już w niedługim czasie winny zostać analogiczne rozwiązania w opodatkowaniu VAT, jakie przewidziano np. dla przewozu osób pozostałym transportem drogowym czy kolejowym.

Jak wiadomo, rozliczenie podatku VAT opiera się na składaniu miesięcznej deklaracji podatkowej, w której przedstawiane rozliczenia wynikają z prowadzonej ewidencji zrealizowanych w okresie rozliczeniowym obrotów. Kasa rejestrująca jest urządzeniem, które ewidencjonuje dane odnośnie w/w obrotów, wylicza kwoty podatku należnego związanego z tymi obrotami oraz w specjalnych drukowanych raportach odpowiednio grupuje i sumuje te dane w ten sposób, że mogą być one wykorzystywane do przeniesienia do obowiązkowo składanej deklaracji VAT-7. Tym samym kasa jest urządzeniem, które przede wszystkim jest wprowadzane w związku z rozliczeniami podatku VAT. Ułatwia ona w dużym stopniu podatnikom prowadzenie ewidencji niezbędnej do rozliczeń tego podatku.

Z treści wystąpienia Pani Senator można wnioskować, że znane są Pani argumenty związane ze wspieraniem praw konsumenckich w oparciu o koncepcje umożliwiające konsumentowi, bez zbędnej ingerencji, otrzymanie pełnego dowodu wyświadczenia usługi, drukowanego przez kasę taksówkową. Kasa rejestrująca jest w istocie urządzeniem (pod względem konstrukcyjnym) bardzo zbliżonym do drukarki paragonów i różni się od niej pewnymi rozwiązaniami spełniającymi również funkcje fiskalne. Związane są one z tym, że kasa ewidencjonuje dodatkowo wartość obrotów i podatku należnego i okresowe raporty fiskalne, które mogą umożliwić bezpośrednie sporządzanie rozliczenia deklaracyjnego. Koszty produkcji tych kas nie powinny zbytnio odbiegać od kosztów wytwarzania zwykłych drukarek paragonów przystosowanych do instalacji w taksówkach proponowanych do zastosowania przez samorządy. To właśnie było powodem, że kilka lat temu podjęto wstępne rozstrzygnięcia, iż bardziej celowym i ekonomicznym będzie wprowadzenie obowiązku instalacji kas w taksówkach, a nie w/w zwykłych drukarek. Proponowane rozwiązanie spotkało się np. z całkowitym poparciem władz Warszawy. Wejście w życie natomiast omawianych rozporządzeń, zdaniem władz miasta przyczyni się do poprawy jakości świadczonych usług taksówkarskich nie tylko w Warszawie, ale także w całym kraju. Drukowane przez kasy rejestrujące paragony fiskalne zawierające parametry o wykonanej usłudze umożliwiać będą wnikliwe rozpatrywanie skarg pasażerów. Przykładowo, Wiceprezydent Warszawy w swym wystąpieniu monitującym, wnosił o przyspieszenie prac wdrożeniowych w zakresie kas taksówkarskich i podkreślał, że ich wprowadzenie będzie pomocne organom kontrolnym - Inspekcji Handlowej, Policji i Straży Miejskiej przy sprawdzaniu rzetelności świadczenia usług taksówkowych.

Jeżeli chodzi o zasygnalizowane uwagi co do procedury zwanej w wystąpieniu "homologacją" kasy taksówkowej dla Firmy "Posnet" należy wyjaśnić, że Minister Finansów wydaje w drodze decyzji opinie o spełnieniu przez kasę kryteriów i warunków technicznych wymaganych dla tych urządzeń. Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, w którym wymieniono wymogi dotyczące specjalistycznych kas taksówkarskich, zostało podpisane 4 lipca 2002 r. Wniosek w sprawie wydania decyzji o spełnieniu wymogów dotyczących kryteriów i warunków technicznych Firma "Posnet" złożyła w dniu 9.08.2002 r. Obecnie nie toczy się postępowanie w sprawie wydania w/w decyzji ze względu na niekompletność dokumentacji. Firma ta została wezwana do usunięcia braków. Do dnia dzisiejszego braki te nie zostały usunięte i w związku z tym do czasu ich uzupełnienia wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

Z wyrazami szacunku

Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW

PODSEKRETARZ STANU

Irena Ożóg


Oświadczenie