U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 29 listopada 2002 r.

w sprawie ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych
o stałej stopie pr
ocentowej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 13 listopada 2002 r. ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 3 w ust. 2 w pkt 1 lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) wniesienie wkładu do spółdzielni mieszkaniowej w celu uzyskania spółdzielczego prawa do zasiedlanego po raz pierwszy lokalu mieszkalnego,";

2)

w art. 3 w ust. 2 w pkt 2 wyraz "zezwolenia" zastępuje się wyrazem "pozwolenia";

3)

w art. 4:

  1. w ust. 1 wyrazy "8%" zastępuje się wyrazami "7%",
  2. w ust. 2 wyrazy "7%" zastępuje się wyrazami "6%";

4)

w art. 5 w ust. 2 w pkt 3 po wyrazie "bądź" dodaje się wyrazy "poręczane lub";

5)

w art. 9 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Przez nieterminową spłatę kredytu o stałej stopie procentowej spłacanego w okresach miesięcznych lub kwartalnych należy rozumieć brak spłaty raty przez kolejne trzy miesiące.";

6)

dodaje się art. 15a w brzmieniu:

"Art. 15a. Projekt planu finansowego Funduszu, o którym mowa w art. 5 ust. 4 pkt 2, na rok 2003 przekazywany jest do uzgodnienia organom wymienionym w art. 5 ust. 5 w terminie 30 dni od dnia wejścia ustawy w życie.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat uznał za zasadne wprowadzenie 6 poprawek do ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów mieszkaniowych o stałej stopie procentowej. Jedną z istotnych poprawek merytorycznych jest poprawka nr 3 obniżająca do 7% stałą stopę procentową proponowaną w ustawie, z możliwością jej późniejszego dalszego zmniejszenia do 6%. Proponując tę zmianę Senat wziął pod uwagę kilkakrotne obniżki podstawowych stóp procentowych NBP dokonane przez Radę Polityki Pieniężnej od czasu wniesienia projektu ustawy do Sejmu oraz związane z tym obniżenie oprocentowania kredytów udzielanych przez banki komercyjne. Poprawka ma na celu uatrakcyjnienie kredytu o stałej stopie procentowej, tak aby ustawa spełniła oczekiwania związane z jej uchwaleniem.

Wprowadzając poprawkę nr 1 Senat uwzględnił stadium procesu legislacyjnego, w jakim znajduje się nowelizacja ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Izba uznała, że w związku z uchwaleniem przez Sejm ustawy przywracającej możliwość ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, nie znajduje uzasadnienia wyłączenie wniesienie wkładu do spółdzielni mieszkaniowej w celu uzyskania tego prawa z katalogu inwestycji uprawniających do zaciągnięcia kredytu o stałej stopie procentowej.

Poprawka nr 2 zmierza do zastosowania terminologii ustawy - Prawo budowlane, w której rozumieniu pojęcie "zezwolenie na budowę" zostało użyte w art. 3 ust. 2 pkt 2.

Proponując zmianę do art. 5 ust. 2 pkt 3 Senat wyszedł z założenia, że nie jest merytorycznie uzasadnione, aby Fundusz Dopłat nie miał prawa inwestowania wolnych środków w papiery wartościowe poręczane przez Skarb Państwa, skoro ustawa daje mu taką możliwość w przypadku objęcia papierów wartościowych gwarancją Skarbu Państwa. Takie ograniczenie nie znajduje uzasadnienia zwłaszcza w kontekście zmian wprowadzonych ostatnią nowelizacją ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne.

Senat zmienił przepis art. 9 ust. 4, z którego w wersji przyjętej przez Sejm wynika, że w przypadku kredytów spłacanych kwartalnie, w odróżnieniu od kredytów spłacanych w okresach miesięcznych, każde opóźnienie, nawet minimalne, skutkuje wypowiedzeniem umowy kredytu przez bank. Brzmienie tego przepisu nadane poprawką nr 5 zapewni, zdaniem Senatu, ujednolicenie sytuacji kredytobiorców w tym zakresie bez względu na częstotliwość spłaty rat.

Ostatnia poprawka wprowadza przepis przejściowy uwzględniający fakt, iż nie może być dochowany termin 30 listopada roku poprzedzającego na przekazanie projektu planu finansowego Funduszu Dopłat na 2003 r.