U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 20 marca 2003 r.

w sprawie ustawy o transporcie kolejowym

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 26 lutego 2003 r. ustawy o transporcie kolejowym, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) infrastruktura kolejowa - linie kolejowe oraz inne budowle, budynki i urządzenia wraz z zajętymi pod nie gruntami, usytuowane na obszarze kolejowym, przeznaczone do zarządzania, obsługi przewozu osób i rzeczy, a także utrzymania niezbędnego w tym celu majątku zarządcy infrastruktury;";

2)

w art. 4 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) przewoźnik kolejowy - przedsiębiorcę, który na podstawie licencji wykonuje przewozy kolejowe lub zapewnia pojazdy trakcyjne;";

3)

w art. 4 pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) bocznica kolejowa - linia kolejowa służąca do załadunku i wyładunku wagonów oraz ich włączania do ruchu kolejowego;";

4)

w art. 4 pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11) trasa pociągu - określenie, w rozkładzie jazdy, położenia pociągu w funkcji czasu jazdy, służące do oceny wykorzystania zdolności przepustowej linii kolejowej;";

5)

w art. 4 pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) typ pojazdów kolejowych - pojazdy kolejowe o takich samych rozwiązaniach konstrukcyjnych;";

6)

w art. 4 pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14) typ budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego - budowle i urządzenia lub systemy o takich samych parametrach technicznych i eksploatacyjnych;";

7)

w art. 4 w pkt 22 po wyrazie "utrzymania" dodaje się wyraz
", nadzoru";

8)

w art. 4 skreśla się pkt 23;

9)

w art. 9 w ust. 3 w zdaniu wstępnym wyrazy "podmiot gospodarczy" zastępuje się wyrazem "przedsiębiorca";

10)

w art. 10 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) licencjonowania transportu kolejowego;";

11)

w art. 12:

a) w ust. 2 wyrazy "okręgowe urzędy transportu kolejowego" zastępuje się wyrazami "oddziały terenowe",

b) w ust. 3 wyrazy "okręgowych urzędów transportu kolejowego" zastępuje się wyrazami "oddziałów terenowych";

12)

w art. 14 w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyraz "właścicieli" zastępuje się wyrazem "użytkowników";

13)

w art. 14 w ust. 6 po wyrazach "Prezesa UTK" dodaje się wyrazy
"w sprawach, o których mowa w art. 33 ust. 8 oraz art. 66 ust. 1-3";

14)

w art. 14 w ust. 7 wyraz "postanowień" zastępuje się wyrazami "zażalenia na postanowienie";

15)

w art. 22 w ust. 2 w pkt 1 wyrazy "ruchu na liniach kolejowych" zastępuje się wyrazami "ruchu kolejowego";

16)

w art. 22 w ust. 3 wyrazy "najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników" zastępuje się wyrazami "minimalnego wynagrodzenia za pracę, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. Nr 200, poz. 1679),";

17)

w art. 28 w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyraz "powinni" zastępuje się wyrazami "są obowiązani";

18)

tytuł rozdziału 6 otrzymuje brzmienie:

"Udostępnianie infrastruktury kolejowej i opłaty za korzystanie z infrastruktury kolejowej";

19)

w art. 30 w ust. 1 wyrazy "3 miesiące" zastępuje się wyrazami "6 miesięcy";

20)

w art. 33 w ust. 8 po wyrazach "o których mowa w ust. 2 - 6," dodaje się wyrazy
"art. 34";

21)

w art. 35 w pkt 4 wyrazy "sposób ustalania opłat" zastępuje się wyrazami "zasady ustalania opłat";

22)

w art. 38 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) koszty przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym.";

23)

w art. 38:

a) w ust. 2 wyraz "Inwestycje" zastępuje się wyrazem "Zadania",

b) w ust. 4 wyraz "inwestycji" zastępuje się wyrazem "zadań";

24)

w art. 38 w ust. 3 po wyrazie "kolejowej" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2,";

25)

w art. 41 w ust. 2 w pkt 2 wyraz "dokona" zastępuje się wyrazami
"nie dokona";

26)

w art. 47 w ust. 1 skreśla się wyrazy "na wykonywanie przewozów kolejowych";

27)

w art. 47 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wymagania dotyczące dobrej reputacji uznaje się za spełnione, jeżeli członkowie organu zarządzającego osoby prawnej, osoby prowadzące sprawy spółki w spółce jawnej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, a w przypadku innego przedsiębiorcy - osoby prowadzące działalność gospodarczą nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa umyślne: przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji, mieniu, obrotowi gospodarczemu, wiarygodności dokumentów, środowisku lub prawom osób wykonujących pracę zarobkową oraz przestępstwa skarbowe.";

28)

w art. 47 w ust. 3 w pkt 2 po wyrazach "o licencję i" dodaje się wyrazy "planowane zestawienie przepływów";

29)

w art. 47 w ust. 6 w pkt 1 po wyrazach "do dysponowania" dodaje się wyrazy "pojazdami kolejowymi, w tym";

30)

w art. 58 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Zarządcy i przewoźnicy kolejowi obowiązani są do zapewnienia ładu i porządku na obszarze kolejowym oraz w pociągach i innych pojazdach kolejowych.";

31)

w art. 59 w ust. 4 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) posiada pełną zdolność do czynności prawnych;";

32)

w art. 59 w ust. 8 wyrazy "w pociągach i pojazdach kolejowych" zastępuje się wyrazami "w pociągach i innych pojazdach kolejowych";

33)

w art. 60 w ust. 3 wyrazy "ust. 2 pkt 1, 2 i 6" zastępuje się wyrazami "ust. 2 pkt 1-3
i 6";

34)

w art. 65 w ust. 1 skreśla się dwukrotnie użyte wyrazy "na liniach kolejowych";

35)

w art. 65 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Orzekanie w sprawach o czyny określone w ust. 1-3 następuje w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.";

36)

w art. 66 w ust. 1:

a) w pkt 3 przed wyrazami "nie opracował" dodaje się wyrazy "wbrew obowiązkowi",

b) w pkt 4 przed wyrazami "nie zapewnia" dodaje się wyrazy "wbrew obowiązkowi";

37)

w art. 68:

a) w ust. 1:

- wyrazy "30 września 2003 r." zastępuje się wyrazami "31 grudnia 2003 r.",

- wyrazy "31 grudnia 2003 r." zastępuje się wyrazami "29 lutego 2004 r.",

b) w ust. 2 wyrazy "31 grudnia 2003 r." zastępuje się wyrazami "29 lutego 2004 r.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


Uzasadnienie

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o transporcie kolejowym, postanowił wprowadzić do jej treści 37 poprawek.

Spośród poprawek o charakterze merytorycznym za najistotniejsze należy uznać poprawki nr: 5, 6, 7, 8, 11, 13, 16, 17, 19, 20, 22, 30, 31, 33 oraz 37.

Senat postanowił ograniczyć definicje typu pojazdów kolejowych oraz typu budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego wyłącznie do pojazdów, budowli lub urządzeń o takich samych rozwiązaniach konstrukcyjnych lub parametrach, uznając, że możliwość zaliczenia do tego samego typu urządzeń nieznacznie różniących się parametrami lub rozwiązaniami technicznymi pozostawia zbyt szeroki zakres uznaniowości (poprawka nr 5 i 6).

Przyjmując poprawkę nr 7 Senat rozszerzył definicję przewozu technologicznego o przewóz wykonywany w celu nadzoru nad infrastrukturą kolejową.

W poprawce nr 8 Senat zdecydował o skreśleniu definicji rozkładu jazdy pociągów, uznając to określenie za powszechnie zrozumiałe.

Zastępując określenie "okręgowe urzędy transportu kolejowego" określeniem "oddziały terenowe" Senat wyraził przekonanie, że określenie "urząd" powinno być zastrzeżone dla Urzędu Transportu Kolejowego w odróżnieniu od jego jednostek terenowych (poprawka nr 11) .

W poprawce nr 13 Senat postanowił sprecyzować, że zażalenie do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu antymonopolowego wnosić można tylko na postanowienia wydane w sprawach zatwierdzenia stawek opłat dodatkowych i podstawowych oraz nakładania kar pieniężnych - podobnie jak ma to miejsce w odniesieniu do odwołań od decyzji.

Senat stanął na stanowisku, że skoro zamiarem ustawodawcy było uzależnienie wysokości opłat związanych ze stwierdzeniem kwalifikacji pracowników od wynagrodzenia podlegającego waloryzacji, określenie "najniższe wynagrodzenie" należy zastąpić "wynagrodzeniem minimalnym", ponieważ zgodnie z ustawą o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników jest stała, natomiast corocznym zmianom podlega wysokość wynagrodzenia minimalnego (poprawka nr 16).

Zdaniem Senatu konieczne jest wyraźne określenie, że przewoźnik kolejowy przewożący towary niebezpieczne oraz jednostka organizacyjna biorąca udział w przewozie towarów niebezpiecznych są obowiązani zatrudniać doradcę do spraw bezpieczeństwa, ponieważ ustawa przewiduje karę pieniężną za niezapewnianie wykonywania nadzoru przez takiego doradcę (poprawka nr 17).

W poprawce nr 19 Senat postanowił o przedłużeniu terminu składania wniosków o przydzielenie tras pociągów z co najmniej 3 miesięcy na co najmniej 6 miesięcy przed dniem wejścia w życie rozkładu pociągów uznając, że termin przyjęty przez Sejm uniemożliwia zarządcy opracowanie rozkładu jazdy.

Senat zdecydował o rozszerzeniu zakresu uprawnień Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego uznając, że powinien on zatwierdzać również podwyżki opłat oraz ulgi w opłatach za korzystanie z infrastruktury kolejowej przez przewoźników kolejowych (poprawka nr 20).

Poprawka nr 22 zmierza do tego, aby z budżetu państwa finansowane były koszty przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym. Dotychczasowe brzmienie ustawy pozostawiało wątpliwości, czy również koszty przygotowania inwestycji są finansowane z budżetu.

W poprawce nr 30 Senat zdecydował o nałożeniu na zarządców i przewoźników kolejowych obowiązku zapewnienia ładu i porządku na obszarze kolejowym oraz w pociągach i innych pojazdach kolejowych.

W katalogu warunków, które musi spełniać kandydat na funkcjonariusza straży ochrony kolei, przesłankę "korzystania z pełni praw publicznych" zastąpiono przesłanką "posiadania pełnej zdolności do czynności prawnych". Zdaniem Senatu zamiana taka jest uzasadniona, ponieważ zgodnie z art. 40 § 1 Kodeksu karnego, pozbawienie praw publicznych może nastąpić tylko w razie skazania na karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy niż trzy lata za przestępstwo popełnione w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie (osoba skazana za takie przestępstwo nie będzie mogła zostać funkcjonariuszem straży ochrony kolei z uwagi na przesłankę niekaralności za przestępstwo umyślne). Zważywszy na szerokie uprawnienia straży ochrony kolei uzasadnione wydaje się natomiast umieszczenie w katalogu warunków stawianych przed jej funkcjonariuszem przesłanki pełnej zdolności do czynności prawnych (poprawka nr 31).

W poprawce nr 33 Senat postanowił rozszerzyć katalog czynności funkcjonariusza straży ochrony, na które przysługuje zażalenie do właściwego miejscowo prokuratora, o zatrzymanie i kontrolę pojazdu samochodowego.

Zważywszy na przedłużający się proces uchwalania ustawy Senat postanowił wydłużyć terminy wyznaczone przedsiębiorcom na dostosowanie działalności w zakresie przewozów kolejowych do postanowień ustawy (poprawka nr 37).

Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący (poprawki nr 10, 12, 15, 18, 21, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 32, 34, 35 oraz 36), upraszczający (poprawki nr 1, 2, 3 i 4) lub dostosowujący ustawę do obowiązującego porządku prawnego (poprawka nr 9 dostosowuje przepis ustawy do ustawy - Prawo działalności gospodarczej, poprawka nr 14 - do Kodeksu postępowania cywilnego, poprawka nr 27 - do Kodeksu spółek handlowych oraz Kodeksu karnego).