U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 29 maja 2003 r.

w sprawie ustawy - Prawo pocztowe

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 maja 2003 r. ustawy - Prawo pocztowe, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 13:

a) w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyrazy "Prezes URTiP cofa zezwolenie" zastępuje się wyrazami "Zezwolenie cofa się",

b) w ust. 2 w zdaniu wstępnym wyrazy "Prezes URTiP może cofnąć zezwolenie, ograniczyć zakres lub obszar działalności" zastępuje się wyrazami "Zezwolenie może być cofnięte, może zostać ograniczony zakres lub obszar działalności";

2)

w art. 20 w ust. 1 w pkt 2 po wyrazie "przedsiębiorców" dodaje się wyrazy "albo w innym właściwym rejestrze lub w ewidencji działalności gospodarczej";

3)

w art. 20 w ust. 3 w pkt 2 wyrazy "art. 16" zastępuje się wyrazami "art. 15 ust. 3";

4)

w art. 30 w ust. 2 w części końcowej wyraz "priorytetową" zastępuje się wyrazami "najszybszej kategorii" oraz wyrazy "kategorii wagowej" zastępuje się wyrazami "samej masy";

5)

w art. 32 w ust. 3 wyrazy "ust. 5" zastępuje się wyrazami "ust. 6";

6)

w art. 37 w ust. 4 po wyrazie "operatora" dodaje się wyraz "publicznego";

7)

w art. 46 w ust. 3 w pkt 2 w lit. c skreśla się wyraz "procedur" oraz po wyrazie "przesyłek" dodaje się wyraz "rejestrowanych";

8)

w art. 47 w ust. 1 w pkt 3 skreśla się wyrazy "niezależnie od sposobu przekazywania treści na poszczególnych etapach świadczenia usługi" oraz po wyrazie "procesie" dodaje się wyrazy "przyjmowania lub";

9)

w art. 51 w ust. 4 skreśla się wyrazy ", w zakresie powszechnych usług pocztowych", po wyrazie "podlegają" dodaje się wyraz "niezwłocznie" oraz skreśla się wyraz "najbliższym" ;

10)

w art. 52 w ust. 4 wyrazy "postanowień określonych" zastępuje się wyrazami "wymagań, o których mowa";

11)

w art. 54 w ust. 1 i 2 użyte w różnej liczbie i przypadku wyrazy "usługa powszechna" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "powszechna usługa pocztowa";

12)

w art. 55 w ust. 2 wyrazy "informacje określone w art. 44 ust. 1 pkt 5, a także informacje o ilości i rodzajach reklamacji z zakresu działalności objętej zezwoleniem" zastępuje się wyrazami "a także informacje o ilości i rodzajach zgłoszonych reklamacji oraz sposobie ich rozpatrzenia, z uwzględnieniem podziału na powszechne usługi pocztowe i usługi niebędące powszechnymi usługami pocztowymi";

13)

w art. 61 w ust. 1 oraz w ust. 3 w pkt 1-3 po użytych w różnej liczbie i przypadku wyrazach "powszechna usługa pocztowa" dodaje się wyrazy "w zakresie przesyłki rejestrowanej i przekazu pocztowego";

14)

w art. 63 w ust. 2 w pkt 1:

a) w lit. b wyrazy "przez operatorów" zastępuje się wyrazem "pocztowych",

b) w lit. c wyraz "operatorów" zastępuje się wyrazami "operatora świadczącego powszechne usługi pocztowe";

15)

w art. 66 w ust. 1 skreśla się wyrazy "i 3";

16)

w art. 67 w ust. 1 w pkt 7 w lit. c po wyrazach "ust. 1" dodaje się wyrazy "i 2";

17)

w art. 67 w ust. 4 wyraz "finansową" zastępuje się wyrazem "pieniężną";

18)

w art. 68 w ust. 1 wyrazy "ust. 1-4" zastępuje się wyrazami "ust. 1 i 4";

19)

w art. 68 w ust. 3 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"W przypadku niedostarczenia danych lub dostarczenia danych uniemożliwiających ustalenie podstawy wymiaru kary pieniężnej, Prezes URTiP może ustalić podstawę kary pieniężnej w sposób szacunkowy, nie mniejszą jednak niż:

  1. 200% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z grudnia poprzedniego roku, ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" - w przypadkach, o których mowa w art. 67 ust. 4 i 5;
  2. równowartość 250 000 euro, wyrażona w złotych i ustalona przy zastosowaniu kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu wydania decyzji o nałożeniu kary pieniężnej - w pozostałych przypadkach.";

20)

w art. 71 w pkt 1, § 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"§ 1. W razie niemożności doręczenia w sposób przewidziany w artykułach poprzedzających, pismo przesłane pocztą należy złożyć w placówce pocztowej operatora publicznego, a doręczane w inny sposób w urzędzie właściwej gminy, umieszczając zawiadomienie o tym w drzwiach mieszkania adresata lub w oddawczej skrzynce pocztowej.

§ 2. Jeżeli adresat lub jego domownik odmawia przyjęcia pisma, pozostawia się je w miejscu doręczenia, a gdyby to było niemożliwe, pismo przesłane pocztą składa się - uprzedzając o tym - w placówce pocztowej operatora publicznego lub, w przypadku pism doręczanych w inny sposób, w urzędzie właściwej gminy.";

21)

w art. 79, w art. 7 po wyrazie "przesyłki" dodaje się wyrazy "niebędącej przesyłką najszybszej kategorii," oraz wyrazy "kategorii wagowej" zastępuje się wyrazami "samej masy";

22)

w art. 82 w pkt 4, w art. 10 w ust. 3 w zdaniu wstępnym wyrazy "określonym w statucie tego banku" zastępuje się wyrazami "zgodnym z przedmiotem działalności banku określonym w jego statucie";

23)

w art. 82 w pkt 6 w lit. a skreśla się wyraz "postanowień";

24)

w art. 82 pkt 9 otrzymuje brzmienie:

"9) po art. 41 dodaje się art. 41a w brzmieniu:

"Art. 41a. 1. Wierzytelności Skarbu Państwa wobec Poczty Polskiej z tytułu odpłatnego nabycia, przez jej poprzedników prawnych, na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w art. 39, własności budynków i innych urządzeń oraz lokali, o których mowa w art. 41, stwierdzone decyzjami wydanymi na podstawie tej ustawy oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543, z 2001 r. Nr 129, poz. 1447 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984, Nr 126, poz. 1070, Nr 130, poz. 1112, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1682 i Nr 240, poz. 2058 oraz z 2003 r. Nr 1, poz. 15) wygasają z dniem wejścia w życie ustawy z dnia ... 2003 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. Nr ..., poz. ...).

2. Wykreślenie hipotek zabezpieczających wierzytelności Skarbu Państwa, o których mowa w ust. 1, następuje na wniosek Poczty Polskiej i podlega opłacie stałej w kwocie 30 zł.".";

25)

w art. 92 skreśla się wyrazy "art. 47 ust. 3,";

26)

w art. 96 w pkt 2 po wyrazach "art. 52" dodaje się wyrazy "ust. 1 i".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Jolanta Danielak


UZASADNIENIE

Senat, rozpatrując ustawę - Prawo pocztowe, wprowadził do jej tekstu 26 poprawek.

Senat uznał za konieczne uzupełnienie zakresu informacji, który będzie obejmował rejestr operatorów pocztowych prowadzony przez Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty. Zgodnie z poprawką nr 2 we wspomnianym rejestrze będzie widniał nie tylko numer z rejestru przedsiębiorców, ale także z innego właściwego rejestru lub ewidencji działalności gospodarczej.

W toku prac legislacyjnych Senat poświęcił wiele uwagi katalogowi usług zastrzeżonych, zawartemu w art. 47 ustawy. Poważne zastrzeżenia Izby wzbudził przepis, na podstawie którego do usług zastrzeżonych zaliczono usługi pocztowe polegające na przyjmowaniu i doręczaniu przesyłek z korespondencją, niezależnie od sposobu przekazywania treści na poszczególnych etapach świadczenia usługi (tzw. usługi hybrydowe, w których część informacji jest przekazywana np. na elektronicznym nośniku informacji, a część jako tradycyjna przesyłka z korespondencją). Rozwiązanie to jest niezgodne z prawodawstwem unijnym, zgodnie z którym zastrzec można jedynie przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie przesyłek w rozumieniu tradycyjnej poczty, tj. mających swój wymiar fizyczny. W związku z tym, że zastrzeżenie przekazywania treści w formie innej niż fizyczna stanowiłoby przekroczenie obszaru zastrzeżonego dozwolonego tzw. dyrektywą pocztową, Senat w poprawce nr 8 wyłączył tego rodzaju usługę z katalogu usług zastrzeżonych.

Senat stanął na stanowisku, że należy rozszerzyć zakres informacji, jakie będzie zawierał roczny raport Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, dotyczący funkcjonowania rynku usług pocztowych (poprawka nr 12). Uzupełnienie o dane dotyczące sposobu rozpatrzenia reklamacji przez operatorów innych niż operator publiczny (czyli Poczta Polska) uczyni, w opinii Izby, raport Prezesa dokumentem bardziej kompletnym.

Szereg zmian wprowadzonych przez Senat (poprawki nr 16-19) dotyczy kar pieniężnych przewidzianych w ustawie.

Senat uznał za konieczne wprowadzenie sankcji w przypadkach świadczenia przez operatorów usług pocztowych na zasadach określonych w art. 47 ust. 2, bez stosowania znaków opłaty pocztowej lub oznaczeń (poprawka nr 16). W przeciwnej sytuacji przepis art. 31 ust. 2 miałby charakter zalecenia zawierającego jedynie pewną instrukcję postępowania.

Poprawka nr 19 uzupełnia lukę w art. 68 ust. 3 i określa szacunkową podstawę kary pieniężnej, jaka będzie nakładana przez Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty na przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną, prezesa zarządu spółki lub dyrektora przedsiębiorstwa.

Pozostałe poprawki odnoszące się do kar pieniężnych mają charakter językowy (poprawka nr 17) i w sposób prawidłowy formułują odesłania (poprawka nr 18).

Poprawka nr 24 jest wyrazem przekonania Senatu, że w sposób prawidłowy należy określić termin, w którym wygasną wierzytelności Skarbu Państwa wobec Poczty Polskiej oraz zostaną wykreślone zabezpieczające je hipoteki. Ponadto w poprawce tej Senat właściwie ujął istniejący stan faktyczny i prawny, zgodnie z którym podmiotem, wobec którego powstały wierzytelności Skarbu Państwa, nie jest Poczta Polska lecz jej poprzednicy prawni.

Poprawka nr 25 jest wynikiem dbałości Senatu o zgodność przepisów ustawy z podstawowymi zasadami techniki prawodawczej. Rozporządzenie ministra właściwego do spraw łączności wydane na podstawie art. 47 ust. 3 uchylanej ustawy o łączności reguluje sposób wykonywania ustawowego prawa zastawu na przesyłkach pocztowych w celu zabezpieczenia należności z tytułu opłat pocztowych i celnych. Czasowe utrzymanie w mocy tego aktu wykonawczego jest błędne, ponieważ po wejściu w życie Prawa pocztowego kwestie zabezpieczenia będą uregulowane w przepisach rangi ustawowej w art. 38.

Zgodnie z poprawką nr 26 Senat zdecydował, że przepis nakładający obowiązek prowadzenia przez operatora ksiąg rachunkowych w sposób umożliwiający odrębną kalkulację kosztów usług zastrzeżonych i niezastrzeżonych wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2004 roku. Intencją Izby było, aby obowiązek ten wszedł w życie z nowym rokiem obrachunkowym.

Pozostałe poprawki zawarte w uchwale Senatu, poprzez skorygowanie błędnych odesłań, zmiany redakcyjne oraz precyzujące, a także wyeliminowanie pojęć niezdefiniowanych w ustawie i mogących wprowadzać w błąd, poprawiają czytelność ustawy.