U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 12 czerwca 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty

oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 21 maja 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1 w lit. d, w pkt 15 po wyrazie "kształtowanie" dodaje się wyrazy "aktywności społecznej i";

2)

w art. 1 w pkt 2 w lit. a, w pkt 2 w lit. a-c po wyrazie "specjalne," dodaje się wyraz "integracyjne,";

3)

w art. 1 w pkt 4 w lit. a w zdaniu wstępnym wyrazy "pkt 11b i 11c" zastępuje się wyrazami "pkt 11b - 11d" oraz po pkt 11c dodaje się pkt 11d w brzmieniu:

"11d) centrach kształcenia ustawicznego albo centrach kształcenia praktycznego - należy przez to rozumieć rodzaj odpowiednio placówki kształcenia ustawicznego i placówki kształcenia praktycznego,";

4)

w art. 1 w pkt 5 przed lit. a dodaje się lit. ... w brzmieniu:

"...) ust. 3a otrzymuje brzmienie:

"3a. Minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister Obrony Narodowej i Minister Sprawiedliwości mogą zakładać i prowadzić publiczne szkoły i placówki, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 29.",";

5)

w art. 1 w pkt 11 w lit. a w tiret drugim, w pkt 7 po wyrazie "egzaminatorów" dodaje się wyrazy "zamieszkujących na terenie objętym właściwością danej okręgowej komisji egzaminacyjnej";

6)

w art. 1 w pkt 11 w lit. b, w ust. 5 w pkt 3 wyraz "niespełniania" zastępuje się wyrazem "utraty";

7)

w art. 1 w pkt 16 w lit. d, w ust. 3a dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W przypadku dziecka, o którym mowa w ust. 1a, obowiązek ten rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego.";

8)

w art. 1 w pkt 19 w lit. d na końcu średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) po ust. 7 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

"7a. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, o której mowa w art. 14b ust. 2, może zezwolić na spełnianie przez dziecko obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym oraz określić warunki jego spełniania, uwzględniając konieczność uzyskania przez dziecko przed rozpoczęciem spełniania obowiązku szkolnego opinii publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej.";";

9)

w art. 1 w pkt 20 w lit. b, w ust. 6 skreśla się wyraz "pozytywnej";

10)

w art. 1 w pkt 24 w lit. c, pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) warunki i tryb zalecania do użytku szkolnego środków dydaktycznych, uwzględniając w szczególności:

  1. konieczność uzyskania opinii rzeczoznawców wpisanych na listę prowadzoną przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
  2. warunki jakie muszą spełniać osoby wpisywane na listę rzeczoznawców oraz warunki i tryb skreślania z listy,
  3. konieczność zapewnienia poprawności merytorycznej i przydatności dydaktycznej, stopnia bezpieczeństwa, jakości technicznej i estetyki wykonania tych środków,";

11)

w art. 1 w pkt 24 w lit. c, w pkt 4 w lit. d skreśla się wyraz "możliwości";

12)

w art. 1 w pkt 24 w lit. d na końcu średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, organizację roku szkolnego w szkołach w zakładach poprawczych i w schroniskach dla nieletnich, z uwzględnieniem w szczególności specyfiki organizacji pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej w tych zakładach i schroniskach oraz zapewnienia wykonywania orzeczeń sądowych.";";

13)

w art. 1 w pkt 25, w art. 22a w ust. 7 w pkt 1 wyrazy "wnosił o dopuszczenie" zastępuje się wyrazami "posiada tytuł prawny do programu lub podręcznika";

14)

w art. 1 w pkt 25, w art. 22a w ust. 8 w pkt 2 przed wyrazem "tryb" dodaje się wyrazy "szczegółowe warunki i";

15)

w art. 1 w pkt 27 w lit. a, w ust. 2 po wyrazach "w zakresie danego zawodu" dodaje się wyrazy "oraz opinię organizacji pracodawców reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno - Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080 i Nr 154, poz. 1793 i 1800 oraz z 2002 r. Nr 10, poz. 89 i Nr 240, poz. 2056)";

16)

w art. 1 po pkt 27 dodaje się pkt 27a i 27b w brzmieniu:

"27a) art. 28 otrzymuje brzmienie:

"Art. 28. Przepisy ustawy nie naruszają uprawnień Ministra Obrony Narodowej do zakładania, prowadzenia i nadzorowania szkół na podstawie przepisów o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.";

27b) art. 29 otrzymuje brzmienie:

"Art. 29. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, wykaz szkół i placówek, które prowadzą: minister właściwy do spraw wewnętrznych, Minister Obrony Narodowej i Minister Sprawiedliwości.";";

17)

w art. 1 w pkt 34 po lit. a dodaje się lit. a1 w brzmieniu:

"a1) ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. Minister Sprawiedliwości i podporządkowane organy sprawują nadzór pedagogiczny nad zakładami poprawczymi, schroniskami dla nieletnich, ośrodkami diagnostyczno-konsultacyjnymi oraz nad szkołami w tych zakładach i schroniskach, a także nad szkołami przy zakładach karnych, z wyjątkiem nadzoru nad nauczaniem przedmiotów ogólnokształcących, który sprawuje kurator oświaty.",";

18)

w art. 1 w pkt 35 w lit. d, w ust. 10 wyrazy "ust. 1-9b" zastępuje się wyrazami
"ust. 1-9a";

19)

w art. 1 w pkt 42, w art. 56 w ust. 1 wyrazy "w tym" zastępuje się wyrazami "a w szczególności";

20)

w art. 1 w pkt 48, w ust. 1 w pkt 4 po wyrazie "zdrowotnej" dodaje się wyrazy
"i pomocy przedlekarskiej";

21)

w art. 1 w pkt 50, w art. 68a w ust. 4 po wyrazie "szczególności" dodaje się wyrazy "centra kształcenia ustawicznego i centra kształcenia praktycznego jako rodzaje odpowiednio placówek kształcenia ustawicznego i placówek kształcenia praktycznego oraz";

22)

w art. 1 w pkt 51, w ust. 6 skreśla się wyraz "reprezentatywnymi";

23)

w art. 1 w pkt 64 przed lit. a dodaje się lit. ... w brzmieniu:

"...) ust. 2b otrzymuje brzmienie:

"2b. Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.",";

24)

w art. 2 w pkt 1 po lit. a dodaje się lit. a1 w brzmieniu:

"a1) dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Ustawie podlegają również nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni przed dniem wejścia w życie ustawy z
dnia ..... o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr ..., poz. ...) w publi
cznych placówkach
opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych działających na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 1118 i 11
26, z 1999 r. Nr 20, poz. 170, Nr 79, poz. 885 i Nr 90, poz. 1001 z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 238, z 2001 r. Nr 72, poz. 748, Nr 88, poz. 961, Nr 89, poz. 973, Nr 111, poz. 1194, Nr 122, poz. 1349 i Nr 154, poz. 1792 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 79 i Nr 44, poz. 389).",";

25)

w art. 3 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) art. 26 otrzymuje brzmienie:

"Art. 26. Wobec nieletniego można tymczasowo zastosować nadzór organizacji młodzieżowej lub innej organizacji społecznej albo zakładu pracy, a także nadzór kuratora lub innej osoby godnej zaufania, a jeżeli byłoby to niewystarczające - umieszczenie w młodzieżowym ośrodku wychowawczym lub młodzieżowym ośrodku socjoterapii, ośrodku szkolno-wychowawczym lub zastosować środki leczniczo-wychowawcze, o których mowa w art. 12.";";

26)

w art. 3 w pkt 4 przed wyrazami "art. 32 § 2" dodaje się wyrazy "art. 25 § 2," oraz po wyrazach "art. 77 § 1," dodaje się wyrazy "dziale IV w tytule rozdziału 4,";

27)

w art. 3 w pkt 4 skreśla się wyrazy ", art. 95c § 1";

28)

w art. 3 w pkt 6 na końcu kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) w art. 95c § 1 otrzymuje brzmienie:

"§ 1. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i sposób użycia środków przymusu bezpośredniego wobec nieletnich umieszczonych w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii i ośrodkach szkolno - wychowawczych oraz sposób kontroli nad decyzjami o zastosowaniu tych środków, a także określi rodzaje młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii, w których mogą być stosowane środki przymusu bezpośredniego, uwzględniając w szczególności cel stosowania środków, formy, w jakich mogą być one stosowane, związaną z ich stosowaniem potrzebę doboru właściwych metod oddziaływania wychowawczego na nieletniego, sposób prowadzenia dokumentacji związanej z zastosowaniem środków, szczegółowy sposób sprawowania opieki nad stanem zdrowia fizycznego i psychicznego nieletniego, wobec którego zastosowano środek, mając na uwadze konieczność poszanowania praw i godności nieletniego oraz zapewnienia bezpieczeństwa zakładów, schronisk i placówek.".";

29)

w art. 5 w pkt 2, w pkt 4 po wyrazie "informacyjnej" dodaje się wyrazy ", w tym wykorzystania jej w wyuczonych specjalnościach,";

30)

w art. 5 w pkt 3, w ust. 1 wyrazy "ust. 1b" zastępuje się wyrazami "ust. 1a";

31)

w art. 11 w ust. 1 wyrazy "niezbędnym do ich funkcjonowania" zastępuje się wyrazami "powiatowym, będącym we władaniu przekazywanych szkół i placówek";

32)

po art. 12 dodaje się art. 12a w brzmieniu:

"Art. 12a. 1. Z dniem 1 stycznia 2004 r. specjalistów, o których mowa w art. 22 ust. 2 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 1 wpisuje się na właściwe listy rzeczoznawców, o których mowa odpowiednio w art. 22 ust. 2 pkt 3 lit. a i w art. 22a ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

2. Po upływie 2 lat od dnia wejścia w życie ustawy, odpowiednio minister właściwy do spraw oświaty i wychowania i minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego dokonają z urzędu skreślenia z list rzeczoznawców, którzy nie spełniają odpowiednio warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 3 i art. 22a ust. 8 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.";

33)

art. 18 otrzymuje brzmienie:

"Art. 18. 1. Szkoły niepubliczne, które uzyskały uprawnienia szkół publicznych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują swoją działalność do wymogów określonych w art. 7 ust. 3 pkt 2 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie do dnia 1 września 2003 r.

2. Szkoły niepubliczne, o których mowa w ust. 1, mogą realizować zajęcia edukacyjne w wymiarze dotychczasowym w stosunku do uczniów, którzy rozpoczęli naukę w tych szkołach przed dniem wejścia w życie ustawy.";

34)

skreśla się art. 19;

 

35)

w art. 20 wyrazy "określi, w drodze rozporządzenia" zastępuje się wyrazami "ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski"";

36)

w art. 21 w pkt 1 po dwukrotnie użytych wyrazach "art. 78 ust. 1," dodaje się wyrazy "art. 93 ust. 3,";

37)

w art. 21 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

1a) art. 95c § 1 ustawy, o której mowa w art. 3 niniejszej ustawy, zachowują moc do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie art. 95c § 1 ustawy, o której mowa w art. 3 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,";

38)

po art. 21 dodaje się art. 21a w brzmieniu:

"Art. 21a. Ogłoszenie tekstu jednolitego ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nastąpi w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy.";

39)

w art. 22 w pkt 1 po wyrazach "art. 13 ust. 5," dodaje się wyrazy "art. 22 ust. 2 pkt 3, art. 22a," oraz wyrazy "art. 3 i 6" zastępuje się wyrazami "art. 3, art. 6 i art. 12a";

40)

w art. 22 w pkt 1 po wyrazach "art. 90 ust." dodaje się wyrazy "2b,";

41)

w art. 22 w pkt 1 po wyrazach "niniejszą ustawą," dodaje się wyrazy "art. 1 ust. 1a ustawy, o której mowa w art. 2 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą,";

42)

w art. 22 w pkt 1 po wyrazach "niniejszą ustawą," dodaje się wyrazy "art. 9 ust. 1a i art. 42 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 2 niniejszej ustawy, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą," oraz po wyrazach "a także" dodaje się wyrazy "art. 2 pkt 1 lit. a,";

43)

w art. 22 w pkt 2 wyrazy "16 ust. 7" zastępuje się wyrazami "art. 16
ust. 7 i 7a".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 21 maja 2003 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Senat uznał za konieczne wprowadzenie do niej 43 poprawek.

Do merytorycznie najistotniejszych należą poprawki nr 7, 8, 9, 15, 22 i 23 wraz z konsekwencjami zawartymi w poprawkach nr 40 i 43.

Senat uznał za konieczne uregulowanie sytuacji prawnej dzieci, w stosunku do których odroczono wykonywanie obowiązku szkolnego, w kontekście wprowadzanego obowiązku przygotowania przedszkolnego. Zgodnie z przepisami omawianej ustawy, dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, do 10 roku życia mogą być objęte wydłużonym wychowaniem przedszkolnym. Ustawa nie reguluje natomiast czy i ewentualnie kiedy takie dzieci będą odbywać przygotowanie przedszkolne. Senat przyjął rozwiązanie, zgodnie z którym obowiązek przygotowania przedszkolnego w stosunku do tych dzieci powstaje z początkiem roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpocznie spełnianie obowiązku szkolnego (poprawka nr 7). Senat uznał również za uzasadnione wprowadzenie poprawek przewidujących możliwość odbycia przez dziecko przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym w szkole, analogicznie do rozwiązania obowiązującego obecnie w zakresie spełniania obowiązku szkolnego i obowiązku nauki (poprawki nr 8 i 43).

Istotną dla działalności jednostek samorządu terytorialnego zmianę zawiera poprawka nr 9, dotycząca ustalania planów sieci publicznych szkół i placówek na terenach gmin i powiatów. Poprawka zmierza do tego, aby organy gmin i organy powiatów przy ustalaniu tych planów nie były związane pozytywną opinią kuratora oświaty.

W poprawkach nr 15 i 22 Senat wypowiedział się co do roli organizacji pracodawców w zakresie kształtowania szkolnictwa zawodowego. Izba uznała, iż kształtowanie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego ma odbywać się przy współudziale reprezentatywnych organizacji pracodawców, natomiast w zakresie poprawy stanu kształcenia zawodowego minister właściwy do spraw oświaty i wychowania powinien zawierać porozumienia z każdą organizacją pracodawców.

Przyjmując poprawki nr 23 i 40 Senat wyraził przekonanie, iż dotacje dla niepełnosprawnych uczniów przedszkoli niepublicznych, powinny być obliczane według takich samych zasadach jak dotacje dla niepełnosprawnych uczniów przedszkoli publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub prawne.

Senat dokonał również merytorycznych zmian w przepisach przejściowych. Poprawkami nr 10, 32 i 39 uregulował zasady uzyskiwania opinii w zakresie dopuszczenia programów i podręczników do użytku szkolnego oraz zalecania środków dydaktycznych, do czasu wydania nowych aktów wykonawczych, natomiast poprawką nr 33 zmodyfikował przepis przejściowy, zobowiązując szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych do dostosowania swojej działalności w zakresie wymiaru zajęć edukacyjnych do wymogów ustawowych w terminie do dnia 1 września 2003 r. oraz przewidując, iż decyzja w kwestii realizacji zajęć edukacyjnych w wymiarze dotychczasowym albo zwiększonym należy do szkoły a nie do jej uczniów.

Pozostałe zmiany merytoryczne wprowadzają poprawki nr 1, 11, 13, 14, 19, 20 i 29. Poprawka nr 1 stanowi, iż jednym z zadań realizowanych w ramach systemu oświaty jest kształtowanie aktywności społecznej wśród uczniów. Poprawka nr 11 wprowadza rozwiązanie, zgodnie z którym przekazywanie rodzicom informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce jest obowiązkiem a nie uprawnieniem szkoły. Poprawka nr 13 wskazuje, iż decyzja o cofnięciu dopuszczenia do użytku szkolnego programu lub podręcznika jest wydawana na wniosek podmiotu, który posiada tytuł prawny do tego programu lub podręcznika, a nie podmiotu, który wnosił o dopuszczenie - tym samym uwzględnia zmiany, jakie mogły zajść w zakresie praw autorskich. Poprawka nr 14 rozszerza delegację ustawową o obowiązek uregulowania w rozporządzeniu szczegółowych warunków dopuszczania do użytku szkolnego programów i podręczników oraz cofania tego dopuszczenia. Szczególną rolę organizacji harcerskich w prowadzeniu działalności wychowawczej, opiekuńczej i dydaktycznej podkreśla treść poprawki nr 19, uznając, iż pierwszeństwo w prowadzeniu tej działalności na terenie szkoły lub placówki, przed innymi organizacjami i stowarzyszeniami, mają organizacje harcerskie. Poprawka nr 20 wskazuje, iż w gabinetach profilaktyki zdrowotnej w szkołach publicznych powinna być również udzielana pomoc przedlekarska, natomiast poprawka nr 29 wyraża pogląd Izby, iż standardy kształcenia nauczycieli w zakresie technologii informacyjnej, powinny uwzględniać konieczność przygotowania nauczycieli do wykorzystywania tej technologii w wyuczonych specjalnościach.

Charakter doprecyzowujący rozwiązania ustawowe mają poprawki nr 3, 5, 6, 21 i 31. Poprawki nr 3 i 24 definiują pojęcia centrów kształcenia ustawicznego oraz centrów kształcenia praktycznego, występujące w ustawie obok pojęć "placówka kształcenia ustawicznego" i "placówka kształcenia praktycznego". Ustawa nie zawiera jednak regulacji wskazującej na wzajemne relacje pomiędzy tymi pojęciami. Poprawka nr 5 doprecyzowuje, iż egzaminator jest wpisywany do ewidencji egzaminatorów prowadzonej przez okręgową komisję egzaminacyjną właściwą ze względu na miejsce zamieszkania tego egzaminatora, natomiast poprawka nr 6 ma na celu usunięcie wątpliwości, czy do ewidencji egzaminatorów może być wpisana osoba niespełniająca warunków określonych w ustawie - Karta Nauczyciela. Poprawka nr 35 zmierza do doprecyzowania przepisu przejściowego w taki sposób, aby wyraźnie z niego wynikało, jakie mienie przekazuje powiat wraz ze szkołą lub placówką samorządowi województwa.

Senat wprowadził również 6 poprawek ujednolicających terminologię. Do tej grupy należą poprawki nr 4, 12, 16 i 17, które mają na celu uwzględnienie w ustawie zasady, zgodnie z którą Ministra Obrony Narodowej i Ministra Sprawiedliwości wskazuje się ich nazwami własnymi, a nie poprzez wskazanie działu, którym kierują, oraz poprawki nr 25 i 26, wprowadzające we wszystkich przepisach ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich konsekwencje zastąpienia placówek opiekuńczo-wychowawczych młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi i młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii.

Należy zwrócić również uwagę na poprawki nr 24, 34 i 41, które przenoszą do ustawy - Karta Nauczyciela rozwiązanie zawarte w przepisie przejściowym nowelizacji (art. 19), dotyczące czasowego obowiązywania tej ustawy w stosunku do nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych zatrudnionych w publicznych placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, oraz na poprawkę nr 42 zmierzającą do tego, aby zmiany dokonane w ustawie - Karta Nauczyciela, w zakresie w jakim wiążą się z likwidacją placówek resocjalizacyjnych wchodziły w życie łącznie ze zmianami, których konsekwencję stanowią, tj. z dniem 1 stycznia 2004 r. Senat zmodyfikował również art. 20 omawianej ustawy, uznając, że wykaz szkół i placówek o znaczeniu regionalnym nie stanowi materii normatywnej, która powinna być uregulowana w rozporządzeniu (poprawka nr 35).

Poprawki nr 27, 28, 36 oraz 37 mają na celu zachowanie w mocy aktów wykonawczych wydanych na podstawie dotychczasowych upoważnień, do czasu wydania nowych aktów wykonawczych, natomiast poprawki nr 18 i 30 wprowadzają prawidłowe odesłania.

Biorąc pod uwagę znaczną liczbę zmian wprowadzanych tą nowelizacją, oraz uwzględniając fakt, iż ustawa o systemie oświaty była uprzednio wielokrotnie nowelizowana, Senat dodał przepis zobowiązujący Marszałka Sejmu do ogłoszenia tekstu jednolitego ustawy w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia niniejszej ustawy.