U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 sierpnia 2003 r.

w sprawie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 10 lipca 2003 r. ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 9 w ust. 2 wyrazy "Na obszarach uznanych za dotknięte skutkami klęsk żywiołowych" zastępuje się wyrazami "Na obszarach, na których wprowadzono stan klęski żywiołowej,";

2)

w art. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) określenie ilości i źródła pochodzenia surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, surowego spirytusu rolniczego, surowego oleju rzepakowego oraz biokomponentów przewidzianych do dostarczenia wytwórcy, pierwszemu przetwórcy lub producentowi w poszczególnych latach obowiązywania umowy;";

3)

w art. 12 w ust. 7 po wyrazach "paliw ciekłych" dodaje się wyrazy ", wyniki badań nad wpływem biopaliw ciekłych na eksploatację pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym oraz pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym";

4)

w art. 12 dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

"7a. W przypadku wystąpienia w danym roku kalendarzowym sytuacji nadzwyczajnej, w szczególności klęski żywiołowej uniemożliwiającej producentom paliw ciekłych spełnienie warunku zawartego w ust. 6, Rada Ministrów może dokonać, w drodze rozporządzenia, obniżenia minimalnej ilości poszczególnych biokomponentów, o których mowa w ust. 6, uwzględniając krajowe możliwości surowcowe.";

5)

art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Art. 13. 1. Do obrotu można wprowadzić wyłącznie biokomponenty spełniające wymagania jakościowe, potwierdzone świadectwem jakości wydanym przez akredytowane jednostki certyfikujące, o których mowa w ust. 3.

2. Do wykonywania badań jakościowych biokomponentów uprawnione są akredytowane jednostki certyfikujące oraz akredytowane laboratoria badawcze, o których mowa w ust. 3.

3. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, akredytowane jednostki certyfikujące uprawnione do wydawania świadectw jakości biokomponentów oraz akredytowane jednostki certyfikujące oraz akredytowane laboratoria badawcze uprawnione do wykonywania badań jakościowych biokomponentów, uwzględniając w pierwszej kolejności potencjał badawczy tych jednostek i laboratoriów, a także kwalifikacje i dorobek zatrudnionych w nich pracowników.

4. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, tryb wydawania świadectw jakości biokomponentów oraz tryb orzekania w sprawach jakości biokomponentów przez akredytowane jednostki certyfikujące oraz akredytowane laboratoria badawcze, o których mowa w ust. 1 i 2, uwzględniając w pierwszej kolejności obowiązujące wymagania normalizacyjne i normatywne do przeprowadzania badań i orzekania w sprawach jakości.

5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:

1) wymagania jakościowe dla biokomponentów,

2) metody badań jakości biokomponentów

    • biorąc pod uwagę postanowienia właściwych norm i standardy obowiązujące w Unii Europejskiej w tym zakresie.

6. Kontrolę jakości biokomponentów w obrocie prowadzi Inspekcja Handlowa.

7. Do kontroli, o której mowa w ust. 6, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz.U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25, z późn. zm.).";

6)

Art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Art. 14. 1. Do obrotu można wprowadzać wyłącznie paliwa ciekłe i biopaliwa ciekłe z oznakowaniem określającym procentową zawartość biokomponentów.

2. Paliwa ciekłe i biopaliwa ciekłe sprzedawane są z odrębnych dystrybutorów oznakowanych w sposób odróżniający się od siebie oraz umożliwiający identyfikację procentowej ilości zawartych w nich biokomponentów.

3. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, sposób oznakowania dystrybutorów do sprzedaży paliw ciekłych, biopaliw ciekłych oraz estrów stanowiących samoistne paliwo silnikowe, biorąc pod uwagę możliwość wyraźnego rozróżnienia rodzaju sprzedawanego paliwa.";

7)

dodaje się art. 15a w brzmieniu:

"Art. 15a. Minister właściwy do spraw nauki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz z ministrem właściwym do spraw transportu, do dnia 30 kwietnia każdego roku, przedkłada Radzie Ministrów informację o wynikach badań nad wpływem biopaliw ciekłych na eksploatację pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym oraz pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym.";

8)

w art. 16 w ust. 3 w pkt 3 wyrazy "Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów" zastępuje się wyrazami "wojewódzki inspektor inspekcji handlowej";

9)

art. 17 otrzymuje brzmienie:

"Art. 17. W ustawie z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 72, poz. 802, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 6a:

a) w ust. 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem oraz dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) produkcja oraz obrót biokomponentami, określonymi w odrębnych przepisach.",

b) w ust. 3 w pkt 1 i 2 po wyrazach "w ust. 2 pkt 1" dodaje się wyrazy "i 3";

2) w art. 6g w ust. 1 w pkt 4 po wyrazach "w art. 6a ust. 2 pkt 2" dodaje się wyrazy "i 3".";

10)

skreśla się art. 22;

11)

skreśla się art. 23;

12)

art. 24 otrzymuje brzmienie:

"Art. 24. Przepisów ustawy nie stosuje się do paliw ciekłych przeznaczonych na rezerwy państwowe i zapasy obowiązkowe paliw.";

13)

dodaje się art. 24a w brzmieniu:

"Art. 24a. W okresie pięciu lat od dnia wejścia w życie ustawy biokomponenty mogą być produkowane wyłącznie z surowców rolniczych zebranych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.";

14)

dodaje się art. 24b w brzmieniu:

"Art. 24b. 1. W okresie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy surowce rolnicze, produkty uboczne i odpady, surowy spirytus rolniczy lub surowy olej rzepakowy wykorzystywane do produkcji biokomponentów, nie muszą być pozyskiwane na podstawie umów kontraktacji lub dostawy.

2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki pozyskiwania surowców i produktów, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze konieczność zachowania regularności dostaw i jakości biokomponentów.";

15)

art. 25 otrzymuje brzmienie:

"Art. 25. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 października 2003 r., z wyjątkiem:

1) rozdziału 2, który wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia;

2) art. 20, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na 52 posiedzeniu w dniu 10 lipca 2003 r. ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, postanowił wprowadzić do jej tekstu 15 poprawek.

Ze względu na rozbieżność terminów wejścia w życie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (1 października 2003 r.) oraz ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych (1 stycznia 2004 r.), Senat postanowił wyeliminować odpowiednie stosowanie, w zakresie kontroli jakości biokomponentów w obrocie, przepisów drugiej z wymienionych ustaw. W tych sprawach będą miały odpowiednio zastosowanie przepisy obowiązującej ustawy o Inspekcji Handlowej (poprawka 5). Jednocześnie Senat wyeliminował z ustawy naruszenie zasady niedziałania prawa wstecz. Nastąpiło to poprzez przesunięcie terminu wejścia w życie przepisów odnoszących się do wydawania zezwoleń na wytwarzanie biokomponentów (poprawka 15).

Ochrona interesów konsumentów przesądziła o wprowadzeniu do ustawy poprawek: 3, 6 i 7.

Poprawka 3 rozszerza wytyczne udzielone Radzie Ministrów, którymi ma się kierować przy corocznym określeniu minimalnej ilości biokomponentów w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, o obowiązek brania pod uwagę wyników badań nad wpływem biopaliw ciekłych na eksploatację pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym oraz pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym.

Z kolei poprawka 6 wprowadza, obok obowiązku oznakowania biopaliw ciekłych w sposób wskazujący na procentową zawartość w nich biokomponentów, ten sam obowiązek w stosunku do paliw ciekłych. W założeniu bowiem paliwa ciekłe nie muszą być "czystymi" paliwami pozbawionymi biokomponentów, a tym samym konsument powinien dysponować wiedzą o procentowej zawartości w nich biokomponentów.

Natomiast poprawka 7 obliguje ministra właściwego do spraw nauki, działającego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw transportu, do corocznego przedkładania Radzie Ministrów informacji o wynikach badań nad wpływem biopaliw ciekłych na eksploatację pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym oraz pojazdów wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym. Ta wiedza powinna zostać wykorzystana przez Radę Ministrów przy wydawaniu rozporządzenia dotyczącego corocznego minimalnego udziału biokomponentów w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych.

Kierując się potrzebą zapewnienia równości podmiotów gospodarczych Senat zdecydował o skreśleniu przepisu, który z dniem wejścia w życie ustawy, przekształca posiadane zezwolenie na odwadnianie alkoholu etylowego rolniczego w zezwolenie na wytwarzanie biokomponentów, jeżeli odwodniony alkohol etylowy rolniczy stanowi biokomponent (poprawka 10). W ocenie Senatu, pozwoli to na równy start wszystkich podmiotów, które zamierzają prowadzić działalność w zakresie wytwarzania biokomponentów - zarówno tym, które działają na rynku w branży spirytusowej, a także planującym rozpocząć wytwarzanie biokomponentów.

Uznając konieczność zapewnienia Radzie Ministrów większej elastyczności w działaniu, Senat stworzył możliwość obniżenia przez Radę Ministrów, w sytuacji nadzwyczajnej, minimalnej ilości poszczególnych biokomponentów, jaką mają obowiązek wprowadzić w danym roku producenci w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (poprawka 4).

Skreślenie art. 23 oraz nadanie nowej treści art. 24 (poprawki 11 i 12) wyeliminowało z ustawy dwa przepisy o charakterze przejściowym, określające na IV kwartał br. oraz na rok 2004 przedział procentowy obowiązkowego wykorzystania bioetanolu we wprowadzanych do obrotu benzynach silnikowych. Skutkuje to tym, że wielkość ta będzie określona dopiero na przyszły rok w wydanym przez Radę Ministrów rozporządzeniu na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy. Jednocześnie nadane nowe brzmienie art. 24 wyłączy spod regulacji ustawowych paliwa ciekłe przeznaczone na rezerwy państwowe i zapasy obowiązkowe paliw.

Uchwała Senatu wprowadza 5-letni okres przejściowy, w ciągu którego biokomponenty będą mogły być produkowane wyłącznie z surowców rolniczych zebranych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (poprawka 13).

Kolejny 12-miesięczny okres przejściowy dotyczy zwolnienia w tym czasie z obowiązku zawierania umów dostawy lub kontraktacji w celu pozyskania produktów i surowców do wytwarzania biokomponentów (poprawka 14).

W celu usunięcia ewentualnych rozbieżności interpretacyjnych, poprawką 1, doprecyzowano użyte w ustawie pojęcie do terminologii stosowanej w ustawie o stanie klęski żywiołowej.

Senat uznał, że podobnie jak w przypadku surowców rolniczych, surowego spirytusu rolniczego, surowego oleju rzepakowego oraz biokomponentów, umowa dostawy produktów ubocznych i odpadów powinna zawierać określenie ich ilości i źródła pochodzenia (poprawka 2).

Podjętą uchwałą zmieniony został także podmiot właściwy w sprawie ustalania wysokości kary pieniężnej za wprowadzenie do obrotu biokomponentów niezgodnych z wymaganiami jakościowymi - zgodnie z poprawką 8, będzie to wojewódzki inspektor inspekcji handlowej, a nie Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Natomiast poprawka 9 ma charakter legislacyjny (związana jest z umiejscowieniem przepisów dotyczących szczególnego nadzoru podatkowego w ustawie o Służbie Celnej a nie w ustawie o kontroli skarbowej).