U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 19 września 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska

oraz niektórych innych ustaw

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 28 sierpnia 2003 r. ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 skreśla się pkt 1;

2)

w art. 1 w pkt 2 w lit. b, pkt 31 otrzymuje brzmienie:

"31) prowadzącym instalację - rozumie się przez to podmiot uprawniony na podstawie określonego tytułu prawnego do władania instalacją w celu jej eksploatacji zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, na zasadach wskazanych w ustawie,";

3)

w art. 1 w pkt 2 w lit. e, pkt 42a otrzymuje brzmienie

"42a) użytkowniku urządzenia - rozumie się przez to podmiot uprawniony na podstawie określonego tytułu prawnego do władania urządzeniem w celu jego eksploatacji zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, na zasadach wskazanych w ustawie,";

4)

w art. 1 w pkt 3 w zdaniu wstępnym po wyrazach "w art. 17" stawia się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a i dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) uchyla się ust. 3;";

5)

w art. 1 w pkt 4 w lit. a, w pkt 1 wyrazy "opinii do organu" zastępuje się wyrazami "opinii organu";

6)

w art. 1 w pkt 4 w lit. d, w pkt 29 wyrazy "rejestry, o których mowa w art. 34, 40, 50 i 56" zastępuje się wyrazami "rejestry, o których mowa w art. 34 ust. 1, art. 40 ust. 1, art. 50 ust. 1 i art. 56 ust. 1";

7)

w art. 1 w pkt 5 w lit. a w tiret trzecim, w pkt 10 wyraz "pomiarów" zastępuje się wyrazem "badań";

8)

w art. 1 w pkt 9 w lit. b w tiret drugim, w pkt 2a wyrazy "elektrowni jądrowych lub innych reaktorów jądrowych" zastępuje się wyrazami "obiektów jądrowych";

9)

w art. 1 w pkt 13 w lit. b, w ust. 1a wyrazy "przedsięwzięcia na środowisko" zastępuje się wyrazami "planowanego przedsięwzięcia na środowisko";

10)

w art. 1 w pkt 15 w lit. b, w ust. 1a wyrazy "państwowy wojewódzki lub graniczny inspektor sanitarny" zastępuje się wyrazami "państwowy wojewódzki inspektor sanitarny albo państwowy graniczny inspektor sanitarny";

11)

w art. 1 w pkt 16, w ust. 6 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "uwzględniając odpowiednio potrzeby, dla których sporządzane są te opracowania, konieczność zapewnienia trwałości podstawowych procesów przyrodniczych na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego oraz dane będące podstawą sporządzania tych opracowań.";

12)

w art. 1 w pkt 17, w ust. 3a po wyrazie "tereny" dodaje się wyrazy "przeznaczone do";

13)

w art. 1 w pkt 25 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, uwzględniając naturalne stężenia substancji w środowisku, może określić, w drodze rozporządzenia:

    1. standardy jakości gleby albo ziemi, używanych do określonych prac ziemnych, w tym używanych do tego celu osadów pochodzących z dna zbiorników powierzchniowych wód stojących lub wód płynących,
    2. referencyjne metodyki wykonywania badania jakości gleby lub ziemi,
    3. referencyjne metodyki modelowania rozprzestrzeniania substancji w glebie i ziemi.";";

14)

w art. 1 w pkt 30 w lit. a, w ust. 2 i w lit. b, w ust. 3 wyrazy ", lub innych" zastępuje się wyrazami "i innych";

15)

w art. 1 w pkt 30 w lit. a, w ust. 2 wyrazy "obiektów, gdzie jest eksploatowana instalacja" zastępuje się wyrazami "obiektów, na terenie których jest eksploatowana instalacja";

16)

w art. 1 w pkt 30 w lit. c, w ust. 3a wyrazy "ust. 1 i 2" zastępuje się wyrazami "ust. 2 i 3";

17)

w art. 1 w pkt 30 w lit. d, w ust. 4 wyrazy "nie można wydać" zastępuje się wyrazami "nie wydaje się" oraz wyrazy "ani nie można rozpocząć" zastępuje się wyrazami "oraz nie rozpoczyna się";

18)

w art. 1 w pkt 32, w ust. 1 wyrazy "w art. 147 ust. 1-3" zastępuje się wyrazami "w art. 147 ust. 1 i 2";

19)

w art. 1 w pkt 33, w ust. 1 wyrazy "w art. 147 ust. 1-4" zastępuje się wyrazami "w art. 147 ust. 1, 2 i 4";

20)

w art. 1 w pkt 34, w art. 167 w ust. 4 w pkt 2 wyrazy "w ust. 1 i 2" zastępuje się wyrazami "w ust. 1";

21)

w art. 1 w pkt 34, w art. 167 w ust. 4 w pkt 3 wyrazy "w pkt 2" zastępuje się wyrazami "w ust. 1";

22)

w art. 1 w pkt 34, w art. 167 w ust. 6 wyrazy "Przepisy ust. 2 i 5" zastępuje się wyrazami "Przepisy ust. 2-5";

23)

w art. 1 w pkt 35 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister właściwy do spraw gospodarki, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw środowiska, mając na uwadze osiągnięcie celów, o których mowa w art. 166, może określić, w drodze rozporządzenia:

1) rodzaje substancji, które powinny być wykorzystywane do produkcji określonych produktów lub których wykorzystywanie jest zabronione,

2) dopuszczone do stosowania rozwiązania techniczne,

3) właściwości, jakie muszą spełniać określone produkty, w tym:

a) standardy emisyjne z urządzeń,

b) dopuszczalna lub wymagana zawartość określonych substancji w produkcie,

c) zakaz występowania określonych substancji w produkcie,

d) cechy i parametry produktu,

4) terminy, w których poszczególne wymagania zaczynają obowiązywać poszczególne produkty lub grupy produktów.";";

24)

w art. 1 w pkt 36, w art. 171a w ust. 1 wyrazy "są opracowywane corocznie przez organy administracji i przez nie nieodpłatnie udostępniane" zastępuje się wyrazami "organy administracji corocznie opracowują i nieodpłatnie udostępniają";

25)

w art. 1 w pkt 36, w art. 171a w ust. 2 wyrazy "kierując się zapewnieniem" zastępuje się wyrazami "kierując się koniecznością zapewnienia";

26)

w art. 1 w pkt 36, w art. 171a w ust. 3 w pkt 2 wyraz "zasady" zastępuje się wyrazem "sposób";

27)

w art. 1 w pkt 47 w lit. b, w ust. 3a po wyrazie "środowiska" dodaje się wyrazy ", chyba że organem wydającym to pozwolenie jest wojewoda";

28)

w art. 1 skreśla się pkt 50;

29)

w art. 1 w pkt 55, w art. 240 wyrazy "jest kwalifikowana" zastępuje się wyrazami "nie jest kwalifikowana";

30)

w art. 1 w pkt 55, w art. 240 po wyrazie "określa," dodaje się wyrazy "w drodze decyzji,";

31)

w art. 1 w pkt 56, w art. 280 w ust. 2 wyrazy "Przepisów ust. 1" zastępuje się wyrazami "Przepisu ust. 1";

32)

w art. 1 w pkt 58, w art. 286a w ust. 3 i 4 po wyrazie "informacji" dodaje się wyrazy "o korzystaniu ze środowiska";

33)

w art. 1 pkt 60 otrzymuje brzmienie:

"60) art. 289 otrzymuje brzmienie:

"Art. 289. 1. Nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1, których kwartalna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego, z zastrzeżeniem ust. 2, nie przekracza 200 zł. Przepisy art. 286 ust. 1-2 stosuje się odpowiednio.

2. Sejmik województwa może, w drodze aktu prawa miejscowego, uchwalić podwyższenie kwoty, o której mowa w ust. 1, jednak nie więcej niż do 50%.";";

34)

w art. 1 dodaje się pkt 70a w brzmieniu:

"70a) w art. 339 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kto, wprowadzając do środowiska substancje lub energie, w zakresie, w jakim nie wymaga to pozwolenia, przekracza dopuszczalne standardy emisyjne określone na podstawie art. 145 ust. 1 lub art. 169 ust. 3,

podlega karze grzywny.";";

35)

w art. 1 pkt 71 otrzymuje brzmienie:

"71) w art. 348 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Tej samej karze podlega, kto narusza obowiązek, o którym mowa w art. 167 ust. 2, nie spełniając wymagań, o których mowa w art. 167 ust. 3, lub kto narusza obowiązek, o którym mowa w art. 167 ust. 5.";";

36)

w art. 1 w pkt 77 w lit. a, w ust. 1 w pkt 1 i 2 wyraz "podporządkowanych" zastępuje się wyrazem "podległych";

37)

w art. 1 w pkt 77 w lit. a, w ust. 1 w pkt 1 na końcu dodaje się wyrazy "uwzględniając specyfikę i charakter zadań realizowanych przez te organy,";

38)

w art. 1 w pkt 77 w lit. c, ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Minister Obrony Narodowej może określić, w drodze rozporządzenia, formę, zakres, układ, techniki i terminy przedstawiania przez jednostki nadzorowane organom nadzorczym, o których mowa w ust. 1 pkt 1, informacji o istotnym znaczeniu dla zapewnienia przestrzegania przepisów o ochronie środowiska.";

39)

w art. 1 w pkt 77 w lit. d, w ust. 4 wyrazy "rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2" zastępuje się wyrazami "rozporządzenia, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i ust. 3";

40)

w art. 1 w pkt 78, w ust. 4 wyrazy "Narodowy Fundusz prowadzi" zastępuje się wyrazami "Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą";

41)

w art. 1 w pkt 82 w lit. c, w pkt 9 wyrazy "przy wprowadzania" zastępuje się wyrazami "przy wprowadzaniu";

42)

w art. 1 w pkt 84 w lit. a, pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) działań związanych z utrzymaniem i zachowaniem parków oraz ogrodów, będących przedmiotem ochrony na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,";

43)

w art. 1 w pkt 85 w lit. a wyrazy "art. 409 pkt 1-11" zastępuje się wyrazami "art. 409 pkt 1-13";

44)

w art. 1 w pkt 86:

a) w lit. b:

- w tiret pierwszym, w pkt 1 i 2 wyrazy "funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej" zastępuje się wyrazami "Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy",

- w tiret drugim, w pkt 2a wyrazy "funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej" zastępuje się wyrazami "Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy",

b) w lit. c, w ust. 3 w pkt 1 wyrazy "funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej" zastępuje się wyrazami "Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy";

45)

w art. 1 w pkt 86 w lit. c, w ust. 3 w pkt 2 po wyrazie "uchwalanie," dodaje się wyrazy "po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu,";

46)

w art. 1 w pkt 86 w lit. c, w ust. 3 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) zatwierdzanie, do dnia 30 czerwca każdego roku na rok następny, list przedsięwzięć priorytetowych wojewódzkich funduszy, po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu w zakresie finansowania przedsięwzięć z udziałem środków niepodlegających zwrotowi pochodzących z Unii Europejskiej.";

47)

w art. 1 w pkt 87 przed lit. a dodaje się lit. ... w brzmieniu:

"...) w ust. 5 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) opracowywanie projektów planów działalności Narodowego Funduszu i, po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu, wojewódzkich funduszy,",";

48)

w art. 1 w pkt 87 w lit. a, w ust. 6 wyrazy "funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej" zastępuje się wyrazami "Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy";

49)

w art. 1 skreśla się pkt 88;

50)

w art. 1 w pkt 93 wyrazy "użyty w art. 76, 331, art. 360 pkt 2, art. 365 ust. 2 pkt 1 i 3" zastępuje się wyrazami "użyty w art. 76 w ust. 1 i 4 w zdaniu wstępnym oraz w pkt 1, w art. 331, w art. 360 w pkt 2 i w art. 365 w ust. 2 w pkt 1 i 3";

51)

w art. 4 w pkt 2 średnik na końcu zastępuje się kropką i skreśla się pkt 3;

52)

dodaje się art. 4a w brzmieniu:

"Art. 4a. Do postępowań administracyjnych w sprawach objętych przepisami niniejszej ustawy wszczętych, a niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem jej wejścia w życie, stosuje się przepisy dotychczasowe.";

53)

w art. 5 po wyrazach "w art. 1" dodaje się wyrazy "w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą";

54)

skreśla się art. 6;

55)

w art. 7 wyrazy "przed dniem wejścia w życie ustawy" zastępuje się wyrazami "przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy";

56)

w art. 9 w ust. 1 wyraz "ustawy" zastępuje się wyrazami "niniejszej ustawy";

57)

w art. 10:

a) w ust. 1 skreśla się użyte dwukrotnie wyrazy "art. 105 ust. 1,",

b) dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 105 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 niniejszej ustawy, zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 105 ust. 1 i 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.";

58)

w art. 10:

a) w ust. 1 skreśla się dwukrotnie użyte wyrazy "i art. 385 ust. 1",

b) dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 385 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 niniejszej ustawy, zachowują moc do czasu wejścia w życie nowych przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 385 ust. 1 i 3 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.";

59)

w art. 10 w ust. 3 wyrazy "i art. 169 ust. 1" zastępuje się wyrazami "i art. 169 ust. 1 i 3";

60)

w art. 11 wyrazy "z wyjątkiem art. 1 pkt 36, który wchodzi" zastępuje się wyrazami "z wyjątkiem art. 1 pkt 26, 36, 56-63 i 86 lit. b i c, które wchodzą".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


UZASADNIENIE

W wyniku rozpatrzenia uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw Senat uznał za stosowne wprowadzenie do jej tekstu 60 poprawek.

Poprawka nr 1 zmierza do skreślenia przepisu, zgodnie z którym przepisów ustawy - Prawo ochrony środowiska nie stosuje się w zakresie ponoszenia opłat za wprowadzanie pyłów i gazów do powietrza ze statków, zważywszy na to, że zasada ta wynika z przepisów odrębnych.

Poprawki nr 2 i 3 zmierzają do nadania nowego brzmienia definicji prowadzącego instalację i użytkownika urządzenia. Senat stanął na stanowisku, że zasadne będzie określenie prowadzącego instalację i użytkownika urządzenia jako podmiotów uprawnionych na podstawie określonego tytułu prawnego do władania instalacją (urządzeniem) w celu eksploatacji zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, na zasadach wskazanych w ustawie. Rozwiązanie zaproponowane przez Sejm, zgodnie z którym przez prowadzącego instalację i użytkownika urządzenia rozumie się podmiot odpowiedzialny, na zasadach wskazanych w ustawie, za eksploatację instalacji (urządzenia) Senat uznał za wymagające doprecyzowania.

Art. 1 pkt 3 ustawy uściślił regulacje dotyczące właściwości organów w zakresie opiniowania projektów programów ochrony środowiska. Nowelizacją powinien być jednak objęty zarówno ust. 2, jak również ust. 3 w art. 17 ustawy - Prawo ochrony środowiska. Ostatni z przytoczonych przepisów stanowi, że w miastach, w których funkcje organów powiatu sprawują organy gminy, program ochrony środowiska obejmuje działania powiatu i gminy. Przepis ten - mający zapewne odnosić się do miast na prawach powiatu - jest jednak wadliwie sformułowany, gdyż zgodnie z art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie - będzie ono więc podlegało regulacji art. 17 ust. 2 pkt 3, w brzmieniu nadanym przez ustawę, w myśl której projekty gminnych programów ochrony środowiska podlegają zaopiniowaniu przez organ wykonawczy powiatu. W związku z tym Senat zaproponował uchylenie ust. 3 w art. 17 (poprawka nr 4).

Poprawki nr 11 i 37 zmierzają do uzupełnienia przepisów upoważniających do wydania stosownych rozporządzeń o wytyczne dotyczące ich treści, wymagane przez art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.

Zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska, w brzmieniu nadanym przez ustawę, minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia, standardy jakości gleby i ziemi, uwzględniając naturalne stężenia substancji w środowisku. Ust. 2 tego artykułu nakłada wymóg, aby w rozporządzeniu tym zostały uwzględnione grupy rodzajów gruntów - według kryterium ich funkcji aktualnej lub planowanej, a także standardy jakości gleby lub ziemi jako zawartości niektórych substancji w glebie albo ziemi, zróżnicowane dla poszczególnych grup rodzajów gruntów oraz z uwagi na wodoprzepuszczalność i głębokość. Za niezgodny z zasadami poprawnej legislacji należy uznać art. 105 ust. 3, zgodnie z którym w przedmiotowym rozporządzeniu mogą zostać również ustalone standardy jakości gleby albo ziemi, używanych do określonych prac ziemnych, w tym używanych do tego celu osadów pochodzących z dna zbiorników powierzchniowych wód stojących lub wód płynących, referencyjne metodyki wykonywania badania jakości gleby lub ziemi, a także referencyjne metodyki modelowania rozprzestrzeniania substancji w glebie i ziemi. Zważywszy na rygorystyczną zasadę techniki legislacyjnej, nakazującą nadanie upoważnieniu do wydania rozporządzenia charakteru obligatoryjnego albo fakultatywnego, należy zakwestionować taką konstrukcję delegacji ustawowej, która statuuje w zakresie spraw przekazanych do uregulowania zarówno obligatoryjne, jak i fakultatywne materie. Powstaje ponadto pytanie: jakie będą skutki prawne dokonania ewentualnej późniejszej zmiany w ust. 3 omawianego artykułu przy jednoczesnym braku zmian w zakresie spraw, o których mowa w ust. 2, jeżeli w pierwotnym rozporządzeniu minister właściwy do spraw środowiska nie uregulował żadnej z fakultatywnych materii? W takiej sytuacji - zgodnie z dyrektywą techniki legislacyjnej - należałoby uznać, że traci ono moc obowiązującą z dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej treść przepisu upoważniającego (przepisu zmieniającego treść przepisu upoważniającego), jeżeli zmienił się zakres spraw przekazanych do uregulowania. W związku z tym Senat uznał za konieczne dokonanie zmiany w art. 105 ust. 3, polegającej na sformułowaniu w nim odrębnej fakultatywnej delegacji do wydania rozporządzenia, którego zakres obejmowałby materie wskazane w obecnie obowiązującym przepisie (poprawki nr 13 i 57). Z wyżej przytoczonych powodów Senat zaproponował również dokonanie zmian w art. 169 ust. 3 ustawy - Prawo ochrony środowiska (poprawki nr 23, 34 i 59) i art. 385, w brzmieniu nadanym przez ustawę (poprawki nr 38, 39 i 58).

Poprawka nr 22 zmierza do tego, aby rozporządzenie w sprawie produktów, które mają być zaopatrzone w informacje dotyczące ochrony środowiska i szczegółowego sposobu realizacji tego obowiązku, dotyczyło nie tylko sprzedawców, ale również finansującego leasing w miejscach, w których oferuje się produkty do leasingu, oraz prezentującego produkty na wystawach publicznych.

Istotą poprawki nr 26 jest modyfikacja upoważnienia do wydania rozporządzenia przez Prezesa Rady Ministrów, zważywszy na to, że rozporządzenie ma charakter wykonawczy w stosunku do ustawy i nie może regulować "zasad" w odniesieniu do jakiejkolwiek materii.

Poprawka nr 27 zmierza do ustanowienia zasady, w myśl której pozwolenie zintegrowane wydaje się po uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska, chyba że organem wydającym to pozwolenie jest wojewoda. Za niefortunne rozwiązanie legislacyjne Senat uznał bowiem zasadę, w myśl której wojewoda, wydając pozwolenie zintegrowane, byłby obowiązany do uzgadniania swej decyzji z wojewódzkim inspektorem ochrony środowiska - organem przez niego powoływanym i odwoływanym.

Poprawki nr 28 i 54 zmierzają do tego, aby przypadki, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z instalacji nie wymaga pozwolenia, były regulowane w ustawie, jak obecnie, nie zaś w rozporządzeniu. W obowiązującym stanie prawnym art. 220 ust. 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska statuuje przypadki, w których nie jest konieczne uzyskiwanie tego pozwolenia. Zdaniem Senatu, zważywszy na fakt, iż określanie katalogu tych przypadków powoduje zwalnianie określonych podmiotów, w tym przedsiębiorców, z określonych obowiązków albo de facto ich nakładanie (jeżeli prawodawca zdecyduje się na wyeliminowanie danej instalacji z katalogu, o którym mowa w art. 220 ust. 2), dotyczy ograniczeń praw i wolności, w tym wolności gospodarczej, a więc zagadnień, które - z mocy uregulowań konstytucyjnych - mogą być regulowane jedynie w ustawie.

Poprawka nr 29 zmierza do likwidacji błędu polegającego na tym, że art. 240, w brzmieniu nadanym przez ustawę, powinien stanowić o instalacji, która nie jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, nie zaś o instalacji, która jest kwalifikowana jako takie przedsięwzięcie.

Celem poprawki nr 30 jest doprecyzowanie, że organ właściwy do nałożenia obowiązku sporządzenia przeglądu ekologicznego określa, w drodze decyzji, które z wymagań wymienionych w art. 238 należy spełnić, sporządzając przegląd ekologiczny.

Poprawka nr 33 zmierza do sformułowania zasady, w myśl której nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska spośród wymienionych w art. 273 ust. 1, których kwartalna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza 200 zł, nie zaś 25% najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników, obowiązującego w dniu 30 września roku poprzedniego.

Konieczność uchwalenia poprawki nr 35 wynika z faktu, iż nadanie nowego brzmienia art. 348 ustawy - Prawo ochrony środowiska byłoby zasadne jedynie wtedy, gdyby ustawa nadała ustępowi 1 tego artykułu brzmienie odmienne od obecnej treści art. 348. Tymczasem w sytuacji, gdy treść ust. 1 odpowiada obecnemu brzmieniu art. 348, należy jego dotychczasową treść oznaczyć ust. 1 i dodać ust. 2.

Poprawka nr 36 zmierza do dostosowania terminologii ustawy do art. 93 ust. 1 Konstytucji RP.

W toku senackiego postępowania legislacyjnego ważne miejsce zajęła problematyka działalności funduszy ochrony środowiska. Przede wszystkim Senat uznał za konieczne, aby zarówno Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej prowadziły gospodarkę finansową w sposób zapewniający pełne wykorzystanie środków pochodzących z Unii Europejskiej niepodlegających zwrotowi przeznaczonych na ochronę środowiska i gospodarkę wodną (poprawka nr 40). Poprawka nr 43 zmierza do tego, aby środki Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej były przeznaczane również na wspomaganie przeciwdziałania klęskom żywiołowym i likwidacji ich skutków dla środowiska, a także działań polegających na zapobieganiu i likwidacji poważnych awarii i ich skutków. Z kolei celem poprawek nr 44 i 48 jest stworzenie podstaw prawnych opracowywania wspólnej strategii działania Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, nie zaś wspólnej strategii działania wszystkich funduszy. Poprawka nr 45 zmierza do tego, aby strategie działania wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, wojewódzkie programy ochrony środowiska i plany działalności wojewódzkich funduszy były uchwalane po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Istotą poprawki nr 46 jest ustanowienie regulacji, zgodnie z którą do zadań rad nadzorczych wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej należeć ma zatwierdzanie, do dnia 30 czerwca każdego roku na rok następny, list przedsięwzięć priorytetowych wojewódzkich funduszy, po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu w zakresie finansowania przedsięwzięć z udziałem środków niepodlegających zwrotowi pochodzących z Unii Europejskiej. Poprawka nr 47 zmierza do tego, aby do zadań Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz zarządów wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej należało odpowiednio opracowywanie projektów planów działalności Narodowego Funduszu i, po zasięgnięciu opinii Narodowego Funduszu, wojewódzkich funduszy.

Konieczność uchwalenia poprawki nr 42 wynika z tego, że art. 409 pkt 2, w brzmieniu nadanym przez ustawę, powinien statuować odesłanie do przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, nie zaś do ustawy o ochronie dóbr kultury, która utraci moc obowiązującą z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Na gruncie obowiązującego konstytucyjnego systemu źródeł prawa, a także zasady trójpodziału władzy Senat negatywnie ocenił regulację przewidzianą w art. 419 ust. 3 ustawy - Prawo ochrony środowiska, w brzmieniu nadanym przez ustawę. Na mocy tego przepisu minister właściwy do spraw środowiska uzyskał kompetencję do stwierdzania nieważności uchwał Rady Nadzorczej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w związku z ich sprzecznością z polityką ekologiczną państwa. Należy zauważyć, iż akt ten uchwala Sejm na wniosek Rady Ministrów - nie stanowi on więc źródła prawa powszechnie obowiązującego i jest jedynie jedną z wielu form wykonywania przez Sejm funkcji kontrolnej w stosunku do Rady Ministrów na podstawie art. 95 ust. 2 Konstytucji RP. Ocena krytyczna nie mogła również ominąć art. 208 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 ze zm.), w brzmieniu nadanym przez ustawę, który de facto podniósł do rangi źródeł prawa powszechnie obowiązującego krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych, zatwierdzany przez Radę Ministrów, poprzez nałożenie na gminy obowiązku wyposażenia określonych aglomeracji w sieci kanalizacyjne dla ścieków komunalnych zakończone oczyszczalniami ścieków w terminach do 2005, 2010, 2013 i 2015 roku. Wadliwość tego uregulowania pogłębia również to, iż - w przeciwieństwie do obowiązującego stanu prawnego - kryteria obowiązywania danego terminu mają być określone nie w przepisach ustawy, lecz w postanowieniach tego programu. Senat, widząc konieczność wyeliminowania wyżej przytoczonych błędów, uchwalił poprawki nr 49 i 51.

Poprawka nr 52 zmierza do dodania do ustawy przepisu przejściowego, w myśl którego do postępowań administracyjnych w sprawach objętych jej przepisami wszczętych, a niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem jej wejścia w życie, stosuje się przepisy dotychczasowe. Brak takiego unormowania Senat uznał za rozwiązanie legislacyjnie niepoprawne, naruszające zasady - poprawnej legislacji oraz zaufania obywateli do państwa i stanowionego przez nie prawa.

Z uwagi na okres rozpatrywania ustawy i jej potencjalny termin wejścia w życie zaistniała konieczność zróżnicowania vacatio legis w stosunku do tych przepisów, które statuują terminy na dokonanie określonych czynności. Zdaniem Senatu postulat ten jest zasadny również w stosunku do niektórych przepisów ustawy, które wprowadzają odmienne od dotychczasowych rozwiązania prawne. W związku z tym Senat uchwalił poprawkę nr 60.

Poprawki nr 5-10, 12, 14-21, 24, 25, 31, 32, 41, 50, 53, 55 i 56 zmierzają do redakcyjnej zmiany niektórych przepisów, uściślenia odesłań zawartych w ustawie lub doprecyzowania użytej terminologii.