U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 9 października 2003 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 3 października 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 3 w lit. d, w ust. 5 wyraz "kwota" zastępuje się wyrazami "krajowa kwota mleczna";

2)

w art. 1 w pkt 3 w lit. d, w ust. 6 wyraz "kwota" zastępuje się wyrazami "krajowa kwota mleczna";

3)

w art. 1 w pkt 4, w art. 4a w zdaniu wstępnym wyrazy "30 listopada 2003 r." zastępuje się wyrazami "15 grudnia 2003 r.";

4)

w art. 1 w pkt 6, ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dostawcy bezpośredniemu, który nie posiada dowodów sprzedaży potwierdzających wprowadzenie do obrotu w roku referencyjnym mleka lub przetworów mlecznych przeznaczonych do bezpośredniego spożycia, indywidualną kwotę mleczną przyznaje się w wysokości proporcjonalnej do ilości krów posiadanych w gospodarstwie rolnym.";

5)

w art. 1 w pkt 6:

a) w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 1-4" zastępuje się wyrazami "ust. 1-5",

b) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Wniosek o przyznanie indywidualnych kwot mlecznych składa do dyrektora oddziału terenowego Agencji, właściwego ze względu na położenie gospodarstwa rolnego, w którym prowadzona jest produkcja mleka:

1) dostawca hurtowy - w terminie do 31 października 2003 r.,

2) dostawca bezpośredni - w terminie do 30 listopada 2003 r.";

6)

w art. 1 w pkt 9, w art. 7a w ust. 2 wyrazy "wiarygodnych wyników badań zawartości tłuszczu i białka w mleku w laboratoriach" zastępuje się wyrazami "w laboratoriach wiarygodnych wyników badań zawartości tłuszczu i białka w mleku";

7)

w art. 1 w pkt 12, w art. 9a w ust. 1 wyrazy "są składane przez tych dostawców w terminie od dnia 1 stycznia 2004 r." zastępuje się wyrazami "mogą być składane przez tych dostawców od dnia 1 stycznia 2004 r.";

8)

w art. 1 w pkt 14, w art. 10a dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się jeżeli umowa, o której mowa w ust. 1, obejmowała również przeniesienie prawa do indywidualnej kwoty mlecznej. W przypadku wygaśnięcia takiej umowy prawo do indywidualnej kwoty mlecznej wraca do właściciela gospodarstwa rolnego, chyba że strony umowy postanowiły inaczej.";

9)

w art. 1 w pkt 18, w art. 14 w ust. 4 wyraz "powiększa" zastępuje się wyrazem "powiększają";

10)

w art. 1 skreśla się pkt 25;

11)

w art. 1 skreśla się pkt 26;

12)

w art. 1 w pkt 31, w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) mleka spożywczego z dodatkami lub bez dodatków smakowych oraz mleka fermentowanego z dodatkami lub bez dodatków smakowych, spożywanych przez uczniów szkół podstawowych i gimnazjów,";

13)

w art. 1 w pkt 32 w zdaniu wstępnym po wyrazach "w art. 37" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a i dodaje się lit. b w brzmieniu:

"b) ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Koszty działania Komisji Porozumiewawczej pokrywają organizacje, których kandydaci zostali powołani do Komisji, przy czym koszty obsługi techniczno-biurowej oraz koszty obsługi prawnej dotyczącej Funduszu Promocji Mleczarstwa ponosi Agencja.";";

14)

w art. 1 w pkt 33:

  1. w lit. a, w ust. 1 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
  2. "4) ustalanie szczegółowych zasad gospodarowania funduszem promocji, o którym mowa w art. 39, a w szczególności coroczne ustalanie planu finansowego tego frunduszu.",

  3. w lit. b, w ust. 1a wyrazy "w ust. 1 pkt 2" zastępuje się wyrazami "w ust. 1 pkt 2 i 4";

15)

w art. 1 pkt 34 otrzymuje brzmienie:

"34) w art. 39 w ust. 1:

a) pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) promocja produktów mleczarskich w kraju i za granicą,

3) pomoc w organizacji wystaw lub udziału w targach, związanych z hodowlą bydła mlecznego, produkcją lub przetwórstwem mleka w kraju i za granicą,",

b) w pkt 5 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 6 i 7 w brzmieniu:

"6) wspieranie działalności krajowych mleczarskich organizacji branżowych we współpracy z branżowymi organizacjami międzynarodowymi,

7) dofinansowywanie szkoleń dostawców oraz podmiotów skupujących.".";

16)

skreśla się art. 2;

17)

art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Art. 3. Podmioty skupujące, które nie złożyły wniosku o wpis do rejestru podmiotów skupujących na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, mogą złożyć ten wniosek na podstawie art. 7 ustawy, o której mowa w art. 1.";

18)

skreśla się art. 4;

19)

skreśla się art. 5.

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


UZASADNIENIE

Po rozpatrzeniu w dniu 9 października 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych Senat uznał za konieczne wprowadzenie do jej treści 19 poprawek.

Wprowadzając poprawkę nr 3 Senat miał na uwadze fakt wydłużenia przez Sejm do dnia 30 listopada 2003 r. ostatecznego terminu składania przez dostawców bezpośrednich wniosku o przyznanie indywidualnych kwot mlecznych. Senat uznał, że realnym terminem, w którym Prezes Agencji Rynku Rolnego będzie mógł pisemnie poinformować ministra właściwego do spraw rynków rolnych m.in. o ilości mleka wyprodukowanego i wprowadzonego do obrotu w roku referencyjnym przez dostawców bezpośrednich i dostawców hurtowych będzie 15 grudnia 2003 r.

Poprawki 5 i 16 mają na celu poprawną pod względem legislacyjnym realizację woli ustawodawcy zmierzającej do wydłużenia z dnia 31 października 2003 r. do dnia 30 listopada 2003 r. ostatecznego terminu składania wniosków o przyznanie indywidualnych kwot mlecznych przez dostawcę bezpośredniego. Poprawki te zmierzają do tego, aby decyzja ustawodawcy realizowana była przez właściwy przepis ustawy nowelizowanej.

Poprawka nr 8 zmierza do tego, aby indywidualna kwota mleczna wracała do właściciela gospodarstwa rolnego po wygaśnięciu umowy dzierżawy lub innej przenoszącej posiadanie zależne gospodarstwa rolnego, w sytuacji jeżeli umowa ta obejmowała również prawo do tej kwoty (strony umowy mogą postanowić inaczej). Poprawka ta wyłącza, w takim przypadku, automatyczne przechodzenie indywidualnej kwoty mlecznej do krajowej rezerwy krajowej kwoty mlecznej.

Poprawki nr 10, 11, 13, 14, 15, 18 i 19 zmierzają do przywrócenia, zlikwidowanego przez Sejm, Funduszu Promocji Mleczarstwa. W związku z przywróceniem Funduszu Senat uznał, że:

- koszty obsługi techniczno-biurowej oraz koszty obsługi prawnej dotyczącej Funduszu ponosić powinna Agencja Rynku Rolnego (poprawka nr 13),

- należy poszerzyć zadania Komisji Porozumiewawczej o konieczność ustalania szczegółowych zasad gospodarowania funduszem promocji oraz że zasady te powinny być zatwierdzane przez ministra właściwego do spraw rynków rolnych (poprawka nr 14),

- należy rozszerzyć i zmienić katalog celów, dla których utworzono fundusz promocji, w szczególności o cele polegające na: wspieraniu działalności krajowych mleczarskich organizacji branżowych we współpracy z branżowymi organizacjami międzynarodowymi oraz dofinansowywaniu szkoleń dostawców.

Zdaniem Senatu istnienie Funduszu Promocji Mleczarstwa jest szczególnie istotne, jeśli weźmie się pod uwagę fakt przystąpienia Polski do Unii Europejskiej oraz konieczność wspierania polskiego mleka i przetworów mlecznych na rynkach europejskich.

Poprawki nr 1 i 2 ujednolicają terminologię ustawy.

Poprawki nr 4, 6, 7 i 9 mają charakter redakcyjny i nadają przepisom brzmienie zgodne z regułami języka polskiego.

Poprawka nr 12 ujednolica brzmienie przepisu.

Poprawka nr 17 ma charakter legislacyjny. Zdaniem Senatu przepis art. 3 ustawy nowelizującej powinien odsyłać do całego art. 7 ustawy nowelizowanej, a nie tylko do art. 7 ust. 3.