U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 31 marca 2004 r. ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1 w pkt 1, w ust. 5 w zdaniu końcowym po wyrazach "przez ten zakład" dodaje się wyrazy ", z wyjątkiem świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej i stomatologii";

2)

w art. 1 w pkt 6, w art. 53 w ust. 7 wyrazy "przysługującego mu do niego prawa nastąpiło z naruszeniem ust. 2-4 lub jeżeli majątek" zastępuje się wyrazami "przysługującym mu do niego prawem nastąpiło z naruszeniem ust. 2-4, lub że majątek";

3)

w art. 1 w pkt 6, w art. 53 w ust. 7 skreśla się wyrazy ", w szczególności do świadczenia usług pogrzebowych";

4)

w art. 1 w pkt 6, w art. 53 w ust. 8 wyrazy "właściwy minister" zastępuje się wyrazami "minister, który utworzył zakład";

5)

w art. 1 w pkt 6, w art. 53 w ust. 9 wyrazy "publicznego zakładu opieki zdrowotnej" zastępuje się wyrazami "samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej";

6)

w art. 2 w ust. 2 wyrazy "art. 53 ust. 2-4 lub z wymaganiami określonymi w art. 1 ust. 4 lub 5" zastępuje się wyrazami "art. 1 ust. 4 lub 5 lub art. 53 ust. 2-4 ustawy wymienionej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat wprowadził sześć poprawek do ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Izba uznała za celowe i uzasadnione względami społecznymi wprowadzenie wyjątku od zasady zawartej w przepisie art. 1 ust. 5 nowelizowanej ustawy (poprawka nr 1). W konsekwencji świadczenia z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej oraz stomatologii nie będą objęte zakazem ich udzielania przez podmiot działający na terenie publicznego zakładu opieki zdrowotnej udzielający świadczeń zdrowotnych.

Cztery z poprawek dotyczą art. 53 ustawy nowelizowanej regulującego zasady gospodarowania mieniem przez samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Poprawka nr 2 usuwa błąd językowy, a także ma na celu podkreślenie, że stwierdzenie naruszenia polegającego na wykorzystywaniu majątku zakładu opieki zdrowotnej niezgodnie z przepisami następuje w decyzji odpowiednio wojewody lub ministra. Senat uznał także za zbędne wyszczególnienie, że stwierdzenie naruszenia przepisów może nastąpić przede wszystkim w razie prowadzenia na terenie zakładu opieki zdrowotnej działalności polegającej na świadczeniu usług pogrzebowych (poprawka nr 3). Zdaniem Izby działalność polegająca na świadczeniu usług pogrzebowych na terenie zakładu opieki zdrowotnej została w art. 1 ust. 4 przykładowo wyliczona jako zabroniona w celu podkreślenia, natomiast faktycznie zarówno ta działalność, jak i każda inna mieszcząca się w treści art. 1 ust. 4 będzie podstawą do wydania decyzji stwierdzającej naruszenie tego przepisu.

Poprawka nr 4 ma na celu doprecyzowanie, który z ministrów jest ministrem właściwym do wydania decyzji administracyjnej w odniesieniu do niektórych publicznych zakładów opieki zdrowotnej.

Sejm przyznał Skarbowi Państwa oraz jednostce samorządu terytorialnego ustawowe prawo żądania odszkodowania za naruszenie przepisów dotyczących gospodarowania majątkiem przez publiczny zakład opieki zdrowotnej. Senat wprowadził do tego przepisu poprawkę (nr 5) usuwającą niespójność rzutującą na stosowanie ustawy, a polegającą na tym, że ustalone w art. 53 zasady gospodarowania odnoszą się do samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, natomiast prawo do odszkodowania miałoby przysługiwać w razie dokonania naruszenia przez każdy publiczny zakład opieki zdrowotnej, a nie tylko samodzielny.

Ostatnia poprawka ma na celu zachowanie zasad techniki prawodawczej w zakresie konstruowania przepisów przejściowych poprzez podkreślenie, że w art. 2 w ust. 2 chodzi o przytoczone przepisy w brzmieniu nadanym nowelizacją.