U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 16 kwietnia 2004 r.

w sprawie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2004 r. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2 w ust. 1 w pkt 2:

a) w zdaniu wstępnym po wyrazach "albo innej pracy zarobkowej," dodaje się wyrazy "bądź, jeśli jest osobą niepełnosprawną, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia co najmniej w połowie tego wymiaru czasu pracy,",

b) skreśla się lit. g;

2)

w art. 2 w ust. 1 pkt 40 otrzymuje brzmienie:

"40) wykonywaniu pracy przez cudzoziemca - oznacza to zatrudnienie, wykonywanie innej pracy zarobkowej lub pełnienie funkcji w zarządach osób prawnych prowadzących działalność gospodarczą;";

3)

w art. 3 w ust. 6 wyraz "Działania" zastępuje się wyrazem "Działań";

4)

w art. 53 w ust. 3 wyrazy "pkt 2 - 6" zastępuje się wyrazami "pkt 1 i 4, a za ich zgodą także bezrobotnych, o których mowa w art. 49 pkt 2, 3, 5 i 6,";

5)

w art. 53 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Bezrobotnemu w okresie odbywania stażu lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy do wykonywania zawodu przysługuje stypendium w wysokości zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1, wypłacane przez starostę; przepisy art. 41 ust. 6 oraz art. 80 stosuje się odpowiednio. Za okres, za który przysługuje stypendium, zasiłek nie przysługuje.";

6)

w art. 68 w ust. 3 po wyrazach "w ustalonym przez strony terminie," dodaje się wyrazy "nie dłuższym niż 30 dni,";

7)

w art. 73 w ust. 4 wyrazy "oraz okresy" zastępuje się wyrazami "oraz o okresy";

8)

w art. 87 w pkt 8 lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) członkowie rodziny cudzoziemca, o którym mowa w pkt a i b, który przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie przepisów:

- o prawie pobytu obowiązujących państwa członkowskie Unii Europejskiej,

- o prawie pobytu pracowników i osób prowadzących działalność na własny rachunek, które zakończyły działalność zawodową, obowiązujących państwa członkowskie Unii Europejskiej,

- dotyczących prawa pobytu studentów, obowiązujących państwa członkowskie Unii Europejskiej.";

9)

w art. 92 w ust. 5 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) posiada co najmniej 36-miesięczny staż pracy na stanowisku pośrednika pracy I stopnia w publicznych służbach zatrudnienia lub co najmniej 24-miesięczny staż pracy na stanowisku pośrednika pracy w publicznych służbach zatrudnienia i ukończone studia wyższe o specjalności pośrednictwo pracy na jednym z kierunków: pedagogika, politologia, polityka społeczna, psychologia, socjologia lub nauki o rodzinie;";

10)

w art. 94 w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) posiada co najmniej 24-miesięczny staż pracy na stanowisku doradcy zawodowego w publicznych służbach zatrudnienia i ukończone studia magisterskie lub co najmniej 12-miesięczny staż pracy na stanowisku doradcy zawodowego w publicznych służbach zatrudnienia i ukończone studia wyższe o specjalności poradnictwo zawodowe na jednym z kierunków: pedagogika, politologia, polityka społeczna, psychologia, socjologia lub nauki o rodzinie;";

11)

w art. 109 ust. 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Organy zatrudnienia oraz ochotnicze hufce pracy mogą zawierać umowy, porozumienia i udzielać zleceń dotyczących realizacji programów rynku pracy finansowanych z Funduszu Pracy, powodujących powstawanie zobowiązań przechodzących na rok następny do wysokości 30% kwoty środków (limitów) ustalonych na dany rok kalendarzowy, a łącznie z zobowiązaniami wynikającymi z realizacji projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej do wysokości określonej przez ministra właściwego do spraw pracy. Zobowiązania te obciążają kwotę (limit) środków Funduszu Pracy ustaloną na rok następny.";

12)

w art. 116 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:

"8. W postępowaniu, o którym mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z wyłączeniem przepisów dotyczących decyzji i postanowień.";

13)

w art. 127 w pkt 3 w lit. b, w art. 203a dodaje się § 7 w brzmieniu:

"§ 7. Minister właściwy do spraw pracy w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości określi, w drodze rozporządzenia, wzory dokumentów niezbędnych do utworzenia spółdzielni socjalnej, mając na względzie ułatwienie procedur rejestracyjnych.";

14)

w art. 131 w pkt 4 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 3, składają przedsiębiorcy.";";

15)

w art. 138 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) w art. 116 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Pracownikiem socjalnym może być osoba, która posiada dyplom uzyskania tytułu zawodowego w zawodzie pracownik socjalny, dyplom wyższej szkoły zawodowej o specjalności praca socjalna lub ukończone studia wyższe o specjalności praca socjalna na jednym z kierunków: pedagogika, politologia, polityka społeczna, psychologia, socjologia lub nauki o rodzinie.";";

16)

w art. 139 w ust. 2 wyrazy "do dnia 1 czerwca 2004 r." zastępuje się wyrazami "do dnia wejścia w życie ustawy";

17)

w art. 142 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kierownicy powiatowych urzędów pracy i ich zastępcy pełniący funkcje w dniu wejścia w życie ustawy stają się z mocy prawa odpowiednio dyrektorami i zastępcami dyrektorów powiatowych urzędów pracy w rozumieniu ustawy bez konieczności ich ponownego powoływania.".

MARSZAŁEK SENATU

Longin PASTUSIAK


UZASADNIENIE

Senat, po rozpatrzeniu ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, podjął w dniu 16 kwietnia 2004 r. uchwałę, wprowadzając do tekstu ustawy 17 poprawek. Większość z nich ma charakter merytoryczny.

Pierwszą z takich poprawek, poprawką 2, Senat zmienił definicję wykonywania pracy przez cudzoziemca w ten sposób, że nie będzie nią objęte zatrudnienie, wykonywanie innej pracy zarobkowej lub pełnienie funkcji w zarządach spółek komandytowych. Podyktowane to było faktem, że w spółkach tych powoływanie zarządu nie jest obowiązkowe.

Z kolei poprawką 4 zmodyfikowano treść art. 53 ust. 3, który umożliwia staroście skierowanie bezrobotnych będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy do odbycia przygotowania do wykonywania zawodu u pracodawcy bez nawiązywania stosunku pracy. Po pierwsze, Senat zdecydował, że do przygotowania zawodowego mogą być kierowani również bezrobotni do 25 roku życia. Ponadto uznano, że pewne grupy tych bezrobotnych, ze względu na swoją sytuację, powinny być kierowane do takiej pracy po uzyskaniu ich uprzedniej zgody. Zgoda przed skierowaniem będzie wymagana od bezrobotnych długotrwale, bezrobotnych powyżej 50 roku życia, bezrobotnych samotnie wychowujących co najmniej jedno dziecko do 7 roku życia i bezrobotnych niepełnosprawnych.

Senat, przyjmując poprawkę 5, postanowił nadać nowe brzmienie zdaniu drugiemu w art. 53 ust. 6. Jest to podyktowane koniecznością zapewnienia ubezpieczenia wypadkowego osobom odbywającym staż lub przygotowanie zawodowe. W przypadku, gdyby osoby skierowane na staż lub do przygotowania zawodowego pobierały w tym okresie zasiłek, nie byłoby możliwości objęcia ich ubezpieczeniem wypadkowym. Składka taka odprowadzana jest bowiem tylko od pobieranego stypendium.

Poprawka 6 wprowadza maksymalny, 30 - dniowy termin, na uzgodnienie przez pracodawcę planu szkoleń z zakładową organizacją związkową. Senat uznał, że bez przyjęcia ustawowego terminu w tym zakresie, może powstać sytuacja uniemożliwiająca pracodawcy samodzielne podjęcie decyzji o planie szkoleń, a w efekcie jego brak.

Poprawki 9, 10 i 15 wiążą się ze zmianą ustawowych wymagań niezbędnych do zajmowania określonych stanowisk. Poprawka 9 wprowadza możliwość zajmowania stanowiska pośrednika pracy II stopnia przez osoby, które legitymują się 24 - miesięcznym stażem pracy na stanowisku pośrednika pracy w publicznych służbach zatrudnienia i mają ukończone studia wyższe o określonej specjalności. Z kolei poprawka 10 zmienia i jednocześnie rozszerza wykaz kierunków studiów, których ukończenie umożliwia zajmowanie stanowiska doradcy zawodowego I stopnia przy równoczesnym legitymowaniu się 12-miesięcznym okresem stażu pracy na stanowisku doradcy zawodowego w publicznych służbach zatrudnienia. Natomiast poprawka 15 dotyczy nowelizacji ustawy o pomocy społecznej i rozszerza wykaz kierunków studiów wyższych, których ukończenie pozwala zostać pracownikiem socjalnym, o kierunek polityka społeczna. Poprawki te zmierzały m.in. do ujednolicenia w tych trzech przypadkach wykazu kierunków studiów, których ukończenie jest jedną z przesłanek pozwalających na zajmowanie stanowiska pośrednika pracy II stopnia, doradcy zawodowego I stopnia i pracownika socjalnego.

Poprawką 11 Senat odstąpił od ustawowego określenia wysokości zobowiązań (w procentach od kwoty rocznych limitów), które mogą przejść na rok następny, a które związane są łącznie z: umowami, porozumieniami i udzielonymi zleceniami dotyczącymi realizacji programów rynku pracy oraz realizacją projektów wpółfinansowanych ze środków Unii Europejskiej. Zgodnie z poprawką wysokość tych zobowiązań będzie określał minister właściwy do spraw pracy. Zdaniem Senatu należało odstąpić od sztywnego, ustawowego określenia wysokości tych zobowiązań, gdyż mogłoby to ograniczyć zakres realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego. Jednocześnie Senat uznał za uzasadnioną zmianę zakresu podmiotowego przepisu.

Poprawka 12 wprowadza zasadę, że przy przeprowadzaniu kontroli wojewody w zakresie legalności zatrudnienia i spełniania pozostałych, enumeratywnie wyliczonych w art. 116 ust. 1 obowiązków, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, z wyłączeniem przepisów dotyczących decyzji i postanowień.

Kolejna, 13 poprawka, dotyczy nowelizacji ustawy - Prawo spółdzielcze w zakresie możliwości tworzenia spółdzielni socjalnych. Zgodnie z jej treścią, minister właściwy do spraw pracy został upoważniony do określenia, w drodze rozporządzenia, wzorów dokumentów niezbędnych do utworzenia spółdzielni socjalnej. Wydając rozporządzenie minister powinien mieć na względzie ułatwienie procedur rejestracyjnych. Argumentem przemawiającym za przyjęciem poprawki była dbałość o interesy osób zakładających spółdzielnię socjalną.

Ostatnią poprawką merytoryczną jest poprawka 17. Ujednolica przepisy dotyczące zasad pełnienia funkcji przez dotychczasowych kierowników powiatowych urzędów pracy i ich zastępców w stosunku do zasad przyjętych odnośnie dotychczasowych dyrektorów i wicedyrektorów wojewódzkich urzędów pracy. Mianowicie, będą oni nadal zajmowali stanowiska bez konieczności ponownego powoływania.

Pozostałe poprawki mają charakter legislacyjny i dotyczą następujących kwestii.

Poprawka 1 precyzuje definicję bezrobotnego w zakresie osób niepełnosprawnych.

Poprawka 3 ujednolica terminologię ustawy.

Poprawka 7 precyzuje przepis dotyczący okresów, o które skraca się pobieranie zasiłku dla bezrobotnych.

Poprawka 8 ma na celu zmianę terminologii ustawy związaną z poprawnym tłumaczeniem dyrektyw unijnych.

Poprawka 14 eliminuje błąd dotyczący numeracji przepisów ustawy.

Poprawka 16 ma na celu dostosowanie treści przepisów przejściowych do daty wejścia w życie ustawy.