U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 8 lipca 2004 r.

w sprawie ustawy - Prawo telekomunikacyjne

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 18 czerwca 2004 r. ustawy - Prawo telekomunikacyjne, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2 w pkt 27 w lit. b po wyrazie "dostarczania" dodaje się wyraz "publicznych";

2)

w art. 2 w pkt 48 na końcu dodaje się zdanie "nie stanowi tej usługi usługa poczty elektronicznej;";

3)

w art. 10:

a) dodaje się ust. 7a w brzmieniu:

"7a. Organ, do którego złożono wniosek o wpis do rejestru dokona wpisu przedsiębiorcy lub innego podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności gospodarczej na podstawie odrębnych przepisów do rejestru w terminie do 7 dni od dnia wpływu tego wniosku wraz z oświadczeniem, o którym mowa w ust. 5.",

b) w ust. 8 trzykrotnie użyte w różnym przypadku wyrazy "Prezes URTiP" zastępuje się użytymi w odpowiednim przypadku wyrazami "organ, do którego złożono wniosek o wpis do rejestru" oraz wyrazy "w ust. 7" zastępuje się wyrazami "w
ust. 7a";

4)

w art. 10 dodaje się ust. 8a w brzmieniu:

"8a. Do wniosku o wpis do rejestru stosuje się odpowiednio art. 64 Kodeksu postępowania administracyjnego.";

5)

w art. 11 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Wydanie zaświadczenia nie podlega opłacie skarbowej.";

6)

w art. 16 w ust. 2 wyrazy "innego terminu" zastępuje się wyrazami "dłuższego terminu";

7)

w art. 19 w ust. 2 przed wyrazami "wstrzymuje wydanie decyzji" dodaje się wyrazy "po upływie terminu, o którym mowa w art. 16 ust. 2,";

8)

w art. 21 w ust. 5 w pkt 4 po wyrazach "jeżeli rynek właściwy" dodaje się wyrazy "nie posiada bądź";

9)

w art. 22 w ust. 2 wyrazy "w uzgodnieniu z Przewodniczącym KRRiT" zastępuje się wyrazami "po zasięgnięciu opinii Przewodniczącego KRRiT";

10)

w art. 24 w ust. 3 w pkt 2 wyraz "powielania" zastępuje się wyrazem "budowy";

11)

w art. 24 w ust. 5 w pkt 13 wyraz "konkurencyjności" zastępuje się wyrazem "konkurencji";

12)

w art. 34 w ust. 2 w pkt 11 skreśla się wyrazy "i połączeń sieci";

13)

w art. 46:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Jeżeli w wyniku analizy przeprowadzonej zgodnie z art. 23 Prezes URTiP stwierdzi, że:

1) dany rynek detaliczny nie jest skutecznie konkurencyjny;

2) obowiązki, o których mowa w art. 34-40, art. 42, art. 44 i art. 45 nie doprowadziłyby do osiągnięcia celów, o których mowa w art. 188 ust. 2;

3) realizacja uprawnienia abonenta, o którym mowa w art. 72 ust. 1, nie doprowadziłaby do osiągnięcia celu, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 4 i nie spełnia celów, o których mowa w art. 188 ust. 2

- nakłada co najmniej jeden z obowiązków, o których mowa w ust. 2, na przedsiębiorcę telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej na danym rynku detalicznym.",

b) w ust. 3 w zdaniu wstępnym wyraz "dodatkowo" zastępuje się wyrazami "w szczególności";

14)

w art. 53 w ust. 6 po wyrazach "powołuje Prezes URTiP" dodaje się wyrazy
"w uzgodnieniu z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, którego badanie dotyczy";

15)

w art. 83 skreśla się ust. 3 oraz dodaje się art. 83a w brzmieniu:

"Art. 83a. Prezes URTiP sporządza listę przedsiębiorców wyznaczonych oraz publikuje ją w Biuletynie URTiP i zamieszcza na stronach internetowych URTiP, podając zakres świadczonych przez tych przedsiębiorców usług i obszar, na jakim mają obowiązek ich świadczenia.";

16)

w art. 97 w ust. 4 skreśla się wyrazy "stanowi koszt uzyskania przychodu i";

17)

w art. 114:

a) w ust. 1:

- dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) obszar, zgodnie z administracyjnym podziałem kraju, na którym mogą być wykorzystywane częstotliwości;",

- w pkt 8 po wyrazach "postępowania przetargowego" dodaje się wyrazy "albo konkursu",

b) w ust. 3 skreśla się pkt 6 i 7;

18)

w art. 115:

a) w ust. 2 i 3 skreśla się wyrazy "oraz konkursu",

b) w ust. 4 skreśla się wyrazy "albo konkursie",

c) w ust. 5 wyrazy ", a w przypadku postępowania przetargowego również" zastępuje się wyrazem "oraz";

19)

w art. 116:

a) w ust. 3 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Ogłoszenie o konkursie publikuje się w prasie codziennej o zasięgu ogólnokrajowym oraz w Biuletynie URTiP, a jeżeli rezerwacja częstotliwości ma dotyczyć jedynie określonych obszarów - także w codziennej prasie lokalnej ukazującej się na obszarach, których konkurs dotyczy.",

b) dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:

"3a. Decydującym kryterium oceny ofert w przypadku konkursu jest zachowanie warunków konkurencji.

3b. W sprawie zachowania warunków konkurencji, o których mowa w ust. 3a, Przewodniczący KRRiT zasięga opinii Prezesa UOKiK.";

20)

w art. 119 w zdaniu wstępnym wyrazy "o których mowa" zastępuje się wyrazami "o którym mowa";

21)

w art. 121 w ust. 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) podmiot, który będzie uprawniony w wyniku zmiany rezerwacji, wyrazi pisemną zgodę na przejęcie uprawnień i obowiązków wynikających ze zmiany tej rezerwacji;";

22)

w art. 121 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Zmiany rezerwacji częstotliwości dokonanej w drodze postępowania przetargowego Prezes URTiP dokonuje po zasięgnięciu opinii Prezesa UOKiK.";

23)

w art. 122:

a) w ust. 1:

  • w pkt 4 średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "a w przypadku częstotliwości przeznaczonych do rozpowszechniania i rozprowadzania programów radiofonicznych i telewizyjnych - w terminie 6 miesięcy;",
  • w pkt 5 średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "a w przypadku częstotliwości przeznaczonych do rozpowszechniania i rozprowadzania programów radiofonicznych i telewizyjnych - przez co najmniej 6 miesięcy;",

b) dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Decyzję o cofnięciu rezerwacji częstotliwości przeznaczonej do rozpowszechniania lub rozprowadzania programów radiowych lub telewizyjnych Przewodniczący KRRiT podejmuje niezwłocznie po otrzymaniu od Prezesa URTiP zawiadomienia o naruszeniu zasad wykorzystania tej częstotliwości wynikających z przepisów ustawy lub decyzji w sprawie rezerwacji.";

24)

w art. 125 w ust. 1 po wyrazie "przedsiębiorcom" dodaje się wyraz "telekomunikacyjnym";

25)

w art. 125:

a) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Prezes URTiP przydziela numerację, o przydział której wpłynął więcej niż jeden wniosek:

1) po przeprowadzeniu postępowania konsultacyjnego,

2) w drodze postępowania przetargowego, jeżeli w postępowaniu konsultacyjnym stwierdzono konieczność przeprowadzenia takiego postępowania,

- w terminie nie dłuższym niż 6 tygodni od dnia złożenia pierwszego wniosku.",

b) dodaje się ust. 3a-3c w brzmieniu:

"3a. Postępowanie przetargowe przeprowadza Prezes URTiP. Ogłoszenie o przetargu publikuje w prasie codziennej o zasięgu ogólnokrajowym oraz w Biuletynie URTiP.

3b. Do postępowania przetargowego stosuje się odpowiednio przepisy art. 117 ust. 1, 2, 4, 8, 9 i 11.

3c. Decydującym kryterium oceny ofert jest wysokość kwoty zadeklarowanej przez podmiot wnioskujący o dokonanie przydziału numeracji.";

26)

w art. 131 w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Przedsiębiorcy telekomunikacyjni, którzy odbierają programy i usługi w formacie szerokiego ekranu rozpowszechniają je bez zmiany formatu szerokoekranowego na inny.";

27)

w art. 142 w ust. 7 po wyrazach "w przypadkach" dodaje się wyrazy "wymagających uzgodnień międzynarodowych lub";

28)

art. 172 otrzymuje brzmienie:

"Art. 172. 1. Podmioty świadczące usługi drogą elektroniczną mogą przechowywać dane informatyczne, a w szczególności pliki tekstowe, w urządzeniach końcowych abonenta lub użytkownika końcowego przeznaczonych do korzystania z tych usług, pod warunkiem, że:

1) abonent lub użytkownik końcowy zostanie poinformowany jednoznacznie, w sposób łatwy i zrozumiały o celu przechowywania danych oraz sposobach korzystania z ich zawartości;

2) abonent lub użytkownik końcowy zostanie poinformowany jednoznacznie, w sposób łatwy i zrozumiały o sposobie wyrażenia sprzeciwu, który w przyszłości uniemożliwi przechowywanie danych usługodawcy w urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego;

3) przechowywane dane nie powodują zmian konfiguracyjnych w urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego lub oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.

2. Warunków, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się, jeżeli:

1) przechowywanie oraz dostęp do danych, o których mowa w ust. 1, są konieczne do wykonania lub ułatwienia transmisji komunikatu za pośrednictwem publicznej sieci;

2) przechowywanie danych, o których mowa w ust. 1, jest niezbędne w celu dostarczania usługi świadczonej drogą elektroniczną, żądanej przez abonenta lub użytkownika końcowego.

3. Podmioty świadczące usługi drogą elektroniczną mogą instalować oprogramowanie w urządzeniach końcowych abonenta lub użytkownika końcowego przeznaczonych do korzystania z tych usług lub korzystać z tego oprogramowania pod warunkiem, że abonent lub użytkownik końcowy:

1) przed instalacją oprogramowania zostanie poinformowany jednoznacznie, w sposób łatwy i zrozumiały o celu w jakim zostanie zainstalowane oprogramowanie oraz sposobach korzystania przez podmiot świadczący usługi z tego oprogramowania;

2) zostanie poinformowany jednoznacznie, w sposób łatwy i zrozumiały o sposobie usunięcia oprogramowania z urządzenia końcowego użytkownika lub abonenta;

3) przed instalacją oprogramowania wyrazi zgodę na jego instalację i używanie.";

29)

w art. 177:

a) w pkt 3 po wyrazie "zakresu" dodaje się wyrazy "lub obszaru",

b) dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 oraz dodaje się ust. 2
i 3 w brzmieniu:

"2. Decyzja Prezesa URTiP nakładająca na przedsiębiorców telekomunikacyjnych ograniczenia, o których mowa w ust. 1, wydawana jest z urzędu lub na wniosek prokuratora, Komendanta Głównego Policji, komendanta wojewódzkiego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej, Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefa Agencji Wywiadu, Szefa Wojskowych Służb Informacyjnych lub Szefa Biura Ochrony Rządu.

3. W sytuacji wystąpienia szczególnego zagrożenia organy, o których mowa w ust. 2, mogą podjąć decyzję o zastosowaniu urządzeń uniemożliwiających wykonywanie na określonym obszarze połączeń telefonicznych za pośrednictwem ruchomej publicznej sieci telefonicznej, informując Prezesa URTiP o podjętych działaniach.";

30)

w art. 182 w ust. 7 w pkt 3 wyrazy "ust. 5" zastępuje się wyrazami "ust. 6";

31)

w art. 183 w ust. 4 wyrazy "wykorzystania zasobów numeracji przez te podmioty" zastępuje się wyrazami "wykorzystywania zasobów numeracji";

32)

w art. 184 w ust. 11 wyraz "potrzebą" zastępuje się wyrazem "potrzebę";

33)

w art. 188 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Organy administracji łączności prowadzą politykę regulacyjną mając na celu w szczególności:

1) wspieranie konkurencji w zakresie dostarczania sieci telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym:

a) zapewnienie użytkownikom, także użytkownikom niepełnosprawnym, osiągania maksymalnych korzyści, w zakresie cen oraz różnorodności i jakości usług,

b) zapobieganie zniekształcaniu lub ograniczaniu konkurencji (na rynku telekomunikacyjnym),

c) efektywne inwestowanie w dziedzinie infrastruktury oraz promocję technologii innowacyjnych,

d) wspieranie skutecznego wykorzystania oraz zarządzania częstotliwościami i numeracją;

2) wspieranie rozwoju rynku wewnętrznego, w tym:

a) usuwanie istniejących barier rynkowych w zakresie działalności telekomunikacyjnej,

b) wspieranie tworzenia i rozwoju transeuropejskich sieci oraz interoperacyjności usług ogólnoeuropejskich,

c) zapewnienie równego traktowania (niedyskryminacji w traktowaniu) przedsiębiorców telekomunikacyjnych,

d) współpracę z innymi organami regulacyjnymi państw członkowskich i Komisją Europejską, w celu spójnego wdrażania i stosowania przepisów;

3) promocję interesów obywateli Unii Europejskiej, w tym:

a) zapewnienie wszystkim obywatelom dostępu do usługi powszechnej,

b) zapewnienie ochrony konsumenta w ich relacjach z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym, w szczególności ustanawiając proste i niedrogie procedury rozwiązywania sporów przed organem niezależnym od stron występujących w danym sporze,

c) przyczynianie się do zapewnienia wysokiego poziomu ochrony danych osobowych,

d) udostępnianie informacji dotyczących ustanawiania cen i warunków użytkowania publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych,

e) identyfikację potrzeb określonych grup społecznych, w szczególności użytkowników niepełnosprawnych,

f) zapewnienie integralności i bezpieczeństwa publicznej sieci telekomunikacyjnej;

4) realizację polityki w zakresie promowania różnorodności kulturowej i językowej, jak również pluralizmu mediów;

5) zagwarantowanie neutralności technologicznej przyjmowanych norm prawnych.";

34)

w art. 205 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Decyzje, o których mowa w ust. 2, z wyłączeniem decyzji w sprawie nałożenia kar, podlegają natychmiastowemu wykonaniu.";

35)

w art. 205 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Na postanowienie wydane przez organ współdziałający z Prezesem URTiP w trybie art. 106 Kodeksu postępowania administracyjnego zażalenie nie przysługuje.";

36)

w art. 208 w ust. 1:

a) w pkt 25 po wyrazie "zgody" dodaje się wyrazy "abonenta lub",

b) w pkt 26 po wyrazie "telekomunikacyjną" dodaje się wyrazy
", dane abonentów";

37)

dodaje się art. 213a w brzmieniu:

"Art. 213a. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) w art. 15 po ust. 1o dodaje się ust. 1p w brzmieniu:

"1p. U przedsiębiorców telekomunikacyjnych kosztem uzyskania przychodów są koszty ustalone zgodnie z ust. 1, a także:

1) kwota dopłaty, o której mowa w art. 94 ust. 1 ustawy z dnia ...- Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr ..., poz. ...),

2) kwota rocznej opłaty telekomunikacyjnej, o której mowa w art. 182 ustawy wymienionej w pkt 1.".";

38)

w art. 219 w ust. 1:

a) w pkt 1 w lit. a po wyrazach "art. 33", w lit. f po wyrazach "art. 36", w lit. h po wyrazach "art. 38" oraz w lit. i po użytych po raz pierwszy wyrazach "art. 39",

b) w pkt 2 w lit. a po wyrazach "art. 33" oraz w lit. e po wyrazach "art. 36",

c) w pkt 3 w lit. a po wyrazach "art. 33", w lit. e po wyrazach "art. 36", w lit. g po wyrazach "art. 38" oraz w lit. h po użytych po raz pierwszy wyrazach "art. 39",

d) w pkt 4 w lit. a po wyrazach "art. 33", w lit. e po wyrazach "art. 36", w lit. g po wyrazach "art. 38" oraz w lit. h po użytych po raz pierwszy wyrazach "art. 39"

- dodaje się wyrazy "- w zakresie połączenia sieci";

39)

w art. 219 w ust. 1 w pkt 1 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) art. 34 ust. 2 pkt 5 w zakresie dostępu do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej, przy czym opłaty z tytułu dostępu do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej powinny być ustalane na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów zapewniających równe traktowanie użytkowników,";

40)

w art. 219 w ust. 1 w pkt 1 w lit. j i k, w pkt 2 w lit. b, w pkt 3 w lit. b, i i j oraz w pkt 4 w lit. b wyrazy "wspólnego korzystania z infrastruktury telekomunikacyjnej oraz budynków" zastępuje się wyrazami "dostępu do budynków i infrastruktury telekomunikacyjnej";

41)

w art. 219 w ust. 1 w pkt 2 lit. c otrzymuje brzmienie:

"c) art. 34 ust. 2 pkt 10 w zakresie spełniania wszystkich uzasadnionych żądań związanych z dostępem do jego sieci, włącznie z żądaniem zapewnienia dostępu do swojej sieci w każdym technicznie uzasadnionym jej punkcie nie będącym zakończeniem sieci, jeśli sieć przyłączana została wybudowana zgodnie z przepisami prawa, przy czym opłaty z tego tytułu powinny być ustalane na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów zapewniających równe traktowanie użytkowników,";

42)

w art. 219 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. W okresie stosowania ust. 1 lub w okresie, o którym mowa w
ust. 4, przedsiębiorcy telekomunikacyjni wykonują obowiązki wymienione w tych przepisach stosując akty wykonawcze wydane na podstawie u
stawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne.".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Kazimierz KUTZ


Uzasadnienie

Senat po rozpatrzeniu ustawy - Prawo telekomunikacyjne, postanowił wprowadzić do jej treści 42 poprawki.

Część poprawek Senat przyjął w przekonaniu, iż we właściwszy sposób dostosowują przepisy polskiego prawa do wymogów prawa wspólnotowego. Taką motywacja Senat kierował się przyjmując poprawki nr 1, 7, 13, 26 i 33.

Przyjmując poprawkę nr 2, Senat uznał za konieczne rozstrzygnięcie wątpliwości co do charakteru poczty elektronicznej i postanowił wyraźnie wyłączyć usługi poczty elektronicznej z definicji usługi telekomunikacyjnej.

Poprawka nr 3 uzupełnia przepisy dotyczące rejestracji przedsiębiorców telekomunikacyjnych o wskazanie terminu w jakim organ regulacyjny ma dokonać rejestracji przedsiębiorców. Doprecyzowaniu przepisów rejestracyjnych służy także poprawka nr 4, zgodnie z którą do braków formalnych wniosku o wpis będzie miał zastosowanie odpowiedni przepis Kodeksu postępowania administracyjnego.

Zdaniem Senatu, ustawodawca powinien konsekwentnie stosować przyjęty w ustawie model finansowania działalności regulatora i z tego powodu nie ma potrzeby pobierania opłaty skarbowej za czynności, które będą finansowane w inny sposób (poprawka nr 5).

Przyjmując poprawkę nr 6, Senat postanowił, iż postępowanie konsultacyjne nie może być dowolnie skracane przez regulatora rynku. Zdaniem Senatu należy wyraźnie wskazać jedynie możliwość przedłużenia tego postępowania.

Przyjmując poprawkę nr 9 Senat stanął na stanowisku, iż Przewodniczący KRRiT będący jedynie organem wewnętrznym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji nie posiada niezbędnych prerogatyw do uzgadniania treści, które są przedmiotem rozporządzenia.

W związku z tym, że koszty badania rocznego sprawozdania rachunkowości regulacyjnej oraz kalkulacji kosztów będą pokrywane przez przedsiębiorców należy zapewnić im możliwość wpływu na dokonywany przez Prezesa URTiP wybór biegłego rewidenta (poprawka nr 14).

Przyjmując poprawkę nr 17, Senat uznał za konieczne wskazanie, iż rezerwacja częstotliwości może być ograniczona obszarowo.

Poprawki nr 19 i 25, mimo, iż dotyczą różnych zagadnień, pierwsza - konkursu w sprawie rezerwacji częstotliwości, druga - przetargu w sprawie numerów o wyjątkowej wartości gospodarczej, zostały przyjęte, ponieważ Senat uznał za niezbędne, ograniczenie swobody działania organów regulacyjnych. Z tej przyczyny doprecyzowano sposób ogłaszania wspomnianych postępowań i wskazano kryteria jakimi będą posługiwały się te organy w ocenie ofert.

Powodem przyjęcia poprawki nr 24, polegającej na wskazaniu, iż tylko przedsiębiorcy telekomunikacyjni mogą starać się o przydzielenie numeracji, była chęć zapobieżenia powstawaniu firm stworzonych wyłącznie w celu spekulacji przydzielonymi numeracjami.

Poprawka nr 26 ma na celu zagwarantowanie rozpowszechniania programów i usług szerokoekranowych.

Poprawka nr 28 dotyczy doprecyzowania przepisu regulującego zagadnienie instalowania w urządzeniach końcowych abonenta plików tekstowych bądź oprogramowania. Senat uznał za konieczne wprowadzenie możliwość wyrażenia sprzeciwu wobec takich działań podmiotu świadczącego usługi drogą elektroniczną lub konieczności uzyskania uprzedniej zgody abonenta lub użytkownika końcowego.

Senat uznał, iż wymogi bezpieczeństwa uzasadniają, w wyjątkowych wypadkach, nałożenie na przedsiębiorców telekomunikacyjnych ograniczeń dotyczących m.in. publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych lub nałożenia obowiązków w postaci realizacji preferencyjnych połączeń telefonicznych. W związku z tym postanowiono, iż wspomniane ograniczenia lub obowiązki, będą nakładane z urzędu przez Prezesa URTiP lub na wniosek organów odpowiedzialnych za ściganie przestępstw lub zapewnienie bezpieczeństwa publicznego. Ponadto Senat uznał za konieczne uregulowanie możliwości zastosowania urządzeń uniemożliwiających wykonywanie na określonym obszarze połączeń telefonicznych za pośrednictwem ruchomej sieci telefonicznej (poprawka nr 29).

Zapewnieniu rzeczywistej skuteczności działań organów regulacyjnych wobec podmiotów o znaczącej pozycji rynkowej służyć będą poprawki nr 34 i 35. Poprawka nr 34 powoduje, iż decyzje w sprawach o ustalenie znaczącej pozycji rynkowej oraz nałożenia obowiązków regulacyjnych będą podlegały natychmiastowemu wykonaniu, natomiast poprawka nr 35 powoduje, iż na postanowienia Prezesa UOKiK, jako organu współuczestniczącego, w trybie art. 106 K.p.a., w wydawaniu decyzji przez Prezesa URTiP, nie będzie przysługiwało zażalenie. Ta ostatnia poprawka, zdaniem Senatu, nie stanowi istotnego naruszenia gwarancji procesowych, bowiem zainteresowany podmiot zachowuje prawo do zaskarżenia decyzji, której podstawą są wspomniane postanowienia.

Poprawka nr 38 ma na celu ograniczenie zakresu stosowania nowych obowiązków wobec podmiotów uznanych pod rządami starej regulacji za operatorów o znaczącej pozycji rynkowej. Pozostawienie przepisu w dotychczasowym brzmieniu, oznaczałoby nałożenie na te podmioty nowych obowiązków bez przeprowadzenia, wymaganych przez nową ustawę, analiz i postępowań.

Przyjmując poprawkę nr 42, Senat uznał za niezbędne wyraźne wskazanie, iż do momentu wydania nowych decyzji na podstawie nowej ustawy, przedsiębiorcy mający znaczącą pozycje rynkową, do realizacji nałożonych na nich obowiązków regulacyjnych muszą stosować dotychczasowe akty wykonawcze.

Pozostałe poprawki mają charakter uzupełniający, redakcyjny lub porządkowy i mają na celu poprawić czytelność ustawy.