U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 15 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o drogach publicznych

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 17 czerwca 2005 r. ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o drogach publicznych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 1, w pkt 13 wyraz "wewnętrznymi" zastępuje się wyrazami "nazw dróg wewnętrznych";

2)

w art. 2, w ust. 1a wyrazy "Radę Gminy" zastępuje się wyrazami "radę gminy";

3)

w art. 2, w ust. 1a wyrazy "ulicy lub placowi wewnętrznemu" zastępuje się wyrazami "drodze wewnętrznej" oraz wyrazy "są one zlokalizowane" zastępuje się wyrazami "jest ona zlokalizowana".

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


U Z A S A D N I E N I E

Po rozpatrzeniu ustawy z dnia 17 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o drogach publicznych, Senat proponuje wprowadzenie do jej tekstu 3 poprawek.

Izba uznała za zasadne rozszerzenie uprawnień rad gmin do nadawania nazw drogom na wszystkie drogi wewnętrzne, a nie tylko na ulice i place wewnętrzne (poprawki nr 1 i 3). Przyjmując te poprawki Senat uwzględnił obowiązującą w ustawie o drogach publicznych definicję "drogi wewnętrznej" oraz definicję "ulicy". Przywołana ustawa określa jako drogi wewnętrzne drogi nie zaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe (art. 8 ust. 1). Ulicą jest natomiast droga na terenie zabudowy lub przeznaczonym do zabudowy, zgodnie z odrębnymi przepisami, w której ciągu może być zlokalizowane torowisko tramwajowe (art. 4 pkt 3). Biorąc pod uwagę fakt, iż definicja "drogi wewnętrznej" ma charakter otwarty, można by przyjęć, iż drogą wewnętrzną będzie ulica, która nie leży w ciągu żadnej z kategorii dróg publicznych (art. 2 ust. 2 ustawy o drogach publicznych) oraz, w ciągu której może być zlokalizowane torowisko tramwajowe. Przy tak interpretowanej definicji ulicy wewnętrznej - mającej swoje uzasadnienie w przepisach ustawowych - kompetencje rad gmin w zakresie nadawania nazw drogom wewnętrznym byłyby znacznie ograniczone.

Niezależnie od argumentów przedstawionych powyżej, zauważono również, iż posłużenie się pojęciem "ulicy lub placu wewnętrznego" w nowelizowanym art. 8 ustawy drogach publicznych, niedefiniowanym na gruncie tej ustawy, bez odniesienia się do definicji drogi wewnętrznej, mogłoby powodować problemy interpretacyjne.

Poprawka nr 2 naprawia błąd gramatyczny.