U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 22 lipca 2005 r.

w sprawie ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej

Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 8 lipca 2005 r. ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:

1)

w art. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) inwestycja technologiczna - inwestycję polegającą na:

  1. zakupie nowej technologii, jej wdrożeniu i uruchomieniu w oparciu o nią produkcji nowych lub zmodernizowanych wyrobów lub świadczenia nowych lub zmodernizowanych usług albo
  2. wdrożeniu własnej nowej technologii i uruchomieniu w oparciu o nią produkcji nowych lub zmodernizowanych wyrobów lub świadczenia nowych lub zmodernizowanych usług;";

2)

w art. 2 po pkt 12 dodaje się pkt 12a w brzmieniu:

"12a) przedsiębiorca w trudnej sytuacji ekonomicznej - przedsiębiorcę:

  1. którego wielkość niepokrytej straty z lat ubiegłych łącznie z wynikiem finansowym roku bieżącego przewyższa 50% wartości kapitału zakładowego i wielkość straty w ostatnim roku obrotowym przewyższa 25% wartości kapitału zakładowego - w przypadku spółki kapitałowej,
  2. którego wielkość straty przewyższa 50% wartości majątku spółki, stanowiącego mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę i wielkość straty w ostatnim roku obrotowym przewyższa 25% wartości tego majątku - w przypadku spółki nie będącej spółką kapitałową,
  3. który spełnia kryteria kwalifikujące do wszczęcia wobec niego postępowania upadłościowego;";

3)

w art. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Kredytu technologicznego nie udziela się przedsiębiorcy będącemu w trudnej sytuacji ekonomicznej lub w okresie restrukturyzacji realizowanej z udziałem pomocy publicznej, chyba że jest mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), zmienionego rozporządzeniem nr 364/2004/WE z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 70/2001".";

4)

w art. 5 w ust. 3 w pkt 4 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) informację o planowanych wydatkach kwalifikujących się do objęcia pomocą w formie umorzenia kredytu technologicznego, o których mowa w art. 6 ust. 8.";

5)

w art. 6 w ust. 7 wyrazy "rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), zmienionego rozporządzeniem nr 364/2004/WE z dnia 25 lutego 2004 r. (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 70/2001"" zastępuje się wyrazami "rozporządzenia nr 70/2001";

6)

w art. 6 dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. Umorzenie części kredytu technologicznego dla celów podatku dochodowego jest traktowane jako zwrot przedsiębiorcy wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w ust. 8 pkt 5.";

7)

w art. 11 w ust. 2 w pkt 3 wyrazy "dochody i koszty" zastępuje się wyrazami "przychody i wydatki";

8)

w art. 12 w ust. 7 w pkt 2 i 3 wyraz "odpis" zastępuje się wyrazem "kopię";

9)

w art. 14 w pkt 1 wyrazy "art. 12 ust. 7 pkt 4-8" zastępuje się wyrazami "art. 12 ust. 7 pkt 6-8, zatwierdzone na podstawie odrębnych przepisów sprawozdanie finansowe przedsiębiorcy za ostatni rok obrotowy z wyszczególnieniem przychodów netto z tytułu sprzedaży badań lub prac rozwojowych oraz raport z badania tego sprawozdania";

10)

w art. 16 w ust. 1 wyraz "tworzy" zastępuje się wyrazami "może tworzyć";

11)

w art. 16 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Fundusz innowacyjności tworzy się z comiesięcznego odpisu wynoszącego nie więcej niż 20% przychodów uzyskanych przez centrum badawczo-rozwojowe w danym miesiącu.";

12)

w art. 16 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki wykorzystywania środków funduszu innowacyjności, biorąc pod uwagę Zasady Ramowe stosowane przez Wspólnotę wobec pomocy publicznej na rzecz badań i rozwoju (Dz. Urz. WE C 45 z 17.02.1996).";

13)

w art. 18 w pkt 2:

  1. w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 10 i 11" zastępuje się wyrazami "ust. 10-12",
  2. dodaje się ust. 12 w brzmieniu:

"12. Zwolnienie od podatku rolnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 5a, stanowi pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001).";

14)

w art. 20 w pkt 2 kropkę na końcu zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Zwolnienie od podatków i opłat, o którym mowa w ust. 2 pkt 5a, stanowi pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001).".";

15)

w art. 21 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) w art. 22 dodaje się ust. 7b w brzmieniu:

"7b. Poniesione koszty prac rozwojowych zalicza się do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, o ile nie mogą być uznane za wartości niematerialne i prawne w rozumieniu art. 22b ust. 2 pkt 2.";";

16)

w art. 21 w pkt 4, w art. 26c w ust. 1 po wyrazie "technologii" dodaje się wyrazy ", do wysokości i na warunkach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych, uwzględniającym Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. WE C 74 z 10.03.1998 oraz Dz. Urz. WE C 258 z 9.09.2002)";

17)

w art. 21 w pkt 4, w art. 26c w ust. 2 wyrazy "ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727) lub centrów badawczo-rozwojowych, o których mowa w ustawie z dnia ... 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr ..., poz. ...)" zastępuje się wyrazami "prawa kraju rejestracji" oraz po wyrazie "naukowej" dodaje się wyrazy "w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727)";

18)

w art. 21 w pkt 4, w art. 26c w ust. 9 w pkt 1 wyrazy "podmiotów gospodarczych" zastępuje się wyrazem "przedsiębiorców";

19)

w art. 22 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) w art. 15 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Poniesione koszty prac rozwojowych zalicza się do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, o ile nie mogą być uznane za wartości niematerialne i prawne w rozumieniu art. 16b ust. 2 pkt 3.";";

20)

w art. 22 w pkt 4, w art. 18b w ust. 1 wyraz "opodatkowania" zastępuje się wyrazami "obliczenia podatku (opodatkowania)" oraz wyrazy "na nabycie nowych technologii" zastępuje się wyrazami "przez podatnika na nabycie nowych technologii, do wysokości i na warunkach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych, uwzględniającym Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej (Dz. Urz. WE C 74 z 10.03.1998 oraz Dz. Urz. WE C 258 z 9.09.2002)";

21)

w art. 22 w pkt 4, w art. 18b ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, nabytą przez podatnika od jednostek naukowych w rozumieniu prawa kraju rejestracji, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727).";

22)

w art. 22 w pkt 4, w art. 18b w ust. 8 w pkt 1 wyrazy "podmiotów gospodarczych" zastępuje się wyrazem "przedsiębiorców";

 

 

 

23)

w art. 26 w pkt 2:

  1. w zdaniu wstępnym wyrazy "ust. 4 i 5" zastępuje się wyrazami "ust. 4-6",
  2. dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Zwolnienie od podatku leśnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 6, stanowi pomoc de minimis, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz. Urz. WE L10 z 13.01.2001).";

24)

dodaje się art. 27a w brzmieniu:

"Art. 27a. W ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703 oraz z 2005 r. Nr 85, poz. 727) w art. 2 w pkt 9 lit. g otrzymuje brzmienie:

"g) inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a-f, posiadające osobowość prawną i siedzibę w Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorcy posiadający status centrum badawczo - rozwojowego nadawany na podstawie ustawy z dnia ... 2005 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr ..., poz. ...);".".

 

WICEMARSZAŁEK SENATU

Ryszard JARZEMBOWSKI


Uzasadnienie

Na posiedzeniu w dniu 22 lipca 2005 r. Senat rozpatrzył ustawę o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej i wprowadził do jej treści 24 poprawki.

Poprawki nr 2, 3 i 5 zmierzają do tego, aby kredyt technologiczny nie mógł być udzielany przedsiębiorcy będącemu w trudnej sytuacji ekonomicznej lub w okresie restrukturyzacji realizowanej z udziałem pomocy publicznej, chyba że jest mikroprzedsiębiorcą lub małym przedsiębiorcą. Wprowadzając te poprawki Senat dostosowuje ustawę do wytycznych unijnych w zakresie pomocy publicznej udzielanej na inwestycje.

Poprawka nr 4 zmierza do tego, aby do wniosku o udzielenie kredytu technologicznego dołączana była informacja o planowanych wydatkach kwalifikujących się do objęcia pomocą w formie umorzenia kredytu. Przyjmując tą poprawkę wzięto pod uwagę fakt, że kredyt technologiczny nie będzie mógł być udzielony na dużą inwestycję czyli taką, w której wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą w formie umorzenia części kredytu technologicznego przekraczają 50 mln euro netto. Bank Gospodarstwa Krajowego musi zatem być w posiadaniu informacji o planowanych wydatkach kwalifikujących się do objęcia pomocą jeszcze przed udzieleniem kredytu.

Poprawka nr 6 zmierza do tego, aby umorzenie części kredytu technologicznego dla celów podatku dochodowego traktowane było jako zwrot przedsiębiorcy wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Umorzenie kredytu technologicznego jest instrumentem nowym i dla celów podatkowych ważne jest wyraźne wskazanie, w jaki sposób należy ten instrument traktować. Senat uznał, że zaproponowane rozwiązanie pozwoli w przyszłości uniknąć wątpliwości, że kwota umorzonego kredytu technologicznego jest zwolniona z podatków dochodowych - art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wprowadzając poprawkę nr 8 Senat uznał za wystarczające, aby do wniosku o nadanie statusu centrum badawczo-rozwojowego dołączane były kopie decyzji o nadaniu numerów NIP i REGON.

Poprawka nr 9 ma na celu uściślenie przepisu określającego, jakie dokumenty będzie musiał składać corocznie ministrowi właściwemu do spraw gospodarki, przedsiębiorca posiadający status centrum badawczo-rozwojowego. Dotychczasowe brzmienie mogło sugerować, że przedsiębiorca będzie musiał składać corocznie to samo sprawozdanie finansowe, tj. sprawozdanie za rok obrotowy poprzedzający rok, w którym złożono wniosek. Interpretacja taka była możliwa także w odniesieniu do raportu z badania sprawozdania finansowego.

Poprawka nr 10 zmierza do wprowadzenia fakultatywności tworzenia funduszu innowacyjności przez centrum badawczo-rozwojowe. Uznano, że przedsiębiorca powinien mieć swobodę w zakresie podjęcia decyzji o utworzeniu lub nie takiego funduszu. Fakt posiadania funduszu skutkuje dla przedsiębiorcy określonymi w ustawie korzyściami, a zatem nie ma przesłanek, aby zmuszać przedsiębiorcę do jego tworzenia.

Poprawka nr 11 uzależnia odpis na fundusz innowacyjności od przychodu, a nie dochodu centrum badawczo-rozwojowego oraz określa maksymalną wysokość tego odpisu. Przyjmując tą poprawkę Senat uznał, że uzależnianie odpisu na fundusz od dochodu jest mało korzystne dla przedsiębiorcy, ponieważ koszty prowadzenia badań mogą być na tyle duże, że przedsiębiorca może wcale nie uzyskiwać dochodu. Poza tym, zdaniem Senatu, warto jest pozostawić przedsiębiorcy wybór w zakresie wysokości odpisu. Dlatego też określono jedynie górną jego granicę. Ponadto odpis za dany miesiąc powinien być odliczany od dochodu w tym samym miesiącu, w którym odprowadzany jest podatek za ten dochód, co będzie spójne z systemem podatkowym.

Poprawka nr 12 ma na celu upoważnienie ministra właściwego do spraw gospodarki do określenia w drodze rozporządzenia szczegółowych warunków wykorzystywania środków funduszu innowacyjności. Rozwiązanie takie jest konieczne z punktu widzenia przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy publicznej na rzecz badań i rozwoju.

Poprawki nr 13, 14 i 23 zmierzają do wskazania, że zwolnienie przedsiębiorców o statusie centrum badawczo-rozwojowego z podatków rolnego, leśnego oraz podatków i opłat lokalnych stanowi pomoc de minimis w rozumieniu przepisów wspólnotowych.

Poprawki nr 15 i 19 zmierzają do tego, aby poniesione koszty prac rozwojowych zaliczane były do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym zostały zakończone. Pozostawienie przepisów w dotychczasowym brzmieniu grozi powstaniem kolizji z obecnie funkcjonującymi uregulowaniami w tym zakresie w prawie podatkowym. Reżim podatkowy wymaga, aby koszty uzyskania przychodów odliczać w roku podatkowym, w którym zostały poniesione. Nie należy zatem tworzyć wyjątku od ogólnej zasady dla kosztów na badania i rozwój. Jest to istotne z punktu widzenia przejrzystości systemu podatkowego.

Poprawki nr 16 i 20 zmierzają do tego, aby od podstawy obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych odliczane mogły być wydatki poniesione przez podatnika tylko do wysokości i na warunkach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Rozporządzenie to uwzględniać będzie unijne Wytyczne w sprawie krajowej pomocy regionalnej. Poprawki te uwzględniają wspólnotowe wymagania w zakresie zasad udzielania pomocy publicznej.

Poprawki nr 17, 21 i 24 zmieniają sformułowaną na potrzeby ustaw o podatkach dochodowych definicję "nowych technologii" oraz zmieniają sformułowaną w ustawie o zasadach finansowania nauki definicję "jednostki naukowej" wskazując wprost, że jednostką taką jest przedsiębiorca posiadający status centrum badawczo-rozwojowego. Zmiany te umożliwią uznanie za nową technologię wiedzy technologicznej w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyników badań i prac rozwojowych, nabytych przez podatnika od jednostek naukowych w rozumieniu prawa kraju rejestracji, a nie jedynie od jednostek naukowych w rozumieniu ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki lub centrów badawczo-rozwojowych.

Poprawki nr 1, 7, 18 i 22 mają charakter uściślający i terminologiczny.