Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej, podczas którego komisja, na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem
i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (DzU nr 52, poz. 515), przedstawiła opinie w sprawie następujących aktów prawnych Unii Europejskiej:

W przyjętym przez rząd projekcie stanowiska w sprawie projektu aktu prawnego Unii Europejskiej Polska poparła proponowane rozporządzenie Rady.

W swojej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła proponowane rozporządzenie Rady wraz z projektem stanowiska rządu.

Rozpatrywany projekt aktu prawnego Unii Europejskiej dotyczył projektu decyzji Rady określającego ogólne podejście w kwestii redystrybucji środków w ramach rozporządzenia (CE) nr 1267/1999 ustanawiającego Przedakcesyjny Instrument Polityki Strukturalnej.

W przedstawionym komisji projekcie stanowiska rządu w sprawie rozpatrywanego projektu aktu prawnego Unii Europejskiej uzyskał on poparcie.

W swojej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady wraz z projektem stanowiska rządu.

W swoim stanowisku rząd stwierdził, że Polska popiera proponowane rozporządzenie Rady. W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia Rady wraz z projektem stanowiska Rządu.

Rozpatrywany projekt decyzji Rady dotyczy upoważnienia Portugalii do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od artykułów 21(1)(a) i 22 Szóstej Dyrektywy z 17 maja 1977 (77/388/EEC) w temacie harmonizacji prawa Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych (COM(2004) 436 końcowy).

Rząd nie zgłosił uwag do tego projektu. Komisja Spraw Unii Europejskiej w przyjętej opinii stwierdziła, że nie ma uwag do projektu decyzji Rady, ponieważ dotyczy on rozwiązania do stosowania wyłącznie na terytorium Portugalii. W konsekwencji komisja zaakceptowała projekt decyzji Rady wraz ze stanowiskiem rządu.

Rozpatrywany projekt aktu prawnego Unii Europejskiej dotyczył wniosku decyzji Rady w sprawie terminu stosowania Dyrektywy Rady 2003/48/WE z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie opodatkowania dochodów z oszczędności w formie wypłacanych odsetek.

W przedstawionym stanowisku rząd opowiedział się za przyjęciem decyzji.

W wyrażonej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej pozytywnie zaopiniowała projekt decyzji Rady w sprawie konieczności zmiany daty stosowania przepisów ustaw wdrażających dyrektywę 48/2003/WE z 1 stycznia 2005 na 1 lipca 2005 w sytuacji zgłoszenia opóźnienia w ich stosowaniu przez Szwajcarię.

Rozpatrywany projekt dotyczył decyzji Rady w sprawie stanowiska Wspólnoty odnośnie do projektu decyzji 1/2003 i projektu zalecenia 1/2003 Komisji Mieszanej działającej w ramach Porozumienia Interbus w temacie międzynarodowych okazjonalnych przewozów pasażerów autokarami i autobusami (COM (2004) 420 finalny).

Komisja zapoznała się ze stanowiskiem rządu, który nie wniósł zastrzeżeń do inicjatywy Komisji Mieszanej w sprawach proceduralnych, natomiast miał szereg zastrzeżeń do technicznych i socjalnych warunków dotyczących autokarów i autobusów, a także do propozycji wyłączenia z obowiązku dostosowania do wymogów technicznych Bułgarii i Rumunii. Na spotkaniu komisji rząd zamierza podjąć rozmowy w tych tematach.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

Rząd w przedmiotowej sprawie wyraził aprobatę dla postępowania, którego celem jest zastąpienie Dyrektywy 89/336/EWG nową Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do kompatybilności elektromagnetycznej, jeżeli wynikiem będzie uproszczenie procedur oceny zgodności bez uszczerbku dla spełniania zasadniczych wymagań oraz lepsze sprecyzowanie zawartych w dyrektywie definicji i wymogów proceduralnych.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady wraz z projektem stanowiska rządu.

Rozpatrywany projekt aktu prawnego Unii Europejskiej dotyczy projektu decyzji Rady zezwalającego na wprowadzenie na rynek żywności lub składników żywności otrzymanych z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy linii NK 603 jako nowej żywności lub składników nowej żywności zgodnie z rozporządzeniem (EC) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady.

W projekcie stanowiska rządu w sprawie opiniowanego projektu aktu prawnego Unii Europejskiej stwierdzono, że Polska popiera propozycję Komisji umieszczenia na rynku żywności i składników żywności pochodzących z genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy linii NK 603 jako nowej żywności lub składników nowej żywności zgodnie z Rozporządzeniem 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt decyzji Rady oraz projekt stanowiska rządu w tej sprawie.