3 listopada 2004 r.

Na swym posiedzeniu, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, Komisja Spraw Unii Europejskiej zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych Unii Europejskiej:

- Wnioski nierozpatrywane - sygnatura Rady UE 13370/04, 13349/04, 12904/04.

- Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie stanowiska jakie Wspólnota powinna zająć w Radzie stowarzyszenia utworzonego na podstawie Układu Europejskiego między Wspólnotami Europejskimi i ich Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Rumunią, z drugiej strony, w odniesieniu do poprawy zasad wymiany przetworzonych produktów rolnych, takich jakie zostały przewidziane w protokole nr 3 Układu Europejskiego między Wspólnotą Europejską i Rumunią (Proposition de décision du Conseil relative à la position que la Communauté doit prendre au sein du Conseil d'association institué par l'Accord européen entre les Communautés européennes et leurs États membres, d'une part, et la Roumanie, d'autre part, concernant l'amélioration des régimes d'échanges pour les produits agricoles transformés, tels que prévus dans le protocole n° 3 de l'Accord européen entre la Communauté européenne et la Roumanie) (COM(2004) 615) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 12942/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent: senator Andrzej Anulewicz.

Opiniowany przez Komisję Spraw Unii Europejskiej projekt decyzji Rady dotyczył modyfikacji, w części dotyczącej obrotu towarami rolnymi przetworzonymi, postanowień Układu Europejskiego UE-Rumunia. Zmierzał on do dalszej liberalizacji handlu w związku z planowanym przystąpieniem Rumunii do UE. Projekt przewidywał modyfikację postanowień regulujących import towarów rumuńskich do UE oraz modyfikację postanowień regulujących import towarów pochodzących z UE do Rumunii.

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu wyrażono poparcie dla decyzji Rady UE.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu stanowiska rządu, projektowana decyzja nie wywiera bezpośrednich skutków prawnych w odniesieniu do systemu prawa polskiego, nie będzie też miała żadnych skutków społecznych.

Oceniając skutki gospodarcze, stwierdzono, że polskie towary rolne przetworzone uzyskają dostęp do rynku rumuńskiego na takich samych warunkach, jakie posiadają pozostali członkowie UE. Oznacza to, że polskie towary będą mogły korzystać z preferencyjnych stawek celnych, przewidzianych w wyżej opisanym zmodyfikowanym protokole nr 3 do Układu Europejskiego UE - Rumunia. Jeśli chodzi o koncesje handlowe udzielone Rumunii przez UE, nie powinny one stanowić zagrożenia dla polskich producentów rolnych.

Ponadto z analizy zapisów propozycji Rady UE zawartej w dokumencie COM(2004)615 wynika, iż redukcja stawek celnych na towary wymienione w załączniku 1 do projektu umowy spowodowałaby obniżkę wpływów z cła o mniej więcej 40 tys. euro. Największy udział w tej kwocie miałaby redukcja cła na przemysłowe kwasy tłuszczowe klasyfikowane pod kodem CN 3823 19 90. Ich import z Rumunii do Polski w 2003 r. przekroczył 1,0 mln euro, co przy aktualnej stawce z unijnej taryfy celnej oznaczałoby wpływy z cła na poziomie około 30 tys. EUR.

W przyjętej opinii Komisja Spraw Unii Europejskiej wyraziła poparcie dla wniosku dotyczącego decyzji Rady UE.

Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń i zmieniającego dyrektywy Rady 91/689/EWG i 96/61/WE (Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council concerning the establishment of a European Pollutant Release and Transfer Register and amending Council Directives 91/689/EEC and 96/61/EC COM(2004) 634), wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 13371/04.

Wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, protokołu Narodów Zjednoczonych Europejskiej Komisji Gospodarczej dotyczącego Europejskich Rejestrów Uwalniania i Transferu Zanieczyszczeń. (Proposal for a Council Decision on the conclusion, on behalf of the European Community, of the UN-ECE Protocol on Pollutant Release and Transfer Registers COM(2004) 635) - wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 13247/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Jerzy Smorawiński.

Celem niniejszego projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Europejskiego Rejestru Uwalniania i Rejestracji Zanieczyszczeń zmieniającego Dyrektywę 91/689/EWG oraz Dyrektywę 96/61/WE jest wzmocnienie publicznego dostępu do informacji o środowisku poprzez utworzenie spójnego, europejskiego rejestru, który ma przyczynić się do przeciwdziałania i redukcji zanieczyszczeń wprowadzanych do środowiska poprzez dostarczanie danych umożliwiających podejmowanie decyzji politycznych.

Jak poinformowano, Komisja Europejska i kraje członkowskie z wyjątkiem Malty i Słowacji podpisały protokół dotyczący rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń w trakcie V Paneuropejskiej Konferencji Ministrów Środowiska w Kijowie, w maju 2003 r. Protokół został przygotowany w związku z brakiem spójnego, publicznie dostępnego rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń obejmującego swoim zasięgiem całą Europę.

Niniejszy projekt rozporządzenia wprowadza zmiany w art. 15(3) Dyrektywy 96/61/WE w sprawie zintegrowanego zapobiegania i ograniczania zanieczyszczeń i w art. 8(3) Dyrektywy 91/689/EWG w sprawie odpadów niebezpiecznych. Celem tych zmian jest zastąpienie istniejących rejestrów zanieczyszczeń obszerniejszym, ogólnoeuropejskim rejestrem uwalniania i transferu zanieczyszczeń (PRTR).

Rejestry PRTR zawierają informacje o uwalnianiu i transferach zanieczyszczeń do powietrza, wody i ziemi oraz o odpadach kierowanych do zakładów unieszkodliwiania lub na składowiska, obejmując w ten sposób wszystkie komponenty środowiska. Dane na ten temat będzie musiał przekazywać odpowiednim władzom operator urządzeń/instalacji wymienionych w załączniku nr 1 do projektu rozporządzenia (działania w ramach: przemysłu energetycznego, produkcji i przetwórstwa żelaza, przemysłu mineralnego, przemysłu chemicznego, gospodarki odpadami i ściekami, procesów produkcji papieru i drewna, przemysłu rolno-spożywczego i innych). Podmiot będzie raportować corocznie, wskazując przy tym sposób uzyskania przekazywanych wielkości - pomiary, obliczenia, szacunki. Rodzaje zanieczyszczeń wraz z wartościami progowymi, od których należy raportować określone zostały w załączniku nr 2 (łącznie 90 substancji). Poszczególne kraje członkowskie będą zobowiązane do przekazania zebranych danych do Komisji Europejskiej, która następnie analizuje przekazane informacje pod kątem zgodności z wymaganiami art. 7 i 16 projektu propozycji i co trzy lata publikuje raport oparty na otrzymanych informacjach. Pierwszy raport, zawierający informacje dotyczące zanieczyszczeń za rok 2007, powinien zostać przekazany do Komisji Europejskiej w przeciągu 15 miesięcy od zakończenia pierwszego roku raportowego, tzn. najpóźniej do marca 2009 r. Następne raporty powinny być przekazane do Komisji Europejskiej w przeciągu 12 miesięcy od zakończenia roku raportowego.

Celem projektu Decyzji (Proposal for a Council Decision on the conclusion, on behalf of the European Communty, of the UN-ECE Protocol on Pollutant Release and Transfer Registers (COM (2004) 635) było przyjęcie w imieniu Wspólnoty Europejskiej Protokołu Narodów Zjednoczonych Europejskiej Komisji Gospodarczej dotyczącego rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń (PRTR), stanowiącego realizację art. 5 Konwencji z Aarhus, który został podpisany 21 maja 2003 r., w czasie Paneuropejskiej Konferencji Ministrów Środowiska w Kijowie.

Protokół ustanawia dostęp do informacji poprzez rejestr uwalniania i transferu zanieczyszczeń. Rejestr taki jest publicznie dostępną, skomputeryzowaną bazą danych zawierającą informacje o elementach środowiska, z wyszczególnieniem uwolnień do powietrza, ziemi i wody. Pomimo iż rejestr ten reguluje przepływ informacji o zanieczyszczeniach, pośrednio będzie miał wpływ na zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń.

Opiniowane projekty dotyczyły tego samego zagadnienia i należało je rozpatrywać łącznie, dlatego przygotowano wspólne stanowisko rządu.

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu stwierdzono, że Polska popiera przyjęcie projektów obu aktów prawnych.

Jak stwierdzono, utworzenie ogólnokrajowych rejestrów uwalniania i transferu zanieczyszczeń (PRTR) w postaci publicznie dostępnych baz danych, opartych na informacjach dostarczanych przez podmioty gospodarcze w formie ujednoliconych sprawozdań, jest jednym ze zobowiązań Konwencji z Aarhus (art. 5 ust. 9). Szczegółowe zapisy dotyczące tej kwestii znalazły się w Protokole PRTR, którego ostateczny tekst został podpisany w maju 2003 r., w czasie Paneuropejskiej Konferencji Ministrów Środowiska w Kijowie. Omawiany projekt rozporządzenia został przygotowany w celu zapewnienia spełnienia przez Wspólnotę zapisów Konwencji z Aarhus.

25 czerwca 1998 r. w Aarhus, w Danii, w czasie IV Paneuropejskiej Konferencji Ministrów Środowiska podpisano Konwencję o Dostępie do Informacji, Udziale Społeczeństwa w Podejmowaniu Decyzji oraz Dostępie do Sprawiedliwości w Sprawach Dotyczących Środowiska. Konwencję, powstałą w ramach Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w Aarhus, oraz Protokół z Kijowa podpisała także Polska.

W związku z przyjęciem opiniowanych aktów konieczne będzie przygotowanie przepisów prawnych, zarówno na poziomie ustawowym, jak i aktów wykonawczych (nowelizacja ustawy - Prawo ochrony środowiska) lub opracowanie odrębnej ustawy dotyczącej rejestracji emisji, dających podstawy do zbierania szczegółowych danych na temat emisji z poszczególnych źródeł określonych w załączniku 2 do projektu rozporządzenia, oraz do prowadzenia krajowego rejestru uwalniania i transferu zanieczyszczeń - zgodnie z wymogami PRTR.

Informacje zawarte w rejestrach będą publicznie dostępne, dzięki czemu każdy będzie mógł dowiedzieć się, jakie zanieczyszczenia pochodzą z danego zakładu, a w konsekwencji, z jakimi zagrożeniami dla ludzkiego zdrowia i środowiska ma do czynienia.

W opinii rządu, publiczne dostępne rejestry będą miały wpływ na wzrost świadomości na temat zanieczyszczeń powodowanych przez przemysł, a tym samym będą wywierać presję społeczną na podejmowanie przez przemysł działań zmierzających do redukcji zanieczyszczeń.

W opinii rządu, władze odpowiedzialne za tworzenie polityk, programów, strategii itp. dzięki zgromadzonym danym na temat emisji i przemieszczania zanieczyszczeń będą mogły sprawniej i skuteczniej wybierać i wdrażać nowe elementy polityki ekologicznej oraz określać kierunki rozwoju gospodarczego państwa. Dane te stanowią także ważny element oceny skuteczności i efektywności stosowanych instrumentów prawno-ekonomicznych. Mogą także pomóc określić tendencje oraz wskazać potencjalne obszary rosnącego zagrożenia lub poprawy sytuacji. Dla instytucji kontrolnych oraz egzekwujących przepisy ochrony środowiska, dane zawarte w rejestrach stanowią dodatkowe narzędzie kontroli wywiązywania się z wymogów stawianych przedsiębiorstwom.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu, istnieje potrzeba stworzenia krajowej bazy danych - rejestru dotyczącego wielkości emisji z poszczególnych źródeł wprowadzających je do środowiska, a także systemu zbierania danych do tej bazy. Powinien to być spójny i w pełni skoordynowany system. Do chwili obecnej tego typu rejestr nie funkcjonował w Polsce. Zadanie jego utworzenia, prowadzenia, a także przygotowywania raportów dla Komisji Europejskiej spoczywać będzie na ministrze środowiska. Wdrożenie systemu PRTR będzie za sobą pociągało koszty zarówno dla budżetu państwa (koszt opracowania oprogramowania do rejestru i jego prowadzenia), jak i podmiotów zobowiązanych do raportowania.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej wyrażono poparcie dla wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady oraz dla wniosku dotyczącego decyzji Rady.

- Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uniemożliwienia korzystania z systemu finansowego w celu prania pieniędzy, włącznie z finansowaniem terrorystów COM(2004) 448) wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 11134/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Finansów.

Referent: senator Andrzej Wielowieyski.

Jak poinformowano podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej, Dyrektywy 91/308/EEC oraz 2001/97/EC były inicjatywą podjętą w ramach Unii Europejskiej w celu stworzenia kompleksowej regulacji dotyczącej zwalczania narastającego problemu prania pieniędzy w Europie. Zakresem swym obejmowały implementację standardów wypracowanych na forach międzynarodowych, m.in. 40 zaleceń Grupy Specjalnej ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy (FATF).

W 2003 r. FATF, na podstawie praktyki oraz ze względu na wydarzenia z 11 września, dokonał przeglądu swoich zaleceń. Efektem prac było rozszerzenie zakresu zaleceń o zwalczanie finansowania terroryzmu, przestępstwa ściśle powiązanego m.in. z procederem prania pieniędzy.

Zaproponowane przez Komisję Unii Europejskiej zapisy III Dyrektywy w znacznym stopniu obejmą istniejące już standardy międzynarodowe, w szczególności 40 zaleceń FATF
(dotyczących prania pieniędzy) oraz 8 specjalnych zaleceń FATF (dotyczących finansowania terroryzmu).

Dodanie do zapisów III Dyrektywy treści zaleceń FATF oraz uwzględnienie istniejących już standardów doprowadzi do harmonizacji i ujednolicenia systemów wewnętrznych państw członkowskich. W rezultacie utworzony zostanie sprawniejszy system zwalczania procederu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu w Unii Europejskiej. Gwarancja jednolitych systemów pozwoli utworzyć na terenie Unii Europejskiej jeden obszar prawny (single jurisdiction) w tym zakresie.

W przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej projekcie stanowiska rządu wyrażono akceptację dla dokumentu COM(2004) 448 final ;2004/0137 (COD), uwzględniając, że będą kontynuowane prace nad proponowanymi zapisami III Dyrektywy. W zakresie przedłożonego projektu III Dyrektywy generalny inspektor informacji finansowej oraz współpracujące z nim instytucje państwowe nie rozpoznały znacznej liczby obszarów, których uregulowanie w krajowym porządku prawnym mogłoby w przyszłości stać się kwestią problematyczną.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu stanowiska rządu, wykorzystanie systemów finansowych do legalizacji dochodów z przestępstw oraz finansowania działalności terrorystycznej jest problemem zagrażającym stabilności tych systemów i bezpieczeństwu w skali globalnej. Polska powinna poprzeć stanowczość, z jaką Unia Europejska i inne kraje demokratyczne podejmują działania w celu przeciwdziałania tego typu zjawiskom. W związku z powyższym niezbędny jest udział naszego kraju w realizacji inicjatyw międzynarodowych, podejmowanych w tym obszarze. Część zapisów projektu III Dyrektywy wzbudza nadal pewne wątpliwości i dlatego konieczne będzie podejmowanie dalszych prób zmierzających do uwzględnienia stanowiska Polski:

1. Art. 2.1 f - zapis rozszerzający listę instytucji obowiązanych o każdy podmiot przeprowadzający transakcję gotówkową, w ramach prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na handlu towarami lub usługami, której równowartość przekracza 15 000 euro, również gdy jest ona przeprowadzana w drodze więcej niż jednej operacji, których okoliczności wskazują, że są one ze sobą powiązane.

Jak zauważono w uzasadnieniu, egzekucja realizacji zapisu 2.1f będzie niezwykle utrudniona ze względu na brak możliwości identyfikacji instytucji obowiązanych danym zapisem oraz ze względu na, wynikające z powyższego, utrudnione szkolenie pracowników takich instytucji, a także przeprowadzanie w nich kontroli, co w efekcie doprowadzić może do sytuacji, w której przepis ten stanie się przepisem martwym. Polska nie wyraziła poparcia dla zapisu 2.1 f. L, natomiast poparła powrót do brzmienia art. 2a.6 II dyrektywy, mającej na celu była identyfikację sektorów wrażliwych (wraz z 7 innymi delegacjami).

W związku z wynikiem tego głosowania konieczna była analiza możliwości wyrażenia akceptacji dla tego zapisu. Mimo szerokiego zakresu podmiotowego wspomnianego zapisu nie ma przeciwwskazań do zawarcia go w treści III Dyrektywy, pod warunkiem utrzymania zapisu art. 2 (2) III Dyrektywy, dającego państwom członkowskim uprawnienie do wyłączenia pewnych instytucji z obowiązku rejestracji gotówkowych transakcji kwotowych w ramach wewnętrznych regulacji prawnych.

2. Art.3.10. - "Politically Exposed Persons" (PEPs) - Polska może wyrazić poparcie dla treści tego zapisu. Warto jednak uwzględnić zakres podmiotowy wskazany w definicji opracowanej przez Grupę FATF. Dotychczasowa propozycja, w której brakuje dokładnego wskazania zakresu podmiotowego spowodować może utratę przejrzystości zapisu, a także objęcie nim osób spoza grup zwiększonego ryzyka.

3. Art. 41 - określa czas, w którym państwa członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do implementacji zapisów III Dyrektywy. Konieczne jest poparcie wniosku innych państw członkowskich, dotyczącego zmiany terminu z 12 miesięcy na 24 miesiące.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu, zaproponowane przez Komisję Unii Europejskiej zapisy III Dyrektywy w znacznym stopniu obejmą istniejące już standardy międzynarodowe, w szczególności 40 zaleceń FATF oraz 8 specjalnych zaleceń FATF, dotyczących finansowania terroryzmu. W związku z powyższym konieczne będzie nowelizacja ustawy z 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu.

W opinii rządu, III Dyrektywa będzie miała następujące skutki społeczne:

- Implementacja III Dyrektywy nałoży obowiązek, na podmioty określone w art. 2.1.f, przekazywania informacji o tym fakcie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej; w celu realizacji tego zapisu konieczny będzie udział wspomnianych podmiotów w szkoleniach;

- Uprości identyfikację klienta przez instytucje obowiązane przez fakt, iż możliwe będzie uznanie dokonania wspomnianego obowiązku przez inną instytucję unijną, posiadającą ekwiwalenty system zwalczania procederu prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu;

- Stworzy możliwość przeprowadzenia uproszczonej identyfikacji klienta, ze względu na małe ryzyko popełnienia przestępstwa, zmniejszy zakres obowiązków pracowników instytucji obowiązanych;

- Spowoduje konieczność stworzenia systemu zabezpieczenia pracowników przekazujących zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa w ramach realizacji ustawy. Gwarancja bezpieczeństwa może spowodować zwiększenie zawiadomień przekazywanych do generalnego inspektora informacji finansowej.

Ponadto implementacja III dyrektywy przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i stabilności systemu finansowego. Wpłynie na to, między innymi, wprowadzenie obowiązku identyfikacji klienta przeprowadzającego transakcję gotówkową, której równowartość przekracza 15 000 euro.

Jak stwierdzono w uzasadnieniu projektu stanowiska rządu, implementacja III Dyrektywy wymagać będzie dodatkowych nakładów finansowych z budżetu państwa, ale ich wysokość jest w tej chwili trudna do określenia.

W związku z rozszerzeniem listy podmiotów obowiązanych konieczne będzie wzmocnienie administracyjne (finansowe, techniczne i osobowe) generalnego inspektora informacji finansowej wraz z Departamentem Informacji Finansowej. Właśnie na te podmioty spadnie obowiązek aktualizacji bazy danych instytucji obowiązanych, a przede wszystkim organizacji szkoleń oraz przeprowadzenia kontroli realizacji nowych postanowień.

Podmioty, które na podstawie nowelizacji ustawy staną się instytucjami obowiązanymi, będą zobowiązane, we własnym zakresie, do przygotowania się do wypełniania ustawowych obowiązków, takich jak np. wprowadzenie wewnętrznych procedur czy zapewnienie udziału pracowników w programach szkoleniowych.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii wyrażono poparcie dla wniosku dotyczącego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.

- Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady ustanawiającego plan odbudowy stada halibuta niebieskiego w ramach Północno-Zachodniej Atlantyckiej Organizacji Rybołówczej (Proposal for a Council Regulation establishing a rebuilding plan for Greenland halibut in the framework of the Northwest Atlantic Fisheries Organisation. COM(2004) 640) - wraz z projektem stanowiska Rządu w tej sprawie, sygnatura Rady UE 13375/04.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Czesława Christowa.

Jak poinformowano podczas posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej, halibut niebieski (ang. Greenland halibut) należy do głównych gatunków ryb poławianych przez kraje UE na obszarze Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-zachodnim Atlantyku (NAFO).

W czerwcu 2003 r. Rada Naukowa NAFO poinformowała o zmniejszaniu się wielkości stada halibuta niebieskiego i zaapelowała o podjęcie działań mających na celu jego ochronę. W tym samym roku, podczas sesji rocznej NAFO, został przyjęty 15-letni Plan odbudowy stada halibuta niebieskiego na NAFO podobszarze 2 i rejonie 3KLMNO, zgodnie z którym m.in. zmniejszono limity kwot połowowych na ww. obszarach.

Plan został implementowany do prawa unijnego w rozporządzeniu Rady (WE) Nr 2287/2003 z 19 grudnia 2003 r., ustalającym wielkości dopuszczalne połowów na br. i inne związane z nimi warunki dla niektórych zasobów rybnych, stosowane na wodach terytorialnych Wspólnoty, oraz w odniesieniu do statków wspólnotowych na wodach, gdzie wymagane są ograniczenia połowowe.

Celem wprowadzenia opiniowanego rozporządzenia jest scalenie przepisów dotyczących bezpośrednio zarządzania i ochrony halibuta niebieskiego, zgodnych z przyjętym planem.

W projekcie stanowiska rządu przedstawionym Komisji Spraw Unii Europejskiej stwierdzono, że Polska akceptuje projekt rozporządzenia. Niemniej jednak zgłosi 4 szczegółowe uwagi do tego projektu, których uzasadnienie zawarto w projekcie stanowiska rządu.

Pierwsza z zaproponowanych zmian wynika zdaniem rządu z konieczności zapewnienia w rozporządzeniu (WE) 2371/2002, aby Polska została uwzględniona w przydziale kwot, jakie przysługiwały Polsce w NAFO w grupie państw "innych". Pozostałe zmiany zmierzały do jednoznacznego określenia, które statki bander państw - stron UE podlegać będą kontroli portowej, określonej w rozporządzeniu.

W opinii rządu, wejście w życie opiniowanego projektu rozporządzenia nie spowoduje konieczności dokonania zmian w prawie krajowym. Nie wywoła również skutków społecznych i gospodarczych dla polskiego rybołówstwa, a także nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.

W przyjętej przez Komisję Spraw Unii Europejskiej opinii wyrażono poparcie dla wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady z uwzględnieniem uwag zawartych w projekcie stanowiska rządu.