Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu


Z prac komisji senackich

1 marca 2006 r.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą senatorowie zapoznali się z informacją Ministerstwa Spraw Zagranicznych na temat sytuacji Polaków na Białorusi. Informację przedstawił dyrektor Departamentu Konsularnego i Polonii w tym resorcie Tomasz Lis.

Podczas posiedzenia omówiono sytuację mniejszości polskiej na Białorusi oraz, w części zamkniętej, strategię działań Senatu w tej sprawie.

Jak stwierdził dyrektor T. Lis, w lutym br. presja białoruskich władz na niezależne struktury mniejszości polskiej nie zmalała. Trwało zawłaszczanie mienia i podporządkowywanie struktur organizacji polskich miejscowym władzom. Działacze legalnego Związku Polaków na Białorusi byli inwigilowani i wzywani na przesłuchania. Utrudniano im poruszanie się po kraju. Białoruskie media prowadziły nasiloną propagandę antypolską, oskarżano polskich dyplomatów o szpiegostwo, działalność antybiałoruską, podważanie ustroju. Oskarżano też polskie organizacje pozarządowe.

Jak poinformował dyrektor T. Lis, 15 lutego br. władze zajęły Dom Polski w Witebsku, a 16 lutego w Mińsku odbyło się, z inspiracji białoruskich władz, zebranie założycielskie marionetkowego Stowarzyszenia Kulturalno-Oświatowego "Polonia". W tym czasie ZPB kierowany przez Andżelikę Borys kontynuował działalność. W lutym nadawanie na Białoruś rozpoczęły dwie niezależne stacje radiowe: radio "Racja" i Europejskie Radio dla Białorusi. Trwają intensywne prace nad rozszerzeniem na Białoruś nadawania programu piątego Polskiego Radia. Dyrektor T. Lis dodał, że 22 lutego br. Komisja Europejska zapowiedziała powołanie pełnomocnika ds. Białorusi.

W swoim wystąpieniu dyrektor T. Lis podkreślił, że warunkiem skuteczności polskich działań na rzecz wspierania Polaków na Białorusi jest bardzo ścisła koordynacja działających w tej sprawie instytucji, najlepiej pod patronatem Senatu. Zdaniem przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych, jedną z kluczowych spraw jest utrzymanie polskiej oświaty na Białorusi.

Według niego, szefowa ZPB A. Borys sugerowała, by senatorowie planujący wyjazdy na Białoruś i spotkania z mieszkającymi tam Polakami organizowali swe wizyty dopiero po zakończeniu kampanii przed wyborami prezydenckimi.

Obecny na posiedzeniu Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą wicemarszałek Krzysztof Putra zwrócił uwagę, że ZPB działa w "głębokiej konspiracji", a jego członkowie uważają, iż takie wizyty ich zdemaskują. Ostrzegł też, że wspierające mniejszość polską na Białorusi instytucje muszą ustrzec się przed rozgrywkami prowadzonymi przez władze białoruskie, które próbują wciągnąć polskie środowiska w kontakty z popieranym przez reżim kręgiem działaczy ZPB, kierowanym przez Józefa Łucznika.

Z kolei obecny na posiedzeniu komisji prezes Stowarzyszenia "Wspólnota Polska" prof. Andrzej Stelmachowski przestrzegł przed utożsamianiem walki o prawa Polaków na Białorusi z opozycją polityczną wobec Łukaszenki. "Jednej rzeczy się boję - by walka o polskość nie była postrzegana jako część walki opozycyjnej z reżimem Łukaszenki. Na swój użytek powinniśmy to rozróżniać" - powiedział.

Z tą oceną nie zgodził się marszałek Bogdan Borusewicz. To reżim Łukaszenki przedstawia ZPB i Andżelikę Borys jako część białoruskiej opozycji - ocenił. Jak poinformował marszałek, w ramach misji obserwacyjnej OBWE na wybory na Białorusi wyjedzie z Polski 40 obserwatorów, 10 miejsc przewidziano dla parlamentarzystów.

2 marca 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 8 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego Ewa Ziemiszewska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt stanowiska Rady Ministrów.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Referent: senator Edmund Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Transportu Morskiego Janina Mentrak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu i Budownictwa.

Referent: senator E. Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Transportu Morskiego J. Mentrak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator K. Złotowski.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła inicjatywę i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu, główny geolog kraju Mariusz Orion Jędrysek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Teresa Warchałowska.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy z uwzględnieniem części uwag zawartych w stanowisku rządu.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Prawa Międzynarodowego Igor Dzialuk.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji ramowej i postanowiła nie wnosić uwag.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Unii Europejskiej senatorowie zapoznali się z informacją o odbytych spotkaniach i konferencjach wyjazdowych.

Senator E. Wittbrodt przedstawił informację na temat spotkania przewodniczących przed Komisji ds. Wspólnotowych i Europejskich Parlamentów UE (COSAC).

Następnie zapoznano się z informacją o debacie międzyparlamentarnej, zorganizowanej przez Parlament Europejski, pn. "Jak pobudzić wzrost gospodarczy w strefie euro?", która odbyła się w dniach 20 i 21 lutego br. w Brukseli. W debacie wzięli udział senatorowie P. Berent i Jerzy Szymura.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Obrony Narodowej. Na wniosek senatora Czesława Rybki przełożono na inny termin zapoznanie się z informacją na temat działalności i reformy Wojskowych Służb Informacyjnych oraz z informacją Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli organizacji służb specjalnych oraz nadzoru nad nimi w zakresie działalności Wojskowych Służb Informacyjnych.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe" i zapewnieniu warunków jego realizacji.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister obrony narodowej Marek Zająkała, dyrektor Departamentu Finansowania Bezpieczeństwa Państwa w Ministerstwie Finansów Grażyna Żywiecka oraz zastępca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego w Kancelarii Prezydenta admirał floty Ryszard Łukasik. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że rozpatrywana ustawa nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym.

Celem uchwalonej przez Sejm ustawy jest realizacja zapisu ustawy budżetowej i wyraźne wskazanie, że również podatek od towarów i usług, związany z dostawą samolotów wielozadaniowych, zestawu logistycznego oraz lotniczych środków bojowych, zawiera się w wydatkach budżetu państwa, przewidzianych na realizację programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe". Ponieważ, zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 2 ustawy nowelizowanej, wydatki budżetowe na ten program nie mogą przekraczać rocznie 0,05% PKB, limit ten zostaje podwyższony o kwotę podatku VAT należnego od dostarczanego sprzętu.

Konieczność uchwalenia tej ustawy wynikała z faktu, iż dostarczanego sprzętu nie można objąć zwolnieniem z podatku od towarów i usług, ponieważ byłoby to sprzeczne z prawem wspólnotowym. W związku z tym już przy uchwalaniu ustawy budżetowej postanowiono, iż limit wydatków przewidzianych na ten cel będzie powiększony o podatek VAT związany bezpośrednio z dostawą tego sprzętu. W ustawie budżetowej na rok 2006 zagwarantowano na ten podatek 427 mln 900 tys. zł.

W głosowaniu Komisja Obrony Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe" i zapewnieniu warunków jego realizacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Cz. Rybkę.

7 marca 2006 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rodziny i Polityki Społecznej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników i ustawy o działach administracji rządowej.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister rolnictwa i rozwoju wsi. W imieniu resortu przyjęcie rozpatrywanej ustawy rekomendował senatorom wiceminister Andrzej Kowalski. Na posiedzeniu obecna była także wiceprezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Irena Frąszczak. Swoje uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem nowelizacji było przeniesienie nadzoru nad prezesem Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego z kompetencji ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do kompetencji ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Odpowiedzialnym za sferę ubezpieczenia społecznego rolników będzie więc minister rolnictwa i rozwoju wsi, odpowiadający za politykę rolną i rozwój obszarów wiejskich.

W opinii wiceministra A. Kowalskiego, przeniesienie nadzoru nad KRUS do resortu rolnictwa jest korzystne ze względu na znajomość problemów wsi i kreowanie przez to ministerstwo polityki rolnej. Ułatwi również przygotowanie kompleksowej reformy rolniczych ubezpieczeń społecznych.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek do nowelizacji ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników i ustawy o działach administracji rządowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Elżbietę Rafalską.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Opiniowana ustawa została uchwalona z przedłożenia rządowego. Jej przyjęcie rekomendował senatorom wiceminister zdrowia Andrzej Wojtyła. Celem nowelizacji była zmiana definicji "leczenia substytucyjnego", polegająca na poprawieniu błędu terminologicznego zawartego w jej treści. Polegał on na użyciu wyrazu "antagonistyczny" zamiast słowa "agonistyczny". Jak podano w uzasadnieniu ustawy, błąd ten ma zasadnicze znaczenie dla stosowania leków w leczeniu substytucyjnym i sugeruje stosowanie produktów leczniczych lub środków odurzających o działaniu przeciwstawnym na receptor opioidowy niż leki, które powinny być zastosowane w leczeniu substytucyjnym. Definicja "leczenia substytucyjnego" zawierająca ten błąd jest sprzeczna z praktyką medyczną.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej nie zgłosiła zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji. Ustalono, że przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii zarekomenduje Izbie w imieniu komisji senator Zbigniew Trybuła.

Następnie rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Senatorowie wysłuchali opinii sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa Piotra Stycznia i zapoznali się z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Zgodnie z rozpatrywaną nowelizacją dodatek z tytułu urodzenia dziecka oraz pomoc w zakresie dożywiania nie będą wliczane do dochodu. Nowelizacja ma obowiązywać z mocą wsteczną od 31 grudnia 2005 r.

Dodatek mieszkaniowy wypłacany jest przez gminy lub ośrodki pomocy społecznej rodzinom, w których dochód na osobę nie przekracza 175% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym (od 1 marca br. jest to 1045,55 zł i 746,82 zł). W wypadku, gdy dochód przekracza tę kwotę, kwota nadwyżki nie może przekraczać kwoty dodatku mieszkaniowego. Przy ubieganiu się o dodatek mieszkaniowy wliczane są wszystkie dochody, także zasiłki, stypendia i alimenty. Stąd decyzja, żeby wyłączyć dodatek z tytułu urodzenia dziecka i pomoc w dożywianiu. Decyzja o przyznaniu dodatku wydawana jest co sześć miesięcy.

Dodatek z tytułu urodzenia dziecka w wysokości 1 tys. zł przysługuje na nowo narodzone dziecko we wszystkich rodzinach, a dodatkowe 1 tys. zł w tych, w których dochód na osobę nie przekracza 504 zł (lub 583 zł w rodzinach z dzieckiem niepełnosprawnym).

Pomoc w zakresie dożywiania - posiłek lub pomoc pieniężną - mogą otrzymać osoby, w rodzinach których dochód na osobę nie przekracza 474 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych i 691 zł na osobę w wypadku osób samotnych.

W głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator E. Rafalską.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez pełnomocnika rządu ds. osób niepełnosprawnych Pawła Wypycha, na posiedzeniu obecny był także zastępca prezesa Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych Marian Leszczyński. Uwagi do ustawy zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Przyjęta przez Sejm nowelizacja stanowiła projekt rządowy i dotyczyła przede wszystkim dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników, którzy nie osiągnęli wieku emerytalnego i znajdują się w ewidencji PFRON. Do 31 grudnia 2005 r. obowiązywał art. 68b ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych w brzmieniu zapewniającym możliwość sfinansowania tych wynagrodzeń ze środków PFRON, poza dotacją celową z budżetu państwa, do wysokości 45% środków zapewniających jego realizację. Obecna nowelizacja przyjmuje na rok 2006 możliwość miesięcznego dofinansowywania wynagrodzeń niepełnosprawnych pracowników ze środków PFRON, poza dotacją celową z budżetu państwa, w wysokości 75% środków zapewniających jego realizację. Przy czym w rozdziale 10, dotyczącym ogólnych uregulowań w odniesieniu do PFRON, w zakresie dotacji celowych otrzymywanych przez PFRON, a konkretnie - na zadania określone w art. 26a, wprowadzono jako zasadę wysokość dotacji, czyli 55% środków.

Ponadto wprowadzone zmiany dotyczyły zakresu przeznaczenia środków PFRON na dofinansowanie zadań na rzecz osób niepełnosprawnych - w obecnym brzmieniu ustawa obejmuje także "rodziny, których członkami są osoby niepełnosprawne" (art. 1 pkt 2 ustawy nowelizującej).

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ustalono, że przyjęcie ustawy bez poprawek zarekomenduje Izbie senator Mieczysław Augustyn.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Umowy o współpracy między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi, z jednej strony, a Konfederacją Szwajcarską, z drugiej strony, w sprawie przeciwdziałania nadużyciom finansowym i wszelkim innym nielegalnym działaniom naruszającym ich interesy finansowe, sporządzonej w Luksemburgu w dniu 26 października 2004 r.

Senatorowie zapoznali się z informacjami na temat zawartości przedmiotowej umowy, które przekazali naczelnik Wydziału Prawnego w Departamencie Kontroli Skarbowej w Ministerstwie Finansów Jacek Skonieczny oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem umowy podlegającej ratyfikacji jest uzupełnienie postanowień Europejskiej Konwencji o pomocy prawnej w sprawach karnych z 20 kwietnia 1959 r. oraz Konwencji o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa z 8 listopada 1990 r., których Polska jest stroną. Zakres przedmiotowy umowy obejmuje zapobieganie, wykrywanie i prowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz ściganie administracyjne i karne nadużyć finansowych w sprawach obrotu towarami z naruszeniem ustawodawstwa celnego i rolnego, obrotu z naruszeniem ustawodawstwa podatkowego w zakresie podatku od wartości dodanej, specjalnych podatków konsumpcyjnych i akcyzy, poboru i wykorzystania funduszy pochodzących z budżetów stron umowy, a także postępowań o udzielanie zamówień przez strony umowy.

Postanowienia umowy mają w większości charakter samowykonalny i nie wymagają wdrożenia do systemu krajowego poprzez wydanie nowych aktów prawnych. Pozostają też w zgodzie z prawem polskim, w szczególności z przepisami kodeksu karnego i kodeksu karnego skarbowego.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Mazurkiewicza.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Międzynarodowej Umowy w sprawie Kawy, sporządzonej w Londynie dnia 28 września 2000 r.

W tym punkcie wysłuchano informacji wiceministra gospodarki Marcina Korolca oraz wicedyrektora A. Kremera z MSZ. Zastrzeżeń nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Przedmiotowa umowa jest obecnie obowiązującą umową regulującą działalność Międzynarodowej Organizacji Kawy. Kraje członkowskie Międzynarodowej Organizacji Kawy stają się równorzędnymi partnerami, mającymi wpływ na podejmowane przez organizację decyzje, kształtowanie polityki i rozwój projektów między krajami importującymi i eksportującymi kawę. Członkostwo w organizacji zapewnia możliwość aktywnego uczestnictwa organizacji handlowych w organizowanych spotkaniach i posiedzeniach.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych postanowiła przyjąć bez poprawek rozpatrywaną ustawę ratyfikacyjną. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Mazurkiewicza.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o ratyfikacji Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, sporządzonej w Genewie dnia 21 maja 2003 r.

Przyjęcie ustawy rekomendowali senatorom wiceminister zdrowia Andrzej Wojtyła oraz wicedyrektor A. Kremer z MSZ. Żadnych uwag nie zgłosiło biuro legislacyjne.

Jak stwierdzono podczas posiedzenia, przystąpienie Polski do przedmiotowej konwencji pozwoli uzyskać większą skuteczność prawnych regulacji rynku wyrobów tytoniowych i stworzyć tamę dla zagrożeń wynikających z braku wspólnego, kompleksowego podejścia do produkcji i konsumpcji tytoniu w skali międzynarodowej (np. zagrożenia wzrostem przemytu papierosów).

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych opowiedziała się za rekomendowaniem Senatowi przyjęcia bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Mazurkiewicza.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie projektu uchwały Senatu RP w sprawie otwarcia rynków pracy w starych państwach Unii Europejskiej.

Projekt uchwały wzywającej rządy i parlamenty dawnych państw Unii Europejskiej do otwarcia swoich rynków pracy dla Polaków przygotowała Komisja Rodziny i Polityki Społecznej. W imieniu komisji projekt przedstawił i uzasadnił senator Antoni Szymański.

Obecnie Polacy (i obywatele innych nowych krajów UE) mogą bez ograniczeń podejmować pracę jedynie w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Szwecji - kraje te nie wprowadziły okresów przejściowych. W kontaktach z pozostałymi krajami dawnej Piętnastki obowiązuje okres przejściowy; może on trwać dwa, pięć lub siedem lat. Komisja Europejska, która w lutym opublikowała raport na temat otwarcia rynków pracy dla obywateli nowych krajów UE w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Szwecji, wskazywała na pozytywny wpływ tego otwarcia na rynki tych trzech krajów UE.

Decyzję, czy okres przejściowy zostanie przedłużony, państwa europejskie mają podjąć do maja br. Najprawdopodobniej - jak powiedział obecny na posiedzeniu wiceminister pracy i polityki społecznej Kazimierz Kuberski - swoje rynki pracy otworzą: Hiszpania, Portugalia, Finlandia i Grecja. Dodał, że prowadzone są także rozmowy z Norwegią i Danią. Możliwe, że ograniczenia złagodzą też Włochy, i - częściowo, np. dla pewnych grup zawodowych - Francuzi. W opinii wiceministra, uchwała Senatu w sprawie otwarcia rynków pracy w starych państwach Unii Europejskiej jest bardzo potrzebna i wspiera działania podejmowane przez rząd.

W dyskusji poprawki o charakterze stylistycznym i redakcyjnym zgłosili m.in. senatorowie Edmund Wittbrodt i Mieczysław Augustyn.

W głosowaniu połączone komisje opowiedziały się za przyjęciem projektu uchwały w sprawie otwarcia rynków pracy w starych państwach Unii Europejskiej, przygotowanego przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej wraz z zaproponowanymi w dyskusji zmianami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora A. Szymańskiego.

W projekcie uchwały napisano:

"Senat Rzeczypospolitej Polskiej:

stwierdza, że otwarcie rynków pracy dla obywateli nowych państw członkowskich będzie urzeczywistnieniem fundamentalnych wolności w zakresie swobody przepływu osób i pracowników, gwarantowanych wszystkim obywatelom Unii Europejskiej.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej podkreśla, że:

Senat Rzeczypospolitej Polskiej wyraża przekonanie, że dla wzmocnienia efektywności działania Unii Europejskiej oraz rozwoju gospodarczego wszystkich państw członkowskich zasadnicze znaczenie ma zniesienie restrykcji w zakresie swobodnego przepływu pracowników oraz wprowadzenie rozwiązań, które uwzględnią zarówno interesy narodowe, jak i dobro całej europejskiej wspólnoty.

Senat Rzeczypospolitej Polskiej, odwołując się do wartości, dzięki którym był możliwy dotychczasowy rozwój Europy, zwraca się do parlamentów i rządów starych państw Unii Europejskiej o podjęcie działań i decyzji znoszących wszelkie ograniczenia w dostępie do rynków pracy.

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej <<Monitor Polski>>".

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Główny Urząd Statystyczny.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes GUS Janusz Witkowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia PE i postanowiła nie wnosić uwag.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie:

  1. Harcerska Fundacja Pomocy Dzieciom im. hm. Aleksandra Kamińskiego w Szczecinku: "Warsztaty Integracyjne z Polonią Białoruską - wymiana dzieci i młodzieży między Grodnem a Szczecinkiem''- 10 164 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  2. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: "Pomoc humanitarna dzieciom polskiego pochodzenia z Białorusi, z rodzin wielodzietnych i ubogich, dzieciom niepełnosprawnym, sierotom i półsierotom" - 20 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  3. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: "Pomoc socjalna osobom polskiego pochodzenia z Białorusi studiującym na uczelniach w województwie podlaskim" -47 250 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  4. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: <<Dofinansowanie działalności programowej Polskiego Narodowego Zespołu Pieśni i Tańca "Lechici" w roku 2006>> - 15 500 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  5. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: <<Dofinansowanie kosztów działalności Polskiego Narodowego Zespołu Pieśni i Tańca "Lechici" w roku 2006>> - 8000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  6. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: "Organizacja letniego wypoczynku dla dzieci polskiego pochodzenia z Białorusi" - 29 500 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  7. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: "Program wycieczek krajoznawczych o charakterze narodowym, organizowanych przez Polską Macierz Szkolną z Grodna" - 46 500 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  8. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: "1 czerwca - Polski Dzień Dziecka na Białorusi" - 2100 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  9. Fundacja na rzecz Pomocy Dzieciom z Grodzieńszczyzny w Białymstoku: <<Seminarium naukowe i wycieczki poznawcze "Śladami polskiego dziedzictwa kulturowego">> - 12 960 zł. ZFP proponował nie przyznawać dotacji, komisja przychyliła się do tego wniosku.

10. Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: <<Program działań Fundacji "Semper Polonia" na rzecz Polaków na Białorusi>> - 595 581 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

11. Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: "Pomoc Polakom na Białorusi" - 951 100 zł. ZFP proponuje, aby postulowana kwota została pomniejszona o następujące pozycje:

ZFP zaproponował przyznać Fundacji "Pomoc Polakom na Wschodzie" 754 445 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

12. Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: "Pomoc Polakom na Białorusi" - 2 550 372 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

13. Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: <<Światowe Zimowe Igrzyska Polonijne "Śląsk - Beskidy 2006">> - 517 241 zł. ZFP proponował pomniejszyć kwotę do 362 953 zł, tak by dotacja zawierała następujące punkty kosztorysu:

Zaproponowana kwota dotacji obejmuje koszty pośrednie do kwoty 47 183 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie i przychyliwszy się do prośby Stowarzyszenia "Wspólnota Polska", postanowiła zaproponować powiększenie kwoty dotacji o 11 000 zł na ubezpieczenie imprezy - do 373 953 zł.

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze inwestycyjnym i przyznanie dotacji na ich wykonanie - część II:

1. Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: "Rozbudowa szkoły podstawowej w Egliszkach, na Litwie" - postulowana kwota dotacji 700 668 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

2. Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: "Remont przedszkola w Solecznikach, na Litwie" - postulowana kwota dotacji 570 749 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

3. Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: zadanie "Remont klas w szkole ogólnokształcącej w Iwanofrankowsku, na Ukrainie" - wnioskowana kwota dotacji: 150 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

4. Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: "Roboty renowacyjno-konserwatorskie pomnika Adama Mickiewicza we Lwowie, na Ukrainie" - postulowana kwota dotacji 245 000 zł. ZFP proponował odłożyć rozpatrzenie wniosku do czasu uzyskania opinii placówki konsularnej we Lwowie, komisja zaaprobowała takie rozwiązanie.

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie (posiedzenie Zespołu Finansów Polonijnych 3 marca br.):

  1. Fundacja "Wolność i Demokracja" w Warszawie: "Druk czasopism dla mniejszości narodowej na Białorusi" - postulowana kwota dotacji 340 384 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.
  2. Fundacja "Pomoc Polakom na Wschodzie" w Warszawie: "Media polskie na Wschodzie" - postulowana kwota dotacji 2 787 000 zł. ZFP proponował przyznać dotację pomniejszoną o pozycje wyszczególnione poniżej, w wysokości 2 581 700 zł. Przyznana kwota dotacji obejmuje koszty bezpośrednie - 309 440 zł (w tym 8640 zł na zakupy środków trwałych powyżej 3500 zł) oraz koszty pośrednie w wysokości 30 944 zł. Zespół Finansów Polonijnych proponował, aby przyznana kwota dotacji nie obejmowała następujących pozycji wniosku (w całości lub części):

- dofinansowanie kosztów druku i papieru... - ZFP proponował, by przyznać kwotę 10 000 zł,

- zestaw komputerowy - ZFP proponował, by nie przyznawać kwoty 3500 zł,

- kserokopiarka - ZFP proponował, by nie przyznawać kwoty 3000 zł (str. 6 załącznika nr 1 do wniosku),

- kserokopiarka - ZFP proponował, by nie przyznawać kwoty 2800 zł (str. 10 załącznika nr 1 do wniosku),

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

3. Stowarzyszenie "Wspólnota Polska" w Warszawie: "Program wspierania organizacji polskich i polonijnych za granicą" - 8 246 133 zł. ZFP proponował przyznać kwotę 7 870 100 zł, tak aby otrzymana dotacja nie zawierała w całości lub w części następujących pozycji:

Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

  1. Fundacja "Semper Polonia" w Warszawie: "Emitowanie audycji na teren Białorusi - dzierżawa nadajników fal średnich na Litwie i Ukrainie oraz zabezpieczenie przekazu satelitarnego" -

520 000 zł. Komisja zaopiniowała wniosek pozytywnie.

8 marca 2006 r.

Na posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu rozpatrzenia ustawy o likwidacji Rządowego Centrum Studiów Strategicznych.

Na temat ustawy wypowiadali się prezes Rządowego Centrum Studiów Strategicznych Piotr Tutak, wiceminister rozwoju regionalnego Jerzy Kwieciński oraz poseł sprawozdawca Andrzej Dera. Zapoznano się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym. Ustawa przewiduje likwidację 31 marca br. Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, działającego przy Prezesie Rady Ministrów, i przekazanie dotychczasowych zadań tej instytucji ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o likwidacji Rządowego Centrum Studiów Strategicznych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Jerzego Szmita.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym i jej przyjęcie rekomendował senatorom wiceminister sportu Piotr Łysakowski. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm ustawa zmierza do zmiany zakresu przedmiotowego art. 34 ust. 2, określającego zasady przyznawania stypendiów sportowych członkom kadry narodowej. W aktualnym stanie prawnym członek kadry narodowej może otrzymywać stypendium sportowe niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu uprawiania sportu kwalifikowanego albo stypendium sportowego wypłacanego przez klub sportowy, jeżeli uzyska kwalifikacje do igrzysk olimpijskich lub zajmie miejsce medalowe we współzawodnictwie międzynarodowym i zobowiąże się w formie pisemnej do realizacji programu przygotowań olimpijskich albo programu przygotowań do mistrzostw świata lub Europy, opracowanego przez właściwy polski związek sportowy, oraz do udziału w tych zawodach.

W przedmiotowej noweli zaproponowano zastąpienie przesłanek w postaci "uzyskania kwalifikacji do igrzysk olimpijskich lub zajęcia miejsca medalowego we współzawodnictwie międzynarodowym" przesłanką "zajęcia miejsca od 1 do 8 we współzawodnictwie międzynarodowym".

W opinii wnioskodawcy, czyli rządu, dotychczasowa regulacja była błędna i pozbawiała możliwości ubiegania się o stypendia znaczną liczbę sportowców. Brak definicji określenia "uzyskanie kwalifikacji do igrzysk olimpijskich" powodowało ponadto komplikacje przy ustalaniu kręgu uprawnionych do stypendium.

Rekomendując senatorom zapisy noweli uchwalonej przez Sejm, wiceminister sportu P. Łysakowski zapowiedział przygotowanie przez resort dużej nowelizacji ustawy o sporcie kwalifikowanym.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek nowelizacji ustawy o sporcie kwalifikowanym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Romana Ludwiczuka.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawczej przeprowadzono pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Regulaminową, Etyki i Spraw Senatorskich projektu uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił i uzasadnił senator Piotr Zientarski. Potrzeba dokonania zmian zaproponowanych w Regulaminie Senatu powstała w związku z wejściem w życie 7 marca br. ustawy z 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Ponieważ Senat jest organem władzy publicznej, w stosunku do którego podejmowane mogą być czynności wchodzące w zakres działalności lobbingowej, uznając zasadę autonomii parlamentu, ustawodawca sformułował w art. 14 ust. 3 delegację przenoszącą do regulaminów Senatu i Sejmu określenie zasad prowadzenia zawodowej działalności na ich terenie.

W dyskusji poprawkę do przedstawionego projektu zgłosił senator Piotr Ł. J. Andrzejewski.

Po rozpatrzeniu projektu uchwały w pierwszym czytaniu w głosowaniu połączone komisje wprowadziły do niego proponowana poprawkę i wniosły o przyjęcie przez Senat jednolitego, załączonego projektu uchwały. Ustalono, że sprawozdawcą połączonych komisji będzie senator P. Zientarski.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Ustawodawczej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Senatorowie wysłuchali informacji posła sprawozdawcy Jerzego Kozdronia na temat przebiegu prac sejmowych nad rozpatrywaną nowelizacją, uchwaloną na podstawie projektu rządowego. Ponadto wysłuchano wyjaśnień udzielanych przez wiceministra sprawiedliwości Krzysztofa Józefowicza oraz naczelnika w Departamencie Współpracy Międzynarodowej w tym resorcie Tomasza Berkowskiego. Ponadto zapoznano się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja związana jest z wejściem w życie 21 stycznia 2005 r. rozporządzenia nr 805/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 kwietnia 2004 r. o ustanowieniu Europejskiego Tytułu Egzekucyjnego dla roszczeń bezspornych. Pomimo że rozporządzenie ma charakter samowykonalny, ustawodawca uznał za stosowne uregulować w kodeksie postępowania cywilnego pewne kwestie pozostawione do rozstrzygnięcia prawu krajowemu.

Wydanie zaświadczenia europejskiego tytułu egzekucyjnego dotyczy orzeczeń sądowych, ugód oraz innych tytułów egzekucyjnych w sprawach bezspornych (pieniężnych niekwestionowanych przez dłużnika). Wydanie takiego zaświadczenia skutkuje tym, że tytuły egzekucyjne mogą być wykonane w każdym innym państwie członkowskim. Wydanie zaświadczenia dotyczyć może tylko tych tytułów, których wydanie poprzedzone zostało pewnymi minimalnymi obowiązkami względem pozwanego, np. informacjami o możliwości albo obowiązku wniesienia odpowiedzi na pozew, prawie do ustanowienia pełnomocnika czy braku przymusu adwokackiego lub radcowskiego - art. 1 pkt 1 ustawy.

Przepisy dotyczące wydawania zaświadczenia europejskiego tytułu egzekucyjnego w stosunku do polskich orzeczeń, ugód, aktów notarialnych zostały umiejscowione w Części trzeciej - Postępowanie egzekucyjne, w Tytule I - Przepisy ogólne, po Dziale II - Tytuły egzekucyjne i klauzula wykonalności (dodany nowy Dział IIa obejmujący art. 7951 do 7955). Uregulowano w nim właściwość sądu, skład sądu, prawo wierzyciela do złożenia zażalenia na odmowę wydania zaświadczenia, procedurę uchylenia zaświadczenia na wniosek dłużnika jako niezbędną przy niezaskarżalności tego zaświadczenia, prawo do odwołania się od postanowienia w przedmiocie uchylenia zaświadczenia (art. 1 pkt 2 ustawy).

Sprawy dotyczące zagranicznych tytułów egzekucyjnych, które mają zostać wykonane w kraju, uregulowane zostały w dodanych art. 8201-8202, art. 825 pkt 5, art. 8403 (powództwo przeciwegzekucyjne o odmowę wykonania) oraz dodanym Tytułem III w Części czwartej - Przepisy z zakresu międzynarodowego postępowania cywilnego, w Księdze trzeciej - Orzeczenia sądów zagranicznych i ugody zawarte przed takimi sądami (art. 1 pkt 3-6 ustawy). Przesądzono, że wykonalność tych tytułów egzekucyjnych musi być poprzedzona nadaniem klauzuli wykonalności.

Podczas dyskusji ze względu na to, że wydanie zaświadczenia europejskiego tytułu egzekucyjnego stanowi nową instytucję prawną, senatorowie, m.in. Piotr Ł.J. Andrzejewski i Aleksander Bentkowski, interesowali się szczegółowo jej funkcjonowaniem.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek nowelizacji kodeksu cywilnego. Ustalono, że jej przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Janusz Gałkowski.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego.

W dyskusji po wysłuchaniu szczegółowych informacji przedstawionych przez posła sprawozdawcę Stanisława Chmielewskiego oraz wiceministra sprawiedliwości K. Józefowicza, a także po zapoznaniu się z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego rozpatrywana nowelizacja została przyjęta bez wątpliwości. Reguluje ona zasady ustalania i ponoszenia kosztów
w postępowaniu przygotowawczym.

W głosowaniu Komisja Ustawodawcza postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora J. Gałkowskiego.

9 marca 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe" i zapewnieniu warunków jego realizacji.

Przyjęcie ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Marek Zająkała. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że sejmowa nowelizacja nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Lesława Podkańskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Umowy o współpracy między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Konfederacją Szwajcarską z drugiej strony, w sprawie przeciwdziałania nadużyciom finansowym i wszelkim innym nielegalnym działaniom naruszającym ich interesy finansowe, sporządzonej w Luksemburgu w dniu 26 października 2004 r.

Informację na temat zapisów zawartych w przedmiotowej umowie międzynarodowej przekazali podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Banaś oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię o ustawie ratyfikacyjnej wydało senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu senatorowie postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że stanowisko komisji podczas posiedzenia plenarnego przekaże senator Jerzy Szmit.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Na temat zmian zawartych w rozpatrywanej nowelizacji sejmowej wypowiadał się w imieniu rządu wiceminister finansów P. Banaś. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Uchwalona przez Sejm ustawa dotyczyła dwóch podstawowych zmian. Pierwsza z nich powoduje uchylenie przepisu dotyczącego wszczynania kontroli wobec tzw. dużych podatników. Przepis ten miał na celu ograniczenie liczby kontroli wobec tych podatników oraz specjalizację kontrolujących - postępowanie kontrolne mógł wszcząć jedynie Główny Inspektor Kontroli Skarbowej, i to tylko w określonych wypadkach. W wyniku uchylenia tego przepisu do tych podatników będą miały zastosowanie zasady ogólne wszczynania postępowań kontrolnych - postępowanie kontrolne będą wszczynali przede wszystkim dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej.

Druga istotna zmiana omawianej nowelizacji dotyczyła art. 181 ordynacji podatkowej. Przepis ten określa system dowodów w postępowaniu podatkowym. Celem nowelizacji jest przywrócenie brzmienia tego przepisu sprzed 1 września 2005 r. W myśl przepisów tej ostatniej nowelizacji dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, ale wyłącznie prawomocnie zakończonego. Niniejsza nowelizacja ma przywrócić stan poprzedni, zgodnie z którym dowodami mogą być wszelkie materiały zgromadzone w toku wymienionych postępowań i nie muszą one być już prawomocnie zakończone. Jak wynika z uzasadnienia projektu rozpatrywanej nowelizacji, dotychczas obowiązujące rozwiązanie skutkowało ograniczeniami w zakresie możliwości wyjaśniania stanu faktycznego, przedłużaniem czasu trwania postępowań podatkowych oraz koniecznością ponownego zdobywania przez organy podatkowe kapitałochłonnych dowodów, np. opinii biegłych.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz ustawy - Ordynacja podatkowa. Na sprawozdawcę wybrano senatora Jerzego Szymurę.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji.

Senatorowie wysłuchali informacji przekazanych przez wicedyrektora Departamentu Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Gospodarki Michała Mierzwę. Zapoznali się także z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Sejmowa ustawa stanowi rezultat prac tej izby nad projektem wniesionym przez rząd i została uchwalona w brzmieniu zawartym w tym projekcie. Nowelizacja ma na celu dostosowanie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji do regulacji unijnych w zakresie pomocy państwa. Zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, każda pomoc udzielana przedsiębiorstwu w okresie restrukturyzacji, włącznie z pomocą udzielaną na podstawie zatwierdzonego przez Komisję Europejską programu pomocowego, powinna być indywidualnie zgłoszona komisji, jeżeli nie była o niej poinformowana w momencie decydowania o dopuszczalności pomocy na restrukturyzację. Z tego względu programy pomocowe, a więc również ustawa o finansowym wspieraniu inwestycji, powinny zawierać uregulowania wyłączające możliwość udzielania pomocy innej niż restrukturyzacyjna przedsiębiorcom korzystającym z pomocy na restrukturyzację albo przewidujące, że taka pomoc podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.

Nowelizacja sankcjonuje stosowaną praktykę niewspierania przedsiębiorców w trudnej sytuacji ekonomicznej. W tym zakresie nie wprowadza nowych restrykcji dla przedsiębiorców.

Oprócz tego nowelizacja doprecyzowuje zasady kumulacji pomocy publicznej uzyskanej przez przedsiębiorcę na daną inwestycję w celu umożliwienia określenia maksymalnego wsparcia finansowego dopuszczalnego dla danej inwestycji oraz doprecyzowuje wymogi informacyjne dla egzekwowania zasady kumulacji pomocy regionalnej.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bronisława Korfantego.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o dotacji przewidzianej dla niektórych podmiotów. Na jej temat informacje przedstawiły Anna Margis - naczelnik w Departamencie Energetyki w Ministerstwie Gospodarki, oraz Ewa Głuszek - główny specjalista ds. legislacji w tym resorcie. Swoje uwagi przekazało senackie biuro legislacyjne.

Uchwalona przez Sejm ustawa ma na celu udzielenie dotacji podmiotowej Przedsiębiorstwu Państwowemu Kopalnia Soli "Bochnia", Przedsiębiorstwu Państwowemu Kopalnia Soli "Wieliczka", Zakładom Górniczym "Trzebionka" SA, Zakładom Górniczo-Hutniczym "Bolesław" SA oraz Centralnej Pompowni "Bolko" Sp. z o.o. Konieczność uchwalenia ustawy określającej cel, zakres wykorzystania oraz sposób udzielania dotacji wynika z dyspozycji art. 110 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym z budżetu państwa mogą być udzielone dotacje podmiotowe wyłącznie na cele i w zakresie określonym w ustawie innej niż ustawa budżetowa.

Dotacja udzielona na podstawie ustawy ma być przeznaczona na całkowitą likwidację niektórych zakładów górniczych, utrzymanie, zabezpieczenie i ratowanie zabytkowych części zakładów górniczego wchodzących w skład kopalni "Wieliczka" oraz "Bochnia", finansowanie działań wykonywanych po zakończeniu likwidacji byłych zakładów górniczo-hutniczych, na dofinansowanie częściowej likwidacji zakładu górniczego "Trzebionka" oraz dofinansowanie działań wykonywanych po zakończeniu likwidacji zakładu górniczego "Bolesław".

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o dotacji przewidzianej dla niektórych podmiotów. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie przedstawi Izbie senator Stanisław Kogut.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Zdrowia przystąpili do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii.

Wysłuchano informacji przedstawionej przez dyrektora Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii Piotra Jabłońskiego, a także zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji i zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Rafała Ślusarza.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o Ograniczeniu Użycia Tytoniu, sporządzonej w Genewie dnia 21 maja 2003 r.

Na temat ustaleń przyjętych w przedmiotowej konwencji informacje przedstawił wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię przekazało senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Ustalono, że wypracowane w tej sprawie stanowisko komisji przedstawi Izbie senator Janina Fetlińska.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Zdrowia zapoznano się z informacją rządu na temat aktualnego stanu prac nad projektem ustawy o ratownictwie medycznym.

Informację przedstawił wiceminister zdrowia Jarosław Pinkas. Celem przygotowywanej ustawy jest stworzenie zintegrowanego systemu ratowniczego przez duże nowocześnie wyposażone centra powiadamiania ratunkowego (CPR), tworzone przez wojewodę. Jedno centrum będzie obsługiwać 250 tys. osób, w takich centrach mają wspólnie dyżurować dyspozytorzy medyczni, straży pożarnej i policji.

Projekt ustawy zakłada także wprowadzenie instytucji ratownika społecznego. Centra powiadamiania ratunkowego będą dysponować telefonami kontaktowymi do ratowników społecznych i wzywać ich w razie potrzeby. W projekcie położono nacisk na naukę udzielania pierwszej pomocy, także z udziałem już najmłodszych dzieci. <<Chcemy, żeby całe społeczeństwo było przeszkolone i żebyśmy nie bali się udzielać pierwszej pomocy. Najważniejsza jest ta pierwsza "złota godzina" na uratowanie czyjegoś życia>> - podkreślił wiceminister J. Pinkas. Wiceminister przypomniał, że 2 marca br. projekt ustawy trafił do uzgodnień zewnętrznych i społecznych.

Duże kontrowersje w środowisku medycznym wywołała zmiana zaproponowana w projekcie przygotowanym przez resort zdrowia, by w karetce pogotowia ratunkowego zamiast lekarza, ratownika medycznego i pielęgniarki, jak było dotychczas, jeździło co najmniej dwóch ratowników medycznych.

W dyskusji, komentując zapisy projektu, senatorowie zwracali uwagę, że często lekarz jest niezbędny w karetce, by uratować ludzkie życie. Wskazywali, że wymóg posiadania przez ratowników medycznych wyższego 3-letniego wykształcenia licencjackiego może być krzywdzący dla tych ratowników, którzy już ukończyli policealne szkoły.

Wiceminister zdrowia J. Pinkas powiedział, że resort chce umożliwić funkcjonowanie zespołów wyjazdowych pogotowia ratunkowego bez lekarza. "Nie oznacza to jednak całkowitej eliminacji lekarzy i pielęgniarek z karetki" - podkreślił. Jego zdaniem, trzeba będzie pomyśleć nad studiami pomostowymi dla tych ratowników, którzy ukończyli już szkołę policealną.

Wiceminister J. Pinkas dodał, że praca w pogotowiu jest często sposobem dorabiania pieniędzy przez lekarzy. "Po godz. 15 jest łatwiej znaleźć lekarza na dyżur w pogotowiu, ale mogą oni po wcześniejszej pracy być już zmęczeni. I wtedy system przestaje być bezpieczny dla pacjenta" - stwierdził.

Wiceminister zdrowia podawał przykłady innych krajów Unii Europejskiej, gdzie w zespołach ratunkowych nie zawsze jeżdżą lekarze. Poinformował, że na przykład w Wielkiej Brytanii w karetce jeżdżą paramedycy i technicy medyczni, we Francji natomiast jest dwustopniowa pomoc w nagłych wypadkach: pierwszy stopień to paramedycy, a drugi - zespół z lekarzem.

Obecny na posiedzeniu Komisji Zdrowia prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Ratunkowej prof. Juliusz Jakubaszko zauważył jednak, że w projekcie ustawy nie dostrzeżono wagi nadzoru lekarskiego nad ratownictwem medycznym. Jego zdaniem, nieporozumieniem jest eliminowanie lekarzy i pielęgniarek z powietrznych czy lądowych zespołów ratunkowych. Dodał, że to pozorna prawda, iż w innych krajach w ambulansach są tylko ratownicy. "Nad nimi jest zawsze nadzór w czasie rzeczywistym dyżurnego lekarza" - podkreślił.

Wiceminister zdrowia J. Pinkas stwierdził, że w pełni zgadza się z tym, iż musi być nadzór merytoryczny lekarza nad zespołami ratunkowymi. Powiedział, że zapis o dyżurujących lekarzach można dodać do projektu ustawy w części dotyczącej szpitalnych oddziałów ratunkowych. Podstawowym elementem systemu ratownictwa medycznego mają być właśnie szpitalne oddziały ratunkowe (SOR), które będą akredytowane przez Centrum Monitoringu Jakości. Obecnie jest ich ponad 100, potrzeba jeszcze 120.

Jak poinformował wiceminister J. Pinkas, resort zdrowia ma się zastanowić nad tym, by SOR-y otrzymywały pieniądze nie tylko za wykonane procedury medyczne, ale także za dobową gotowość oddziału do udzielania pomocy.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych.

Przyjęcie sejmowej nowelizacji uchwalonej na podstawie projektu rządowego rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Ardanowski. Zapoznano się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Celem nowelizacji było m.in. określenie terminu składania przez producentów rolnych wniosków o przyznanie płatności z tytułu posiadania gruntów rolnych (od 15 marca do 15 maja), upoważnienie ministra właściwego do spraw rozwoju wsi do przedłużania w określonych sytuacjach terminu do składania przez producentów rolnych wniosków o przyznanie płatności, uregulowanie sposobu składania wniosków o przyznanie płatności, a także sprawy wypłaty przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa płatności bezpośrednich, w tym w okolicznościach nadzwyczajnych (płatności zaliczkowych w wysokości do 50% lub do 80% , jeżeli Komisja Europejska upoważni Polskę do takich wypłat).

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej i zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych. Do wystąpienia w tej sprawie podczas posiedzenia plenarnego Izby upoważniono senatora Józefa Łyczaka.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników i ustawy o działach administracji rządowej.

W tej części obrad Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska udział wzięli wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi K. Ardanowski oraz wiceprezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Wojciech Kobielski. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego.

Rekomendując senatorom rozpatrywaną nowelizację, wiceminister K. Ardanowski poinformował, że został powołany zespół, w skład którego weszli przedstawiciele resortu rolnictwa, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, KRUS oraz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa. Do czerwca br. zespół ma przygotować kompleksową nowelizację ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek o charakterze legislacyjnym do ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników i ustawy o działach administracji rządowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Henryka Górskiego.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu