Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

3 lipca 2006 r.

W Olsztynie w dniach 3 i 4 lipca br. odbyło się posiedzenie wyjazdowe Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.

Porządek posiedzenia przewidywał omówienie tematów:

- zagospodarowanie przestrzenne gminy,

- gospodarka przestrzenna w gminie,

- instrumenty finansowe wspierania rozwoju gospodarczego gminy.

3 lipca w gmachu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie omówiono problemy dotyczące zagospodarowania przestrzennego gminy. W tej części posiedzenia udział wzięli: minister budownictwa Antoni Jaszczak, poseł Adam Puza, wiceprezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, przewodniczący Rady Miasta Zbigniew Dąbkowski, kierownik Katedry Planowania i Zagospodarowania Przestrzennego Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego prof. Ryszard Cymerman, wójt gminy Stawiguda Teodozy Jerzy Marcinkiewicz.

Wprowadzenie do dyskusji wygłosił prof. R Cymerman. Następnie minister budownictwa, odnosząc się do tego wystąpienia, zwrócił uwagę na pilną potrzebę nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz na obecny stan zagospodarowania przestrzennego w Polsce. Minister z zadowoleniem przyjął ponowne utworzenie Ministerstwa Budownictwa oraz przedstawił cele i zadania polityki przestrzennej w gminie.

Minister A. Jaszczak zasygnalizował potrzebę skrócenia procedur planistycznych oraz konieczność stworzenia regulacji zapobiegających spiętrzeniu wydatków gmin przy tworzeniu planu zagospodarowania przestrzennego, a także stworzenia założeń długookresowych.

Poseł A. Puza zwrócił uwagę, że system planowania przestrzennego praktycznie w Polsce nie działa, a plan zagospodarowania przestrzennego kraju jest nieaktualny i związany z Narodowym Programem Rozwoju. Doceniając rolę samorządów, poseł zwrócił uwagę na zbyt daleko idącą samowolę w inwestowaniu.

Senator Przemysław Alexandrowicz uznał za błędną decyzję o utracie mocy prawnej przez plany ogólne. Zwrócił także uwagę na zróżnicowanie między studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego a planem zagospodarowania przestrzennego, które jest prawem miejscowym.

Senator Elżbietę Rafalską interesowały opłaty w gospodarce przestrzennej oraz egzekucja rent planistycznych.

Prof. P. Grzymowicz omówił kwestie związane z Olsztynem i udzielił wyjaśnień w sprawie rent planistycznych, poruszył problem opłat adiecenckich oraz odniósł się do projektu ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Przewodniczący Z. Dąbkowski ustosunkował się do wypowiedzi posła A. Puzy dotyczącej działań samorządów i pytał o kwestie dotyczące krajowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wykorzystania funduszy unijnych. W swojej wypowiedzi zwrócił także uwagę na potrzebę inwestowania przez gminy wspólnie z mieszkańcami i instytucjami.

Senator Jerzy Szmit, odnosząc się do problemu budowy obwodnicy i związanych z tym skarg mieszkańców miejscowości Dywity, poruszył kwestie ograniczenia prawa własności poprzez odszkodowania lub inne rozwiązania.

Senator Andrzej Jaroch, ustosunkowując się do wystąpienia prof. R. Cymermana, przedstawił rozwiązania omawianej tematyki we Wrocławiu.

Senator E. Rafalska zwróciła uwagę na kłopoty kadrowe gmin, brak urbanistów i konieczność zlecania prac oraz poruszyła problem wiarygodności i wykorzystywania prognoz środowiskowych i prognoz skutków finansowych.

Wójt T.J. Marcinkiewicz zasygnalizował, że przy tworzeniu ładu przestrzennego należy zwrócić uwagę na drogi i odpłatności za ziemię pozyskaną na drogi.

W wyniku dyskusji Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła przygotować stanowisko dotyczące najważniejszych kwestii omawianych podczas posiedzenia.

4 lipca komisja obradowała w gmachu Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie. Tematem posiedzenia były instrumenty finansowe wspierania rozwoju gospodarczego gminy.

W obradach udział wzięli wojewoda warmińsko-mazurski Adam Supeł, dyrektor Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego w Ministerstwie Finansów Zdzisława Wasążnik, naczelnik Wydziału Kontraktów Wojewódzkich w Departamencie Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Mirosław Marek Sawicki, wicedyrektor Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim Jadwiga Adamczyk, członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego Janusz Cichoń, prezes Zarządu Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Dorota Groszkowska, wójt Gminy Lidzbark Warmiński Krystyna Alicja Sroka, burmistrz Szczytna Paweł Eligiusz Bielinowicz, burmistrz Iławy Jarosław Józef Maśkiewicz, kierownik Pracownii Strategii Rozwoju Miasta w Urzędzie Miasta Olsztyna Andrzej Krawczyk, prof. R. Cymerman z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, burmistrz Jezioran Aurelia Kamińska-Sydor.

Sytuację finansową gmin - na podstawie materiałów przygotowanych przez Ministerstwo Finansów - omówiła dyrektor Z. Wasążnik. Zwróciła uwagę m.in. na znacznie mniejszy deficyt niż wstępnie planowano. Dyrektor przedstawiła także informację o skutkach funkcjonowania ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Wskazała na bardzo zróżnicowane dochody podatkowe w poszczególnych gminach oraz na wykonanie wpływów z podatków od osób fizycznych i osób prawnych.

Dyrektor Z. Wasążnik poinformowała, że Rada Ministrów 13 czerwca br. przyjęła pakiet ustaw podatkowych oraz dokonała analizy porównawczej dochodów gmin w roku 2003 roku i 2005. Zwróciła m.in. uwagę na wielkość kredytów i pożyczek oraz papierów wartościowych i ich udział w zadłużeniu gmin, oraz przedstawiła nowe narzędzie do określania sytuacji finansowej, tj. określenie, czy dana jednostka osiąga nadwyżkę operacyjną.

Dyrektor omówiła ponadto najważniejsze akty prawne regulujące kwestie wspierania rozwoju gminy, takie jak ustawa o poręczeniach i gwarancjach, ustawa o finansach publicznych i akty wykonawcze do ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym.

Kolejnym narzędziem wspierającym rozwój gospodarczy gminy przedstawionym przez dyrektor Z. Wasążnik były preferencyjne kredyty na określone cele, np. infrastrukturę w budownictwie czy premie modernizacyjne dla gmin z Banku Gospodarstwa Krajowego. Dyrektor przedstawiła także projekt rozporządzenia dotyczącego wspierania nowych inwestycji w gminach oraz omówiła problematykę specjalnych stref ekonomicznych i wzrostu nakładów inwestycyjnych w tych strefach.

Następnie głos zabrał naczelnik M. Sawicki, który przedstawił informację Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na temat przygotowywanej ustawy o polityce regionalnej. Omówił m.in. koncepcję kontraktu wojewódzkiego jako instrumentu polityki regionalnej państwa oraz korzyści powstałe z tych kontraktów, a także przedstawił regionalne programy operacyjne, jak również formy korzystania z funduszy strukturalnych.

Podsumowując swoje wystąpienie, naczelnik M. Sawicki stwierdził, że istotą rozwoju regionalnego jest prorozwojowa polityka państwa.

Podczas posiedzenia wicedyrektor J. Adamczyk omówiła wdrażanie instrumentów polityki regionalnej przez wojewodę warmińsko-mazurskiego w latach 2001-2004 oraz wdrażanie funduszu PHARE i absorpcję funduszy strukturalnych. W swoim wystąpieniu zasygnalizowała m.in. trudności finansowe we wspieraniu administracyjnym i nadzorczym wykorzystania funduszy unijnych.

J. Cichoń przedstawił zadania władz publicznych w rozwoju regionalnym i działania społeczności lokalnych. Omówił trzy instrumenty kreowania rozwoju regionalnego: finansowe, materialne i niematerialne oraz rolę wydatków inwestycyjnych, a następnie przeszedł do kwestii mienia komunalnego i dużej elastyczności gmin w sposobie ich udostępniania, przedsięwzięć publiczno-prywatnych, jego zdaniem, zbyt mało docenianych, opłat planistycznych i opłat adiacenckich.

Kolejnym mówcą była prezes D. Groszkowska, która przedstawiła problematykę Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej jako instrumentu wspierania rozwoju regionalnego. W swoim wystąpieniu odniosła się do nowelizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i zawartych w niej ulg i zwolnień dla stref.

Wójt Lidzbarka Warmińskiego K. Sroka przedstawiła specyfikę województwa warmińsko-mazurskiego, w którym 60% stanowią biedne gminy rolnicze, oraz gminę Lidzbark Warmiński. Odniosła się także do Regionalnych Programów Operacyjnych, które nie dotyczą gmin wiejskich, oraz poruszyła problem szkolnictwa, pochłaniającego 50% dochodów własnych gmin, i opieki społecznej, pochłaniającej olbrzymie środki.

Do tej wypowiedzi odniósł się naczelnik M. Sawicki. Przedstawił program dla pięciu województw ściany wschodniej i sektorowe programy rozwoju obszarów wiejskich.

Burmistrz Szczytna P. Bielinowicz poruszył kwestie dotyczące komunalnego budownictwa mieszkaniowego, konieczności umarzania podatku od nieruchomości od instytucji państwowych z powodu braku środków finansowych.

Burmistrz Iławy J. Maśkiewicz poruszył problem składania wniosków o fundusze strukturalne, ich weryfikacji i konsultacji oraz zbyt długiego okresu decyzyjnego. Podniósł także kwestie nabywania gruntów i ich sprzedaży inwestorom.

Do głosów w dyskusji ustosunkował się A. Krawczyk, który wskazał na konieczność wieloletniego planowania finansowego oraz zwrócił uwagę na brak regulacji prawnych dotyczących samorządu gospodarczego, który powinien być partnerem samorządu terytorialnego.

Problematykę aktywnego podejścia do planowania, rozwoju i wspólnego pokonywania trudności omówił prof. R. Cymerman.

Burmistrz Jezioran A. Kamińska-Sydor wskazała problemy powstające na terenach popegeerowskich, trudności z egzekwowaniem opłat od dzierżawców tych terenów oraz egzekwowania zadłużeń. Burmistrz zwróciła się z prośbą o stworzenie programu dla ludzi z terenów popegeerowskich, gdzie występuje już problem dziedziczenia biedy. Zwróciła także uwagę na problem dróg, od których zależy rozwój gmin, i specjalnych programów na drogi.

Posiedzenie podsumowała przewodnicząca Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator E. Rafalska, która podziękowała uczestnikom spotkania i zapowiedziała wykorzystanie przedstawionych wniosków w dalszych pracach komisji.

4 lipca 2006 r.

Tematem posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej było uwłaszczenie mieszkaniami oraz nieruchomościami gruntowymi, stan prawny oraz organizacyjny, udział stowarzyszeń w realizacji uwłaszczenia.

Podczas posiedzenia, w którym wzięli udział przedstawiciele stowarzyszeń uwłaszczeniowych z całej Polski oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Piotr Styczeń, senator Adam Biela przypomniał, że senacki projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości zakłada uporządkowanie spraw związanych z przekształceniami własnościowymi, m.in. uwłaszczeniem mieszkaniami zakładowymi. Jak wyjaśnił senator A. Biela, chodzi o mieszkania zakładowe należące m.in. do wojska i Polskich Kolei Państwowych. W projekcie znalazły się zmiany, które mają umożliwić osobom mieszkającym w lokalach zakładowych ubieganie się o prawo własności.

Jak stwierdził senator, projekt przyznaje osobie uprawnionej dotychczas jedynie z tytułu tzw. prawa pierwszeństwa możliwość roszczenia o nabycie zajmowanego przez nią mieszkania w sytuacji, gdy w określonym budynku co najmniej jedno mieszkanie zostało już sprzedane. Projekt rozszerza krąg kredytobiorców, którym bank umarza zadłużenie z tytułu kredytu mieszkaniowego oraz skapitalizowanych odsetek. Zmiana zaproponowana przez Senat polega na tym, że umorzenie stosowane będzie do kredytobiorców, którzy systematycznie i terminowo spłacali kredyt przez 10 lat, a nie jak obecnie 20. Zdaniem Senatu, może to rozwiązać sprawę zadłużenia niezawinionego przez kredytobiorców, które narosło głównie z powodu inflacji lat 90.

Zdaniem senatora A. Bieli, projekt ustawy poprawia też ustawę uchwaloną przez Sejm poprzedniej kadencji, dotyczącą przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości. Zmiana zaproponowana przez Senat rozszerza krąg użytkowników wieczystych o osoby, które pomimo spełnienia warunków ustawowych nie otrzymały prawa użytkowania wieczystego.

Projekt zakłada, iż na pisemne żądanie członka spółdzielni mieszkaniowej, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia będzie musiała podpisać z nim umowę o przeniesieniu własności lokalu. Warunkiem jest m.in. spłacenie przez niego odpowiedniej części zadłużenia kredytowego spółdzielni wraz z odsetkami oraz spłata pomocy uzyskanej przez spółdzielnię z finansów publicznych, przypadającej na dany lokal (jeśli spółdzielnia taką pomoc uzyskała).

Jak wyjaśniał senator A. Biela, kwestie własności wymagają jak najszybszego uregulowania, ponieważ spółdzielnie mieszkaniowe niejednokrotnie utrudniają członkom spółdzielni przekształcenie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu w pełne prawo własności.

Senator A. Biela, który reprezentuje Senat podczas prac nad projektem ustawy w Sejmie, przypomniał, że projekt, pod którym podpisali się senatorowie z różnych klubów, poparły połączone senackie komisje Gospodarki Narodowej i Ustawodawcza. Sejm zajmie się nim w najbliższym czasie, gdyż został on już skierowany do pierwszego czytania.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Agnieszka Bolesta.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu A. Bolesta.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Babuchowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 9 ust. 3 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Babuchowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła do wiadomości informację.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Referent: senator Edmund Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Zdzisław Hensel.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Krzysztof Kurzydłowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Referent: senator E. Wittbrodt.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Konsularnego i Polonii Tomasz Lis.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Referent: senator Przemysław Berent.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes Jarosław Król.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 2 ustawy - COM(2006) 218, 221, 241, 243, 258, 263, 264, 267, 298,

- przekazane w trybie art. 6 ust. 4 - COM (2006) 268, 310,

- przekazane w trybie art. 8 ustawy - COM (2006) 310; Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie nałożenia ostatecznych ceł antydumpingowych i poboru ceł tymczasowych nałożonych na import okuć do skoroszytów i segregatorów pochodzących z Chin.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności przeprowadziła wstępną dyskusję nad poselskim projektem ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa komunistycznego z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów oraz o zmianie innych ustaw, nad którym pracuje sejmowa komisja nadzwyczajna.

Zgodnie z projektem dzisiejsze oświadczenia lustracyjne - badane przez rzecznika interesu publicznego i sąd - zastąpiono by publikowanymi w internecie zaświadczeniami IPN o zawartości archiwów tajnych służb PRL na temat osoby lustrowanej. Ponadto zostałaby rozszerzona kategoria osób podlegających lustracji na nowych zasadach m.in. o samorządowców, dyplomatów, wyższych pracowników naukowych, szefów państwowych spółek, dyrektorów szkół, radców prawnych oraz notariuszy.

W dyskusji senatorowie wypowiadali się krytycznie na temat przygotowywanego przez sejmową komisję nadzwyczajną projektu. Ich zdaniem, należałoby zająć się przygotowaniem alternatywnego projektu ustawy o Instytucie Pamięci Narodowej i Lustracyjnej. Jak stwierdził senator Zbigniew Romaszewski, podstawą dla alternatywnego projektu byłaby obecnie obowiązująca ustawa o IPN, uwzględniająca ubiegłoroczny wyrok Trybunału Konstytucyjnego. W październiku ubiegłego roku trybunał uznał, że wszyscy powinni mieć dostęp do materiałów personalnych, za wyjątkiem materiałów operacyjnych wytworzonych przez nich samych.

W dyskusji senator Krzysztof Piesiewicz zwracał uwagę, że w projekcie poselskim nie ma żadnej sankcji ani żadnej prewencji, gdyż nie ma oświadczeń lustracyjnych. Obecnie osoba uznana za kłamcę lustracyjnego nie może przez 10 lat pełnić funkcji publicznych.

Senator Z. Romaszewski podkreślał, że brakuje szacunków, ile osób podlegałoby lustracji i jaki charakter miałoby mieć zaświadczenie (w projekcie nie jest to jeszcze przesądzone). Dodał, że "nie wyobraża sobie, żeby wszystko było w tych zaświadczeniach dokładnie opisywane".

W opinii senatora K. Piesiewicza, lustracja na nowych zasadach - w tym m.in. ujawnianie materiałów dotyczących poglądów czy kontaktów osobistych - byłaby "zaprzeczeniem lustracji". Senator był przeciwny publikowaniu m.in. informacji dotyczących prywatności osób pokrzywdzonych.

Zdaniem byłego rzecznika interesu publicznego Bogusława Nizieńskiego, "lustracja proponowana tak szeroko w sejmowym projekcie ustawy może się nie udać". "Nie wiem czy z dwojga złego nie lepiej poprawić obowiązującą od 7,5 roku ustawę o IPN" - powiedział.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Komisji Spraw Unii Europejskiej podsumowano prezydencję austriacką w Unii Europejskiej. Półroczne przewodnictwo omówił ambasador Republiki Austrii w Polsce Alfred Längle.

Zdaniem ambasadora Austrii, jego kraj osiągnął główne założenia swojej prezydencji. Wymienił wśród nich: "stworzenie nowych miejsc pracy (...), odbudowę zaufania obywateli europejskich do projektów unijnych i budowę Europy jako mocnego i rzetelnego partnera na świecie".

Ambasador A. Längle ocenił, że do Wspólnoty, która "rok temu była w głębokim kryzysie, teraz powrócił optymizm". "W okresie od czerwca 2005 do czerwca br. cel Strategii Lizbońskiej o utworzeniu rocznie 2 milionów nowych miejsc pracy został osiągnięty" - dodał dyplomata. Strategia to przyjęte przez Unię w 2000 r. założenia mające na celu uczynienie gospodarki Wspólnoty najbardziej konkurencyjną. "Ogólne cele prezydencji austriackiej zostały osiągnięte" - podkreślił. Wspomniał także o koncepcji współdziałania państw członkowskich UE w dziedzinie polityki energetycznej. "Po raz pierwszy polityka energetyczna będzie kontynuowana w ramach UE, na podstawie wspólnej koncepcji" - zaznaczył ambasador.

Pozostałe osiągnięcia przewodnictwa Austrii, o których mówił ambasador A. Längle, to umowa z Parlamentem Europejskim co do perspektywy finansowej na lata 2007-2013, kompromis w sprawie dyrektywy usługowej (liberalizującej rynek usług w UE) oraz europejskie prawo jazdy.

Następnie senatorowie zapoznali się z priorytetami rozpoczętej właśnie prezydencji fińskiej w Unii Europejskiej, które przedstawił ambasador tego kraju Jan Store.

Jak stwierdził, Finowie za podstawowe dla swojej prezydecji w UE uznają: dyskusję nad przyszłością Europy i jej konkurencyjnością, dyskusję nad stosunkami zewnętrznymi UE (w tym z Rosją), dalszą integrację wymiaru sprawiedliwości oraz przejrzyste i skuteczne procedury w Unii.

Ambasador przypomniał, że Finlandia kierowała już raz wspólnotą, w 1999 r., i że przygotowania do obecnej prezydencji trwały 3 lata. Jak zaznaczył, małemu krajowi Unii trudniej niż większym państwom kierować Wspólnotą. Finlandia pod względem powierzchni jest większa od Polski, zamieszkuje ją jednak jedynie 5 mln mieszkańców, głównie na południu kraju.

Wśród zadań na nadchodzące półrocze rząd fiński wymienia m.in. tworzenie wspólnej polityki energetycznej oraz zwiększenie otwartości i przejrzystości w funkcjonowaniu Unii.

Priorytetem w stosunkach zewnętrznych mają być Bałkany Zachodnie. Finlandia chce też działać na rzecz dalszego pogłębiania współpracy UE z Rosją. Fińskie władze zaprosiły już prezydenta Rosji Władimira Putina na nieformalny szczyt UE, który ma się odbyć w październiku w fińskim Lahti. Przedmiotem rozmów z rosyjskim przywódcą ma być bezpieczeństwo energetyczne. W kwestii dalszego rozszerzenia UE Helsinki będą kierowały się zasadą, że każdy kraj może mieć ambicję przystąpienia do Wspólnoty, jeśli spełni unijne kryteria.

Podczas posiedzenia o polskiej polityce w okresie prezydencji austriackiej oraz w okresie prezydencji fińskiej w Unii Europejskiej mówił Tadeusz Kozek, podsekretarz stanu w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz Komisji Ustawodawczej odbyło się pierwsze czytanie zgłoszonego przez Komisję Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz Komisję Spraw Unii Europejskiej projektu uchwały Senatu w sprawie jednostronnego zablokowania wwozu na terytorium Federacji Rosyjskiej polskich artykułów rolnych. W imieniu wnioskodawców projekt przedstawił senator Paweł Michalak.

W wyniku dyskusji, a następnie głosowania połączone komisje postanowiły zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanego projektu uchwały. W stosunku do pierwotnej wersji zaproponowano zaostrzenie niektórych sformułowań dotyczących rosyjskiego embarga.

Komisje nie poparły wniosku senatora Józefa Łyczaka o wezwanie Komisji Europejskiej do włączenia się w mediacje z Rosją dotyczące wznowienia eksportu produktów rolnych. Zdaniem senatorów, KE podjęła negocjacje z Rosją, aczkolwiek nie były one dostateczne.

Jak wyjaśnił przedstawiciel resortu spraw zagranicznych Henryk Litwin, podczas pobytu w Polsce komisarza ds. handlu Petra Mandelsona ustalono kolejne kroki w negocjacjach z Rosją. Przygotowywane jest spotkanie w Brukseli: Polska i UE oraz Rosja. Termin spotkania nie został jeszcze ustalony, ale niewykluczone, że odbędzie się ono w lipcu.

Jak poinformował obecny na posiedzeniu zastępca głównego lekarza weterynarii Cezary Bogusz, w ubiegłym tygodniu w Polsce przebywała misja Komisji Europejskiej. Eksperci unijni badali, czy Polska ma właściwe procedury w handlu z Rosją. Raport ten ma być m.in. podstawą do rozmów UE z Rosją.

C. Bogusz przypomniał, że po kilku spotkaniach polsko-rosyjskich uzgodniono wszystkie procedury, jaki muszą być stosowane w wymianie handlowej. Rosja postawiła jednak dwa warunki, które naruszają unijne prawo. Zażądała, by towary przechodziły tylko przez określone przejścia graniczne oraz by Polska kontrolowała wszystkie produkty pochodzące z krajów UE.

W opinii senatora Piotra Ł.J. Andrzejewskiego, uchwała przygotowana przez Senat ma być jednym ze sposobów wywarcia presji na KE, by podjęła rozmowy z Rosją w sprawie wznowienia handlu. Jego zdaniem, jest to precedens, który ma praktycznie pokazać działania Komisji we wspólnej polityce rolnej.

Senator Andrzej Gołaś uznał, że nie ma większego znaczenia, jakie treści będą zawarte w tej uchwale, najważniejsze jest to, że w ogóle zostanie uchwalona. Jego zdaniem, embargo jest to problem polityczny, w którym Rosja wykorzystuje swoją przewagę wobec Polski. Senator zwrócił uwagę, że handel z Rosją jest dowodem braku polityki wschodniej. Dodał, że Polska nie powinna liczyć na KE, lecz sama układać stosunki bilateralne z Rosją. Jedną z takich możliwości mogłoby być nawiązanie bliższych stosunków przez senatorów z rosyjskimi parlamentarzystami.

W przyjętym przez połączone komisje projekcie podkreślono, że Polska jest pełnoprawnym członkiem UE, a jednym z filarów funkcjonowania Unii jest Wspólna Polityka Rolna. Zwrócono uwagę, że przyczyny wprowadzenia embarga zostały usunięte, a mimo to od 8 miesięcy wstrzymany jest handel produktami rolnymi.

Rosja wprowadziła od 10 listopada 2005 roku zakaz importu mięsa z Polski, a od 14 listopada - także produktów pochodzenia roślinnego. Sankcje te uzasadniła fałszowaniem przez polskich eksporterów świadectw weterynaryjnych i fitosanitarnych.

Senatorowie w przygotowywanym dokumencie zwracają uwagę, że działania Rosji "budzą obawy, iż decyzja o wstrzymaniu handlu ma charakter polityczny".

Projekt został skierowany do drugiego czytania na 14. posiedzeniu Senatu. Jak ustalono, projekt uchwały wraz z zaproponowanymi przez komisje poprawkami zarekomenduje Izbie senator P. Michalak.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska przystąpiono do rozpatrywania ustawy o paszach.

Zapisy ustawy, którą uchwalono na podstawie projektu rządowego, rekomendował senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Henryk Kowalczyk. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem ustawy o paszach jest uregulowanie, zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi, zagadnień dotyczących wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania w żywieniu zwierząt pasz i pasz leczniczych. Potrzeba uchwalenia całkowicie nowej regulacji ustawowej i usunięcia z systemu prawnego dotychczasowej ustawy o środkach żywienia zwierząt wynika również z faktu, że materia objęta tą ustawą była dotychczas regulowana dyrektywami unijnymi, znajdującymi swoje rozwiązania w dotychczasowym stanie prawnym. Obecnie znaczną część tej materii objęły rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenia Komisji Europejskiej, stosowane bezpośrednio w polskim porządku prawnym, stąd konieczność zasadniczych zmian ustawodawczych.

Przepisy rozpatrywanej ustawy mają dwojaki charakter:

- kompetencyjny - określają właściwość organów w zakresie higieny i urzędowej kontroli pasz,

- wdrażający unijne dyrektywy - regulują zasady wytwarzania, stosowania i obrotu paszami, a także ich jakości, określają wymagania dotyczące higieny, wprowadzania do obrotu oraz sposób nadzoru i urzędowej kontroli.

W ustawie zastosowano też nowe nazewnictwo, dostosowane do przyjętego w rozporządzeniach unijnych; określenie "środki żywienia zwierząt" zastąpiono określeniem "pasze".

Najważniejsze zmiany wprowadzane rozpatrywaną ustawą to:

- zastąpienie dotychczasowych zezwoleń na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania środków żywienia zwierząt i pasz leczniczych oraz obrotu nimi rejestracją i zatwierdzaniem zakładów,

- prowadzenie przez powiatowych lekarzy weterynarii wykazów zarejestrowanych i zatwierdzonych zakładów zamiast dotychczasowej ewidencji przedsiębiorców,

- zastąpienie dotychczasowego operacyjnego planu gotowości operacyjnym planem awaryjnym opracowywanym przez głównego lekarza weterynarii.

W dyskusji zgłoszono propozycje wprowadzenia poprawek do ustawy o paszach. W związku z tym komisja postanowiła kontynuować prace nad tą ustawą na kolejnym posiedzeniu, 7 lipca br.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senatorowie zapoznali się ze sprawozdaniem z działalności Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w 2005 r.

Informację na temat działalności agencji przedstawił wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztof Ardanowski. Następnie głos zabrali przedstawiciele Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Informację o najważniejszych zadaniach, działalności i funkcjonowaniu tej instytucji przekazał wiceprezes Leszek Drzuździel. Wiceprezes Marek Janiec omówił szczegółowo zagadnienia dotyczące dopłat bezpośrednich dla rolników. O kwestiach finansowych mówił p.o. głównego księgowego Leszek Polakowski.

W dyskusji skoncentrowano się m.in. na funkcjonowaniu systemu informatycznego w agencji, a także na kwestiach dotyczących dopłat bezpośrednich.

Jak stwierdził wiceminister K. Ardanowski, bez dobrze funkcjonującego systemu informatycznego w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie będzie można przyspieszyć dopłat bezpośrednich dla rolników.

"Wydaje się, że bez poprawienia systemu informatycznego problemy z płatnościami bezpośrednimi będą co roku. Możemy tłumaczyć, że system jest tak skonstruowany, iż wypłaty trwają przez 7 miesięcy, ale rolnicy oczekują, że płatności będą otrzymywać wcześniej, tj. przed wiosennymi pracami polowymi" - powiedział wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi. Jak zauważył, jest to najbardziej rozbudowany system agencji płatniczej w Europie, jest ona porównywalna jedynie z agencją we Włoszech, gdzie także jest duże rozdrobnienie gospodarstw. W Polsce każdego roku o dopłaty ubiega się około 1,5 mln gospodarstw, podczas, gdy w Słowacji - 19 tys., w Czechach - 31 tys., a na Węgrzech 200 tys. Dlatego w Polsce jest dużo większa skala trudności z obsługą rolnictwa niż w krajach sąsiednich.

Wiceprezes ARiMR M. Janiec przyznał, że wydajność systemu informatycznego powinna być lepsza, "ale jest to bardzo złożony system". Jak poinformował, system ten ulega ciągłym zmianom na skutek różnych przyczyn, np. wprowadzania nowych zadań dla agencji. Dodał, że jest on stale ulepszany. Na przykład niedawno została uruchomiona zapasowa serwerownia, która będzie przetwarzała część danych, co oznacza, że zwiększy się wydajność systemu.

Wiceprezes M. Janiec zapewniał, że w tym roku zostaną zintegrowane dwie sieci komputerowe - zbudowana dla przedakcesyjnego programu pomocowego SAPARD oraz obsługi wspólnej polityki rolnej (WPR). Ponadto wymienione zostanie 2 tys. komputerów i uzupełniane będzie na bieżąco okablowanie.

Wiceminister K. Ardanowski zaznaczył, że ARiMR nie tylko ponosi ogromne wydatki na obsługę systemu informatycznego, ale też niezwykle kosztowne jest funkcjonowanie biur powiatowych i oddziałów regionalnych agencji. Kolejną dużą pozycję stanowi czynsz za wynajmowanie siedziby centrali agencji w Warszawie. ARiMR nie ma dotąd własnego lokum, a jej siedziba znajduje się w trzech miejscach. "Koszty dzierżawy są tak duże, że kierownictwo resortu rolnictwa zastanawia się, czy nie lepiej wybudować siedzibę dla trzech agencji (ARiMR, Agencji Rynku Rolnego oraz Agencji Nieruchomości Rolnych) na gruntach należących do ANR w Warszawie niż kolejny raz wynajmować budynki" - powiedział wiceminister.

Wiceminister K. Ardanowski podkreślił, że obecnie przygotowywany jest program rozwoju obszarów wiejskich (PROW) na lata 2007-2013; w pracach tych uczestniczą przedstawiciele ARiMR. Zakres przyszłych działań jest wyznaczany tak, by możliwa była ich realizacja przez agencję. Poinformował, że resort zamierza przekazać część zadań do samorządów terytorialnych, by odciążyć Agencję. Nowy program nakłada bowiem więcej zadań na ARiMR, co wymagałoby zatrudnienia dodatkowych pracowników. Obecnie w ARiMR pracuje ok. 10 tys. osób, w tym na etatach zatrudnionych jest 8,6 tys.

* * *

Odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, podczas którego omówiono kwestię zwrotu ziemi Polakom mieszkającym w okręgu wileńskim. Chodzi o kilkanaście tysięcy spraw, które dotyczą reprywatyzacji gruntów należących kiedyś do Polaków.

Obecny na posiedzeniu dyrektor Departamentu Konsularnego i Polonii w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Tomasz Lis powiedział, że władze litewskie utrzymują, iż reprywatyzacja na Litwie została zakończona w 90%. Tymczasem - jak zaznaczył - w wypadku Polaków wskaźnik ten jest znacznie niższy. W Wilnie wynosi jedynie 8%.

Wiceprzewodnicząca Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk powiedziała, że procesów o reprywatyzację jest niewiele, gdyż mniejszości polskiej na Litwie po prostu nie stać na procesy.

W posiedzeniu komisji uczestniczył także przedstawiciel Związku Prawników Polaków na Litwie Edward Juchniewicz.

W ocenie senatorów, w tej sytuacji istnieje konieczność szybkiego rozwiązania problemu zwrotu ziemi Polakom na Litwie i w związku z tym należy wypracować odpowiednią koncepcję pomocy.

Reprywatyzacja na Litwie, rozpoczęta na początku lat 90., początkowo miała być zakończona do roku 2000. Obecnie - jak powiedział dyrektor T. Lis - litewskie władze podają, że będzie to III kwartał 2007 roku. Na Litwie mieszka 325 tys. Polaków.

W wyniku dyskusji Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą postanowiła zwrócić się do Prezydium Senatu z wnioskiem o opracowanie koncepcji pomocy prawnej dla Polaków na Litwie ubiegających się o zwrot nieruchomości zagarniętych po II wojnie światowej.

* * *

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą przyjęto stanowisko w sprawie nauczania języka polskiego w Niemczech, skierowane do prezydenta RP oraz prezesa Rady Ministrów.

Projekt stanowiska przedstawił senator Czesław Ryszka. W głosowaniu za jego przyjęciem opowiedziało się 19 senatorów, 2 wstrzymało się od głosu. W stanowisku napisano:

<<Z okazji 15-lecia podpisania Traktatu między Rzeczypospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec, w Roku Języka Polskiego, obradujące 20 czerwca br. senackie Komisje Kultury i Środków Przekazu oraz Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, wyrażają swoje stanowisko w sprawie unormowania nauczania języka polskiego w Niemczech oraz dostępu Polaków do dóbr kultury.

Art. 20-22 polsko-niemieckiego Traktatu "O dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy" z 17 czerwca 1991 roku wyraźnie określa pozycję polskiej grupy etnicznej w Niemczech na równi z pozycją mniejszości niemieckiej w Polsce. Według danych polskiego MSZ z początku lat 90-tych, w Niemczech mieszka około 2 miliony osób wywodzących się z Polski, w tym 1,5 miliona posiada nadal polskie obywatelstwo (1,2 miliona legitymuje się dwoma paszportami polskim i niemieckim, a około 330 tysięcy osób posiada tylko polskie obywatelstwo i prawo pobytu w Niemczech). Według statystyk niemieckich, w Polsce mieszka około 180 tysięcy osób posiadających podwójne obywatelstwo niemieckie i polskie oraz jeden tysiąc obywateli niemieckich.

Ogółem państwo polskie przekazuje na rzecz mniejszości niemieckiej kwotę rzędu 3,5 miliona Euro w tym 3,1 miliona Euro na szkolnictwo; blisko 60 tysięcy Euro na zakup podręczników przekazywanych bezpłatnie do szkół; 65 tysięcy Euro na imprezy społeczno-kulturalne oraz 100 tysięcy Euro na wydawanie czasopism mniejszości niemieckiej. Ponadto wielkość dotacji przewidzianej w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego na projekty mniejszości niemieckiej wynosi około 220 tysięcy Euro. W Polsce w całości ze środków publicznych finansowane są szkoły z nauczaniem języka niemieckiego jako języka ojczystego. Ta forma nauki obejmuje ponad 32 tysiące dzieci i prowadzona jest w ponad 320 placówkach. Nauczaniem zajmuje się odpłatnie ponad 500 nauczycieli, a tygodniowy wymiar godzin nauczania języka niemieckiego jako ojczystego wynosi średnio 4 godziny. Z przytoczonych danych wynika, że około 80% dzieci i młodzieży mniejszości niemieckiej w Polsce uczy się języka ojczystego ze środków publicznych.

Ponadto w polskich szkołach około 2 miliony dzieci i młodzieży uczy się języka niemieckiego jako dobrowolnie wybranego języka obcego.

Tymczasem dla polskiej grupy etnicznej w Niemczech władze szczebla federalnego stawiają do dyspozycji na projekty kulturalne około 250 tysięcy Euro rocznie. Jednak w ramach wymienionej kwoty nie mogą być finansowane projekty obejmujące nauczanie języka polskiego.

W Niemczech języka polskiego jako języka ojczystego uczą się dzieci w szkołach "Chrześcijańskiego Centrum Krzewienia Kultury, Tradycji i Języka Polskiego w Niemczech" (punkty działające w strukturach Polskiej Misji Katolickiej w Niemczech), "Polskiej Macierzy Szkolnej" w Północnej Nadrenii-Westfalii, Polskiego Towarzystwa Szkolnego "Oświata" w Berlinie oraz przy konsulatach. (Polska Macierz Szkolna oraz Polskie Towarzystwo Szkolne "Oświata" otrzymują symboliczną dotację od strony niemieckiej, która łącznie nie przekracza kwoty 20 tysięcy euro rocznie).

W konsekwencji, z powodu braku dofinansowania uczy się języka polskiego w Niemczech, jedynie 2,0% dzieci z tzw. polskiej grupy etnicznej. Mając na uwadze troskę o zachowanie i rozwijanie swojej tożsamości etnicznej, kulturalnej, językowej i religijnej przez polską grupę etniczną, uznajemy za konieczne:

1. wypracowanie przez Rząd Rzeczypospolitej aktywnej i długofalowej polityki wobec mniejszości polskiej w Niemczech, w celu zagwarantowania jej odpowiednich warunków do nauki języka polskiego, w różnych formach: jako języka obcego w niemieckim systemie szkolnym oraz jako języka ojczystego w systemie pozaszkolnym tj. w stowarzyszeniach polonijnych;

2. powołanie w Niemczech fundacji umożliwiającej finansowanie oświaty i działalności kulturalnej Polaków w Niemczech, a także utworzenie Centrum Dokumentacji i Kultury mniejszości polskiej;

3. spowodowanie, by Rząd Niemiec zagwarantował materialne wspieranie - podobnie jak to czyni rząd polski - rozwoju prasy polskiej, dostępu do radia i telewizji, pomocy w funkcjonowaniu domów polskich, chórów, zespołów kulturalnych i organizacji polonijnych;

4. doprowadzenie, by przy Urzędzie Kanclerskim został powołany pełnomocnik ds. realizacji polsko-niemieckiego traktatu i do kontaktów z polskimi organizacjami, którego kompetencje byłyby znane i jasno określone;

5. powołanie międzyrządowej komisji z udziałem przedstawicieli Konwentu Organizacji Polskich w Niemczech, senackiej i sejmowej Komisji Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą, celem monitorowania realizacji zapisów traktatowych przez stronę niemiecką i opracowania metodyki rozwiązywania problemów mniejszości polskiej w Niemczech.

Chcąc poprawić sytuację w zakresie nauczania języka polskiego jako ojczystego w Niemczech, komisje zwracają się do prezydenta Rzeczpospolitej oraz prezesa Rady Ministrów o rozpatrzenie możliwości wspierania finansowego nauczania języka polskiego jako ojczystego w stowarzyszeniach polonijnych w Niemczech, dopóki strona niemiecka nie przystąpi do realizacji postanowień traktatowych w tym zakresie.>>.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Kultury i Środków Przekazu w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o grobach i cmentarzach wojennych.

W imieniu rządu zapisy ustawy sejmowej rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Tomasz Merta. W dyskusji głos zabrał także sekretarz Rady Ochrony Pamięci Walki i Męczeństwa Andrzej Przewoźnik. Zapoznano się również z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu komisja poparła projekt uchwały, w której wnosi o przyjęcie nowelizacji ustawy o grobach i cmentarzach wojennych bez poprawek. Sprawozdawcą komisji na posiedzeniu plenarnym będzie senator Piotr Boroń.

Następnym tematem posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu były "Białe plamy w polskim filmie dokumentalnym i fabularnym". Komisja podjęła próbę odpowiedzi na pytanie: "Dlaczego polski film fabularny, dokumentalny, a także telewizja w tak nikły sposób przedstawiają wydarzenia najnowszej historii Polski? - omówienie przyczyn". W dyskusji udział wzięli senatorowie z Komisji Kultury i Środków Przekazu, a także goście: prezes spółki MT ART Marian Terlecki, Bolesław Sulik z Agencji Filmowej TVP, kierownik produkcji filmów i rozwoju projektów filmowych w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej Jacek Fuksiewicz, kierownik projektu TVP "HISTORIA" Artur Dmochowski, reżyserzy Jerzy Zalewski i Krzysztof Kłopotowski oraz asystentka dyrektora Agencji Filmowej TVP Iza Łopuch.

5 lipca 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przygotowała projekt uchwały Senatu w sprawie zmian w składach komisji senackich. Zgodnie z wnioskami senatorów komisja postanowiła zaproponować Izbie, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, odwołanie senator Elżbiety Gelert z Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska oraz senator Elżbiety Rafalskiej z Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Na sprawozdawcę wniosku komisji w tej sprawie wybrano senatora Dariusza Góreckiego.

Następnie Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przygotowała projekt uchwały Senatu w sprawie odwołania senator Elżbiety Rafalskiej z funkcji przewodniczącej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Ustalono, że projekt uchwały w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator D. Górecki.

Na zakończenie posiedzenia zaakceptowano projekt uchwały dotyczący wyboru senatora Jerzego Szmita na przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Na sprawozdawcę wniosku komisji w tej sprawie wybrano senatora Włodzimierza Łyczywka.

6 lipca 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, podczas którego senatorowie zapoznali się z projektem zarządzenia szefa Kancelarii Senatu w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Kancelarii Senatu. Proponowane zmiany omówiła minister Ewa Polkowska, szef Kancelarii Senatu. Dotyczyły one umieszczenia w regulaminie zastępcy szefa Kancelarii Senatu w miejsce dyrektora generalnego oraz zmiany usytuowania Zespołu Radców Prawnych.

7 lipca 2006 r.

Podczas posiedzenia wyjazdowego w Olsztynie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu, które odbyło się w sali Senatu Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, oceniono wdrażanie ustawy o szkolnictwie wyższym.

W posiedzeniu wzięli udział rektorzy wyższych uczelni z całej Polski, członkowie Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich: prof. Henryk Sozański z Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie, prof. Włodzimierz Kurnik z Politechniki Warszawskiej, prof. Janusz Rachoń z Politechniki Gdańskiej, gen. Bogusław Smólski z Wojskowej Akademii Technicznej, prof. Adam Budnikowski ze Szkoły Głównej Handlowej, prof. Katarzyna Chałasińska-Macukow z Uniwersytetu Warszawskiego, a także prof. Tomasz Winnicki i prof. Jerzy Woźnicki.

Obecny stan wdrażania uchwalonej w zeszłym roku ustawy omówił wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Stefan Jurga. W swoim wystąpieniu wiceminister przedstawił także najważniejsze problemy wynikające z dotychczasowej realizacji nowych zapisów ustawowych dotyczących szkolnictwa wyższego.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie postanowili przyjąć stanowisko skierowane do premiera, ministra finansów oraz ministra nauki i szkolnictwa wyższego, w którym zaapelowali o zagwarantowanie w przyszłorocznym budżecie wyższych o 20% środków na szkolnictwo wyższe.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska kontynuowała rozpatrywanie ustawy o paszach. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 4 lipca br.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek do ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Chróścikowskiego.

W drugiej części posiedzenia Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska zapoznała się z priorytetami i programem działania ministra rolnictwa i rozwoju wsi Andrzeja Leppera.

Wystąpienie szefa resortu rolnictwa dotyczyło m.in. rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w latach 2007-2013, zatrudniania pracowników sezonowych, obecnej sytuacji w rolnictwie w związku z suszą, a także problemów przemysłu cukrowniczego.

Jak poinformował minister A. Lepper, w związku z utrzymującymi się w Polsce wysokimi temperaturami poprosił wszystkie służby o bieżące monitorowanie sytuacji i zbieranie danych o występowaniu suszy. Dalsze utrzymywanie się tak wysokich temperatur może spowodować straty w plonach. Ogólnie szacuje się, że wskutek suszy tegoroczne plony zbóż mogą spaść o około 10-15%. Najbardziej zagrożone są zbiory zbóż, roślin okopowych i rzepaku. Jeżeli susza będzie utrzymywała się dłużej, to straty w zbiorach mogą wynieść nawet do 30%. Będą także straty na użytkach zielonych.

W opinii wicepremiera, ceny skupu pszenicy konsumpcyjnej podczas żniw będą niskie i wyniosą 380-390 zł za tonę.

Jak podkreślił minister A. Lepper, zagrożenia klęskowe, takie jak susza czy powodzie, występują w Polsce co roku. Dlatego konieczne jest, by uprawy były ubezpieczone od klęsk żywiołowych. Takie możliwości przewiduje uchwalona w ubiegłym roku ustawa o ubezpieczeniach w rolnictwie. Na dopłaty do tych ubezpieczeń przeznaczono w tegorocznym budżecie 55 mln zł. Jednak, jak przyznał wicepremier, jest to kwota niewielka. Uważa on, że w rolnictwie powinny być powszechne ubezpieczenia z dopłatą z budżetu państwa, ale jest przeciwny, by były to ubezpieczenia obowiązkowe. Zapowiedział także przeprowadzenie na ten temat dużej akcji informacyjnej dla rolników. Zaznaczył, że będzie się ponadto starał, by na 2007 rok było więcej pieniędzy na ten cel w budżecie. Obecnie pomoc poszkodowanym może być udzielana w postaci niskooprocentowanych kredytów klęskowych. Minister zaznaczył, że rozmawiał na ten temat z prezesami banków spółdzielczych, którzy potwierdzili, że są zainteresowani udzielaniem rolnikom takich kredytów.

Resort rolnictwa zbiera obecnie informacje na temat klęski suszy, która wystąpiła w Polsce, głównie dotyczy to województw warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego. Takie dane mają być przekazane do ministerstwa przez wojewodów do 11 lipca br.

Szef ministerstwa rolnictwa poinformował, że resort pracy przygotowuje rozporządzenie, które będzie dopuszczało zatrudnianie cudzoziemców do prac sezonowych w rolnictwie, bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę. Projekt rozporządzenia odnosi się do ustawy z 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i proponuje, by bez zezwolenia mogli podjąć pracę obywatele z krajów sąsiadujących z Polską, którzy wykonywaliby pracę nie dłużej niż 3 miesiące w roku. Warunkiem jest jednak powiadomienie właściwego organu administracji publicznej o zatrudnieniu cudzoziemca we własnym gospodarstwie rolnym. Minister A. Lepper zaznaczył, że rozporządzenie to może wejść w życie dopiero po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi. Wyjaśnił, że takie konsultacje są konieczne, gdyż zatrudnianie cudzoziemców zmniejsza możliwości pracy polskich obywateli. Związki zawodowe mają 30 dni na wydanie opinii. Minister wyraził jednak nadzieję, że konsultacje te zakończą się w ciągu tygodnia i rozporządzenie będzie mogło wejść w życie zaraz po jego podpisaniu, tak by ono mogło funkcjonować już podczas tegorocznych żniw i jesiennych prac polowych. Minister zauważył, że ułatwienia dla pracowników sezonowych wprowadziły inne kraje np. Niemcy. Jego zdaniem, przepisy dotyczące sezonowej pracy w rolnictwie powinny być zgodne z prawem, ale nie tak rygorystyczne, jak do tej pory.

W swoim wystąpieniu wicepremier A. Lepper stwierdził, że resort rolnictwa jest zdecydowanie przeciwko zamykaniu cukrowni.

Krajowa Spółka Cukrowa (KSC) zamierza w tym roku zakończyć produkcję w 5 cukrowniach: Wożuczyn, Mała Wieś, Częstocice, Tuczno i Ostrowy.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senator J. Chróścikowski podkreślił, że komisja jednoznacznie opowiada się za tym, by nie wygaszać produkcji w tych cukrowniach. Jego zdaniem, nie można najpierw zakończyć produkcji cukru, a następnie, za rok, uruchamiać produkcji biopaliw. Powinno to odbywać się płynnie.

"Jesteśmy zdecydowanie przeciwko likwidacji cukrowni" - podkreślił wicepremier. Poinformował, że niedawno rozmawiał w tej sprawie z ministrem skarbu państwa Wojciechem Jasińskim, który miał powiedzieć: "innego wyjścia nie ma".

Minister uważa, że cukrownie przeznaczone do likwidacji mogłyby produkować w tym roku półprodukt - melasę, z której można wytwarzać biopaliwa. Dodał, że następnie "można go dać do gorzelni i gorzelnie przerobią" na spirytus, który może być dodawany do paliwa.

11 lipca 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności kontynuowała wstępną dyskusję nad projektem ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 4 lipca br.

W wyniku dyskusji senatorowie postanowili zgłosić sejmowej komisji nadzwyczajnej, która pracuje nad projektem, propozycję zmian niektórych zapisów projektu nowelizacji ustawy o IPN i o lustracji. Zdaniem senatorów, projekt ustawy w obecnym kształcie jest nie do przyjęcia.

W dyskusji wskazywano m.in., że w projekcie ustawy brakuje szacunków dotyczących liczby osób, które miałyby podlegać lustracji; według projektu uległa poszerzeniu kategoria tych osób, m.in. o dyplomatów, samorządowców, szefów państwowych spółek, dyrektorów szkół, radców prawnych, notariuszy. Zdaniem senatorów, może to być nawet 100 tys. osób.

Obecny na posiedzeniu prezes IPN Janusz Kurtyka ocenił, że przy dodatkowych nakładach finansowych dla instytutu i dwuzmianowym systemie pracy IPN rocznie będzie w stanie zlustrować około 30 tys. osób.

Wątpliwości miał także były rzecznik interesu publicznego Bogusław Nizieński. "Nie wiem, ile tysięcy ludzi ma być zlustrowanych. Ile czasu IPN musi mieć, żeby zweryfikować w swoich materiałach i poopisywać tych ludzi, którzy mają być poddani lustracji. IPN nie będzie w stanie dostarczyć tych zaświadczeń (...) w wymaganym czasie do 12 miesięcy, mimo zatrudnienia przez IPN dodatkowych ludzi" - powiedział.

Przewodniczący Komisji Praw Człowieka i Praworządności senator Zbigniew Romaszewski powiedział, że projekt w proponowanym kształcie może stworzyć ogromne przeszkody w obsadzie stanowisk.

12 lipca 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Zdrowia.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Wojtyła.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Zdrowia.

Referent: senator Mirosława Nykiel.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu A. Wojtyła.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Referent: senator M. Nykiel.

Przedstawiciel rządu: prezes Cezary Banasiński.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Paweł Chrapek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej postanowiła poprzeć projekt aktu prawnego wraz z zastrzeżeniami.

Resort wiodący: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Referent: senator Andrzej Kawecki.

Przedstawiciel rządu: dyrektor Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej Małgorzata Kutyła.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy PE i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

- przekazane w trybie art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy - COM(2006) 233, 250, 255, 256, 257, 259, 261, 262, 265, 266, 271, 274, 280, 282, 284, 286, 303, 306,


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment