Diariusz Senatu RP: spis treści, następna część dokumentu


Z prac komisji senackich

5 października 2006 r.

 

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marek Chrapek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia Rady wraz z uwzględnieniem zastrzeżeń rządu do art. 7, 8, 9, 13, 16, 18 rozporządzenia.

Resort wiodący: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu M. Chrapek.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Kulturowego.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: zastępca dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej Joanna Addeo.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Parlamentu Europejskiego i postanowiła nie wnosić uwag.

Resort wiodący: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator K. Złotowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Duda.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji ramowej Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Rozpatrzenie w trybie art. 9 ust. 3

Resort wiodący: Ministerstwo Gospodarki.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Marcin Korolec.

Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła do wiadomości informację rządu.

Resort wiodący: Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Stanisław Sławiński.

Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła do wiadomości informację rządu.

Rozpatrzenie w trybie art. 8

Resort wiodący: Ministerstwo Transportu.

Referent: senator P. Michalak.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Piotr Stomma.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła stanowisko rządu i postanowiła nie wnosić uwag.

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1: COM (2006) 407, 419, 449, 453, 454, 455, 458, 460, 461, 487;

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 4: COM (2006) 471,

- wnioski przekazane w trybie art. 8: COM (2006) 245, Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie rozszerzenia ostatecznych ceł antydumpingowych nałożonych rozporządzeniem (WE) 769/2002 na import kumaryny Chińskiej Republiki Ludowej na import kumaryny z Indonezji i Malezji - niezależnie od deklaracji, że kumaryna pochodzi lub nie pochodzi z tych krajów, (Proposal for Council Regulation extending the definitive anti-dumping duty imposed by Regulation (EC) No 769/2002 on imports of coumarin originating in the people's Republic of China to imports of coumarin consigned from Indonesia or Malaysia, whether declared as originating in Indonesia or Malaysia or not); Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie częściowego postępowania weryfikacyjnego dotyczącego importu saletry amonowej z Rosji - propozycja obniżenia wysokości ceł antydumpingowych w stosunku do jednego eksportera; Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie zakończenia doraźnego przeglądu środków antydumpingowych zastosowanych do importu krzemu z Rosji, (Proposal terminate partial interim review of the antidumping measures applicable to importsof silicon originating in the Russian Federation).

 

11 października 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister budownictwa. Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawił Zdzisław Żydak, dyrektor Departamentu Gospodarki Mieszkaniowej w Ministerstwie Budownictwa. W opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, ustawa nie budziła zastrzeżeń legislacyjnych.

Rozpatrywana nowelizacja poszerza listę dochodów, które nie są wyłączane przy ustalaniu dochodów osób i rodzin ubiegających się o dodatki mieszkaniowe o świadczenia z tytułu pomocy materialnej dla uczniów, które nie będą miały wpływu na obliczanie wysokości dochodu uprawniającego do dodatku mieszkaniowego.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Ewę Tomaszewską.

W drugim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Projekt ustawy stanowił przedłożenie poselskie. Nowelizacja ustawy zalicza do okresów uwzględnianych przy ustalaniu prawa pracowników do górniczej emerytury okresy czasowego ich oddelegowania do zawodowego pogotowia ratowniczego w Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A. w Bytomiu, w KGHM Polska Miedź S.A. Oddział Jednostka Ratownictwa Górniczo-Hutniczego w Lubinie lub w okręgowych stacjach ratownictwa górniczego, bezpośrednio poprzedzone pracą górniczą wykonywaną pod ziemią stale i w pełnym wymiarze czasu pracy

Opinie na temat ustawy zaprezentowali poseł sprawozdawca Rajmund Moric i przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej opowiedziała się za przyjęciem ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę komisji wyznaczono senatora Zbigniewa Trybułę.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z informacją ministra pracy i polityki społecznej o zmianach w zakresie zasiłku z tytułu urodzenia dziecka oraz ustawie o zaliczce alimentacyjnej w związku z zamiarem przywrócenia Funduszu Alimentacyjnego, z informacją o rozszerzeniu pomocy dla kobiet w ciąży w kontekście uchwały komisji z 13 września br. w sprawie pomocy materialnej dla ubogich kobiet w ciąży oraz z informacją w sprawie prac nad ustawą o pracownikach socjalnych. Informację przedstawiła wiceminister pracy i polityki społecznej Joanna Kluzik-Rostkowska.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej szacuje, że w tym roku na becikowe wypłacane z budżetu państwa zostanie przeznaczone łącznie ponad 630 mln zł.

Obecnie wypłacane są trzy rodzaje becikowego: dwa razy po tysiąc złotych można otrzymać z budżetu państwa, a niezależnie od tego zapomogę związaną z urodzeniem dziecka mogą wypłacać gminy z własnych środków. Tysiąc złotych wypłacany jest jednorazowo po urodzeniu dziecka rodzinom, w których dochód na osobę nie przekracza 504 zł, a w rodzinach z dzieckiem niepełnosprawnym - 583 zł. Według ministerstwa, od stycznia do czerwca wypłacono ponad 107 tys. takich dodatków, na kwotę około 105 mln zł. Resort szacuje, że w br. łącznie wypłaci ponad 251 tys. takich świadczeń na kwotę ponad 251 mln zł.

Becikowe, także w wysokości tysiąca zł, otrzymują, niezależnie od dochodu, wszystkie kobiety, które urodziły dziecko. Jak poinformowała wiceminister pracy i polityki społecznej J. Kluzik-Rostkowska, od stycznia do czerwca wypłacono ponad 190 tys. takich jednorazowych zapomóg na kwotę około 191 mln zł. Ministerstwo przewiduje, że w br. wypłaci około 386 tys. takich becikowych, co wyniesie 386 mln zł.

Niezależnie od tego gminy mają możliwość uchwalania becikowego wypłacanego z własnych środków. Według ministerstwa, w okresie od stycznia do czerwca wypłacono około 1,2 tys. takich zapomóg na sumę ponad 1 mln zł. Przeciętna wysokość świadczenia wyniosła około 898 zł. Ministerstwo szacuje, że w 2006 roku wypłaconych będzie około 2,5 tys. samorządowych świadczeń na kwotę ponad 2 mln zł.

Senatorowie wysłuchali także informacji na temat ustawy o zaliczce alimentacyjnej. Jak poinformowała wiceminister J. Kluzik-Rostkowska, rząd opowiada się za takimi zmianami ustawowymi, które wprowadzą skuteczne narzędzia egzekwowania zobowiązań alimentacyjnych dłużników. Nie oznacza to powrotu do Funduszu Alimentacyjnego w kształcie, w jakim istniał do maja 2004 r., kiedy weszła w życie ustawa o świadczeniach rodzinnych wprowadzająca dodatek dla osób samotnie wychowujących dzieci.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych.

Główne założenia rozpatrywanej nowelizacji, będącej projektem poselskim, omówił poseł sprawozdawca Sylwester Pawłowski. Następnie zapoznano się z pozytywną opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Stanowisko rządu w sprawie omawianej nowelizacji przedstawił dyrektor Departamentu Gospodarki Mieszkaniowej w Ministerstwie Budownictwa Zdzisław Żydak, który poinformował także o pozytywnej ocenie samorządów gminnych na temat wprowadzonych zmian.

W głosowaniu, na wniosek przewodniczącego komisji senatora Jerzego Szmita, senatorowie jednomyślnie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Na sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Owczarka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zapoznano się ze sprawozdaniem z działalności regionalnych izb obrachunkowych i wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2005 roku.

Sprawozdanie przedstawił przewodniczący Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Stanisław Srocki. W swoim wystąpieniu omówił on pierwszą część sprawozdania oraz przybliżył historię powołania i pracy regionalnych izb obrachunkowych. Omówił także działalność izb obrachunkowych w krajach zachodnich, głównie w Anglii, jako przykład izby o podobnym charakterze. Następnie S. Srocki przedstawił prace regionalnych izb w 2005 roku. Przewodniczący omówił trzy rodzaje kontroli prowadzonych przez RIO, strukturę tych kontroli, kwestie rozpatrywania skarg i ich strukturę oraz działalność informacyjną i wydawniczą izb. W swoim wystąpieniu przedstawił także formy współpracy izb z różnymi organami państwa.

W dyskusji senator Andrzej Jaroch zwrócił uwagę na formę przedstawionego sprawozdania, będącego - jego zdaniem - rocznikiem statystycznym, w którym brak wniosków dotyczących funkcjonowania prawa samorządowego na tle przedstawionych zestawień, brak powiązania statystyk nieprawidłowości z dotyczącymi ich wnioskami prawnymi.

Przewodniczący S. Srocki wskazał fragmenty sprawozdania i informacje ze sprawozdań z lat poprzednich zawierających postulowane wnioski i zgodził się z propozycją rozbudowania sprawozdania w roku przyszłym o brakujące elementy.

Senator A. Owczarek zwrócił uwagę na zbyt małą liczbę szkoleń i brak doradztwa w gminach. Senator interesował się także bezpłatnymi szkoleniami dla nowych samorządów, a także wypełnianiem obowiązku udzielania przez izby odpowiedzi na pytania gmin.

Senator Elżbieta Rafalska, zwracając uwagę na obszerność przedstawionego dokumentu, odniosła się do kwestii szkoleń i jakości działania komisji rewizyjnych. Senator pytała o ocenę doświadczeń z obecnej kadencji dotyczących wyborów bezpośrednich i ocenę gospodarki finansowej samorządów. Ponadto zwróciła uwagę na duże zobowiązania w służbie zdrowia, których nie znalazła w sprawozdaniu, pytała również o kwestie oświaty, służby zdrowia, egzekucji rent planistycznych i organizowanie konferencji wojewódzkich.

Problemy służby zdrowia podniósł również senator Stanisław Karczewski, interesując się m.in. zaangażowaniem samorządów w problemy zadłużenia służby zdrowia. Poruszył także kwestię wpływania na proces zamówień publicznych i możliwości rozwiązań legislacyjnych zapobiegających próbie zwalniania tego procesu. Jak stwierdził senator, w sprawozdaniu brak analizy skuteczności wydawania środków finansowych i porównania wydatkowania tych środków.

Wyjaśnień w związku z problemami zgłaszanymi przez senatorów udzielali przewodniczący S. Srocki oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Jarosław Zieliński. Jak stwierdził wiceminister, to na jego resorcie spoczywa obowiązek uzupełnienia sprawozdania o wnioski, analizy i porównania. Udzielił odpowiedzi na pytania senatorów i poinformował o przygotowywaniu przez izby na zlecenie resortu materiału dotyczącego stanu zadłużenia budżetów jednostek samorządu terytorialnego w całości oraz w poszczególnych wypadkach.

Senator Janusz Kubiak poruszył kwestię weryfikacji zadłużeń gmin oraz rzecznika dyscyplinarnego.

Wiceminister J. Zieliński poinformował o włączeniu regionalnych izb obrachunkowych w działania antykorupcyjne państwa.

Następnie przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator J. Szmit przeszedł do omawiania drugiej części sprawozdania regionalnych izb obrachunkowych.

Część dotyczącą wykonania budżetu przez jednostki samorządu terytorialnego w 2005 roku przedstawił przewodniczący Komisji Analiz Krajowej Rady Regionalnych Izb Obrachunkowych Tadeusz Dobek; omówił on także podstawowe wielkości budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz strukturę dochodów i wydatków.

Grażyna Krupińska z Ministerstwa Finansów przedstawiła współpracę regionalnych izb obrachunkowych z resortem finansów.

W dyskusji senator E. Rafalska pytała o ocenę działań jednostek samorządu terytorialnego. Odnosząc się do Wieloletniego Planu Inwestycyjnego, interesowała się wieloletnimi planami finansowymi w gminach.

Kwestie rozwoju instytucjonalnego polskiego samorządu, jakości zasobów personalnych, a także budżetu zadaniowego podniósł senator A. Jaroch.

Senator S. Karczewski poruszył kwestię wielkości środków finansowych samorządów na służbę zdrowia oraz struktury wydatków budżetowych.

Po zakończeniu dyskusji senator J. Szmit podsumował poruszane problemy i zapowiedział przygotowanie stanowiska komisji zawierającego postulaty przygotowania zmian legislacyjnych, konsekwencji wyborów bezpośrednich, zagrożeń wynikających z zadłużenia budżetów jednostek samorządu terytorialnego i firm im podległych oraz kwestii komisji rewizyjnych w gminach oraz efektywności i skuteczności wydatkowania publicznych środków finansowych.

Senator A. Jaroch wysunął sugestię współpracy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji i regionalnych izb obrachunkowych nad rozwojem instytucjonalnym i strategią antykorupcyjną.

Podczas posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej kontynuowano prace nad inicjatywą ustawodawczą komisji dotyczącą zmiany ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa związanej z samorządową inicjatywą społeczną.

Senator J. Szmit przedstawił projekt nowelizacji opracowany przez zespól powołany na poprzednim posiedzeniu dotyczącym tej tematyki i zaproponował zmianę tytułu ustawy na ustawę o samorządowej inicjatywie społecznej.

Negatywną opinię na ten temat przedstawiło senackie biuro legislacyjne, które ponadto zgłosiło uwagi do projektu i odniosło się do propozycji poprawek senatora Ryszarda Ciecierskiego.

Następnie w dyskusji głos zabrali senatorowie J. Kubiak, P. Alexandrowicz i A. Jaroch.

Senator J. Szmit zaproponował podjęcie decyzji, czy projekt ma dotyczyć nowej ustawy o samorządowej inicjatywie społecznej czy nowelizacji ustaw.

Senator J. Kubiak zaproponował zwrócenie się o przygotowanie ekspertyzy i o opinię do organizacji samorządowych.

W opinii senackiego biura legislacyjnego, omawiany projekt ma zbyt wąski zakres, by tworzyć nową ustawę.

Przewodniczący zaproponował odniesienie się do ograniczenia zakresu działania inicjatywy i do poprawek senatora R. Ciecierskiego, które zostały przekazane senatorom na piśmie.

Senator A. Jaroch, rozumiejąc intencje wnioskodawcy poprawek, poprosił o podejmowanie decyzji w tej sprawie po przeprowadzeniu konsultacji.

Senator J. Szmit zaproponował uwzględnienie w dalszych pracach poprawek senatora R. Ciecierskiego i zwrócenie się o opinię do związków samorządowych.

Przewodniczący zamknął na tym trzeci punkt porządku obrad, zamykając jednocześnie posiedzenie komisji.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senatorowie przyjęli stanowisko komisji w sprawie poradnictwa zawodowego jako sposobu zapobiegania i efektywnego obniżania bezrobocia młodzieży. W dyskusji na ten temat udział wzięli także przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. W przyjętym stanowisku napisano:

"Komisja Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z rosnącym niepokojem obserwuje utrzymywanie się bardzo wysokiego wskaźnika bezrobocia młodzieży polskiej w wieku 18-25 lat, która nie kontynuuje nauki w trybie dziennym i nie uzyskała zatrudnienia w Polsce. Według danych Eurostatu w sierpniu 2006 r. wskaźnik ten wynosił 30,1%. Taka sytuacja zmusza młodych ludzi do masowych wyjazdów za granicę w celu uzyskania zatrudnienia. Konsekwencjami tych wyjazdów, już w niedalekiej przyszłości, mogą być: brak ciągłości pokoleniowej, wraz ze wszystkimi skutkami makroekonomicznymi dla budżetu państwa, kryzys demograficzny w Polsce oraz problemy psychospołeczne i moralne w polskich rodzinach.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej uważa, za wskazane rozbudowanie, na wzór innych krajów członkowskich Unii Europejskiej, systemu poradnictwa zawodowego, który przyczyniałby się do rozwiązywania wielu problemów związanych z bezrobociem młodzieży w Polsce.

Komisja Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej docenia również rolę infrastruktury organizacyjnej, informacyjnej poradnictwa zawodowego w obniżaniu bezrobocia i wspieraniu karier zawodowych młodzieży w Polsce oraz dostrzega wskazaną
w rezolucji Rady Unii Europejskiej (z 28-29 maja 2004 r. w sprawie rozwoju doradztwa kariery przez całe życie, jako skutecznego instrumentu przeciwdziałania bezrobociu i zmniejszania skali tego zjawiska), konieczność rozwoju systemu poradnictwa zawodowego w Polsce.

W związku z tym senacka Komisja Nauki, Edukacji i Sportu widzi konieczność wzmocnienia współpracy resortów odpowiedzialnych za poradnictwo zawodowe,
a w szczególności Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Obrony Narodowej,
a także organizacji pozarządowych, których działalność jest bezpośrednio związana z rozwojem poradnictwa zawodowego. Chodzi zwłaszcza o podjęcie działań, które wspierać będą integrację różnych środowisk doradców zawodowych, podnoszenie kompetencji kadry doradców zawodowych i rozwój ich warsztatu pracy, co docelowo powinno gwarantować podniesienie jakości i zwiększenia efektywności usług poradnictwa zawodowego.
W działaniach tych przydatne będzie korzystanie z doświadczeń i dobrych praktyk sprawdzonych w innych krajach europejskich.

W szczególności celowa jest współpraca administracji rządowej
z instytucjami naukowo-badawczymi oraz organizacjami pozarządowymi, związanymi z poradnictwem zawodowym, we wspieraniu działań w zakresie:

  1. badań naukowych dotyczących takich zagadnień, jak rynek pracy, zawodoznawstwo, efektywność i jakość poradnictwa zawodowego, globalny rynek pracy, poradnictwo przez całe życie a kształcenie przez całe życie, psychologia, socjologia i pedagogika doradztwa zawodowego;
  2. wprowadzenie treści z zakresu poradnictwa zawodowego do programów kształcenia na wszystkich poziomach;
  3. koordynowania programów kształcenia akademickiego doradców zawodowych
    i nauczycieli przedsiębiorczości;
  4. koordynowania poradnictwa zawodowego w skali krajowej i regionalnej oraz rozwijania postaw przedsiębiorczych młodzieży;
  5. doskonalenia zawodowego i ustawicznego, dokształcania doradców zawodowych.".

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono także ustawę o likwidacji Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej oraz o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji.

Sejmową ustawę, uchwaloną przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom wiceminister edukacji narodowej Stanisław Sławiński. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem ustawy jest likwidacja utworzonego 1 września 2005 r. Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej. Fundusz jest państwowym funduszem celowym, stanowiącym wyodrębniony rachunek bankowy, na którym gromadzone są środki na wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży szkolnej. W art. 4 ust. 1 ustawy z 29 sierpnia 2005 r. o Funduszu Komisji Edukacji Narodowej wskazano katalog przychodów funduszu (m.in. środki przekazywane z budżetu państwa w wysokości określonej w ustawie budżetowej, w tym: 0,5% podatku dochodowego od osób prawnych stanowiącego dochód budżetu państwa obliczanego na podstawie wykonania budżetu za rok budżetowy poprzedzający rok, na który składany jest projekt ustawy budżetowej, 1% przychodów uzyskanych z prywatyzacji w roku budżetowym poprzedzającym rok, na który składany jest projekt ustawy budżetowej, oraz różnica pomiędzy 1% podatku dochodowego od osób fizycznych należnego za rok podatkowy poprzedzający rok, na który składany jest projekt ustawy budżetowej, a dokonanymi i odliczonymi, wpłatami na rzecz organizacji pożytku publicznego). Dysponentem funduszu jest minister właściwy do spraw oświaty i wychowania.

Zgodnie z uzasadnieniem, wnosząc projekt omawianej ustawy, Rada Ministrów miała na względzie, że przepisy o funduszu m.in.: powielają działania realizowane w ramach Narodowego Programu Stypendialnego, którego elementem jest pomoc materialna dla uczniów, uniemożliwiają rzetelne i realne planowanie wydatków, powodują niebezpieczeństwo nadmiernego rozdrobnienia środków finansowych na pomoc materialną dla uczniów oraz powodują dodatkowe skutki finansowe w związku z obsługą Funduszu.

Przepis przejściowy opiniowanej ustawy przewiduje, że środki zgromadzone na rachunku funduszu niewykorzystane do dnia jego likwidacji minister właściwy do spraw oświaty i wychowania przeznaczy do 31 grudnia 2006 r. na zwiększenie dotacji celowej dla gmin na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym.

W związku z likwidacją funduszu utraci moc ustawa o Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej. Ponadto, w celu przywrócenia stanu prawnego sprzed 1 września 2005 r., znowelizowane zostaną ustawa o systemie oświaty oraz ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji. Opiniowana ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o likwidacji Funduszu im. Komisji Edukacji Narodowej oraz o zmianie ustawy o systemie oświaty i ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Szaleńca.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następna część dokumentu