Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

3 kwietnia 2007 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

Ustawę uchwalono na podstawie dwóch projektów: rządowego i poselskiego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, w imieniu którego głos zabrał wiceminister Marek Surmacz. Wyjaśnień udzielał również wicedyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Andrzej Rudlicki. Senatorowie zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja zmierza do poprawy bezpieczeństwa na imprezach masowych, szczególnie sportowych, mając na uwadze przede wszystkim masowe imprezy sportowe o tzw. podwyższonym ryzyku, i zapobiegania oraz zwalczania przejawów przemocy i chuligaństwa wśród kibiców sportowych.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 4 poprawek o charakterze uściślającym dotyczących przepisów karnych za wykroczenia. Komisja podzieliła pogląd Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji o celowości rozszerzenia sankcji za wnoszenie na imprezę masową niebezpiecznych przedmiotów, przy czym oprócz grzywny w wysokości nie mniejszej niż 2000 zł dodano karę ograniczenia wolności.

Komisja Praw Człowieka i Praworządności wniosła także identyczną poprawkę jak Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji, polegającą na uzupełnieniu przepisu karnego o środek karny przepadku zabronionych przedmiotów wnoszonych na imprezę, chociażby nie stanowiły własności sprawcy.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych wyznaczono senatora Kosmę Złotowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom wiceminister sprawiedliwości Andrzej Kryże.

Celem ustawy jest ograniczenie sądów ławniczych na rzecz sądów zawodowych w różnych kategoriach spraw. W zakresie spraw cywilnych sądy ławnicze będą rozpoznawać wyłącznie niektóre sprawy z zakresu prawa pracy oraz niektóre sprawy ze stosunków rodzinnych. W zakresie spraw karnych ograniczono udział ławników do orzekania w sprawach o zbrodnie oraz o przestępstwa, za które ustawa przewiduje karę dożywotniego pozbawienia wolności. Zmniejszono także skład orzekający sądu okręgowego, który także będzie orzekał jednoosobowo. Z udziału ławników zrezygnowano również w postępowaniach w sprawach nieletnich.

W zakresie Prawa o stowarzyszeniach sąd jednoosobowy będzie rozpatrywał sprawy dotyczące udzielenia upomnienia władzom stowarzyszenia, uchylenia niezgodnej z prawem lub statutem uchwały stowarzyszenia oraz w sprawie rozwiązania stowarzyszenia.

Zmiany w pozostałych ustawach stanowią konsekwencje ustanowienia zasady, iż sąd rozpoznaje sprawy jednoosobowo.

W opinii senackiego biura legislacyjnego, rozpatrywana nowelizacja nie wzbudza zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym, z tym zastrzeżeniem, iż ustanowienie składu ławniczego wyłącznie dla niektórych spraw z zakresu prawa pracy może spowodować utrudnienia w dochodzeniu roszczeń pracowniczych, w szczególności w wypadku rozszerzenia zakresu pozwu w trakcie postępowania. Sąd będzie musiał wydzielać sprawy nie wchodzące do zakresu, o którym mowa w art. 47 § 2, do odrębnego postępowania.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Kubiaka.

Następnie przystąpiono do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw.

Przyjęcie nowelizacji uchwalonej na podstawie projektu rządowego rekomendował senatorom wiceminister sprawiedliwości A. Kryże. Uwagi szczegółowe oraz propozycje poprawek przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Zasadniczym celem ustawy jest zdyscyplinowanie uczestników postępowania karnego. Zdaniem wnioskodawcy, wpłynie to korzystnie na jego usprawnienie, i pozwoli zwłaszcza uniknąć przewlekłości i długotrwałości postępowań. W nowelizacji wprowadzono m.in. powszechny obowiązek udzielania pomocy organom prowadzącym postępowanie karne oraz zezwolono sądowi, a w postępowaniu przygotowawczym prokuratorowi, żądać informacji o podjętych działaniach wynikających z zawiadomienia samorządów adwokatów i radców prawnych o naruszeniu obowiązków procesowych przez adwokatów i radców prawnych.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności wniosła o wprowadzenie do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej 5 poprawek. Jedna z zaproponowanych zmian stanowi, że w razie nienadesłania informacji w wyznaczonym terminie przez dziekana okręgowej rady adwokackiej lub okręgowej izby radców prawnych, w postępowaniu przygotowawczym postanowienie o nałożeniu kary pieniężnej wydaje sąd rejonowy, w okręgu którego toczy się postępowanie. Inna z rekomendowanych przez komisję poprawek przywraca przepis, który wyłącza żołnierzy z grupy osób, które można obciążyć spowodowanymi przez nich kosztami postępowania. Pozostałe poprawki miały charakter precyzujący. Ustalono, że proponowane poprawki w imieniu Komisji Praw Człowieka i Praworządności zarekomenduje Izbie senator K. Złotowski.

Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator Zbigniew Romaszewski. Mniejszość zaproponowała wprowadzenie zmiany przewidującej możliwość nałożenia kary pieniężnej na obrońcę lub pełnomocnika w razie ich nieobecności lub wydalenia się z miejsca czynności, w wypadkach szczególnych, ze względu na ich wpływ na przebieg czynności; w postępowaniu przygotowawczym karę pieniężną, na wniosek prokuratora, będzie nakładał sąd rejonowy, w którego okręgu prowadzi się postępowanie. Ponadto, w wypadku, gdy nieobecność lub wydalenie się tych osób z miejsca czynności spowodowała dodatkowe koszty postępowania, będzie można je obciążyć tymi kosztami.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury. Jej przyjęcie rekomendowała senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Beata Kempa. Swoją opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja zmierza do zaostrzenia kryteriów dla kandydatów do pracy w sądzie i prokuraturze. W opinii wnioskodawców, ma to posłużyć stworzeniu w polskim sądownictwie i prokuraturze wykwalifikowanej kadry pracowniczej. W tym celu wprowadzano szereg zmian. Zmodyfikowano katalog wymagań, które powinien spełniać kandydat na urzędnika sądu lub prokuratury. W tym zakresie najistotniejsze zmiany polegają na wprowadzeniu wymogu ukończenia co najmniej studiów pierwszego stopnia i uzyskania tytułu zawodowego oraz wymogu niekaralności (zarówno za przestępstwo, jak i za przestępstwo skarbowe).

W nowelizacji wprowadzono także nowe zasady odbywania stażu urzędniczego oraz przewidziano nabór kandydatów na ten staż w drodze konkursu. Konkurs, przeprowadzany przez komisję konkursową, będzie miał na celu sprawdzenie wiedzy, umiejętności, predyspozycji oraz zdolności ogólnych kandydatów, niezbędnych do wykonywania obowiązków urzędnika.

W ustawie określono szczegółowo zasady przeprowadzania okresowych ocen kwalifikacyjnych, przesłanki rozwiązania stosunku pracy z urzędnikiem bez wypowiedzenia oraz przesłanki i zasady zawieszenia pracownika w pełnieniu obowiązków.

W związku z wymogiem dotyczącym wykształcenia wyższego przewidziano w ustawie okres dostosowawczy dla osób, które nie posiadają takiego wykształcenia, określając go na 8 lat od dnia wejścia w życie ustawy. Osoby te będą obowiązane do ukończenia studiów pierwszego stopnia i uzyskania tytułu zawodowego bądź do uzupełnienia wykształcenia w drodze ukończenia studium zawodowego w Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury.

W dyskusji wprowadzony w ustawie wymóg posiadania odpowiedniego wykształcenia wzbudził pewne kontrowersje. Z opinią wiceminister B. Kempy nie zgodziła się sędzia Beata Morawiec z Krajowej Rady Sądownictwa.

W głosowaniu Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 2 poprawek. Pierwsza z nich zmierzała do wydłużenia zawartego w nowelizacji okresu dostosowawczego z 8 do 10 lat. Ponadto pracownikom sądów i prokuratury, którzy nie spełniają wymogu wykształcenia, ale ukończyli 40 rok życia i mają co najmniej 15-letni staż pracy, proponowana przez komisje zmiana daje możliwość uzupełnienia wykształcenia w drodze ukończenia studium zawodowego w Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury. Pozostali pracownicy będą obowiązani do ukończenia studiów pierwszego stopnia i uzyskania tytułu zawodowego. Druga z zaproponowanych zmian miała charakter językowy.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pracownikach sądów i prokuratury wyznaczono senatora Z. Romaszewskiego.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu stanowisko w sprawie rozpatrywanej nowelizacji, uchwalonej na podstawie projektu prezydenckiego, przedstawiła wiceminister sprawiedliwości B. Kempa. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Ustawa rozszerza zakres zadań Krajowej Rady Sądownictwa i wprowadza nowe kompetencje tego organu. Jedna z nich daje radzie możliwość wystąpienia z żądaniem podjęcia czynności dyscyplinarnych wobec sędziego w wypadku uzyskania przez radę wiarygodnej informacji o przewinieniu służbowym. W nowelizacji umożliwiono radzie inspirowanie i wspieranie działań mających na celu ujednolicanie wykładni prawa w orzecznictwie sądów.

Ponadto ustawa nakłada na radę obowiązek przedstawiania Sejmowi, Senatowi i Prezydentowi RP informacji z rocznej działalności, informacji o podejmowanych działaniach na rzecz ujednolicania wykładni prawa oraz postulatów co do aktualnych problemów i potrzeb wymiaru sprawiedliwości.

Zgodnie z ustawą rada będzie mogła przeprowadzać określone czynności (wizytacja sądu, lustracja działalności sądu oraz lustracja pracy sędziego) zarówno z urzędu, jak i na wniosek ministra sprawiedliwości, pierwszego prezesa Sądu Najwyższego lub prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wymienione osoby, które są członkami rady, będą mogły upoważnić swoich przedstawicieli do udziału, bez prawa głosu, w posiedzeniu plenarnym rady.

Szereg zmian zawartych w ustawie dotyczy wymogów formalno-prawnych związanych z wykonywaniem mandatu przez wybieranych członków rady, którzy są sędziami. Osoba taka będzie mogła pełnić funkcję wybieranego członka rady tylko 2 kadencje. Mandat wybieranego członka rady wygaśnie w wypadku zgłoszenia jego kandydatury na inne stanowisko sędziowskie. Do pełnienia funkcji prezesa albo wiceprezesa sądu nie będzie można powołać sędziego będącego członkiem rady. Z chwilą wybrania na członka rady sędziego, który pełni taką funkcję, powołanie do jej pełnienia wygaśnie.

Kolejne nowe rozwiązanie zawarte w ustawie umożliwi osobom powyżej 65 lat pozostawanie na stanowisku sędziego bez konieczności uzyskiwania zgody rady. Zgodnie ze zmianami do ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych zasadą pozostanie przechodzenie przez sędziów w stan spoczynku z dniem ukończenia przez nich 65. roku życia. Dalsze zajmowanie stanowiska sędziego będzie możliwe, jeżeli nie później niż na 6 miesięcy przed ukończeniem 65. roku życia sędzia oświadczy ministrowi sprawiedliwości wolę dalszego zajmowania stanowiska oraz przedstawi odpowiednie zaświadczenie o stanie zdrowia. Podobne regulacje będą dotyczyć prokuratorów, z uwzględnieniem odmiennej właściwości organów.

W głosowaniu, na wniosek senatora Krzysztofa Piesiewicza, Komisja Praw Człowieka i Praworządności postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie poprawki utrzymującej obowiązujący stan prawny, zgodnie z którym możliwe jest zarówno tajne, jak i jawne głosowanie w radzie. W imieniu komisji przyjętą poprawkę zarekomenduje Izbie senator Z. Romaszewski.

Zdaniem senatora K. Piesiewicza, w niektórych sytuacjach głosowania KRS powinny być jawne, w innych - lepiej, by były tajne. "Chodzi przede wszystkim o głosowania w sprawach personalnych" - podkreślił.

Do stanowiska Komisji Praw Człowieka i Praworządności zgłoszono wniosek mniejszości, zmierzający do tego, aby ustawa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2008 r. Jego sprawozdawcą będzie senator K. Piesiewicz.

4 kwietnia 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw.

Rozpatrywana nowelizacja, będąca rządowym projektem ustawy, zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Zmierza do ujednolicenia kwestii egzekwowania praw własności intelektualnej, a w szczególności kwestii procesowych i zapewnienia równorzędnego poziomu ochrony praw własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE.

Obecny na posiedzeniu wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin przypomniał, że nad przedstawionym przez rząd projektem pracowała ponad dwa miesiące sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu. "Mimo gorących dyskusji rządowy projekt nowelizacji wyszedł spod obrad sejmowej komisji bez istotnych zmian i w takiej formie został przegłosowany przez Sejm" - podkreślił. Jest to pierwsza z kilku planowanych nowelizacji ustawy o prawie autorskim przygotowywanych przez resort kultury. Mają one przede wszystkim dostosować polskie przepisy do prawa unijnego. Po wejściu w życie obecnie rozpatrywanej przez Senat nowelizacji osoba, której autorskie prawa majątkowe naruszono, będzie mogła zażądać od osoby, która te prawa naruszyła, zaprzestania działań, usunięcia ich skutków, naprawienia wyrządzonej szkody oraz wydania uzyskanych korzyści.

Swoją opinię wraz z uwagami szczegółowymi na temat nowelizacji sejmowej przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

W dyskusji poruszono m.in. kwestię dysproporcji kar za złamanie ustawy. W nowelizacji przewidziano wyższe kary za naruszanie praw autorskich twórców niż za naruszanie patentów przemysłowych.

Udzielając wyjaśnień w tej sprawie, wiceminister J. Sellin powołał się na ekspertyzy przygotowane podczas sejmowych prac nad nowelizacją. "Eksperci uważają, że zróżnicowanie kar w tym wypadku jest jak najbardziej zasadne, zgodne z precedensem prawa UE. Twórcy wymagają specjalnej ochrony, koncerny przemysłowe chroniące swoje patenty nie są tak bezbronne" - stwierdził.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 12 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw. 6 z nich zmierzało przede wszystkim do podniesienia poziomu ochrony praw własności przemysłowej do tego, który przewidziany jest dla autorskich praw majątkowych. Pozostałe poprawki były analogiczne do zmian zaproponowanych przez Komisję Kultury i Środków Przekazu.

Ustalono, że sprawozdanie komisji przedstawi podczas posiedzenia plenarnego Izby senator Kazimierz Wiatr.

11 kwietnia 2007 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej poparła jednogłośnie ustawę o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustalono, że w imieniu komisji przyjęcie nowelizacji sejmowej zaproponuje Izbie senator Mieczysław Augustyn.

Podczas posiedzenia ustawę uchwaloną przez Sejm z przedłożenia rządowego rekomendowała senatorom wiceminister pracy i polityki społecznej Joanna Kluzik-Rostkowska. Wyjaśnień udzielał także kierownik Urzędu ds. Kombatantów i osób represjonowanych Janusz Krupski. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja m.in. likwiduje Państwowy Fundusz Kombatantów oraz wprowadza obowiązek opiniowania wniosku o pomoc pieniężną przez kierownika ośrodka pomocy społecznej. Zgodnie z ustawą pomoc pieniężna dla kombatantów, wydatki na upamiętnienie i popularyzowanie historii dotyczącej walk o odrodzenie Polski będą finansowane z budżetu państwa, podobnie jak działania zlecane organizacjom pozarządowym przez Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych.

Wnioski o przyznanie pomocy pieniężnej, składane do urzędu, mają być opiniowane przez kierownika ośrodka pomocy społecznej. Opinia ta powinna zawierać informacje m.in. o sytuacji rodzinnej i materialnej oraz o pomocy udzielanej wnioskodawcy przez ośrodek pomocy społecznej.

Wydatki na modernizację domów pomocy społecznej i zakładów leczniczych oraz ośrodków wczasowo-rehabilitacyjnych dla kombatantów będą finansowane przez powiaty, a nie bezpośrednio z budżetu państwa. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej prowadzenie i rozwój domów pomocy społecznej należy do zadań własnych powiatu.

Jak poinformowała wiceminister pracy i polityki społecznej J. Kluzik-Rostkowska, w roku ubiegłym urząd wypłacił około 15 tys. jednorazowych świadczeń dla kombatantów; były to świadczenia średnio w wysokości 500 zł. Zapowiedziała także przygotowanie w maju br. kompleksowej ustawy regulującej zagadnienia pomocy pieniężnej dla kombatantów.

W dyskusji ustawa o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wywołała żadnych kontrowersji i po wysłuchaniu wyjaśnień, w głosowaniu, uzyskała poparcie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej.

* * *

Tematem posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych było 15 lat współpracy transgranicznej oraz funkcjonowanie euroregionów w Polsce.

Podczas posiedzenia działania rządu w zakresie współpracy transgranicznej przedstawiła wicedyrektor Departamentu Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Joanna Kapuścińska.

Na temat wykorzystania przez Polskę środków UE przeznaczonych na współpracę transgraniczną mówił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Władysław Ortyl.

Podczas posiedzenia głos zabierali także przedstawiciele euroregionów:

Na temat współpracy transgranicznej wypowiadał się także ekspert - prof. Jerzy Gorzelak, dyrektor Centrum Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego.

Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych zakończyła dyskusja z udziałem zaproszonych gości, a następnie przyjęto stanowisko komisji w sprawie współpracy transgranicznej Rzeczypospolitej Polskiej:

"Komisja Spraw Zagranicznych Senatu Rzeczyposplitej Polskiej stwierdza, iż współpraca transgraniczna, która stanowi jeden z priorytetów polskiej polityki zagranicznej, jest ważnym czynnikiem integracji społeczności przygranicznych, a inicjatywom służącym współpracy w obszarach przygranicznych należy się poparcie.

Komisja pozytywnie ocenia:

Za szczególnie ważne Komisja uznaje:

Komisja Spraw Zagranicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej pozytywnie postrzegając współpracę transgraniczną i wspierając rozwój peryferyjnych obszarów przygranicznych:

Biorąc powyższe pod uwagę, Komisja deklaruje dalszy mecenat nad współpracą transgraniczną i przygraniczną zapoczątkowany w roku 1994, i potwierdzony stanowiskiem Komisji w roku 2004".

* * *

Senatorowie z Komisji Zdrowia zapoznali się z informacją Ministerstwa Zdrowia na temat ustawy o Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego.

Informację przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Ludwik Grabowski. Dotyczyła ona sytuacji osób chorych psychicznie oraz prac nad ustawą o Narodowym Programie Ochrony Zdrowia Psychicznego.

Zdrowie psychiczne jest w Polsce uznawane za fundamentalne dobro osobiste człowieka, a ochrona praw osób z zaburzeniami psychicznymi należy do podstawowych obowiązków państwa. Promocja zdrowia psychicznego, prewencja zaburzeń psychicznych, leczenie, opieka i rehabilitacja są także priorytetami Światowej Organizacji Zdrowia i jej krajów członkowskich, Unii Europejskiej oraz Rady Europy. W celu zapewnienia właściwej realizacji obowiązków państwa wobec osób dotkniętych zaburzeniami psychicznymi zagadnienia z zakresu ochrony zdrowia psychicznego są w Polsce regulowane ustawowo. Planowane jest także wprowadzenie - w drodze Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego - nowych rozwiązań mających na celu zwiększenie efektywności istniejącego systemu opieki i pomocy dla tej grupy osób.

Wiceminister zdrowia w sposób syntetyczny przedstawił ogólną sytuację osób z zaburzeniami psychicznymi, scharakteryzował stan zdrowia psychicznego społeczeństwa polskiego z zaznaczeniem głównych problemów i zagrożeń zdrowotnych, przedstawił podstawy prawne, formy sprawowania opieki nad osobami z zaburzeniami psychicznymi oraz istniejące w tym zakresie zasoby instytucjonalne. Ponadto omówił podstawowe przesłanki leżące u podstaw konieczności stworzenia Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego oraz przedstawił stan zaawansowania prac nad projektem tego programu.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Zdrowia senatorowie omówili najważniejsze problemy wynikające z toku prac komisji, m.in. napływającą korespondencję.

* * *

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej kontynuowali rozpatrywanie ustawy o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 30 marca br.

Komisja zapoznała się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, do której odniósł się następnie wiceminister edukacji narodowej się Stanisław Sławiński, nie podzielając zawartych w niej wątpliwości.

W dyskusji poruszono m.in. kwestię definicji dyrektora szkoły, rozdzielenia zespołów szkół oraz terminu wejścia życie ustawy. Propozycje wprowadzenia poprawek zgłosili senatorowie Andrzej Jaroch i Przemysław Alexandrowicz.

W głosowaniu senatorowie postanowili zaproponować Izbie wprowadzenie dwóch poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej. Dotyczyły one skreślenia lit. b w art. 1 w pkt 1, stanowiącego, że przez dyrektora szkoły rozumie się także dyrektora zespołu szkół, oraz zmiany terminu jej wejścia w życie na 1 września br., nie zaś po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Owczarka.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę o zarządzaniu kryzysowym. Pierwsze posiedzenie w tej sprawie odbyło się 30 marca br.

Podczas posiedzenia dyrektor Bogusław Cichoń z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych zasygnalizował propozycje poprawek i uzasadnił potrzebę ich wprowadzenia. Swoje uwagi przypomniało także senackie biuro legislacyjne. W opinii biura, dwie ze zmian zaproponowanych przez resort wykraczały poza materię ustawy rozpatrywanej przez Sejm.

Na temat zmian wypowiadał się także wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Soloch. Do uwag dotyczących Państwowego Ratownictwa Medycznego odniósł się wicedyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski. Wnioski o wprowadzenie poprawek zgłosił senator Jerzy Szmit.

W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Ryszarda Ciecierskiego.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący komisji senator J. Szmit omówił kwestie wyjazdu grupy senatorów do Kaliningradu w dniach 7-8 maja br. i uzasadnił potrzebę ich spotkania z władzami Obwodu Kaliningradzkiego. Senator zwrócił się do senatorów z prośbą o zgłaszanie się chętnych do tego wyjazdu. Następnie przewodniczący przedstawił plan pracy komisji w najbliższym czasie.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Jerzy Szymura.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Duda.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Urszula Gacek.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu A. Duda.

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt decyzji Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

- wnioski przekazane w trybie art. 6 - COM(2006) 869, COM(2007) 037, 068, 077, 084, 085, 088, 089, 092, 095, 109.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zapoznali się z informacją głównego doradcy prezesa Rady Ministrów w Gabinecie Politycznym PRM Michała Dworczyka na temat sytuacji mniejszości polskiej na Litwie.

Doradca premiera poinformował, że na Litwie jest obecnie 120 szkół polskojęzycznych, w których uczy się ponad 18 tys. dzieci. Wiele z nich jest niedoinwestowanych i wymaga generalnego remontu. Jak zaznaczył, w miejscowościach, zamieszkanych głównie przez Polaków powstają nowoczesne szkoły litewskie. "W ostatnich latach powstało ponad 30 szkół litewskich i jedna polska, finansowana przez Senat RP" - stwierdził. M. Dworczyk zwrócił uwagę, że w szkołach polskich uczy się obecnie 57% polskich dzieci, reszta (37%) - w szkołach litewskich i rosyjskich (6%). W Wilnie do szkół polskojęzycznych chodzi mniej niż 50%. Jego zdaniem, jeżeli ta tendencja się utrzyma, za kilka lat zacznie gwałtownie spadać liczba osób deklarujących narodowość polską.

Jak stwierdził doradca premiera, podręczniki w szkołach polskojęzycznych - tłumaczone z języka litewskiego na polski - były znacznie droższe niż litewskie. Ich nakład był niewielki. Według litewskiego spisu powszechnego z 2001 roku polska mniejszość na Litwie liczy 235 tys. osób.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą rozpatrzyła i zaopiniowała następujące wnioski o dotacje z budżetu Kancelarii Senatu na wykonanie zadań państwowych na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą:

  1. Wnioski o zlecenie zadań państwowych o charakterze programowym i przyznanie dotacji na ich wykonanie

Komisja Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą przychyliła się do opinii Zespołu Finansów Polonijnych dotyczącej odrzucenia wniosków niespełniających wymogów formalnoprawnych oraz postanowiła zaproponować Prezydium Senatu - na wniosek senator Anny Kurskiej - ponowne odłożenie rozpatrzenia wniosku Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Młodzieży "Promyk" do czasu powrotu senator A. Kurskiej z podróży na Ukrainę.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywała ustawę o nawozach i nawożeniu.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Chrapek. Swoje uwagi przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana ustawa określa warunki i tryb wprowadzania nawozów do obrotu oraz stosowanie środków ochrony roślin. Chodzi o nawozy naturalne, wapniowe i wapniowo-magnezowe, mieszanki nawozów mineralnych dopuszczone do sprzedaży na terytorium UE oraz nawozy, na obrót którymi ich producenci lub importerzy uzyskają pozwolenie ministra rolnictwa. Zgodnie z ustawą do sprzedaży będą wprowadzane tylko takie nawozy, które nie są szkodliwe dla ludzi, zwierząt i środowiska.

Nowe przepisy nakładają obowiązek posiadania przez rolników zamkniętych zbiorników na gnojówkę i gnojowicę. Wymogi takie stawia Komisja Europejska, ponieważ z otwartych zbiorników wydziela się niebezpieczny dla zdrowia amoniak.

Ustawa zakłada też wprowadzenie (od 2011 r.) obowiązku przechowywania przez gospodarstwa prowadzące chów zwierząt obornika na specjalnych płytach. Taki obowiązek będzie dotyczył wszystkich gospodarstw domowych, które odprowadzają ścieki.

W dyskusji senator Jerzy Chróścikowski zaproponował wprowadzenie poprawek do ustawy o nawozach i nawożeniu. W kolejnych głosowaniach uzyskały one poparcie komisji i zostaną przedstawione Izbie podczas posiedzenia plenarnego. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Łyczaka.

* * *

Posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o nadaniu Śląskiej Akademii Medycznej imienia Ludwika Waryńskiego w Katowicach nazwy "Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach".

Podczas posiedzenia informacji na temat uchwalonej przez Sejm ustawy udzielił wiceminister zdrowia Jarosław Pinkas. Obecny był także prorektor ds. naukowych Śląskiej Akademii Medycznej Jan Zejda. Swoją opinię przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Celem ustawy jest zmiana nazwy Śląskiej Akademii Medycznej imienia Ludwika Waryńskiego w Katowicach na Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach.

Art. 18 ust. 1 Prawa o szkolnictwie wyższym stanowi, że  zmiana nazwy publicznej uczelni akademickiej następuje w drodze ustawy, natomiast art. 3 ust. 3 tej ustawy formułuje warunek, jaki musi spełniać uczelnia, aby móc posługiwać się w swojej nazwie wyrazem "uniwersytet" uzupełnionym przymiotnikiem lub przymiotnikami w celu określenia profilu uczelni. Zgodnie z tym przepisem warunkiem jest posiadanie przez jednostki organizacyjne uczelni co najmniej sześciu uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora, w tym co najmniej czterech w zakresie nauk objętych profilem uczelni.

Jak uzasadniono, Śląska Akademia Medyczna spełnia te kryteria i w związku z tym można nadać jej nazwę uniwersytetu medycznego.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o nadaniu Śląskiej Akademii Medycznej imienia Ludwika Waryńskiego w Katowicach nazwy "Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach". Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Miłka.

12 kwietnia 2007 r.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).

Stanowisko rządu co do ustawy uchwalonej przez Sejm przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska Krzysztof Zaremba. Swoją opinię przekazało Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Unijny system EMAS jest skierowany do firm usługowych, które chcą ograniczyć negatywny wpływ prowadzonej działalności na środowisko. Celem rozpatrywanej nowelizacji jest m.in. doprowadzenie do tego, żeby działalność firm była zgodna z zasadami racjonalnego korzystania ze środowiska. Budowa systemu ekozarządzania i audytu jest wynikiem przeniesienia przepisów dyrektywy Unii Europejskiej do polskiego prawa. Nowelizacja ustawy zakłada, że wdrażaniem unijnego systemu ekozarządzania i audytu w Polsce będą zajmować się wojewodowie, a nie - jak dotychczas - marszałkowie województw.

W opinii rządu, powierzenie wojewodom prac związanych z wdrożeniem systemu umożliwi jego szybkie i efektywne uruchomienie. Założeniem systemu jest wyróżnienie tych, którzy wychodzą poza zakres podstawowych wymogów określonych przez prawo i dążą do tego, aby ich działalność sprzyjała środowisku.

W głosowaniu Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS). Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Michała Wojtczaka.

* * *

Posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw.

Na temat nowelizacji sejmowej opinie przedstawili podsekretarz stanu w Ministerstwie Budownictwa Elżbieta Janiszewska oraz zastępca głównego inspektora nadzoru budowlanego Robert Dziwiński. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywaną nowelizację uchwalono na podstawie przedłożenia rządowego. Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo budynków, zwłaszcza wielkopowierzchniowych, szczególnie tam, gdzie organizowane są imprezy masowe.

Ustawa przewiduje, że budynki o powierzchni zabudowy przekraczającej 2 tys. m kw. oraz inne obiekty o powierzchni dachu większej niż 1 tys. m kw. mają być kontrolowane dwukrotnie w ciągu roku - przed i po okresie zimowym. Za niedopełnienie tych obowiązków grozić będzie co najmniej 1000 zł grzywny lub kara więzienia. Jeśli inspektor budowlany stwierdzi, że budynek zagraża bezpieczeństwu użytkowników, będzie to oznaczało jego zamknięcie do czasu usunięcia nieprawidłowości.

W toku prac legislacyjnych w Sejmie z projektu ustawy usunięto przepisy zawierające propozycje reorganizacji nadzoru budowlanego i stanowiące podstawę dla powołania okręgowych inspektorów nadzoru budowlanego, natomiast rozszerzono go o przepis przejściowy legalizujący pod określonymi warunkami obiekty budowlane wzniesione niezgodnie z prawem.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek o charakterze legislacyjnym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Bogdana Lisieckiego.

Do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator Jerzy Szmit. Zaproponowane we wniosku zmiany zmierzają do przywrócenia rządowej propozycji reorganizacji nadzoru budowlanego - powołania 100 okręgowych inspektoratów nadzoru budowlanego w miejsce obecnych inspektoratów powiatowych.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Nauki, Edukacji i Sportu. Porządek dzienny przewidywał rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych.

W imieniu rządu przyjęcie ustawy rekomendował sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Marek Surmacz. Ponadto senatorowie wysłuchali wyjaśnień udzielanych przez dyrektora Departamentu Prawnego w MSWiA Andrzeja Rudlickiego, dyrektora Biura Prawnego w Komendzie Głównej Policji Mariusza Roga oraz dyrektora Departamentu Strategii Sportu w Ministerstwie Sportu Tadeusza Wróblewskiego. Zapoznano się też z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 9 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Romana Ludwiczuka.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment