Poprzednia część, następna część


Z prac komisji senackich

12 czerwca 2007 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem wniesionym przez Radę Ministrów. Do reprezentowania rządu w pracach legislacyjnych upoważniono ministra nauki i szkolnictwa wyższego, w imieniu którego głos zabrał podsekretarz stanu w tym resorcie Olaf Gajl. Ponadto na temat ustawy wypowiadali się: wiceminister gospodarki Krzysztof Tchórzewski, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Nauki w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Dariusz Drewniak oraz dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarki w Ministerstwie Gospodarki Krzysztof Gulda. Swoje uwagi szczegółowe przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa o jednostkach badawczo-rozwojowych (JBR) wprowadza m.in. możliwość łączenia, dzielenia i likwidowania JBR-ów, jeżeli minister sprawujący nadzór nad jednostką uzna to za uzasadnione merytorycznie, organizacyjnie lub finansowo.

Wprowadzono także możliwość ogłoszenia upadłości w stosunku do JBR. Przepis ten zwolni Skarb Państwa z wydatków związanych z likwidacją jednostek, które zostaną postawione w stan upadłości. Dotychczasowa ustawa zawierała zapis, że JBR nie odpowiada za zobowiązania Skarbu Państwa, on zaś nie odpowiada za zobowiązania jednostki. Skarb Państwa przejmie tylko długi tych jednostek, których likwidacja rozpoczęła się przed wejściem w życie nowelizacji.

Majątek likwidowanej jednostki - po zaspokojeniu wierzycieli - stanie się własnością Skarbu Państwa, a o jego przeznaczeniu zdecyduje minister sprawujący nadzór nad jednostką, po uzgodnieniu z ministrem skarbu państwa.

Rada naukowa JBR wybrana przed dniem wejścia w życie ustawy będzie działać w dotychczasowym składzie do końca swojej kadencji, nie dłużej jednak niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

W dyskusji wprowadzenie poprawek do nowelizacji ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych zaproponował senator Marek Waszkowiak.

W kolejnych głosowaniach komisja poparła 5 zmian, a następnie przyjęła nowelizację wraz z zaakceptowanymi poprawkami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Władysława Mańkuta.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrzono ustawę ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.

Przyjęcie ustawy, będącej projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister gospodarki Krzysztof Tchórzewski, wysłuchano także prezes urzędu Patentowego RP Alicji Adamczyk. Swoje opinie o ustawie przedstawili dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś, Anna Podgórska z Amerykańskiej Izbie Handlowej w Polsce, a także dyrektor generalny Stowarzyszenia ProMarka Rafał Parczewski. Uwagi szczegółowe zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana nowelizacja ma na celu uproszczenie postępowania przed Urzędem Patentowym RP w odniesieniu do wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych i oznaczeń geograficznych. Zaproponowane zmiany liberalizują wymagania dotyczące formy dokumentacji zgłoszeniowej oraz doprecyzowują obecnie obowiązujące przepisy ustawy.

Ustawa stanowi m.in., że części samochodowe nie będą rejestrowane jako wzory przemysłowe. Do tej pory na zarejestrowane wzory przemysłowe części samochodowych obowiązywał 25-letni okres ochrony. Producent miał 25 lat wyłączności na ich używanie lub mógł sprzedawać prawo do produkcji zarejestrowanych części (licencję). Zgodnie z nowelą sejmową od momentu jej wejścia w życie wygasa ochrona na wcześniej zgłoszone wzory przemysłowe części samochodowych.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej poparła poprawki zgłoszone przez senatora Andrzeja Łuczyckiego i postanowiła zarekomendować Senatowi ich przyjęcie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej wybrano senatora Jerzego Szmita.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej.

Rozpatrywaną ustawę uchwalono z przedłożenia rządowego. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister gospodarki, w imieniu którego głos zabrał wiceminister K. Tchórzewski. Ponadto na temat ustawy wypowiadali się prezes Urzędu Regulacji Energetyki Leszek Juchniewicz, przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki - Jan Bogolubow, Maciej Chrost, Tomasz Dąbrowski i Ewa Głuszek,

ekspert w Związku Banków Polskich Izabela Kopczyńska, Leszek Jurek i Mirosław Stasiak z Ministerstwa Finansów, doradca podatkowy w Polskich Sieciach Elektroenergetycznych SA Roman Namysłowski, doradca finansowy w KPMG Mirosław Michna oraz wiceprezes Zespołu Elektrociepłowni PAK SA Anna Striżyk. Szereg uwag szczegółowych zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa zawiera rozwiązania prawne o zasadniczym znaczeniu dla kształtowania w Polsce wolnego rynku obrotu energią elektryczną. Jej celem jest stworzenie ustawowych podstaw do rozwiązania umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej. Ma ona prowadzić do faktycznej liberalizacji rynku energii elektrycznej.

KDT na zakup mocy i energii elektrycznej zawierane były w latach 1994-98 między wytwórcami energii a Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi (PSE), dzięki czemu elektrownie mogły zaciągać pożyczki na inwestycje. Obecnie ponad 50% produkowanej w Polsce energii pochodzi z KDT. Większość kontraktów nie została rozwiązana przed wejściem Polski do UE, a ostatni wygasa w 2027 r.

W listopadzie 2005 r. Komisja Europejska wszczęła postępowanie, by sprawdzić, czy kontrakty nie stanowią niedozwolonej pomocy publicznej. Jeśli Polska przegra postępowanie, firmy będą musiały zwracać pieniądze, jakie dzięki kontraktom uzyskały od momentu przystąpienia Polski do UE.

W opinii rządu, ustawa zmniejszy ryzyko związane z postępowaniem w KE oraz zliberalizuje rynek energii. Rozwiązanie kontraktów spowoduje, że u wytwórców powstaną tzw. koszty osierocone. Zgodnie z ustawą wytwórcy otrzymają środki finansowe na pokrycie tych kosztów. Ma to być jednak rozłożone w czasie i uwzględniać m.in. ceny energii po rozwiązaniu umów. Jest to jeden z głównych wymogów prawa UE w zakresie pokrywania kosztów osieroconych.

Zgodnie z ustawą dla każdego wytwórcy ustalona zostanie maksymalna wysokość kosztów osieroconych oraz wielkości przyjęte do obliczenia rocznej wysokości korekty kosztów. Po rozwiązaniu KDT wytwórca otrzyma środki w formie zaliczki na poczet kosztów osieroconych, co pozwoli utrzymać płynność w pierwszym newralgicznym okresie, do czasu pierwszych korekt rocznych.

Następnie w ciągu tzw. okresu korygowania, trwającego do czasu wygaśnięcia najdłuższej umowy długoterminowej danego wytwórcy, co roku dokonywana będzie roczna korekta wysokości kosztów osieroconych. Dodatnia korekta kosztów osieroconych będzie wypłacana wytwórcom; ujemna korekta kosztów osieroconych będzie zwracana przez wytwórców. Łączne wypłaty nie będą mogły przekroczyć maksymalnej wysokości kosztów osieroconych ustalonej dla każdego wytwórcy.

Autorzy projektu uważają, że obowiązywanie KDT ogranicza stosowanie tzw. zasady TPA, czyli dostępu strony trzeciej. Zasada ta oznacza prawo każdego odbiorcy końcowego energii do swobodnego wyboru podmiotu, od którego energię kupuje, a przedsiębiorstwa dystrybucyjne i przesyłowe muszą zapewnić te dostawy. Obecnie prawa do korzystania z zasady TPA nie mają klienci indywidualni. Ma się to zmienić po 1 lipca br.

Gdyby jednak nadal obowiązywały KDT, odbiorcy praktycznie nie będą mogli swobodnie wybrać elektrowni, od której chcą kupować prąd, gdyż większość - to strony kontraktów długoterminowych, a wytworzoną energię i tak sprzedają do PSE.

Zdaniem wiceministra gospodarki K. Tchórzewskiego, ustawa o rozwiązaniu kontraktów długoterminowych (KDT) może - przynajmniej w najbliższym czasie - doprowadzić do spadku cen energii dla odbiorców końcowych. Według niego, skutki przyjęcia tej ustawy powinny być ekonomicznie obojętne lub pozytywne. Rozwiązanie kontraktów będzie stanowiło amortyzację dla wzrostu cen energii związanych z normami emisji CO2 czy konieczności modernizacji polskiej energetyki.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi, na wniosek senatora M. Waszkowiaka, wprowadzenie 36 poprawek do ustawy o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator Marian Miłek.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej.

Na temat ustawy wypowiadali się i udzielali wyjaśnień: podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Elżbieta Wilczyńska, dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego w tym resorcie Krzysztof Gulda, prezes i wiceprezes Urzędu Patentowego RP Alicja Adamczak i Andrzej Pyrża. Swoje opinie o nowelizacji przedstawili dyrektor generalny Stowarzyszenia ProMarka Rafał Parczewski, Anna Podgórska z Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce oraz dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś. W posiedzeniu wzięli także udział przedstawiciele Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego: wiceminister Olaf Gajl i Patrycja Dukaczewska z Departamentu Wdrożeń i Innowacji. Senatorowie zapoznali się również z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 7 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, przede wszystkim o charakterze porządkującym. Zaproponowano również zmianę brzmienia art. 6. oraz terminu wejścia w życie przepisów zawartych w art. 1 p. 66 i 67. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo własności przemysłowej wybrano senatora Piotra Wacha.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych.

Ustawę omówił, a także udzielał wyjaśnień, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Paweł Kurzydłowski. W dyskusji wzięli udział przewodniczący i sekretarz Rady Głównej Jednostek Badawczo-Rozwojowych Leszek Rafalski i Marek Daszkiewicz, przewodniczący Krajowej Sekcji Nauki NSZZ "Solidarność" Janusz Sobieszczański, członek Prezydium PAN Bogdan Ney. W posiedzeniu uczestniczyły również Teresa Mielczarska i Anna Migoń z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Halina Zielińska-Dyś z Ministerstwa Finansów. Ponadto zapoznano się z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

W głosowaniu Komisja Nauki, Edukacji i Sportu postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 10 zmian do ustawy o zmianie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych, przede wszystkim o charakterze porządkującym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Kazimierza Wiatra.

Na zakończenie swojego posiedzenia Komisja Nauki, Edukacji i Sportu omówiła problemy rozwoju sportu niepełnosprawnych. Spotkanie na ten temat zostało zorganizowane z inicjatywy senatora Stanisława Koguta - przewodniczącego Rady Sportu Niepełnosprawnych.

W tej części posiedzenia uczestniczyli: dyrektor Biura Kadr i Administracji w Ministerstwie Sportu Mariola Chojnacka, dyrektor Departamentu Sportu Osób Niepełnosprawnych w tym resorcie Elżbieta Bojanowska, prezes Stowarzyszenia na rzecz Praw Dzieci Niepełnosprawnych Jerzy Kulesza, wiceprezes Fundacji Aktywnej Rehabilitacji Rafał Skrzypczyk i Przemysław Warszewski ze Stowarzyszenia "Cross".

Senator S. Kogut przedstawił oczekiwania środowisk osób niepełnosprawnych dotyczące finansowania sportu niepełnosprawnych w trzech obszarach: programu przygotowań do letnich i zimowych igrzysk paraolimpijskich, programu rozwoju sportu osób niepełnosprawnych w polskich związkach sportowych oraz programu dostosowania istniejących obiektów sportowych do potrzeb osób niepełnosprawnych (likwidowanie barier architektonicznych).

Projekt działania resortu sportu w tych obszarach omówiła dyrektor E. Bojanowska.

W wyniku dyskusji przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr zaproponował utworzenie zespołu roboczego do opracowania stanowiska komisji dotyczącego sportu osób niepełnosprawnych, adresowanego do rządu, które zostanie przegłosowane na najbliższym posiedzeniu komisji.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Obrony Narodowej zapoznano się z informacją Ministerstwa Obrony Narodowej na tematu programu reformy wyższego szkolnictwa wojskowego.

Informację przedstawili podsekretarz stanu Jacek Kotas oraz pełnomocnik ministra obrony narodowej ds. reformy wyższego szkolnictwa wojskowego gen. bryg. prof. dr hab. Bogusław Smólski. Przedstawiciele MON poinformowali o celach i założeniach reformy wyższego szkolnictwa wojskowego, jego aktualnej i przyszłej organizacji oraz przedstawili ocenę obecnych i perspektywicznych kosztów funkcjonowania wyższego szkolnictwa wojskowego.

W intencji resortu, podstawowym założeniem prowadzonych prac jest pełne systemowe dostosowanie wszystkich elementów szkolnictwa wojskowego do ciągle zmieniającej się sytuacji w obszarze narodowego i międzynarodowego bezpieczeństwa. Konieczność przeciwdziałania pojawiającym się zagrożeniom, wpływ postępu technologicznego na prowadzenie działań bojowych, doświadczenia zdobyte w trakcie operacji pokojowych tworzą nowe wyzwania przed szkolnictwem wojskowym. Mimo ograniczonych zasobów musi ono służyć ciągłemu podnoszeniu poziomu profesjonalizmu kadr wojskowych, przyjmując za podstawę trzystopniowy model kształcenia, uzupełniony systemem krótkoterminowych kursów specjalistycznych.

Reforma zakłada mniej kierunków w Akademii Obrony Narodowej, przekształconej w ośrodek badawczo-edukacyjny pracujący na potrzeby różnych resortów, powołanie związku szkół wyższych rodzajów sił zbrojnych, które jednak zachowają samodzielność.

Przedstawiając założenia, pełnomocnik ministra do spraw reformy wyższego szkolnictwa wojskowego prof. B. Smólski zaznaczył, że przewidują one kilka sposobów kształcenia kadr oficerskich, z wykorzystaniem studiów cywilnych i wojskowych.

Kształcenie w umiejętnościach niezbędnych w całym wojsku ma pozostać pod centralnym zarządem, a na programy kursów związanych z poszczególnymi rodzajami sił zbrojnych będą mieli wpływ ich dowódcy.

Wyższe szkoły oficerskie Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej mają utworzyć związek szkół wyższych rodzajów sił zbrojnych, zachowując jednak autonomię. Celem powołania związku jest ujednolicenie modelu i programów kształcenia podchorążych, by później jako oficerowie mieli wiedzę potrzebną w służbie w każdym z rodzajów sił zbrojnych.

W wypadku pewnych szczególnych specjalności, np. kryptologów, wojsko będzie mogło odstąpić od stawianego oficerom wymogu trzyletniej praktyki w dowodzeniu plutonem, na rzecz zobowiązania, że odbędą praktykę potrzebną oficerowi.

W Akademii Obrony Narodowej, oprócz wydziałów bezpieczeństwa narodowego oraz zarządzania i dowodzenia, ma powstać instytut badań strategicznych. Jak powiedział komendant-rektor AON gen. bryg. Janusz Kręcikij, akademia, znajdująca się od lat w okresie przejściowym, będzie "wygaszała" nieperspektywiczne kierunki - europeistykę, historię i ekonomię. Argumentował, że pod względem nauk humanistycznych lub ekonomii WAT - "uczelnia niszowa" - nie może konkurować z dużymi uniwersytetami, powinna natomiast rozwijać taką specjalność jak dowodzenie.

Prof. B. Smólski zapewnił senatorów, że wszyscy, którzy rozpoczęli studia, skończą je na podjętych kierunkach. Wyjaśnił też, że MON nie zamierza rozwiązać Akademii Marynarki Wojennej, a nowa koncepcja zakłada "zachowanie wszystkiego, co wartościowe". Podkreślił, że minister Aleksander Szczygło oczekuje wprawdzie racjonalizacji wydatków związanych ze szkolnictwem, ale obniżenie kosztów nie jest celem reformy. Szkoły wojskowe mają działać w nowej strukturze od jesieni 2008.

W drugim punkcie porządku dziennego senatorowie z Komisji Obrony Narodowej zapoznali się informacją Ministerstwa Obrony Narodowej na temat systemu szkolenia pilotów. Informację przedstawił dowódca Sił Powietrznych gen. dyw. Andrzej Błasik.

Gen. A. Błasik poinformował o harmonogramie czteroletnich studiów inżynierskich w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, wariantach szkolenia pilotów lotnictwa taktycznego, szkoleniu pilotów w USA, stanie realizacji szkolenia polskich pilotów na F-16, a także o przewidywanej wielkości rekrutacji do WSOSP do 2015 r. oraz potrzebach szkoleniowych pilotów na samolot wielozadaniowy F-16.

13 czerwca 2007 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska w celu rozpatrzenia ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

Uzasadnienie ustawy, uchwalonej z przedłożenia rządowego, przedstawił dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wojciech Wojtyra. Uwagi szczegółowe wraz z propozycjami poprawek zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Ustawa reguluje sprawy z zakresu hodowli oraz zachowania zasobów genetycznych, oceny wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt gospodarskich, prowadzenia ksiąg hodowlanych i rejestrów, jak również kwestie nadzoru nad hodowlą i rozrodem zwierząt gospodarskich, a więc obejmuje zakresem przedmiotowym sprawy dotychczas regulowane uchylaną ustawą z 20 sierpnia 1997 r. o organizacji i rozrodzie zwierząt gospodarskich.

Celem rozpatrywanej ustawy jest dostosowanie do zmian wynikających z wejścia w życie nowych regulacji wspólnotowych odnoszących się do tego obszaru rolnictwa oraz dopracowanie obecnie obowiązujących rozwiązań.

Ustawa stanowi, że oceną wartości użytkowej i hodowlanej zwierząt gospodarskich zajmie się Krajowe Centrum Hodowli Zwierząt, podlegające ministrowi rolnictwa.

Zgodnie z ustawą ocena wartości użytkowej będzie prowadzona na wniosek lub za zgodą właściciela albo posiadacza zwierząt gospodarskich, według metodyki określanej przez stosowny związek hodowców. Centrum prowadzi księgi hodowlane oraz ocenę wartości użytkowej jedynie zwierząt futerkowych i pszczół. Ustawa stwarza możliwość przekazania tych zadań związkom hodowców lub innym podmiotom, gdy będą one organizacyjnie przygotowane do ich prowadzenia.

W dyskusji dwie poprawki zgłosił senator Henryk Górski, a trzy zmiany zaproponował senator Michał Wojtczak. W kolejnych głosowaniach uzyskały one jednomyślne poparcie komisji. Całość ustawy wraz z poprawkami przyjęto jednogłośnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora H. Górskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt oraz ustawy o weterynaryjnej kontroli granicznej.

Uzasadnienie do ustawy przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Marek Chrapek. Senatorowie zapoznali się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Uchwalona przez Sejm, z przedłożenia rządowego, nowelizacja stanowi akt prawny, co do którego Rada Ministrów zadeklarowała, że ma on na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. W związku z tym ustawa z jednej strony dodaje do ustawy o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt przepisy dotyczące wymagań weterynaryjnych przy przemieszczaniu w celach niehandlowych zwierząt cyrkowych, z drugiej zaś - dokonuje merytorycznej modyfikacji obowiązujących przepisów tej ustawy, w tym przepisów dotyczących zadań i kompetencji organów właściwych w sprawach nią regulowanych.

Zgodnie z sejmową nowelą badania i inne czynności z żywym czynnikiem zakaźnym, jego materiałem genetycznym, antygenami lub szczepionkami wytwarzanymi z takich antygenów wykonywane w celach badawczych, diagnostycznych lub wytwórczych mogą być przeprowadzane wyłącznie w zatwierdzonych przez głównego lekarza weterynarii pomieszczeniach, obiektach lub laboratoriach, jeżeli przepisy Unii Europejskiej dotyczące zwalczania chorób zakaźnych zwierząt przewidują obowiązek takiego zatwierdzenia.

Minister właściwy do spraw rolnictwa, w wypadku gdy przepisy stosownego rozporządzenia Unii Europejskiej upoważniają państwo członkowskie do wprowadzenia odrębnych regulacji prawnych, może określić, w drodze rozporządzenia, wymagania, jakie powinny być spełnione przy zapobieganiu niektórym przenośnym gąbczastym encefalopatiom, ich kontroli i zwalczaniu, inne niż określone w przepisach tego rozporządzenia.

Ponadto w ustawie rozszerzono kompetencje powiatowego lekarza weterynarii i wojewody w zakresie zwalczania chorób zakaźnych zwierząt.

W dyskusji poprawki do sejmowej nowelizacji zgłosił senator M. Wojtczak. W głosowaniu wszystkie zmiany uzyskały akceptację komisji. Całość ustawy wraz z poprawkami przyjęto jednogłośnie. Sprawozdawcą komisji został senator Józef Łyczak.

14 czerwca 2007 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ustawy

  • Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony środowiska poprzez prawo karne wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie; (COM(2007)051 końcowy), sygnatura Rady UE 6297/07.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Kosma Złotowski.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Andrzej Szweda-Lewandowski.

Komisja Spraw Unii Europejskiej nie poparła projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady i przyjęła opinię w tej sprawie.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 320/2006 ustanawiające tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie. Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 318/2006 w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (COM(2007) 227 końcowy) - wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Mieczysław Szyszka.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Sebastian Filipek-Kaźmierczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozparządzenia Rady wraz ze stanowiskiem rządu.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie badań struktury gospodarstw rolnych i badania metod produkcji rolnej oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 (COM(2007)245 końcowy) wraz z projektem stanowiska rządu w tej sprawie.

Instytucja wiodąca: Główny Urząd Statystyczny.

Referent: senator Paweł Michalak.

Przedstawiciel rządu: wiceprezes Halina Dmochowska

Komisja Spraw Unii Europejskiej rozpatrzyła projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady i postanowiła nie wnosić uwag.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- wnioski przekazane w trybie art. 6 ust. 1 ustawy: COM(2007) 180, 236, 238, 252,

- wnioski przekazane w trybie art. 8 ustawy:

  • propozycja rozporządzenia Rady nakładająca ostateczne środki antydumpingowe na import kukurydzy (w puszkach) z Tajlandii;

  • propozycja zakończenia częściowego postępowania weryfikacyjnego środków antysubsydyjnych nałożonych na import folii PET z Indii,

- wnioski przekazane w trybie art. 3 ust. 2 ustawy:

  • Komunikat Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego Synergia czarnomorska - Nowa inicjatywa współpracy regionalnej.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła stanowisko w sprawie budowy Gazociągu Północnego:

"Senat RP podczas debaty plenarnej nad projektem <<Rocznej Strategii Politycznej Komisji Europejskiej na rok 2008>> wyraził ogromne zainteresowanie umieszczeniem
w części dotyczącej polityki morskiej kwestii intensywnej ochrony zasobów żywych i dna morza. Na konieczność zajęcia się problemami ekologicznymi Morza Bałtyckiego wskazał przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP prof. Edmund Wittbrodt na spotkaniu COSAC w Berlinie 15 maja br., poświęconym <<Rocznej Strategii Politycznej>>. W tym kontekście niepokój budzi projekt budowy Gazociągu Północnego na dnie Morza Bałtyckiego.

Wątpliwościom i obawom związanym z budową rurociągu dano wyraz w trakcie zorganizowanej z inicjatywy Senatu RP 28 maja br. międzynarodowej konferencji
pt. <<Zagrożenia ekologiczne Morza Bałtyckiego>>, z udziałem przedstawicieli parlamentów krajów nadbałtyckich. Podkreślono, że zagrożenia dotyczą wszystkich państw regionu, w tym 8 członków UE. Są one tym poważniejsze, że Bałtyk jest w wyjątkowym stopniu narażony na biodegradację: wymiana wód odbywa się w nim co 30-50 lat.

Komisja Spraw Unii Europejskiej Senatu RP pragnie zwrócić uwagę europejskiej opinii publicznej, tak wyczulonej na wszelkie zagrożenia środowiska naturalnego, nie tylko na ryzyko zatrucia Bałtyku bronią chemiczną z czasów II wojny światowej, ale także na poważne zagrożenie dla różnorodności biologicznej. Morski rurociąg jest narażony na awarie w większym stopniu niż lądowy, a także na ataki terrorystyczne.

Komisja Spraw Unii Europejskiej Senatu RP pragnie także zwrócić uwagę, że
w dyskusji nad Gazociągiem Północnym prawie nie mówi się o zastrzeżeniach natury prawnej. Jak wiadomo, Wspólnota stanowi porządek oparty na prawie, co oznacza, że ani państwa, ani instytucje nie mogą unikać kontroli legalności swojego postępowania, sprawowanej przez Trybunał Sprawiedliwości. W celu ochrony środowiska i zdrowia, Trybunał Sprawiedliwości i Sąd Pierwszej Instancji wielokrotnie przywoływały zasadę przezorności, która jest jednym z aspektów zrównoważonego rozwoju w rozumienia prawa wspólnotowego i międzynarodowego. Dzięki orzecznictwu do rangi zasady ogólnej prawa wspólnotowego urosła zasada dobrej administracji, na podstawie której można domagać się od Komisji podjęcia odpowiednich działań. Zagrożenia ekologiczne skłaniają do powołania się na tę zasadę.

W związku z powyższym Komisja Spraw Unii Europejskiej Senatu RP zwraca się do Komisji Europejskiej o włączenie do swoich działań, w trakcie realizacji Rocznej Strategii Politycznej na rok 2008, spraw dotyczących zagrożeń ekologicznych, które niesie projekt budowy Gazociągu Północnego na dnie Morza Bałtyckiego".

* * *

W dniach 14 i 15 czerwca 2007 r. senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej odbyli wyjazd studyjny do Poznania i Gorzowa Wielkopolskiego.

14 czerwca podczas spotkania w Urzędzie Miasta Poznania rozmawiano o usytuowaniu organów gminy w przepisach ustawy o samorządzie gminnym i doświadczeniach lat 2002-2007 w funkcjonowaniu dwóch organów gminy pochodzących z bezpośrednich wyborów oraz ewentualnych propozycjach zmian ustawowych.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele lokalnych władz oraz przewodniczący rad gmin miast wojewódzkich.

W dyskusji zwracano m.in. uwagę na potrzebę przywrócenia równowagi między władzą wykonawczą a radami gmin. Poruszano także problem wzmocnienia pozycji komisji rewizyjnej w strukturach władz samorządowych, obniżenia progu frekwencji w referendach nad odwołaniem prezydentów miast czy wprowadzenia kadencyjności dla zarządców miast wybieranych w wyborach bezpośrednich.

Tego samego dnia senatorowie spotkali się z władzami gminy Murowana Goślina.

15 czerwca w Gorzowie Wlkp. podczas spotkania u wojewody lubuskiego z władzami województwa omówiono wybrane problemy administracji rządowej szczebla wojewódzkiego.

Senatorowie odwiedzili ponadto Państwową Szkołę Zawodową, gdzie dyskutowano o znaczeniu wyższych uczelni dla rozwoju regionu, a także o współpracy z władzami samorządowymi i administracyjnymi.

15 czerwca 2007 r.

Tematem pierwszej części posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych była polska polityka zagraniczna w stosunku do krajów Kaukazu Południowego (Gruzja, Armenia, Azerbejdżan).

W posiedzeniu wzięli udział: dyrektor Departamentu Polityki Wschodniej w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Wojciech Zajączkowski, kierownik Działu Kaukazu i Azji Centralnej w Ośrodku Studiów Wschodnich Krzysztof Stachota oraz dr Witold Rodkiewicz z Instytutu Studiów Politycznych PAN.

Dyrektor W. Zajączkowski poinformował, że w ostatnim czasie stosunki Polski z krajami Kaukazu Południowego zintensyfikowały się. Wiąże się to ze wzrostem możliwości polskiej gospodarki, ale przede wszystkim z uniezależnieniem się tych krajów od Rosji i prowadzeniem przez nie własnej polityki w zakresie energetyki i transportu. Na rozwój współpracy wpływa także objęcie Gruzji, Armenii i Azerbejdżanu Europejską Polityką Sąsiedztwa oraz utworzenie w nich polskich przedstawicielstw dyplomatycznych.

Dyrektor Departamentu Polityki Wschodniej podkreślił także znaczenie, jakie dla stosunków Polski z omawianymi krajami miały m.in. wizyty minister spraw zagranicznych Anny Fotygi i marszałka Senatu Bogdana Borusewicza.

Podkreślono również znaczenie majowego szczytu energetycznego, który odbył się w Krakowie z udziałem prezydentów Polski, Litwy, Ukrainy, Azerbejdżanu i Gruzji. Podczas szczytu omawiano plany importu ropy z kierunku południowo-wschodniego (Kazachstan, Turkmenistan), umożliwiające przedłużenie ropociągu Odessa-Brody do Gdańska z pominięciem tranzytu przez Rosję.

Przewodniczący Komisji Spraw Zagranicznych senator Stefan Niesiołowski wyraził poparcie dla procesów pokojowych zachodzących w państwach Kaukazu Południowego oraz dla działań polityki rządu polskiego w zakresie omawianego obszaru.

W drugiej części posiedzenia senatorowie spotkali się z ministrem stanu ds. europejskich w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Republiki Federalnej Niemiec Gűnterem Gloserem.

Rozmawiano o mającym się odbyć w dniach 21-22 czerwca br. szczycie Unii Europejskiej w Brukseli, podczas którego przewodniczący UE Niemcy ustalą plan przyjmowania Traktatu konstytucyjnego.

Senator S. Niesiołowski poinformował o przyjęciu przez Sejm RP na posiedzeniu 15 czerwca br. uchwały wyrażającej poparcie polskiego parlamentu dla tzw. pierwiastkowego systemu ważenia głosów w Radzie Unii Europejskiej.

Mówiono także o zwiększającej się współpracy partnerskiej między miastami i gminami RFN i Polski, a także o perspektywie otwarcia rynku pracy dla Polaków w Niemczech.


Poprzednia część, następna część