9 marca 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego "Wyposażenie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w samoloty wielozadaniowe" i zapewnieniu warunków jego realizacji.

Przyjęcie ustawy, która była projektem rządowym, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Marek Zająkała. Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu stwierdziło, że sejmowa nowelizacja nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Lesława Podkańskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o ratyfikacji Umowy o współpracy między Wspólnotą Europejską i jej Państwami Członkowskimi z jednej strony, a Konfederacją Szwajcarską z drugiej strony, w sprawie przeciwdziałania nadużyciom finansowym i wszelkim innym nielegalnym działaniom naruszającym ich interesy finansowe, sporządzonej w Luksemburgu w dniu 26 października 2004 r.

Informację na temat zapisów zawartych w przedmiotowej umowie międzynarodowej przekazali podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Paweł Banaś oraz wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Andrzej Kremer. Pozytywną opinię o ustawie ratyfikacyjnej wydało senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu senatorowie postanowili zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że stanowisko komisji podczas posiedzenia plenarnego przekaże senator Jerzy Szmit.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz ustawy - Ordynacja podatkowa.

Na temat zmian zawartych w rozpatrywanej nowelizacji sejmowej wypowiadał się w imieniu rządu wiceminister finansów P. Banaś. Swoje uwagi zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Uchwalona przez Sejm ustawa dotyczyła dwóch podstawowych zmian. Pierwsza z nich powoduje uchylenie przepisu dotyczącego wszczynania kontroli wobec tzw. dużych podatników. Przepis ten miał na celu ograniczenie liczby kontroli wobec tych podatników oraz specjalizację kontrolujących - postępowanie kontrolne mógł wszcząć jedynie Główny Inspektor Kontroli Skarbowej, i to tylko w określonych wypadkach. W wyniku uchylenia tego przepisu do tych podatników będą miały zastosowanie zasady ogólne wszczynania postępowań kontrolnych - postępowanie kontrolne będą wszczynali przede wszystkim dyrektorzy urzędów kontroli skarbowej.

Druga istotna zmiana omawianej nowelizacji dotyczyła art. 181 ordynacji podatkowej. Przepis ten określa system dowodów w postępowaniu podatkowym. Celem nowelizacji jest przywrócenie brzmienia tego przepisu sprzed 1 września 2005 r. W myśl przepisów tej ostatniej nowelizacji dowodami w postępowaniu podatkowym mogą być materiały zgromadzone w toku postępowania karnego albo postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, ale wyłącznie prawomocnie zakończonego. Niniejsza nowelizacja ma przywrócić stan poprzedni, zgodnie z którym dowodami mogą być wszelkie materiały zgromadzone w toku wymienionych postępowań i nie muszą one być już prawomocnie zakończone. Jak wynika z uzasadnienia projektu rozpatrywanej nowelizacji, dotychczas obowiązujące rozwiązanie skutkowało ograniczeniami w zakresie możliwości wyjaśniania stanu faktycznego, przedłużaniem czasu trwania postępowań podatkowych oraz koniecznością ponownego zdobywania przez organy podatkowe kapitałochłonnych dowodów, np. opinii biegłych.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz ustawy - Ordynacja podatkowa. Na sprawozdawcę wybrano senatora Jerzego Szymurę.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji.

Senatorowie wysłuchali informacji przekazanych przez wicedyrektora Departamentu Regulacji Gospodarczych w Ministerstwie Gospodarki Michała Mierzwę. Zapoznali się także z pozytywną opinią senackiego biura legislacyjnego.

Sejmowa ustawa stanowi rezultat prac tej izby nad projektem wniesionym przez rząd i została uchwalona w brzmieniu zawartym w tym projekcie. Nowelizacja ma na celu dostosowanie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji do regulacji unijnych w zakresie pomocy państwa. Zgodnie z wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw, każda pomoc udzielana przedsiębiorstwu w okresie restrukturyzacji, włącznie z pomocą udzielaną na podstawie zatwierdzonego przez Komisję Europejską programu pomocowego, powinna być indywidualnie zgłoszona komisji, jeżeli nie była o niej poinformowana w momencie decydowania o dopuszczalności pomocy na restrukturyzację. Z tego względu programy pomocowe, a więc również ustawa o finansowym wspieraniu inwestycji, powinny zawierać uregulowania wyłączające możliwość udzielania pomocy innej niż restrukturyzacyjna przedsiębiorcom korzystającym z pomocy na restrukturyzację albo przewidujące, że taka pomoc podlega indywidualnej notyfikacji Komisji Europejskiej.

Nowelizacja sankcjonuje stosowaną praktykę niewspierania przedsiębiorców w trudnej sytuacji ekonomicznej. W tym zakresie nie wprowadza nowych restrykcji dla przedsiębiorców.

Oprócz tego nowelizacja doprecyzowuje zasady kumulacji pomocy publicznej uzyskanej przez przedsiębiorcę na daną inwestycję w celu umożliwienia określenia maksymalnego wsparcia finansowego dopuszczalnego dla danej inwestycji oraz doprecyzowuje wymogi informacyjne dla egzekwowania zasady kumulacji pomocy regionalnej.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o finansowym wspieraniu inwestycji. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bronisława Korfantego.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o dotacji przewidzianej dla niektórych podmiotów. Na jej temat informacje przedstawiły Anna Margis - naczelnik w Departamencie Energetyki w Ministerstwie Gospodarki, oraz Ewa Głuszek - główny specjalista ds. legislacji w tym resorcie. Swoje uwagi przekazało senackie biuro legislacyjne.

Uchwalona przez Sejm ustawa ma na celu udzielenie dotacji podmiotowej Przedsiębiorstwu Państwowemu Kopalnia Soli "Bochnia", Przedsiębiorstwu Państwowemu Kopalnia Soli "Wieliczka", Zakładom Górniczym "Trzebionka" SA, Zakładom Górniczo-Hutniczym "Bolesław" SA oraz Centralnej Pompowni "Bolko" Sp. z o.o. Konieczność uchwalenia ustawy określającej cel, zakres wykorzystania oraz sposób udzielania dotacji wynika z dyspozycji art. 110 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zgodnie z którym z budżetu państwa mogą być udzielone dotacje podmiotowe wyłącznie na cele i w zakresie określonym w ustawie innej niż ustawa budżetowa.

Dotacja udzielona na podstawie ustawy ma być przeznaczona na całkowitą likwidację niektórych zakładów górniczych, utrzymanie, zabezpieczenie i ratowanie zabytkowych części zakładów górniczego wchodzących w skład kopalni "Wieliczka" oraz "Bochnia", finansowanie działań wykonywanych po zakończeniu likwidacji byłych zakładów górniczo-hutniczych, na dofinansowanie częściowej likwidacji zakładu górniczego "Trzebionka" oraz dofinansowanie działań wykonywanych po zakończeniu likwidacji zakładu górniczego "Bolesław".

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o dotacji przewidzianej dla niektórych podmiotów. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie w tej sprawie przedstawi Izbie senator Stanisław Kogut.