18 lipca 2006 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Zapisy nowelizacji sejmowej, uchwalonej na podstawie projektu rządowego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Marian Banaś. Swoje uwagi zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Znowelizowana przez Sejm ustawa przewiduje stopniowe wdrożenie elektronicznych deklaracji podatkowych i ma wejść w życie 16 sierpnia br. Deklaracje elektroniczne mają być wdrożone stopniowo. W pierwszym etapie składać je będą tylko najwięksi podatnicy, których roczne przychody netto przekraczają równowartość 5 mln euro.

Na podstawie pierwszych doświadczeń zostaną dopracowane kwestie informatyczne, co w przyszłości pozwoli udostępnić e-deklaracje wszystkim podatnikom. Elektroniczne deklaracje podatkowe mają być dobrowolne. Oznacza to, że podatnicy będą mogli wybrać formę składania deklaracji: bądź w formie elektronicznej, bądź - jak dotychczas - papierowej. Nowela ustawy wprowadza też możliwość wydawania podatnikom przez naczelników urzędów skarbowych niektórych zaświadczeń w formie elektronicznej.

Ministerstwo Finansów planuje, że do końca 2007 r. możliwość składania podatkowych e-deklaracji będą mieli już wszyscy podatnicy.

W głosowaniu Komisja Gospodarki opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Ustalono, że nowelizację zarekomenduje Izbie senator Bronisław Korfanty.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zapisy ustawy, będącej projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister finansów Jarosław Neneman. Pozytywną opinię o ustawie przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Celem nowelizacji jest konieczność dostosowania przepisów do prawa obowiązującego w Unii Europejskiej. Wprowadza ona zmiany w definicji eksportu towarów, precyzuje też definicję środków transportu, do której dodaje przyczepy, naczepy oraz wagony kolejowe.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej poparła rozpatrywaną nowelizację i postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie jej bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Mariana Miłka.

Następnie senatorowie przystąpili do omówienia wniosków z posiedzenia wyjazdowego w Katowicach, które odbyło się w dniach 19 i 20 czerwca br., poświęconego restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego (efekty i plany na najbliższe lata). W związku z przygotowywanym przez Ministerstwo Gospodarki programem dla górnictwa senator Mirosława Nykiel zaproponowała zorganizowanie we wrześniu br. posiedzenia, na którym zostaną sformułowane wnioski dotyczące tej problematyki.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. W tej części senatorowie wysłuchali przedstawiciela rządu wiceministra transportu Mirosława Chaberka, a także zapoznano się z opinią związkowców z Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ "Solidarność". Szereg uwag zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Ustawa, będąca projektem rządowym, zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej. Wdraża ona dyrektywy wspólnotowe z tzw. "drugiego pakietu kolejowego", m.in. wprowadza zmiany w systemie wydawania świadectw i certyfikatów bezpieczeństwa; ustala techniczne parametry dotyczące jednolitych systemów kolei dużych prędkości i kolei konwencjonalnej; tworzy przy ministrze właściwym do spraw transportu Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych prowadzącą badania wypadków i incydentów kolejowych.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 30 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym. Ich uchwalenie zarekomenduje Izbie w imieniu komisji senator Stanisław Kogut.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw.

W imieniu rządu zapisy ustawy przedstawił sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Władysław Ortyl. Swoją opinię przekazało także Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowela zmierza do przyspieszenia wykorzystania funduszy unijnych. Do obowiązującej ustawy o NPR 2004-2006 wydano dotychczas ponad 90 rozporządzeń wykonawczych. Nowelizacja ma m.in. umożliwić uchylenie większości z tych rozporządzeń, poza rozporządzeniami regulującymi kwestie pomocy publicznej dla przedsiębiorstw. Ma to zaowocować większą przejrzystością prawa w obszarze unijnych dotacji.

Rozpatrywana nowelizacja ma charakter epizodyczny ze względu na kończący się okres planowania rozwoju regionalnego, dla którego ustawa o Narodowym Planie Rozwoju została "zaprojektowana". Zgodnie z jej zapisami pieniądze z UE będą wydawane do końca 2008 r., w ramach umów o dofinansowanie projektów z UE zawartych do końca br. Jednocześnie, zgodnie z założeniami resortu rozwoju, od początku 2007 r. powinna obowiązywać nowa ustawa o NPR 2007-2013. Projekt tej ustawy, opracowany w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, został już pozytywnie zaopiniowany przez samorządy regionalne, a wkrótce powinien zająć się nim rząd.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator M. Nykiel.