6 września 2006 r.

Odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, podczas którego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Na temat zapisów przyjętych w ustawie, którą uchwalono na podstawie projektu rządowego, wypowiadał się wicedyrektor Departamentu Prawnego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Andrzej Rudlicki. Ponadto zapoznano się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Uchwalona przez Sejm nowelizacja normuje - w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 7 czerwca 2005 r. - problematykę wykonywania działalności gospodarczej polegającej na usuwaniu pojazdów z drogi w wypadkach określonych w ustawie i prowadzeniu parkingu strzeżonego dla takich pojazdów. W przedmiotowym wyroku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 130a ust. 5 i ust. 6 zdanie pierwsze ustawy z 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym jest niezgodny z art. 2 i art. 22 konstytucji. Zakwestionowane przepisy stanowiły, że w wypadkach określonych w art. 130a ust. 1 i 2 pojazd jest usuwany z drogi przez jednostkę wyznaczoną przez starostę, przy czym usunięty pojazd umieszcza się na wyznaczonym przez starostę parkingu strzeżonym do czasu uiszczenia opłaty za jego usunięcie i parkowanie. Zgodnie z art. 130a ust. 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w wypadku pozostawienia go w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu; nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia; przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego. Ust. 2 tego artykułu statuuje ponadto zasadę, w myśl której pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób w wypadku, gdy kierowała nim osoba znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu, nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu; gdy stan techniczny pojazdu zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska.

Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepisy art. 130a ust. 5 i ust. 6 zdanie pierwsze ustawy - Prawo o ruchu drogowym ustanawiają nieuzasadnione ograniczenie w korzystaniu z wolności działalności gospodarczej z uwagi na przyznanie staroście kompetencji do podejmowania działań o charakterze reglamentacyjnym, bez jednoczesnego doprecyzowania merytorycznych przesłanek jej realizacji. Trybunał Konstytucyjny stwierdził, że taki stan prawny skutkuje niemożnością precyzyjnego określenia charakteru konstytucji, zgodnie z którym ograniczenie wolności działalności gospodarczej jest dopuszczalne tylko w drodze ustawy i tylko ze względu na ważny interes publiczny.

Niezależnie od uznania wzmiankowanych przepisów za niekonstytucyjne na tle art. 22 Konstytucji RP, Trybunał Konstytucyjny podzielił stanowisko Rzecznika Praw Obywatelskich, iż z uwagi na brak ich dostatecznej określoności są one niezgodne również z art. 2 Konstytucji RP.

W omawianym wyroku Trybunał Konstytucyjny określił termin utraty mocy obowiązującej art. 130a ust. 5 i ust. 6 zdanie pierwsze ustawy - Prawo o ruchu drogowym na dzień 30 czerwca 2006 r.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 3 poprawek do ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Bogdana Lisieckiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia przystąpiono do rozpatrywania ustawy o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców.

Senatorowie wysłuchali opinii wiceprezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Jarosława Maćkowiaka. Zapoznali się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywana ustawa zawiera przepisy mające na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej i dokonuje wdrożenia zapisów dyrektywy Komisji 80/723/EWG z 25 czerwca 1980 r. (z późn. zm.) w sprawie przejrzystości stosunków finansowych między państwami członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi. Przedstawione rozwiązania mają przyczynić się do jawnego i przejrzystego wykorzystywania środków publicznych lub korzystania z przywilejów udzielanych przez organy publiczne. W celu zapewnienia prawidłowego monitorowania tych procesów przez Komisję Europejską wprowadzono obowiązek gromadzenia dokumentów, materiałów i informacji.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej opowiedziała się za wprowadzeniem 2 poprawek do ustawy o przejrzystości stosunków finansowych pomiędzy organami publicznymi a przedsiębiorcami publicznymi oraz o przejrzystości finansowej niektórych przedsiębiorców. Ustalono, że w imieniu komisji proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Jarosław Lasecki.

Ponadto senatorowie przyjęli stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat zapisów przyjętych przez Sejm wypowiadał się wiceminister finansów Paweł Banaś. Ponadto zapoznano się z uwagami senackiego biura legislacyjnego.

Rozpatrywaną ustawę uchwalono na podstawie projektu rządowego; jest ona przede wszystkim realizacją wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Zawarte w nowelizacji rozwiązania mają umożliwić podatnikom korygowanie deklaracji podatkowych w trakcie kontroli przeprowadzanej przez organy kontroli skarbowej. Ponadto w projekcie zamieszczono zmiany ograniczające niektóre uprawnienia wywiadu skarbowego, doprecyzowano przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli resortowych, jak również określono przesłanki ujawnienia tajemnicy skarbowej.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Szmita.

Na zakończenie posiedzenia rozpatrzono ustawę o podatku tonażowym. Rozpatrywana ustawa była projektem rządowym i jej zapisy rekomendował senatorom minister gospodarki morskiej Rafał Wiechecki, któremu towarzyszyła dyrektor Departamentu Transportu Morskiego i Śródlądowego w tym resorcie Janina Mentrak. W przedstawionej senatorom opinii senackie biuro legislacyjne stwierdziło, że ustawa nie wymaga zmian o charakterze legislacyjnym.

Ustawa wprowadza do polskiego systemu prawnego instytucję podatku tonażowego celem dostosowania warunków działania armatorów krajowych do warunków działania armatorów państw UE.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie ustawy o podatku tonażowym bez poprawek. Jak ustalono, w imieniu komisji głos w tej sprawie zabierze podczas posiedzenia plenarnego senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk.