26 września 2006 r.

W pierwszym punkcie porządku posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej minister w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Teresa Lubińska przedstawiła założenia budżetu zadaniowego.

"Budżet zadaniowy jest faktyczną realizacją zapisów art. 35 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że <<Wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów>>. Planuje się, iż budżet państwa w układzie zadaniowym zostanie sporządzony po raz pierwszy w roku 2009. Będzie on obejmował wydatki budżetów ministrów, wojewodów i samorządowych kolegiów odwoławczych".

Projekt budżetu zadaniowego na rok 2007 przygotowano dla części 38 - "Szkolnictwo Wyższe".

W kolejnym punkcie porządku dziennego zaproszony na posiedzenie Olgierd Mikosz zaprezentował autorski projekt niekonwencjonalnych metod transportu miejskiego (MISTER): sieć linii szynowych z przesuwającymi się pod nimi gondolami, które mogą przewozić pasażerów lub towary. Obecny na posiedzeniu komisji prof. Włodzimierz Choromański z Politechniki Warszawskiej, jako jeden z recenzentów, wydał pozytywną opinię o przedstawionym projekcie.

Następnie senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej oraz zaproszeni goście - przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki, zastępca dyrektora Departamentu Energetycznego Zbigniew Kamieński i naczelnik w Departamencie Podatku Akcyzowego i Ekologicznego w Ministerstwie Finansów Cezary Komorowski - zapoznali się z projektem znakowania paliw bezakcyzowych, zaprezentowanym przez OSC Polska Spółka z o.o. w Jędrychowie. Przedstawiciele spółki Józef Kowalewski i Jan Brodowski zaproponowali zastosowanie nieusuwalnego znacznika "MARKER" - zatwierdzonego przez Centralne Laboratorium Naftowe - do oleju napędowego sprzedawanego na terytorium RP. Jak stwierdzili, proponowany system nie wymaga uzgodnień z UE, gdyż w rozwiązaniach dotyczących produktów akcyzowych stosowane są przepisy narodowe. Podobne rozwiązania były i są stosowane w krajach unijnych, co znacznie przyczynia się do rozwoju gospodarki i eliminuje obrót paliw w szarej strefie.