3 listopada 2006 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Przyjęcie nowelizacji, będącej projektem rządowym, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu Piotr Stomma, któremu towarzyszył dyrektor Departamentu Dróg i Transportu Drogowego w tym resorcie Maciej Wroński. Zapoznano się także ze szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Sejmowa nowelizacja wprowadza do polskiego systemu prawnego rozwiązania zaproponowane w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 lipca 2003 r., regulującej kwestie kwalifikacji i zasad przeprowadzania okresowego szkolenia kierowców określonych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy i osób. Regulacja dotyczy wykonywania zarówno transportu międzynarodowego, jak i krajowego.

W dyskusji wnioski dotyczące wprowadzenia poprawek do rozpatrywanej ustawy zgłosili senatorowie: Marek Waszkowiak, Andrzej Łuczycki i Bogdan Lisiecki.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 18 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora B. Lisieckiego. Zgłoszono także jeden wniosek mniejszości, którego sprawozdawcą będzie senator Andrzej Owczarek.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia rozpatrywano ustawę o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Senatorowie wysłuchali informacji przedstawionej przez podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Tomasza Nowakowskiego. Zapoznali się również z opinią senackiego biura legislacyjnego. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Finansów oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zaproszeni zostali przedstawiciele środowisk samorządowych: Konwentu Marszałków RP i Związku Gmin Wiejskich RP.

W dyskusji pojawiły się opinie, że rozwiązania przyjęte w ustawie mogą prowadzić do utraty autonomii samorządu wojewódzkiego. Zdaniem części dyskutantów szeroka funkcja nadzorcza wojewody, zawarta w art. 8, może naruszać autonomię samorządu w ważnym dla niego obszarze, jakim jest rozwój regionalny. Dyskusję wywołał także art. 7. Wątpliwości wywołał również sposób podziału środków na poszczególne priorytety, szczególnie w wypadku regionalnych programów operacyjnych.

Pod głosowanie poddano wnioski zgłoszone przez senatorów Marka Waszkowiaka i Andrzeja Owczarka. Poparcie komisji uzyskały 3 poprawki, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym, porządkującym. Wniosek senatora A. Owczarka o skreślenie art. 7 i 8 zostanie zgłoszony jako wniosek mniejszości.

Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Gospodarki Narodowej w sprawie ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju wyznaczono senatora Mariana Miłka.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o ratyfikacji Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r.

Rozwiązania przyjęte w przedmiotowej konwencji omówił i uzasadnił wiceminister finansów Jarosław Neneman. Pozytywną opinię o niej przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywana ustawa ma na celu ratyfikację konwencji regulującej materię określoną w tytule. Potrzeba wprowadzenia tej regulacji, dostosowanej do współczesnych realiów, związana jest z coraz bardziej zacieśniającą się współpracą gospodarczo-polityczną między Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej a Polską, jak również zwiększającą się liczbą obywateli polskich pracujących w tych krajach.

W głosowaniu senatorowie postanowili jednomyślnie, na wniosek senatora M. Waszkowiaka, zarekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Jarosława Laseckiego.

Następnie przystąpiono do rozpatrywania ustawy o ratyfikacji Konwencji Rady Europy o praniu, ujawnianiu, zajmowaniu i konfiskacie dochodów pochodzących z przestępstwa oraz o finansowaniu terroryzmu, sporządzonej w Warszawie dnia 16 maja 2005 r.

Na temat rozwiązań zawartych w przedmiotowej konwencji wypowiadała się wicedyrektor Departamentu Informacji Finansowej w Ministerstwie Finansów Ewa Kloc-Lipka. Pozytywną opinię przedstawiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła jednomyślnie o zarekomendowaniu Senatowi przyjęcia bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Jak ustalono, sprawozdanie podczas posiedzenia plenarnego Izby złoży senator Bogdan Lisiecki.

W piątym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrywali ustawę o opłacie skarbowej.

Przepisy ustawy, będącej projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister finansów J. Neneman. W dyskusji głos zabierał także dyrektor Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych w tym resorcie Grzegorz Nowecki. Senackie biuro legislacyjne stwierdziło, że ustawa nie budzi wątpliwości o charakterze legislacyjnym.

Rozpatrywana regulacja uchyla dotychczasową ustawę o opłacie skarbowej i na nowo określa przedmiot, stawki i zwolnienia od opłaty skarbowej. Zakłada ograniczenie przedmiotu opłaty skarbowej wyłącznie do czynności wykonywanych przez organy administracji publicznej oraz zapewnienie ekwiwalentności tej opłaty. Przewiduje zniesienie obowiązku zapłaty opłaty skarbowej od podań i załączników od podań, weksli oraz dokumentów zawierających oświadczenie woli poręczyciela.

Podczas dyskusji propozycję wprowadzenia poprawek do omawianej ustawy zgłosił senator M. Waszkowiak. W głosowaniu komisja poparła przedstawione wnioski i postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 5 zmian do ustawy o opłacie skarbowej. Poparcia komisji nie uzyskały wnioski senatora Adama Bieli dotyczące art. 2 i zmierzające do rozszerzenia katalogu zwolnień z opłaty skarbowej.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o opłacie skarbowej wybrano senatora Bogdana Lisieckiego.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrywano także ustawę o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Na temat ustawy wypowiadał się wiceminister finansów J. Neneman. Swoje uwagi zawierające propozycje poprawek zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Rozpatrywaną nowelizację wypracowano na podstawie projektu rządowego i dwóch projektów poselskich. Dotyczy ona zakresu przedmiotowego i podmiotowego ustawy, podstawy opodatkowania oraz trybu płatności podatku. W szczególności nowelizacja przewiduje zwolnienie od podatku (do kwoty 1 mln zł) członków najbliższej rodziny osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe (małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę). Nowela ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zakłada m.in. uproszczenie zasad poboru podatku, zniesienie zasady solidarnej odpowiedzialności stron za zapłatę podatku oraz zmniejszenie kosztów związanych z administrowaniem podatkiem.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie 9 poprawek do ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Poparcie komisji uzyskała m.in. poprawka zgłoszona przez senatora Jerzego Szmita, zgodnie z którą darowizny i spadki otrzymane od najbliższej rodziny: rodziców, dziadków i rodzeństwa byłyby całkowicie zwolnione z podatku; zwolnienie nie obejmuje teściów. Senatorowie zaproponowali zniesienie przepisu nakładającego 3% podatku na darowizny i spadki powyżej 1 miliona złotych. Ustawa sejmowa zwalniała z podatku do 1 miliona złotych. Za utrzymaniem tego limitu opowiadał się rząd.

Pozostałe poprawki, zaaprobowane przez komisję, miały charakter porządkowy lub doprecyzowujący. Jedna ze zmian określała precyzyjnie termin powstania obowiązku podatkowego z chwilą realizacji testamentu. Poza tym wprowadzono poprawki nakazujące doliczenie do sumy darowizn z pięciu lat także darowizn z ostatniego roku.

Ustalono, że w imieniu Komisji Gospodarki Narodowej przyjęte poprawki zarekomenduje Izbie senator A. Owczarek.

W siódmym punkcie porządku dziennego posiedzenia przystąpiono do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Rozpatrywaną nowelizację wypracowano na podstawie projektu rządowego oraz siedmiu projektów poselskich. Do reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Finansów; w jego imieniu podczas posiedzenia głos zabierał wiceminister J. Neneman, któremu towarzyszył wicedyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w tym resorcie Dariusz Niestrzębski. Uwagi do sejmowej noweli zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

Sejmowa nowelizacja zakłada usprawnienie i uproszczenie systemu podatkowego. Wprowadzono m.in. zmianę na lata 2007-2008 wysokości progów i kwoty zmniejszającej podatek oraz dwustopniową skalę podatkową ze stawkami 18% i 32%, począwszy od 2009 r.

W dyskusji część senatorów skrytykowała przesunięcie poważnych zmian podatkowych na 2009 r. Pytano, jaka jest pewność, że rząd nie wycofa się z tych planów wcześniej. "Prawdopodobieństwo, że w 2009 r. będą takie stawki, jak zaplanowano, jest bardzo wysokie" - powiedział podczas obrad komisji wiceminister finansów J. Neneman.

Podczas posiedzenia wnioski o wprowadzenie poprawek zgłosili senatorowie M. Waszkowiak i Jacek Włosowicz. W kolejnych głosowaniach akceptację komisji uzyskały 22 zmiany. Ich przyjęcie zarekomenduje Izbie w imieniu komisji senator Jerzy Szymura.

Akceptacji komisji nie uzyskała poprawka zgłoszona przez senatora J. Włosowicza, dotycząca skreślenia art. 10, wprowadzającego zmiany w obszarze podatku dochodowego, w szczególności dotyczące dwustopniowej skali podatkowej, tak aby ta skala obowiązywała już od roku 2007. Nie przyjęto także propozycji senatora M. Waszkowiaka dotyczącej sposobu przekazywania tej jednoprocentowej kwoty na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przyjęcie ustawy, będącej projektem rządowym, rekomendował senatorom wiceminister finansów J. Neneman. W dyskusji głos zabrali wicedyrektor Departamentu Podatków Dochodowych w resorcie finansów D. Niestrzębski, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych Eugeniusz Laszkiewicz oraz prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej Grzegorz Bierecki. Senatorowie zapoznali się także ze szczegółowymi uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Rozpatrywana nowelizacja ma na celu usprawnienie i uproszczenie systemu podatkowego oraz wprowadzenie bodźców zachęcających przedsiębiorców do rozpoczynania działalności, a podatników (w szczególności małych) do realizacji inwestycji. Celem nowelizacji ustawy jest również poszerzenie bazy podatkowej przez ograniczenie odliczeń od dochodu.

W dyskusji propozycje wprowadzenia poprawek zgłosili senatorowie M. Waszkowiak i J. Szmit. W kolejnych głosowaniach komisja poparła 13 zmian i postanowiła zaproponować Senatowi ich wprowadzenie.

Akceptacji komisji nie uzyskał wniosek senatora J. Szmita o wprowadzenie poprawki, która pozwalałaby Społecznym Kasom Oszczędnościowo-Kredytowym (SKOK-om) zaliczać gromadzone rezerwy finansowe do kosztów uzyskania przychodów. Obecni na posiedzeniu Komisji Gospodarki Narodowej przedstawiciele SKOK-ów komentowali, że bez tego będą one płacić większe podatki niż banki komercyjne. Ten wniosek zostanie zgłoszony podczas posiedzenia plenarnego jako wniosek mniejszości. Jego sprawozdawcą będzie senator J. Szmit.

Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedstawi w imieniu komisji senator Bronisław Korfanty.

Ponadto Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Na temat zapisów zawartych w noweli sejmowej wypowiadali się wicedyrektor Departamentu Administracji Podatkowej w Ministerstwie Finansów Jerzy Grygierzec oraz naczelnik wydziału w tym departamencie Włodzimierz Gurba. Zapoznano się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które zaproponowało wprowadzenie dwóch zmian o charakterze porządkującym.

Rozpatrywana nowelizacja była projektem rządowym. Intencją wnioskodawców było doprecyzowanie i zwiększenie przejrzystości przepisów podatkowych w celu ułatwienia podmiotom zobowiązanym wywiązywania się z ich obowiązków wobec organów podatkowych. Przedstawione zmiany dotyczą m.in. takich kwestii, jak: wiążące interpretacje przepisów prawa podatkowego, podpisywanie deklaracji podatkowych, rozprawa administracyjna, a także wprowadzenia instytucji "sprawdzonego podatnika"; rejestry ich będą prowadzili dyrektorzy izb skarbowych.

Podczas dyskusji wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek zgłosił senator M. Waszkowiak. W głosowaniu uzyskał on jednomyślne poparcie komisji. Na sprawozdawcę komisji wyznaczono senator Mirosławę Nykiel.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej senator M. Waszkowiak zgłosił wniosek o przyjęcie stanowiska komisji w sprawie rozwoju energetyki rozproszonej i odnawialnej. Posiedzenie na ten temat odbyło się 20 października br. W przyjętym jednogłośnie stanowisku napisano:

"Komisja Gospodarki Narodowej po zapoznaniu się z działaniami podjętymi przez władze samorządów lokalnych, Elektrownie Szczytowo-Pompowe SA, Stowarzyszenie Niezależnych Wytwórców Energii Skojarzonej i Stowarzyszenie Energii Odnawialnej wyraża uznanie i poparcie dla podejmowanych inicjatyw.

Komisja Gospodarki Narodowej, mając na uwadze zaangażowanie lokalnych samorządów i organizacji pozarządowych, oraz potrzebę intensywnego rozwoju energetyki odnawialnej, co powoduje zwiększanie potencjału energetyki w Polsce, zwraca się do rządu Rzeczypospolitej Polskiej, aby w oparciu o Rządowy Program dla Energetyki podjęte zostały skuteczne działania gwarantujące szybką realizację rozwoju tego obszaru.

Komisja Gospodarki Narodowej wyraża opinię, że w ramach tworzenia struktur Polskiej Grupy Energetycznej zasadnym jest wykreowanie organizacji będącej liderem rozwoju rynku energetyki odnawialnej i rozproszonej.

Komisja Gospodarki Narodowej uważa, że należy podjąć prace nad raportami identyfikującymi problematykę energetyki odnawialnej i rozproszonej".

Diariusz Senatu nr 26